Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-27@04:50:27 GMT

تشدید نظارت بر نوسازی بافت تاریخی سبزوار

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۸۹۶۸۹

تشدید نظارت بر نوسازی بافت تاریخی سبزوار

معاون معماری و شهرسازی شهردار سبزوار گفت: در شهرهای بزرگ برای تجدید بنا فقط پروانه صادر می‌شود، چون این مسئله مشکلاتی را در سبزوار ایجاد کرده بود در طرح تفصیلی جدید پیشنهاد شد که مالکان برای نوسازی و تخریب بافت قدیمی مجبور به اخذ مجوز از شهرداری شوند.

به گزارش ایمنا، مرتضی احمدی اظهار کرد: در طرح تفصیلی سبزوار قانونی برای صدور مجوز تخریب وجود ندارد که البته این مسئله یک نقص است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه قانون مشخصی برای نوسازی بافت فرسوده در سبزوار وجود ندارد، افزود: در شهرهای بزرگ برای تجدید بنا فقط پروانه صادر می‌شود، چون این مسئله مشکلاتی را در سبزوار ایجاد کرده بود در طرح تفصیلی جدید پیشنهاد شد که مالکان برای نوسازی و تخریب بافت قدیمی مجبور به اخذ مجوز از شهرداری شوند.

معاون معماری و شهرسازی شهردار سبزوار با اشاره به تصمیمات کمیسیون ماده این شهرداری، خاطرنشان کرد: تخلفات اعمال شده در داخل و خارج منازل در حال ساخت به این کمیسیون ارجاع داده می‌شود، اما متاسفانه ترتیب اثر داده نمی‌شود و مالک با پرداخت جریمه ساخت و ساز را طبق میل خود ادامه می‌دهد.

احمدی ادامه داد: طرح کوی گل‌افشانی باید از طرف اداره میراث فرهنگی به شهرداری ابلاغ شود، اما تاکنون این اقدام انجام نشده است.

وی با بیان اینکه تهیه طرح کوی گل‌افشانی وظیفه شهرداری نیست، گفت: البته مطالعات این کوی توسط مشاور طرح تفضیلی انجام و طرحی تهیه شد که در استان مورد تایید میراث فرهنگی قرار نگرفت؛ بنابراین قرار شد میراث فرهنگی استان مشاور دیگری انتخاب و طرح تهیه شود، اما متاسفانه هنوز هیچ اقدام و مطالعه‌ای در این زمینه انجام نشده است.

معاون معماری و شهرسازی شهردار سبزوار تصریح کرد: شهرداری ضوابط حداقلی شامل محدودیت ارتفاع، نمای آجری و ارتفاع ۷.۵ متر را در کوی گل‌افشانی لحاظ می‌کند، زیرا وقتی تعداد ارتفاع بیشتر از ۷.۵ متر باشد به کمیسیون ارجاع و حکم تخریب صادر می‌شود، اما گاهی کمیسیون تنها حکم به جریمه مالک صدر می‌کند.

کد خبر 396713

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهرهاي ايران کلانشهر مدیریت شهری شهرداری شهروند حقوق شهروندی بافت تاریخی نوسازی و بهسازی سبزوار شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۸۹۶۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش بافت فرسوده گرگان با افزایش نوسازی

سید محمد حسینی گفت: استان گلستان دارای بیش از سه هزار هکتار بافت فرسوده است و این میزان از فرسودگی موجب شده تا گلستان در رده استان‌های خطرپذیر قرار گیرد.

او افزود: در این راستا اقدامات زیادی در راستای نوسازی و مقاوم سازی بافت فرسوده و ناکارآمد شهری از جانب وزارت راه وشهرسازی و شرکت بازآفرینی شهری ایران در دستور کار قرار دارد.

حسینی ادامه داد: با انجام این اقدامات میزان قابل توجهی از مسکن در بافت فرسوده گلستان نوسازی شده و معابر محلات هدف بازآفرینی شهری آسفالت شده است.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی گلستان گفت: در شهر گرگان نیز پس از تدقیق بافت فرسوده شاهد کاهش مساحت بافت بودیم که علت این امر افزایش نوسازی در بافت فرسوده است.

او گفت: در طرح تدقیق پس از نوسازی مسکن و محلات، مناطق نوسازی شده از بافت خارج می‌شود.

حسینی افزود: پیش از این در گرگان بیش از ۶۸۱ هکتار بافت فرسوده وجود داشت که پس از تدقیق این میزان به ۶۵۲ هکتار رسید.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی گلستان در ادامه گفت: طی اقدامات انجام شده در طرح تدقیق، دو پلاک جدید در کوی عرفان و چناران به محدوده محلات هدف بازآفرینی شهری گرگان اضافه شد.

او افزود: این طرح در کمیسیون ماده پنج استان تصویب و به شهرداری گرگان ابلاغ شده است.

حسینی ادامه داد: سازندگان گرگانی می‌توانند برای نوسازی مسکن در بافت فرسوده گرگان از ظرفیت بسته‌های تشویقی ۱۹ بندی استفاده کنند.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی گلستان در انتها یادآور شد: همچنین بر اساس این بسته‌های تشویقی صدور پروانه ساخت در محلات هدف بازآفرینی شهر گرگان رایگان و پروانه نظام مهندسی تا ۵۰ درصد تخفیف دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

دیگر خبرها

  • ۵۵ درصد از واحد‌های فرسوده در بافت‌های تاریخی قرار دارند
  • کاهش بافت فرسوده گرگان با افزایش نوسازی
  • تخریب جایگاه‌های غیرمجاز و غیر بهداشتی عرضه و کشتار دام در گلسار
  • پایان کف‌سازی و دفع آب‌های سطح ۹۰ درصد بافت تاریخی بوشهر
  • برگزاری هفتمین اجلاس شورا‌ها و شهرداری‌های مراکز استان‌ها در بوشهر
  • بیش از ۹۵ درصد زیرساخت عمرانی در بافت بوشهر تکمیل شد
  • استقرار شهرداری ویژه بافت تاریخی بوشهر در حال پیگیری است
  • اجرای ۱۸ پروژه شاخص بافت تاریخی قم در سال گذشته
  • پیشتازی شهرداری تبریز در تخفیف۸۰ درصدی صدور پروانه در بافت فرسوده
  • مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد