Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-30@04:05:19 GMT

طرح معیشت ملی در آستانه اجرا

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۹۲۵۷۱

طرح معیشت ملی در آستانه اجرا

به گزارش اقتصادآنلاین، همشهری نوشت؛ این طرح 60میلیون ایرانی را تحت پوشش خود می‌برد تا جلوی شوک احتمالی ناشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی بر سبد معیشت خانوارها گرفته شود، با این تفاوت که مثل زمان دولت پیشین قرار نیست این پول همانند یارانه نقدی به حساب‌ها ریخته شود بلکه احتمالا در سال آینده مبلغ واریز شده به‌حساب کارت هر شهروند یا سرپرست خانوار واریز خواهد شد تا از طریق آن امکان خرید کالاهای اساسی و ضروری فراهم شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تفاوت دیگر این است که قرار نیست همه ایرانیان از این حمایت برخوردار شوند بلکه 18میلیون از 24میلیون خانوار ایرانی زیر پوشش چتر حمایتی دولت قرار می‌گیرند.

پشت پرده تصمیم دولت

دولت با کاهش محسوس درآمدهای نفتی در اثر تحریم‌ها با کمبود شدید منابع مالی مواجه شده، یکی از راه‌های جبران این کمبود، تغییر مکانیسم پرداخت یارانه‌های انرژی در گام نخست است، از این‌رو اجرای طرح معیشت ملی بدون اصلاح قیمت‌ حامل‌های انرژی ممکن نخواهد بود. به گفته علی ربیعی، سخنگوی دولت دیروز اعضای دولت در یک نشست 3ساعته درباره چگونگی حمایت اجتماعی و معیشتی از 7دهک جامعه به بحث نشستند و در نهایت قرار شد ۱۸ میلیون خانوار از طریق درگاهی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی خواهد کرد، مشمول دریافت حمایت‌های اجتماعی معیشتی شوند. او تعداد افراد مشمول بسته معیشت ملی را 60میلیون نفر اعلام و تأکید کرد: ترکیبی از درآمد، شاخص‌های برخورداری و گروه‌های هدف مشخص تعیین‌کننده هستند و مددجویان، زنان سرپرست خانوار، افراد دارای درآمد ثابت مانند کارگران و بازنشستگان شامل این حمایت هستند. او با بیان اینکه این شمولیت نه‌تنها دهک‌های پایین، بلکه طبقات متوسط به پایین را هم در بر خواهد گرفت، تأکید کرد: براساس مطالعات ما، دهک‌هایی که درآمد بسیار بالا دارند، از این طرح خارج می‌شوند.

کارت خرید به جای یارانه نقدی

سخنگوی دولت با بیان اینکه راه برای اعتراض افراد غیرمشمول باز خواهد بود، افزود: هر زمان اعتراض پذیرفته شود، این پول برای افراد معترض ذخیره می‌شود و هیچ جای نگرانی نیست و با دقت فرمانداران، بخشداران، ستاد اجرایی وزارت رفاه و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با هماهنگی یکدیگر به سرعت این رسیدگی‌ها را انجام خواهند داد. سخنگوی دولت با تأکید بر اینکه بحث اصلی دولت افزایش قدرت خرید این طبقات است، گفت: قدرت خرید این طبقات برای خرید کالاهای مورد نیاز و اساسی افزایش می‌یابد، شکل این حمایت هم در همان کارت‌ها خواهد بود یا آنکه بانک مرکزی برای صدور کارت‌های جایگزین اقدام می‌کند و پول به این کارت‌ها ریخته شده و امکان مصرف این پول فراهم می‌شود.

ربیعی با بیان اینکه بانک مرکزی آثار تورمی سناریوهای مختلف را بررسی کرده اعلام کرد: ملاحظاتی را خواهیم داشت که آثار تورمی با توجه به شیوه پرداخت و نحوه هزینه‌کرد، به حداقل برسد و این روش با کمترین آثار تورمی اجرا خواهد شد و دستگاه‌های مجری در رادیو و تلویزیون حاضر می‌شوند و ابعاد مختلف موضوع را باز خواهند کرد.

