Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-26@09:16:09 GMT

با فکر کردن لاغر شوید

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۹۹۰۲۲

با فکر کردن لاغر شوید

تا به حال فکر کرده‌اید وقتی فکر می‌کنید مغزتان چند کالری می‌سوزاند؟

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، در سال ۱۹۸۴ مسابقات قهرمانی شطرنج جهان به دلیل لاغری بیش از حد آناتولی کارپف، بازیکن نخبه روسی، لغو شد. در طول ۵ ماه و ۱۲ بازی کارپف بیشتر از ۱۰ کیلوگرم وزن کم کرد؛ موضوعی که مسئولان برگزار کننده مسابقات را نگران کرده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارپف در تجربه این تاثیرات فیزیکی تنها نبود. با اینکه هیچ شرکت کننده‌ای چنین کاهش وزنی را تجربه نکرده بود، اما طبق گزارشات استاد بزرگان شطرنج می‌توانند تقریبا ۶۰۰۰ کالری در روز تنها با نشستن روی صندلی بسوزانند.
آیا مغز مسئول این مصرف بالای انرژی است؟ آیا سخت فکر کردن یک راه ساده برای کم کردن وزن است؟ برای پیدا کردن این جواب‌ها باید بفهمیم که یک مغز معمولی چقدر انرژی مصرف می‌کند.
وقتی بدن در حال استراحت است (هیچ فعالیتی به جز فعالیت‌های حیاتی مانند نفس کشیدن، گوارش یا سوخ و ساز ندارد) ۲۰ تا ۲۵% انرژی کلی بدن را بصورت گلوکز مصرف می‌کند. این مقدار در حدود ۳۵۰ تا ۴۵۰ کالری در روز برای بزرگسالان است. در کودکان ۵ تا ۶ ساله مغز بسیار گرسنه‌تر است و ۶۰% انرژی بدن را استفاده می‌کند. همین میزان مصرف گلوکز در مغز، آن را به اندامی تبدیل کرده که بیشترین انرژی را می‌گیرد در حالیکه فقط ۲% وزن بدن را می‌سازد.
مغز گرسنه
انسان‌ها در مصرف انرژی خاص نیستند و مطالعات روی پستاندارن نشان میدهد که مغز پستانداران کوچکی مانند موش درختی یا بوزینه‌ها نیز به اندازه مغز انسان انرژی مصرف می‌کند.
بیشتر انرژی به وسیله این اندام مصرف می‌شود تا نورون‌های مغز بوسیله سیگنال‌های شیمیایی که بین سیناپس‌ها منتقل می‌شود، با هم در ارتباط باشند. به علاوه مغز هیچوقت در حال استراحت نیست. وقتی خوابیم، مغز به سوخت نیاز دارند تا ارتباط نورون‌ها را برای فعالیت‌های حیاتی بدن حفظ کند. سلول‌هایی وجود دارند که غذا را به نورون‌ها می‌رسانند و برای زنده ماندن و انجام وظایف نیازمند سهم گلوکز خود هستند. هنگامی که مغز در حال رشد است نیازمند منبع عظیمی از انرژی هستند پس طبیعی است که مصرف انرژی در مغز کودکان ۵ تا ۶ سال که در حال رشد هستند، بیشتر از بزرگسالان است.
ورزش مغزی
از آنجا که مغز بزرگترین مصرف کننده انرژی است، آیا به این معنی است که هرچه بیشتر با این اندام کار کنیم کالری بیتشری می‌سوزاند؟
پروفسور کلاود مسیر در دانشگاه اوتاوا کاناد در این باره می‌گوید: «جواب برای فعالیت‌های سخت مثبت است. البته فعالیت سخت از دید افراد مختلف، متفاوت است؛ اما در کل می¬تواند به عنوان چیزی توصیف شود که مغز به راحتی با استفاده از یادگیری‌های قبلی قادر به حل آن نیست. فعالیت‌هایی مانند نواختن ساز یا ترسیم حرکات خلاقانه در شطرنج.»

