Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-26@06:21:19 GMT

حاشیه‌ها بر سر انتصاب جلالی به سفارت روسیه

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۹۵۲۷۰

حاشیه‌ها بر سر انتصاب جلالی به سفارت روسیه

روزنامه شرق: «اگرچه هر کسی با اندک اطلاعی از شخصیت محمدجواد ظریف و فرایند انتصاب سفرا می‌تواند بفهمد که باز هم شایعه‌سازان دست‌به‌کار شده‌اند. اساسا ظریف در بسیاری موارد فرد انعطاف‌پذیری است؛ به‌ویژه زمانی‌ که موضوع منافع ملی در میان باشد. او بیش از هر کس دیگری می‌داند که در ساختار جمهوری اسلامی ایران، نهادهای تأثیرگذار در روند پیشنهاد و انتصاب سفرا، بیش از وزارت امور خارجه‌ هستند و این موضوع در مورد کشورهای مهم در حوزه روابط بین‌الملل بیش از پیش خودنمایی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاید مخالفان در اینجای متن ماجرای استعفای ظریف را به ذهن بیاورند و در دلشان استدلال نویسنده را بی‌پایه بدانند، اما باید آنها را به توضیحات ظریف در مورد همان شب استعفایش در جمع فعالان فضای مجازی ارجاع داد. او گفت «اتفاقا آن شب عصبانی نبودم، اما شدیدا دلخور بودم، چون آن شب دیدم که من یک فرد به نام محمدجواد ظریف شده‌ام نه فردی که وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران است. چون من نماینده دیپلماسی ایران هستم نه یک فرد که به دنبال برند ظریف باشد.»

حالا جریان ساختگی درگیری ظریف با جلالی و ممانعت از سمت سفارت او را می‌توان در همین زمینه بررسی کرد. ظریف می‌داند که برای انتصاب سفرا چه فرایند پیچیده اطلاعاتی و امنیتی وجود دارد و هیچ‌گاه گزارش نشده که مقابل این فرایند بایستد. ‌او چنین سازوکاری را در ساختار جمهوری اسلامی ایران پذیرفته ‌است.

پیگیری خبرنگاران اما به پرس‌وجو در مورد این شایعه از سوی سخنگوی وزارت خارجه به این نتیجه رسید که «برخی اخبار منتشره در این مورد از اساس نادرست است. آقای ظریف بعد از موافقت مجلس با استعفای آقای کاظم جلالی، با وی گفت‌وگوی تلفنی داشت. هماهنگی‌های لازم نیز در این مذاکره تلفنی برای تاریخ عزیمت آقای جلالی به مسکو صورت گرفت.»

اما این فرصت، فضای مناسبی برای این است که به یاد بیاوریم نمایندگان مجلس زیادی بوده‌اند که تاکنون سفیر شده‌اند یا برعکس.

از جمله سفیری که هم‌اکنون در حال به‌ پایان‌ رساندن دوره سفارتش در روسیه است نیز قبلا نماینده مردم نهاوند در مجلس بوده و اتفاقا او نیز مانند کاظم جلالی به طیف علی لاریجانی در مجلس نزدیک بوده است. اما روسیه پیش از اینها هم سفیری به خود دیده که پیش‌تر نماینده مجلس بوده است.

محمد ساعد مراغه‌ای، ملقب به ساعدالوزراء، سیاست‌مدار ایرانی که دو دوره نخست‌وزیر ایران در زمان پهلوی دوم بود، در سال‌های پرالتهاب اشغال ایران از سوی نیروهای شوروی و انگلیس، (۱۳۱۲-۱۳۱۵) سفیر ایران در اتحاد جماهیر شوروی بود. او از جمله نمایندگان دوره چهارم مجلس سنای ایران بود. غلامعلی فریورتهرانی نیز نماینده مجلس شورای ملی بود که بعد از پیروزی انقلاب و در دولت موقت مهندس بازرگان سفارت ایران در سوئیس را به مدت ۱۹ ماه عهده‌دار شد.

