Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@03:12:49 GMT

علم در قرآن بی‌نهایت است

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۸۹۶۱۳

علم در قرآن بی‌نهایت است

ایسنا/قم  یک استاد برجسته حوزه علمیه عنوان کرد: بنا بر روایتی به سند صحیح هرچه در گذشته رخ داده و آنچه در آینده اتفاق میافتد، همه در قرآن کریم موجود است؛ کسی که می‌خواهد قرآن را بفهمد باید مبین قرآن را هم داشته باشد و مبین قرآن هم که معصومین هستند هر علمی دارند از قرآن است.

آیت‌الله غلامرضا فیاضی شامگاه چهارشنبه ۲۲ آبان در مراسم بزرگداشت علامه طباطبایی(ره) در دارالقرآن علامه، گفت: همه آنچه برای هدایت بشر لازم است در قرآن آمده است؛ علامه طباطبایی در تفسیر قرآن به قرآن آیه شریفه «.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. وَنَزَّلْنَا عَلَیْکَ الْکِتَابَ تِبْیَانًا لِکُلِّ شَیْءٍ»  در مورد "تبیان" دو احتمال مطرح کرده است؛ یک احتمال این است که کتاب قرآن، کتاب علم الهی است و احتمال دوم این است که همه آنچه برای هدایت بشر لازم است در قرآن وجود دارد و علامه احتمال دوم را تایید کرده است.

وی ادامه داد: روایات زیادی در باب تبیان بودن قرآن وجود دارد از جمله امام صادق(ع) فرمودند که «خدا با پیامبر شما، پیامبران را ختم کرد و با کتاب شما، کتب را ختم کرد و آن را تبیان برای کل شیء قرار داد»، پس در قرآن همه چیز هست بنابراین کسی نمی‌تواند مدعی شود که تفسیر قرآن نیازی به چیزی بیرون از خود قرآن داشته باشد زیرا اگر در قرآن همه چیزهست پس معقول نیست که برای تفسیرش نیاز به علم غیری خارج از قرآن داشته باشد.

دبیر هئیت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی با بیان اینکه روایات معتبری هست در تاکید همین امر که قرآن تبیان همه چیز است، اظهار کرد: حتی هرچه قبلا رخ داده و در آینده خواهد شد بنا به روایتی با سند صحیح در قرآن موجود است.

وی عنوان کرد: خیلی از جزئیات و هزاران فروع عقیدتی و فقهی و اخلاقی در قرآن نیست، بنابراین توجیه این آیه چگونه است؟ توجیه این است که قرآن، ظاهری دارد که برای همه کسانی که مقدمات فهم ظاهر را کسب کرده‌اند و ادبیات عرب را بلد هستند و از علم اصول مطلع‌اند قابل فهم است اما قرآن علاوه بر اظهار، لایه‌هایی دارد که در روایات به بطن تعبیر شده و در برخی روایات آمده که امام معصوم آیه را به چیزی که ظاهر نیست تفسیر فرموده و گفته‌اند که بطن قرآن است.

آیت الله فیاضی تصریح کرد: روش استنتاجی که در منطق خوانده‌ایم قابل استفاده است که آیه‌ای را کنار آیه بگذاریم و به مطلب جدیدی که مورد تایید قرآن است برسیم؛ گاهی حتی بیش از دو آیه را در کنار هم میگذاریم و به هم ضمیمه میکنیم و نتیجه جدیدی استنتاج میکنیم که مورد تایید قرآن است فلذا اگر کسی ادعا کند علم در قرآن بی نهایت است و پایان پذیری ندارد ازین جهت که همواره می‌توان آیات مختلف ‌را کنارهم گذاشت و به نتایج جدیدی رسید بی جهت نگفته ‌است.