وقتی شما سعی میکند که یک کار جدید تمرین کنید، مغزتان برای افزایش انرژی در ناحیه فعالیت تطبیق پیدا می‌کند. با گذشت زمان وقتی در کار مورد نظر خبره شدید، مغزتان دیگر به سختی بار اول برای انجام فعالیت تلاش نمی‌کند بنابراین انرژی کمتری برای انجام آن لازم اشت.
با این وجود در مراحل اولیه یادگیری انجام یک فعالیت مغزی آیا می‌توانیم با وعده‌های قندی خوریم تا ذخیره انرژی را بهبود ببخشیم؟
اگر شما حس می‌کند که برای بهبود حالتان نیاز به ماده شیرین دارید، بله. اما اگر مصرف شیرینی صرفا به این دلیل است که معتقدید با فکر کردن زیاد مغزتان قند را میسوزاند، پس ماده قندی مصرف نکنید. چون انرژی مصرفی مغز به کار‌های زیادی اختصاص یافته و انرژی لازم برای تفکرزیاد نسبتا ناچیز است.
درواقعا یادگیری یک کار جدید یا انجام یک کار دشوار، بیشترین بخش مصرف انرژی در مغز نیست.
مغز قادر است خون (و در نتیجه انرژی) را در مناطقی خاص که در آن‌ها فعالیت صورت می‌گیرد، بفرستد. اما به نظر می‌رسد انرژی کلی در دسترس مغز ثابت است. اما اگر این موضوع درست است، چگونه لاغری بیش از حد کارپف را می‌توان توجیح کرد؟ جواب این است که این افراد بیتشر در معرض استرس و کاهش مصرف مواد غذایی قرار دارد، نه فرسودگی ذهنی.
بازیکنان نابغه شطرنج تحت فشار ناشی ازاسترس هستند که می‌تواند باعث افزاش ضربان قلب؛ تنفس بالا و عرق کردن شده و در نتیجه باعث کالری سوزی شود. به علاوه بازیکنان نابغه گاهی باید بیشتر از ۸ ساعت بنشینند که این موضوع الگوی غذایی آن‌ها را بهم می‌زند؛ بنابراین فکر کردن به تنهایی ما را لاغر نخواهد کرد و وقتی گرسنه هستید یه تکه شکلات شما را چاق نخواهد کرد!  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: کاهش وزن لاغری مسابقات شطرنج کالری سوزاندن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۹۹۰۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادارات تهران باید تا ۱۵ خرداد امسال برچسب انرژی بگیرند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، امروز در مراسمی با حضور ۲۰۰ اداره بزرگ شهر تهران، از اداراتی که در تابستان سال ۱۴۰۲ به منظور مدیریت مصرف با شرکت توانیر همکاری داشتند، تقدیر شد.
 مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق نیروی تهران با بیان اینکه تهران دارای پنج هزار و ۵۲ اداره است، گفت: میزان مصرف برق این ادارات در فصل تابستان تا ۳۸۰ مگاوات ساعت برق می‌رسد که در راستای اجرای مصوبه هیئت وزیران سال گذشته، روزانه به طور متوسط مصرف برق این ادارات ۱۵۰ مگاوات ساعت، کاهش یافت. 
 مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق نیروی تهران اضافه کرد: امسال ادارات موظف هستند تا ۱۵ خردادماه برچسب انرژی دریافت کنند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

مسعود عزیزی، معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع برق نیروی تهران نیز درخصوص پیش بینی مصارف شهر تهران در تابستان پیش‌رو گفت:

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

 

دیگر خبرها

  • شاخص شدت انرژی در کشور رو به افزایش است
  • راه‌اندازی ۴ نیروگاه خورشیدی در سال جدید
  • هوش مصنوعی چگونه به بهینه سازی انرژی کمک می‌کند؟
  • هوش مصنوعی چگونه به بهینه سازی انرژی به کمک می‌کند؟
  • بهترین زمان برای مصرف قهوه
  • بهینه‌سازی مصرف انرژی، از مهم‌ترین راهبردهای صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳
  • بهینه‌سازی مصرف انرژی، مهم‌ترین راهبرد صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳
  • ۹ دلیل پنهان «احساس خستگی دائمی» که از آن‌ها بی خبر بودید
  • ادارات تهران باید تا ۱۵ خرداد امسال برچسب انرژی بگیرند
  • سهم ۱۷ درصدی تهران از صادرات کشور/ ۲۰۰ واحد راکد احیا شد