Web Analytics Made Easy - Statcounter

نویسنده «کتاب ژنرال» گفت: امروز در عرصه داستان نویسی باید نویسندگان در یک شرایط مساوی همه اتفاقات کشور را ببینند و دست به روایتگری بزنند. هرچند بعید می‌دانم حتی مسئولین استان‌ها، نویسندگان بومی خود را هم شناسایی کرده باشند.

اکبر صحرایی، نویسنده و داستان نویس کشورمان که به تازگی نیز کتاب «کتیبه ژنرال» به قلم او، وارد بازار کتاب شده است، به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو گفت: این رمان دوجلدی روایتی از شهید مدافع حرم، شهید عبدالله اسکندری است که در واقع از شهدای شاخص استان فارس یعنی زادگاه خودم است؛ این کتاب چه بسا با ویژگی‌هایی که دارد، می‌تواند جزئی از ادبیات بومی هم نام گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 کتابی درباره شهید و نمایی از فرهنگ عامه فارس

وی افزود: شما در این کتاب می‌توانید فرهنگ عامه فارس را ببینید. به عنوان نویسنده شیرازی سراغ این شهید رفتم و برای روایت و نگارش آن نزدیک به پنج سال درگیر کار بودم تا امروز که روانه بازار نشر شده است.

این نویسنده برگزیده جوایز ادبی اشاره داشت: امروز در عرصه داستان نویسی لازم است که دارای یک نقشه راه باشیم؛ مسیری که باعث شود نویسندگان در یک شرایط مساوی همه اتفاقات و سوژه‌های مناطق مختلف را ببینند و دست به روایتگری بزنند.

صحرایی با این حال اعتقاد داشت: نه تنها دراین حوزه ضعف داریم بلکه بعید می‌دانم حتی مسئولین استان‌های ما، نویسندگان بومی خود را هم شناسایی کرده باشند.

 دوری از قصه‌های همیشگی درون آپارتمان‌های شهری

این داستان نویس اینگونه نیز اعتقاد داشت: نویسنده امروز ما باید جدا از شهرنشینی شود و تنها به سمت روایت اتفاقات و داستان‌هایی که در یک آپارتمان شهری می‌گذرد، نرود. باید پیگیر تصویرسازی موضوعات مناطق بومی خودشان باشند.

اکبر صحرایی با این حال گفت: اگرچه قصه‌ای که در فضای روستایی و یا در دل کوه و طبیعت و ... می‌گذرد، به مراتب نوشتنش سخت‌تر از داستان‌های شهری است. نویسندگان استان‌ها باید سراغ سوژه‌های مختلف مناطق خودشان بروند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: اکبر صحرایی شهید مدافع حرم شهدای مدافع حرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۹۹۱۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایتی متفاوت از مصطفی رحماندوست درباره ننه سرما + فیلم

«جان بابا و جین بی‌بی» روایتی است متفاوت از مصطفی رحماندوست درباره «عمو نوروز» و «ننه سرما» که از سوی انتشارات کتاب نیستان منتشر شده است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، کتاب «جان بابا و جین بی‌بی» یکی از متفاوت‌ترین سروده‌های مصطفی رحماندوست است که با تلفیقی از مفاهیم و باورهای انسانی و کهن سنت‌ها و باورهای بومی ایران ساختار پیدا کرده است تا جایی که می‌توان عنوان کرد، این شعر بلند با وجود ساختار ظاهری‌اش برای مخاطبان کودک، اثری فرا سنی و مناسب خوانش و تامل برای رده‌های سنی بالاتر از خود نیز هست.

مصطفی رحماندوست شاعر این کتاب از شناخته شده‌ترین شاعران و نویسندگان کودک و نوجوان طی 5 دهه اخیر به شمار می‌رود که همواره مورد توجه مخاطبان در سنین مختلف بوده است.

رحماندوست شعر خود را بر پای باورها آرزوها و زیست یک مادربزرگ که منبع بسیاری از الهام‌ها و مهربانی‌ها در باور ایرانیان است شکل می‌دهد و در بند بند آن از آرزوهای او نمادی برای آرزوهای مخاطبانش می‌سازد. آرزوهای مادربزرگ به شکلی نمادین اشاره‌ای است به آنچه ایرانیان سال‌هاست در باورهای سنتی و زیست روزمره خود آن را جستجو می‌کنند؛ حرکت از حال به سوی احسن‌الحال و کشف بهار زندگی و تلاش برای احیای آن.

این شعر همچنین با بازآفرینی سنت‌‌های ایرانی در بهار سعی کرده به شکلی نمادین به موضوع هدف‌مندی در زندگی و زیست انسان اشاره داشته باشد. سفره هفت سین و چینش آن و اتفاقاتی که به دنبال این چینش با آن همراه می‌شود نیز در همین راستا نمادی است از پویایی زندگی و هدفمندی آن و اشاره به این باور که پلیدی و سیاهی ماندنی نیست و با امید و تلاش می‌توان بر آن غلبه یافت.

کتاب همچنین سعی کرده در زیر لایه‌های متنی خود نوعی آشتی و پیوند میان محیط زیست و طبیعت و مخاطبان خود ایجاد کند.

5 اثر مصطفی رحماندوست به خط بریل در قم رونمایی شد

اما بخش قابل‌توجهی از تاثیرگذاری کتاب ناشی از تصویرگری خاصی است که فرهاد جمشیدی در آن رقم زده است. جمشیدی با تکیه بر مفاهیم والای کتاب سعی کرده تا واقع‌گرایی را در خدمت بازآفرینی آرزوها و باورهای نهفته در شعر درآورد و به همین خاطر می توان این تصویرگری را پلی میان خیال و واقعیت برای کشف تعبیر و تصویر خیال‌ها و رویاهای نهفته در کتاب به کار برد.

تاکید تصویرگر بر المانهای فراموش شده زیست سنتی ایرانی و زندگی‌بخشی دوباره به آن را نیز باید در زمره موضوعات تاثیرگذار در این کار به شمار آورد.

فرهاد جمشیدی تصویرگر این کتاب در ویدئویی به معرفی این کتاب پرداخته است،‌ وی در این ویدئو می‌گوید: انتخاب اسم «جین بی بی» برای ننه سرما  به دلیل شخصیتی بود که من برای ننه سرما در ذهن داشتم که شخصیتی محبوب و جهان شمول است‌، دکتر جین موریس دوبور که در سال 2020 سفیر صلح بین الملل در موضوع محیط زیست انتخاب شد و تصویر شخصیت ننه سرما در کتاب نیز از این بانو الهام گرفته شده است.

.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • باید و نبایدهای کتاب دینی برای بچه‌های امروز
  • روایتی متفاوت از مصطفی رحماندوست درباره ننه سرما + فیلم
  • نویسنده و پژوهشگر کرمانی درگذشت
  • محمدعلی علومی درگذشت + سوابق
  • محمدعلی علومی، نویسنده و پژوهشگر درگذشت
  • دوقلوهای اصفهانی آهنگ شیرازی منتشر کردند/داستان به روز رسانی شدن!
  • کتابخانه‌ای به گستره صدا
  • کتابخانه ای به گستره صدا
  • برگزاری کارگاه آموزشی داستان نویسی برای کودکان در رشت
  • رقص خون در گلوی پاییز؛ روایتی متفاوت از همسر شهید جاویدالاثر «رسول هوشیاری»