حداکثر 200هزار تومان

دولت به‌احتمال زیاد یک بسته حمایتی به ارزش 160تا 200هزار تومان را درنظر خواهد گرفت و 24میلیون نفر مرفه جامعه بسته حمایتی‌ای دریافت نخواهند کرد. البته روند پرداخت یارانه‌های نقدی با روند گذشته و حذف تدریجی یارانه نقدی اقشار پردرآمد هم ادامه می‌یابد و در آینده با یکسان شدن تعداد افراد تحت پوشش طرح معیشت ملی و یارانه نقدی‌بگیران، مجموع یارانه نقدی و حمایت ملی دولت به‌حساب کارت ویژه یارانه هر شهروند به جای سرپرست خانوار واریز خواهد شد.

اصلاح قیمت بنزین در گام نخست

اجرای طرح معیشت ملی برای در امان نگه‌داشتن معیشت 18میلیون خانوار ایرانی بدون پول و منابع مالی ممکن نیست؛ از این‌رو دولت روی افزایش قیمت حامل‌های انرژی و در گام نخست اصلاح قیمت بنزین حساب باز کرده است. یکی از جدی‌ترین سناریوهای روی میز دولت، اختصاص بنزین سهمیه‌ای به ازای هر کارت سوخت 60لیتر در هر‌ماه با نرخی احتمالی  بین 1000تا 1500تومان و عرضه بنزین با نرخ آزاد 2500تا 3000هزار تومان است. سخنگوی دولت قول داده تا هفته آینده جزئیات تصمیم خود برای سهمیه‌بندی بنزین را اعلام کند. مسئولان دولتی می‌گویند سناریوهای دیگری هم مطرح است.

محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی دیروز در جمع خبرنگاران اعلام کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید فهرست این ۱۸ میلیون خانوار را مشخص کند و همچنین سازمان برنامه و بودجه نیز جدا از اینکه این بسته‌ها را در بودجه لحاظ می‌کند باید از منابع انرژی و یا بخش‌های دیگر با یک تغییراتی، بودجه‌ای برای این موضوع کنار بگذارد. او افزود: گروهی که روی بسته حمایتی کار می‌کنند یکی از راه‌های تامین منابع آن را بحث انرژی مانند گاز، گازوئیل، نفت خام و پتروشیمی درنظر گرفته‌اند. بیژن زنگنه، وزیر نفت هم در آخرین اظهارنظرش به مردم اطمینان داده نگران سهمیه‌بندی بنزین نباشند زیرا هر تصمیمی اجرایی شود، خیرش بیشتر به طبقات ضعیف جامعه برسد.

هفته سرنوشت

هفته آینده، هم برای مردم و هم برای دولت، هفته سرنوشت‌سازی‌ خواهد بود. دولت چاره‌ای جز اصلاح قیمت حامل‌های انرژی سراغ ندارد. اما هنوز مشخص نیست واکنش احتمالی نمایندگان مجلس که این روزها دغدغه اصلی‌شان انتخابات دوره آینده مجلس در اسفندماه سال آینده است، چه خواهد بود، ولی تصمیم اصلی را باید مردم بگیرند تا کشور به گفته حسن روحانی از شرایط سخت و پیچیده عبور کند. اصلی‌ترین چالش دولت این است که مردم قانع شوند پولی که از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی به خزانه واریز می‌شود به‌خود آنها بازمی‌گردد و دوباره دستگاه‌های دولتی و غیردولتی بودجه‌خوار راهی برای دست بردن در خزانه پیدا نکنند.

*قرار است دولتمردان در یک هفته آینده با مردم سخن بگویند تا آنها را در جریان جزئیات طرح حمایت از 18میلیون خانوار قرار دهند

*یکی از سناریوهای احتمالی اختصاص مبلغ 160تا 200هزار تومان در هر‌ماه برای 60میلیون ایرانی است

 *فهرست 18میلیون خانوار تحت پوشش بسته حمایتی دولت در هفته آینده مشخص می‌شود

*منابع مالی مورد نیاز از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی تامین خواهد شد

*قرار است دولتمردان در یک هفته آینده درباره جزئیات طرح حمایت 18میلیون‌خانواری با مردم سخن بگویند

*یکی از سناریوهای احتمالی اختصاص مبلغ160 تا 200هزارتومان در هر ماه برای18میلیون خانوار ایرانی است

*افزایش قیمت حامل‌های انرژی راه را برای اجرای طرح حمایت از معیشت ملی هموار می‌کند

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: یارانه یارانه نقدی معیشت کالای اساسی معیشت خانوار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۹۲۵۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دردسرهای افزایش بیش‌ازحد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده

