Web Analytics Made Easy - Statcounter

 دو لایحه FATF یعنی لایحه عضویت در کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی(پالرمو) و عضویت در کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با تامین مالی تروریسم(CFT) از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران تهیه و به مجلس شورای اسلامی ارسال شد که این دو لایحه برای تعیین تکلیف نهایی در مجمع تشخیص مصلحت نظام معطل مانده‌ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد فیضی عصر پنجشنبه در سومین کنگره حزب کارگزاران سازندگی اردبیل گفت: متاسفانه لایح پیوستن ایران به پالرمو به رغم تصویب در مجلس و تایید شورای نگهبان، بدون علت قانع کننده در مجمع تشخیص مصلحت نظام معطل مانده و تبدیل به قانون نشده است.

وی کنار گذاشته شدن این مصوبه توسط مجمع را سوال برانگیز خواند و افزود: این کار مبنای قانونی ندارد.

فیضی لایحه موسوم به تامین مالی تروریسم(CFT) را نیز جزو دو لایحه معطل مانده در مجمع عنوان کرد و ادامه داد: به رغم این که دلسوزان کشور و فعالان اقتصادی از معطل ماندن و عدم تایید نهایی این دو مصوبه متضرر می‌شوند ولی با ایجاد مانع و معطل کردن این دو لایحه قفلی بر اقتصاد کشور زده شده است.

وی معطل ماندن ۱.۵ ساله این دو لایحه در پیچ و خم مجمع تشخیص مصلحت نظام را اقدامی فراقانونی خواند و اضافه کرد: اگر نهادی قانون را مبنای کار خود می‌داند، باید به اقتضائات آن نیز عمل کند.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین همچنین خواستار پاسخگویی مخالفان FATF به مردم در مورد علل تعیین تکلیف نشدن مصوبه مجلس در این زمینه در مجمع تشخیص مصلحت نظام شد و گفت: امروز تاوان تصمیم این نهاد را مردم، دولت و مجلس شورای اسلامی می‌دهند.

فیضی همچنین افزود: قانون اساسی در این ایام روز به روز مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد یا به صورت مخفی یا به صورت جزئی از کنار آن رد شده و اجرای آن را نادیده می‌گیرند.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اصولگرایان بدانند که مردم با ناکارآمد نشان دادن، تهمت زدن و تخریب اصلاح طلبان و دولت، به صف آنها نمی‌پیوندند و آنها با این روش‌ها مردم را به نظام بدبین و به جرگه براندازان وارد می‌کنند.

فیضی اضافه کرد: در انتخابات پیش رو با ارائه برنامه‌های اصلاح‌طلبی و برای ساختن ایرانی آباد در شان مردم، حامی اصلاح‌طلبان خواهیم بود.

به گزارش ایرنا، سومین کنگره حزب کارگزاران سازندگی استان اردبیل امروز با حضور محسن هاشمی دبیر کل این تشکیلات در شهر اردبیل برگزار شد.

"گروه ویژه اقدام مالی" یا همان FATF به عنوان نهاد بین‌ دولتی مرجع تنظیم مقررات مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم در آخرین نشست خود ضمن اعاده دو دسته از اقدامات مقابله‌ای علیه ایران، هشدار داد که در صورت تکمیل نشدن فرآیند اجرای "توصیه‌نامه یا برنامه عمل ایران" این نهاد ممکن است طی سه ماه آینده جمهوری اسلامی ایران را به "فهرست کشورهای غیرهمکار" خود اضافه کند.
این در حالی است که ایران تاکنون از مجموع ۴۱ مورد برنامه عمل گروه ویژه اقدام مالی ۳۷ مورد را که مربوط به بخش‌های اجرایی آن بوده، عملیاتی کرده است.
چهار لایحه باقیمانده در حوزه قانون‌گذاری شامل "اصلاح قانون مبارزه با پول‌شویی، اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم، عضویت در کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی(پالرمو) و عضویت در کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با تامین مالی تروریسم(CFT) از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران تهیه و به مجلس شورای اسلامی ارسال شد که این دو لایحه برای تعیین تکلیف نهایی در مجمع تشخیص مصلحت نظام معطل مانده‌ است.