وی افزود: علامه هرگز نفرمود که هر مفسری همه قرآن‌را می‌تواند بفهمد، بنابراین مفسرانی همه چیز را از قرآن می‌فهمند که خود قرآن و روایات به آن اشاره کرده‌اند یعنی بیان پیامبر تفسیر تمامی قرآن است و سر اینکه در حدیث ثقلین آمده «لن یفترقا» این است که کسی که قرآن را می‌خواهد بفهمد باید مبین قرآن را هم داشته باشد و مبین قرآن هم که معصومین باشند هر علمی دارند از قرآن است.

این استاد حوزه با اشاره به اینکه ائمه از مردم می‌خواستند که اگر ما حرفی زدیم استناد قرآنی آن را بخواهید، عنوان کرد: علامه طباطبایی در مقدمه المیزان فرمودند که پیامبر و عترت طاهرین در هیچ کجا به جز قرآن تمسک نکرده است.

وی همچنین گفت: علامه در مقدمه المیزان گفته که پیامبر و معصومین هیچ کجا برای تبیین قرآن به چیزی غیر از قرآن تمسک نکرده‌اند و اگر کسی اهل تزکیه و تصفیه بود و به لایه های باطن دسترسی پیدا کرد می‌تواند از آن لایه‌ها نیز برای تفسیر قرآن استفاده کند، بنابراین سخنان علامه قابل دفاع جدی است و غیر از آن نمی‌توان گفت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری علامه طباطبایی قرآن کريم علم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۸۹۶۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درگیری فیزیکی در حاشیه مناظره انتخاباتی!

به گزارش آخرین‌نیوز به نقل از ایرنا، در این مناظره محمدرضا ملکشاهی راد حضور نیافت و هادی هاشمی نیا، رضا سپهوند و قدرت الله ایمانی با برخی طرفداران و حلقه نزدیکان خود به دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه لرستان لبیک گفتند.

در این جلسه پس از سخنان نامزدها و واکنش طرفداران و دانشجویان به اظهارات آنها، در نهایت طرفداران آنها که جزو دانشجویان نبودند در سالن با هم مشاجره کردند و موجب توقف مناظره و پس از دقایقی توسط حراست دانشگاه به بیرون از محل هدایت شدند.

اما پس از اتمام مناظره، این افراد در محوطه دانشگاه با هم درگیری فیزیکی و تا حدودی زد و خورد داشتند که در نهایت بدون حضور نیروهای انتظامی، با دخالت دوباره حراست و نیروهای بسیج دانشگاه، از دانشگاه خارج شدند.

گفتنی است در حالیکه پیش از این قدرت الله ایمانی از حضور در مناظره های صدا و سیمای انصراف داده بود، امروز نیز کانال های منتسب به ملکشاهی راد اعلام کردند دعوت از وی برای حضور در مناظره به صورت رسمی نبوده و از طریق فضای مجازی صورت گرفته است.

یکی از نقاط قابل توجه در این مناظره تشویق یکی از کاندیداها توسط رقیب وی بود که مورد استقبال حضار هم قرار گرفت.

جوان گرایی، نخبه گرایی، تقویت روحیه مطالبه گری، مرور عملکرد نمایندگان دوره های گذشته، واردات خودرو، تبلیغات پاک، هزینه های تبلیغاتی و چرایی عدم توسعه لرستان از موارد مورد اشاره در این مناظره بود.

دیگر خبرها

  • ملوان از شکست خانگی گریخت
  • نکیسا: این برد مبارک تیم استقلال
  • مدعیان پیروز شدند
  • دومین سکو از دست گیتیزن‌ها رفت
  • درگیری فیزیکی در حاشیه مناظره انتخاباتی!
  • دین‌محمدی: صدرنشینی مهم‌تر از بازی زیبا؛ استقلال باید قهرمان شود!
  • قدرت رسانه‌ای اسرائیل نتوانست مانع دریافت حقیقت در جهان شود
  • عوامل درگیری دسته جمعی در تویسرکان دستگیر شدند
  • پایان رقابت‌های فوتبال جام روستایی در بوکان 
  • روایتی از معلم شهید حاج علی اکبر شمشیری