Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، قاضی مهدی حقدادی در نشست دهیاران و روسای شوراهای اسلامی روستاهای بخش مرکزی شهرستان مشهد، که با هدف رونمایی از جدیدترین دستاورد دانش بنیان نظارت بر ساخت و سازهای روستایی و سامانه الکترونیکی پرداخت عوارض روستایی ظهر امروز در یکی از هتل های مشهد، اظهار کرد: محور اول صحبت‌های بنده، جایگاه دهیار و شورای اسلامی روستاها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر نگاهی به قوانین و مقررات کشور بیندازیم، متوجه می‌شویم که دهیاری یک نهاد عمومی غیر دولتی است.

وی با بیان اینکه حدود ۴۰ وظیفه برای دهیاران و شوراهای اسلامی تعیین شده است، افزود: این وظایف نشان از اهمیت این مسئولیت است. یکی از وظایف پیش بینی شده برای دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها، حل و فصل اختلافات مردم است. که این معضل در قوه قضائیه بسیار مطرح است. در سطح روستاها اگر اختلافی میان مردم روستا وجود دارد که ممکن است به قوه قضائیه کشیده شود، دهیاران باتوجه به ضرورت مردم سالاری دینی ورود کنند تا این موضوع به مراجع قضایی کشیده نشود.

حقدادی تصریح کرد: محور دوم وظایف، اختیارات دهیاران و شوراهای روستا است. یکی از وظایف دهیار حفاظت از منابع طبیعی، اراضی کشاورزی، زراعی و باغات، چه در داخل روستاها وچه در خارج از حریم روستاها است. بیرون از حریم روستاها دهیاران وظیفه اعمال قانون ندارند، اما حفاظت از این اراضی در صورت مشاهده زمین خواری، کوه‌خواری، تغییر کاربری و غیره موظف به حفاظت و گزارش دادن هستند.

 سرپرست دادسرای فضای مجازی خراسان رضوی با اشاره به اینکه شرایطی برای احراز سمت دهیار پیش بینی شده است، بیان کرد: این شرایط بایستی در تمام طول مدت دهیاری فرد دهیار، استمرار داشته باشد. هرگاه این شرایط زایل شد، شورای روستا باید ورود کند. همچنین دهیاران مکلف هستند که پایان هر ماه گزارشی از عملکرد خود ارائه دهند.

حقدادی ادامه داد: نظارت همه جانبه بر تخلفات اداری یا غیر اداری، صرفا برعهده دستگاه‌های قضایی و بازرسی نیست. اگر تخلفی زیر مجموعه دهیاری‌ روستاها رخ دهد و شوراها آنرا کشف کرده اما گزارش نکند، طبق ماده ۹۲ خدمات کشوری، شخصی که تخلف را کشف کرده اما گزارش نکرده است، متخلف شناخته شده در قانون مجازات اسلامی برای این افراد تا حبس هم پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه تخلفات متعدد و فاحشی نیز وجود دارد که در حوزه روستاها اتفاق می‌افتد، گفت: این تخلفات عموما به دلایلی چون عدم آگاهی و آموزش و جاهل بودن نسبت به رفتار خود است و شامل تخلفاتی از قبیل صدور پروانه برای اراضی زراعی خارج از بافت روستا، عدم توجه به آیین نامه مالی دهیاری، اعمال نفوذ در خصوص الحاق املاک خارج از بافت روستا که مهم‌ترین تخلف حوزه روستاهای استان، همین اعمال نفوذ است که مجازات سنگینی در این زمینه پیش‌بینی شده است.

سرپرست دادسرای فضای مجازی خراسان رضوی افزود: دو سامانه‌ پرداخت الکترونیک عوارض روستایی و نظارت تصویری راه‌اندازی شده، موجب شفاف سازی در روند امور ساخت و سازهای روستایی، کاهش هزینه‌های ناشی از رفت و آمد و فعال بودن این سیستم در تمام طول شبانه روز است.