"گروه ویژه اقدام مالی" سال ۱۹۸۹ میلادی با ابتکار کشورهای قدرتمند سیاسی اقتصادی موسوم به گروه هفت برای مبارزه با پول‌شویی تاسیس شد.

این گروه ۳۷ عضو دارد و دبیرخانه آن در مقر سازمان همکاری اقتصادی و توسعه در شهر پاریس قرار دارد.

جمهوری اسلامی ایران سال ۲۰۰۷ میلادی در "فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی" قرار گرف.

FATF از سال ۲۰۰۹ میلادی این موضع را به طور رسمی در بیانیه‌های خود اعلام کرد و بر این اساس مقررات و اقدام‌های متقابل علیه کشورمان وضع شد تا کشورها در مراودات مالی و بانکی با ایران احتیاط کنند.
ایران از سال ۲۰۱۶ میلادی به واسطه اقدامات دیپلماتیک و داخلی در وضعیت "تعلیق از اعمال اقدامات تقابلی" FATF قرار گرفته و بر این اساس وضعیت کشورمان در ابعاد استانداردهای نظارتی و کنترلی در هر سه حوزه پول‌شویی، جرایم سازمان یافته و حمایت مالی تروریسم "خاکستری" توصیف می‌شود.

برچسب‌ها FATF مجلس شورای اسلامی محمد فیضی زنگیر اردبیل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی اردبیل مجلس شورای اسلامی اردبیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۹۷۰۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجلاس روسای FIU کشورهای عضو بریکس در کشور روسیه برگزار شد

اجلاس روسای FIU (مراکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی) کشورهای عضو بریکس و با حضور نمایندگان ۲۴ کشور به میزبانی روسیه برگزار شد.

به گزارش ایسنا، هادی خانی معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و دبیر شورای عالی پیشگیری و مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم جمهوری اسلامی ایران در اجلاس روسای مراکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی کشورهای عضو بریکس طی سخنانی با محوریت مکانیزم‌های کاهش ریسک استفاده از دارایی های مجازی برای اهداف پولشویی و تامین مالی تروریسم، بر لزوم همکاری‌های داخلی و بین المللی در جهت سوءاستفاده از دارایی‌های مجازی توسط تبهکاران و تروریست‌ها و مجرمین پولشویی تاکید کرد.

تاکید بر لزوم تدوین سازوکارهای تعمیق روابط و تعاملات بین کشورهای عضو بریکس در مسیر مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم از دیگر محورهای سخنرانی معاون وزیر امور اقتصادی در این نشست بود.

برگزاری نشست‌های دو جانبه با روسای واحدهای اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم کشورهای عضو بریکس از جمله برنامه‌های نماینده جمهوری اسلامی ایران در این نشست است.

لزوم برنامه‌ریزی موثر در اشتراک ظرفیت‌های موجود کشورهای عضو در مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، اشتراک گذاری دانش فنی و آموزشی در بهبود مستمر فرآیندهای اجرایی و رگولاتری، تشکیل کمیته‌های کارشناسی و بررسی، حوزه‌های کاری مشترک و لزوم حمایت کشورهای عضو از یکدیگر در مجامع بین المللی از جمله موضوعاتی بود که در دستور کار جلسه شورای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم بریکس قرار داشت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مبارزه جدی برای مقابله با فساد
  • معطل‌ماندن مردم خارگ در اسکله‌های دریایی قابل قبول نیست
  • قانون مهریه 2 الی 3 سال است که معطل مانده/ نماینده مجلس: منتظر هستیم؛ فعلا دست هیئت رئیسه است
  • اجلاس روسای FIU کشورهای عضو بریکس در کشور روسیه برگزار شد
  • روسای FIU سازمان بریکس با یکدیگر دیدار کردند
  • لایحه بودجه ۱۴۰۳ شهرداری کرمانشاه تعیین تکلیف شود
  • برنامه جامع مشارکت مردم در اقتصاد امروز نهایی می‌شود
  • کارگر قشری تاثیرگذار در رشد وشکوفایی اقتصاد درکشور
  • بدهی‌های ایران به «بانک توسعه اسلامی» را به صفر رساندیم
  • بدهی‌های ایران را تا سال ۱۴۰۲ به صفر رساندیم