بهره‌وری انرژی برای آینده‌ای پایدار حیاتی است، با این حال افزایش بیش‌ازحد استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر بدون وجود زیرساخت‌های کارآمد و مدیریت مصرف، جهان را با مشکلات بسیار مواجه می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، اتلاف انرژی یک مشکل بزرگ است و حدود سه‌چهارم انرژی جهانی به دلیل سیستم‌ها یا زیرساخت‌های ناکارآمد و رفتارهای مصرف نادرست هدر می‌رود. بهره‌وری انرژی اغلب به نفع افزایش ظرفیت انرژی تجدیدپذیر نادیده گرفته می‌شود، حال آن‌که بهبود آن و کاهش اتلاف انرژی می‌تواند انتشار کربن را پایین آورد، در هزینه‌ها صرفه‌جویی کند و بار تولید انرژی سبز را کاهش دهد. از آنجا که دولت‌ها بر توسعه ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر خود تمرکز می‌کنند، بسیاری از آن‌ها یک عنصر حیاتی برای تقویت امنیت انرژی پاک یعنی مدیریت زباله‌های انرژی را نادیده می‌گیرند.

دردسرهای افزایش اتکا به انرژی‌های تجدیدپذیر

کشورها در سراسر جهان باید سیستم‌های موجود خود را اصلاح کنند تا اطمینان حاصل شود که انرژی در حمل‌ونقل و استفاده از بین نمی‌رود و شبکه‌های برق آماده پذیرایی از پروژه‌های انرژی پاک جدید می‌شوند که انتظار می‌رود طی دهه‌های آینده ارائه شوند.

این توسعه نیازمند تمرکز بیشتر بر کاهش اتلاف انرژی به جای افزایش ظرفیت انرژی تجدیدپذیر است، زیرا جایگزینی انرژی‌های فسیلی با انرژی‌های تجدیدپذیر بدون توجه به کارآمدی و کاهش مصرف در عمل بی‌فایده خواهد بود. یکی از موارد مشکل‌ساز در این زمینه برای اروپا، عرضه بیش از حد پنل‌های خورشیدی از چین به‌دنبال افزایش اهداف ظرفیت انرژی خورشیدی خود توسط دولت‌ها است.

چین در تولید مقادیر زیادی پنل با هزینه کم بسیار موفق بوده است. این امر به تولید بسیار کمتر پنل‌های خورشیدی در مناطق گران‌تر مانند اروپا و اتکای بیشتر به چین برای تهیه پنل‌های خورشیدی در سراسر جهان منجر شده و رقابت تولیدکنندگان داخلی را با مشکل مواجه کرده است. به این ترتیب دولت‌ها به فکر وضع تعرفه‌هایی بر صادرات انرژی‌های تجدیدپذیر چین هستند که به زودی به ایالات متحده نیز راه پیدا خواهد کرد.

انتظار می‌رود چین مقادیر زیادی پنل‌های خورشیدی را به کشورهای سراسر جهان بفروشد و به آن‌ها امکان توسعه پروژه‌های انرژی خورشیدی کم‌هزینه را بدهد. این امر نشان‌دهنده پیشرفت چشمگیر در فناوری انرژی خورشیدی است، با این حال می‌تواند منجر به اتکای بیش از حد به افزایش ظرفیت به جای بهبود کارایی در تمام منابع انرژی و کاهش مصرف انرژی شود.

بهره‌وری انرژی از لحاظ تاریخی بیشترین سهم را در کاهش گازهای گلخانه‌ای به ارمغان آورده است. معرفی مجدد آن برای عصر انرژی‌های تجدیدپذیر و دستیابی به اهداف کربن‌صفر خالص تا سال ۲۰۵۰، بشر را قادر می‌سازد تا به این روند ادامه دهد.

برخورداری از شانس مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی و پای‌بندی به توافق‌نامه پاریس در سال ۲۰۱۵ برای رسیدن به هدف کربن‌صفر خالص و حفظ گرمایش جهانی به زیر ۱.۵ درجه سانتی‌گراد، نیازمند بهره‌وری انرژی است. بهره‌وری انرژی می‌تواند یک‌سوم صرفه‌جویی کربن مورد نیاز را تا رسیدن به کربن‌صفر خالص تأمین کند و با برق‌رسانی هرچه بیشتر سیستم انرژی خود، ایجاد انعطاف‌پذیری در عرضه، تقاضا و ذخیره‌سازی انرژی و استفاده مجدد از گرمای اتلاف‌شده، کارایی انرژی را افزایش می‌دهد.