حقدادی در انتها بیان کرد: برای اعمال قانون در مکان‌هایی که تخلف در آنجا صورت گرفته حضور یک مامور نیروی انتظامی الزامی است، در غیر این صورت به معنی عمل کردن خارج از چهارچوب قوانین است.

کد خبر 4772338

منبع: مهر

کلیدواژه: متخلف روستا مشهد بوشهر یوم الله 13 آبان زلزله شهرکرد راهپيمايي 13 آبان ایلام گرگان تئاتر کودک و نوجوان بیرجند قزوین شیراز هفته وحدت سفر استانی پدافند غیرعامل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۹۴۷۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرانسه خواستار تحریم روسیه به اتهام انتشار اخبار جعلی شد

دولت فرانسه با متهم کردن روسیه به انتشار اخبار جعلی و نادرست، از اتحادیه اروپا خواست تا تحریم‌های بیشتری علیه مسکو اعمال کند.

به گزارش اسپوتنیک، فرانسه از اتحادیه اروپا درخواست کرد تحریم‌های جدیدی را برای هدف قرار دادن اطلاعات نادرست روسیه و مداخله در انتخابات در سراسر جهان اعمال کند.

بلومبرگ روز چهارشنبه با استناد به یک پیش نویس پیشنهادی، گزارش داد که فرانسه از اتحادیه اروپا خواسته تحریم های جدیدی علیه روسیه به دلیل ادعاهای دخالت در انتخابات اعمال کند.

در پیش نویس نقل شده توسط بلومبرگ آمده است که این محدودیت‌ها افراد و نهادهای مرتبط با روسیه را که گفته می شود در اقداماتی برای تضعیف دموکراسی، ثبات و حاکمیت قانون از طریق انواع ابزارهای ترکیبی دخیل هستند، هدف قرار می‌دهد.

در گزارش ارائه شده توسط فرانسه ادعا شده است که روسیه با انتشار اخبار جعلی با هدف افزایش اختلاف بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا فعالیت‌های بی‌ثبات کننده انجام می‌دهد.

بلومبرگ به نقل از منابع آگاه افزود: مقامات اتحادیه اروپا نگران افزایش حجم اطلاعات جعلی در رسانه‌های اجتماعی در آستانه انتخابات ماه ژوئن هستند.

رسانه های خبری گفتند که پیشنهاد فرانسه از حمایت کشورهای استونی، لتونی، لیتوانی، هلند و لهستان برخوردار است.

ماه گذشته، مقامات جمهوری چک تعدادی از نمایندگان پارلمان اتحادیه اروپا را متهم کردند که از یک رسانه‌ طرفدار روسیه برای انتشار دیدگاه این کشور در مورد وضعیت بین‌المللی، رشوه دریافت کرده‌اند.

روسیه بارها اتهامات غرب در مورد دخالت روسیه در امور داخلی سایر کشورها را رد کرده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • اعمال محرومیت یک تا ۱۰ سال از تحصیل در انتظار داوطلبان متخلف در آزمون سراسری
  • تامین زمین ویلایی در روستاها برای متقاضیان نهضت ملی مسکن شهرها 
  • تخلف عرضه خارج از شبکه ۶۶ کیسه آرد خبازی در بیرجند
  • تامین زمین ویلایی در روستاها برای متقاضیان نهضت ملی مسکن شهرها
  • فرانسه خواستار تحریم روسیه به اتهام انتشار اخبار جعلی شد
  • پلمب مطب غیر مجاز مداخله گر در زمینه پوست، مو و زیبایی در قم
  • مقاوم سازی بافت‌های فرسوده در بوئین زهرا با جدیت دنبال می‌شود
  • دریافت تسهیلات ساخت مسکن ۴۰۰ روستا در چناران
  • اهتمام دهیاران و شوراها در انعکاس مشکلات مردم ضروری است
  • تعیین تکلیف املاک فاقد سند در بافت فرسوده پایتخت