در سال‌های اخیر نیز جواد جهانگیرزاده، جزء نمایندگانی بود که به سمت سفیر ایران در جمهوری آذربایجان منصوب شد، همان‌طور که در مجلس نهم «محمدمهدی زاهدی» سفیر ایران در مالزی به‌عنوان نماینده مردم کرمان، «علی‌اکبر ناصری» سفیر ایران در واتیکان از حوزه انتخابیه بابل و «عبدالرضا مصری» سفیر ایران در ونزوئلا به‌عنوان نماینده کرمانشاه به مجلس رفتند. انتصاب نمایندگان مجلس به سمت سفارت یکی از معمول‌ترین انتصاب‌هاست که تحت عنوان سفیر سیاسی (سفیری خارج از کادر وزارت خارجه) انجام می‌شود.

برخی خبرنگاران از احتمال سفیرشدن بهروز نعمتی، نماینده فعلی مجلس نیز خبر داده‌اند.»

منبع: فردا

کلیدواژه: انتصاب جلالی سفارت روسیه ظریف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۹۵۲۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفیر روسیه کمک تسلیحاتی آمریکا به اوکراین را مضحک خواند

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در آمریکا وعده‌های کی یف به واشنگتن مبنی بر عدم استفاده از موشک‌های ATACMS برای حمله به خاک روسیه را نادرست توصیف کرد.

براساس گزارش آرتی، سفیر به خبرنگاران گفت: مضحک است که مشتریان اوکراینی قول داده‌اند که از موشک‌ها علیه اهدافی در خاک روسیه استفاده نکنند 

روزنامه پولیتیکو پیشتر به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داده بود که دولت آمریکا در ماه مارس گذشته برای اولین بار از زمان آغاز درگیری در سال ۲۰۲۲، مخفیانه موشک‌های تاکتیکی ATACMS را به اوکراین عرضه کرده است.

پس از تصویب مجلس نمایندگان و سنای  آمریکا، جو بایدن، رئیس جمهور این کشور، بسته‌ای از قوانین را برای کمک نظامی به اوکراین، اسرائیل و تایوان امضا کرد.

 در این بسته ۶۰.۸۴ میلیارد دلار برای کمک به اوکراین اختصاص یافت. از این مبلغ ۲۳.۲ میلیارد دلار برای تکمیل تسلیحات ارسال شده از انبار‌های پنتاگون، ۱۳.۸ میلیارد دلار برای خرید نظامی برای نیرو‌های اوکراینی در بازار آزاد، ۱۱.۳ میلیارد دلار برای حمایت از عملیات نظامی آمریکا در منطقه استفاده خواهد شد و ۲۶ میلیون دلار برای حسابرسی اختصاص داده شده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه تاکید کرد که تحویل محموله‌های تسلیحاتی آمریکا وضعیت را در میدان جنگ به نفع کی‌یف تغییر نخواهد داد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • کمک ۵۳۶ تنی آرد روسیه به افغانستان
  • «کمیته تماس منطقه‌ای» درباره افغانستان؛ قطار پیشرفت روندی که آغاز شده است
  • ابتکار «کمیته تماس منطقه‌ای درباره افغانستان»؛ قطار پیشرفت روندی که آغاز شده است
  • جنجالی که نماینده مشهد درباره «بمب اتم» برپا کرد؛ کریمی قدوسی کیست؟
  • امضای تفاهم نامه امنیتی میان ایران و روسیه
  • سفیر روسیه کمک تسلیحاتی آمریکا به اوکراین را مضحک خواند
  • امضای تفاهم‌نامه امنیتی میان ایران و روسیه
  • ویدیو/ مجید جلالی: برنامه ۱۴۱۴ فوتبال ایران را منتشر می‌کنیم
  • گلایه نماینده ولی فقیه در مازندران از انتصاب وزیر سابق به استانداری
  • نماینده مجلس: فرونشستِ اصفهان جدی است؛ وزیر میراث فرهنگی در حال انجام چه کاری است؟