Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@18:09:22 GMT

سماق درسجین ابهر ۸۰ ساله شد

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۹۲۰۱۸

سماق درسجین ابهر ۸۰ ساله شد

ایسنا/زنجان برداشت سماق در ابهر آغاز شد که از قدمت کاشت آن در روستای درسجین ۸۰ سال می‌گذرد.

خشکسـالی و کم‌آبی در ایـران یـک واقعیـت اقلیمـی اسـت و بـا توجـه بـه روند روزافـزون نیاز بخش‌هـای مختلف به آب، مشـکل کم آبـی در سـال‌های آینـده حادتر نیـز خواهـد شـد.

براسـاس گزارش مؤسسـه بین‌المللـی مدیریـت آب، کشـور ایـران بـرای حفـظ وضـع فعلـی خـود تـا سـال ۲۰۲۵ بایـد بتوانـد ۱۱۲ درصـد بـه منابـع آب قابـل اسـتحصال خـود بیفزایـد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از آنجایی‌ کـه ایـن امـر امکان‌پذیـر نیسـت، راهکارهـای مؤثـر و عملـی، اسـتفاده بهینـه و صرفه جویـی در مصـرف آب کشـاورزی خواهد بـود. بخش کشاورزی پرمصرف‌ترین بخش در مصرف آب طبق آمارها در بخش شرب هر ایرانی ۲ برابر میانگین مصرف جهانی آب مصرف می‌کند و بخش کشاورزی ۹۲ درصد کل منابع آب را به خود اختصاص داده است.

از آنجایی‌که بخش کشاورزی از پرمصرف‌ترین بخش‌های مصرف آب در ایران است، طی سال‌های اخیر مدیریت مصرف آب در این بخش مورد توجه جدی مسئولان امر قرار گرفته و راهکارهای متفاوتی در این زمینه به کشاورزان ارائه شده است که استفاده از روش‌های آبیاری نوین و اصلاح الگوی کشت از جمله این راه‌هاست. به دلیل خشکسالی‌های اخیر و کمبود آب در بخش کشاورزی کشت گونه‌های گیاهی با مصرف آب کمتر با هدف مدیریت منابع آبی و ایجاد کشاورزی پایدار طی سالیان اخیر مورد توجه جدی مسئولان کشور قرار گرفته است زیرا علاوه بر نیاز آبی کم ارزآوری خوبی نیز برای کشور دارد.

نیاز آبی کم در کشت گیاهان دارویی اغلـب گیاهـان دارویـی نیـاز آبـی محـدودی دارنـد ایـن گیاهـان به خصـوص چند سـاله‌ها ظرفیـت جایگزینی مناسـبی را در برنامه‌هـای بهینه‌سـازی الگـوی کشـت بـا محصـولات زراعـی و باغـی بـا مصـرف زیـاد آب داشـته و گزینـه مناسـبی بـرای کاهش مصـرف آب در بخش کشـاورزی خواهنـد بـود براسـاس تحقیقـات انجام شـده در ایـران حداکثر نیـاز آبـی گل محمـدی ۲۴۰۰ متـرمکعـب بـرای تولیـد ۳ تـن در هکتـار اسـت کـه ارزشـی به مراتـب بیشـتر از محصـولات زراعـی دارد درصـورت اسـتخراج اسـانس گل محمدی از ۳ تـن گل، حدود یـک کیلوگـرم اسـانس بـه ارزش حداقـل ۱۰ هزار یـورو و ۳ تـن گلاب به‌دسـت می‌آیـد. همچنیـن اغلـب گیاهـان دارویـی دیگـر نیـاز آبـی محـدودی دارنـد.

سهم کم ایران از تجارت گیاهان دارویی تجـارت گیاهـان دارویـی در دنیـا حـدود ۱۰۰ میلیـارد دلار بـوده و سـهم ایـران از ایـن بـازار حـدود ۳۵۰ میلیـون دلار در سـال اسـت در سـال‌های اخیـر گرایـش کشـورهای جهـان بـه مصـرف گیاهـان دارویـی افزایـش یافتـه و بـا توجـه بـه کیفیـت مطلـوب گیاهـان دارویـی ایـران، فرصـت مغتنمـی بـرای صـادرات گیاهـان دارویی و فراورده‌هـای آن پیـش رو قـرار گرفتـه اسـت. 

طی سال‌های اخیر نیز توجه ویژه‌ای به کشت گیاهان دارویی و تغییر الگوی کشت در استان زنجان شده است که شهرستان ابهر نیز از این قائله مستثنی نیست و توسعه کشت گیاهانی مانند کلزا، گل محمدی، زیره سبز و سماق در دستور کار مدیران این شهرستان قرار دارد.

برداشت سماق در ابهر یکی از محصولاتی که این روزها کشاورزان در روستای در سجین ابهر مشغول برداشت آن هستند محصول سماق است که ۸۰ سال از کاشت اولین بذر آن در این روستا می‌گذرد. در حال حاضر ۶۰۰ درختچه سماق در ۳ هزار مترمربع در این روستا کاشته شده است که به طور متوسط هر درخت ۲۰ کیلو محصول دارد. هم اکنون یک خانواده ۱۰ نفره درسجینی مشغول کشت و توسعه این محصول غذایی و دارویی هستند که محصول تولیدی آن‌ها در زنجان از قرار هر کیلو ۵۰ هزارتومان خرید و فروش می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ابهر زیره سبز زنجان سماق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۹۲۰۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییر چهره محسوس بازیگر زن ۵۴ ساله بعد از عمل زیبایی! | تصویر

انتشار تصویری جدید از شهره سلطانی ( بازیگر ۵۴ساله) بعد از عمل زیبایی باعث تعجب طرفداران این بازیگر قدیمی شده است./چندثانیه

دیگر خبرها

  • معلمان پیشگامان تربیت علمی و اعتقادی نسل آینده کشور
  • آغاز بهسازی محور ابهر_ مرشون به طول ۸ کیلومتر
  • استفاده از پایاب های کشاورزی در حوزه آبزی پروری
  • جام ملت‌های فوتسال آسیا ۴ سال یک بار می‌شود؟
  • حریت، آزادگی و تضارب آرا لازمه دانشگاه‌هاست
  • حریت، آزادگی و تضارب آرا لازمه دانشگاهاست
  • مصرف ۳ هزار و ۸۸۵ میلیون کیلووات ساعت برق در استان همدان
  • کشاورزان هم پاداش می‌گیرند هم برق رایگان
  • تغییر چهره محسوس بازیگر زن ۵۴ ساله بعد از عمل زیبایی! | تصویر
  • کشاورزان هم پاداش می گیرند هم برق رایگان