بهره‌وری انرژی در اروپا

مهندسی سیستم انرژی آینده نشان می‌دهد که اتحادیه اروپا و بریتانیا ممکن است بتوانند با به حداکثر رساندن پتانسیل تقاضا، هزینه‌های اجتماعی سالانه ۱۱.۲ میلیارد دلاری را تا سال ۲۰۳۰ و ۱۶.۶ میلیارد دلاری را تا سال ۲۰۵۰ کاهش دهند. این انعطاف‌پذیری به این مناطق کمک می‌کند تا انتشار گاز کربن‌دی‌اکسید خود را تا حدود ۴۰ میلیون تن کاهش دهند و تولید برق از گاز طبیعی را به میزان ۱۰۶ تراوات ساعت یا حدود یک‌پنجم مصرف گاز طبیعی اتحادیه اروپا برای تولید برق نسبت به سال ۲۰۲۲ کاهش دهد. انتقال از سوخت‌های فسیلی به یک سیستم کاملاً الکتریکی می‌تواند تا ۴۰ درصد از مصرف انرژی نهایی را کاهش دهد.

بهره‌وری انرژی در فناوری‌های نوظهور

اطمینان از بهره‌وری انرژی در فناوری‌های نوظهور نیز بسیار مهم است. بازار هیدروژن با سرعتی بالا در حال رشد است، زیرا دولت‌ها و شرکت‌ها در سراسر جهان به دنبال جایگزین‌های سوخت پاک‌تر برای نیرو دادن به صنایعی مانند تولید و هوانوردی هستند. تبدیل انرژی تجدیدپذیر به هیدروژن از طریق الکترولیز به مقادیر زیادی انرژی نیاز دارد که بسیاری معتقدند بهتر است به‌طور مستقیم به‌عنوان برق مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین جهان باید فناوری‌های الکترولیز با راندمان بالا را برای بهبود فرآیند تبدیل و تمرکز بر کاهش تقاضا برای هیدروژن توسعه دهد. به این ترتیب یکپارچه‌سازی استراتژیک بخش‌هایی که گرمای اضافی را برای کاهش تقاضای انرژی و افزایش کارایی به کار می‌برند، ممکن و ضروری است.

تا پایان دهه تا ۵۳ درصد از انرژی ورودی جهانی به‌عنوان گرمای اضافی هدر می‌رود، اما این گرما می‌تواند برای تأمین انرژی ماشین‌آلات و همچنین گرمایش ساختمان‌ها و آب استفاده می‌شود.

سیستم‌های انرژی موجود در سطح جهانی بسیار ناکارآمد هستند و تقاضای انرژی در جهان همچنان در حال افزایش است. بنابراین، دولت‌ها در تلاش هستند تا به سرعت منابع انرژی موجود را با انرژی‌های تجدیدپذیر جایگزین کنند تا از تلاش‌های کربن‌زدایی حمایت کنند. در این میان برای کاهش ناکارآمدی‌ها و مهار مصرف غیرضروری انرژی، کار چندانی انجام نمی‌شود. بهبود بهره‌وری انرژی و کاهش استفاده بیش از حد به کاهش انتشار کربن و همچنین کاهش بار دولت‌هایی که به دنبال افزایش تولید انرژی سبز با سرعتی ناپایدار هستند، کمک می‌کند.

کد خبر 748687

دیگر خبرها

  • منچستریونایتد حراج تابستانی راه می‌اندازد: شیاطین سرخ در آستانه یک خانه تکانی بزرگ
  • آیت‌الله حسینی‌بوشهری: طلاب در مسکن و معیشت دچار مشکل هستند
  • آیت الله علم‌الهدی: بهبود معیشت مردم در دستور کار دولت باشد
  • تثبیت اقتصاد کشور و معیشت ملت در دستور کار دولت باشد
  • جزئیات لایحه حمایت مادی و معنوی از پرستاران/ از استخدام تا معیشت
  • دردسرهای افزایش بیش‌ از حد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • دردسرهای افزایش بیش‌ازحد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • پرداخت ۳۵۷ میلیارد تومان کمک معیشت به مددجویان و نیازمندان ایلام
  • بهادری جهرمی: اساسنامه صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش برای اجرا، ابلاغ شد
  • حمایت هزارو۱۲۷ میلیاردتومانی ازسبدامنیت غذایی مردم سیستان وبلوچستان