Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  پرواز سناتور ۵۲ ساله بولیوی، ژنینه آنیِس در فرودگاه بولیویا به زمین نشست در حالی که پرواز رئیس‌جمهور مستعفی آن کشور اوو مورالس با اعلام آمادگی مکزیک برای اعطای پناهندگی سیاسی به وی بولیوی را ترک کرد.

پس از ۱۳ سال حضور مورالس در قدرت، سه هفته اعتراض هواداران نامزد منتقد خیابان‌های شهر را به صحنه آشوب تبدیل کرده بود و حالا با پذیرش آنیِس در مجلس بولیوی به عنوان رئیس‌جمهور موقت، این هواداران مورالس بودند که در خیابان‌ها دست به اعتراض زدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنیِس در حالی این سمت را بر عهده گرفت و به قول خودش باید «هر چه زودتر» وزیراش را معرفی کند که چهار مقام ارشد وی استعفا کرده و مجلس نیز به دلیل عدم حضور اکثریت یعنی حزب جنبش سوسیالیست و متحدان مورالس از حد نصاب برخوردار نبود.

با این حال نه فقط دادگاه قانون اساسی و فرمانده جدید ارتش بولیوی بلکه بسیاری از دولت‌ها حتی روسیه که تحولاتِ پیش از استعفای مورالس را کودتای نظامی توصیف کرده بود، دولت جدید را به رسمیت شناختند.

ژانینه آنیِس کیست؟

متولد ۱۳ آگوست ۱۹۶۷ میلادی تا چند روز پیش به عنوان یکی از سیاستمداران «ضد مورالس» و حقوقدان متعصب شناخته می‌شد و قبل از آن نیز یک مجری و کارگردان تلویزیونی.

او اکنون در کشوری به ریاست‌جمهوری رسیده که خودش در نیمه دهه ۲۰۰۰ میلادی دست اندر کار نگارش قانون اساسی‌اش بوده و از سال ۲۰۱۰ نیز در سنا به کار قانونگذاری مشغول بوده است. ژنینه با عضویت در کمیسیون تدوین قانون اساسی وارد سیاست شد و حالا دومین رئیس‌جمهوری است که به کاخ بولیویا وارد شد و سوگند خورد.

شاید خوان گوایدو رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا بیش از هر کس دیگری منتظر این لحظه بود. او آنیه را به عنوان رئیس‌جمهور موقت بولیوی به رسمیت شناخت همان طور که چند وقت پیش آنیه او را به عنوان رئیس‌جمهور ونزوئلا به رسمیت شناخته بود.

در دوران مسئولیتش در سنا نامش کم و بیش به ضدیت با بومیان پیوند خورده بود. پروژه‌ای که مورالس برای توسعه منطقه بومی‌نشین ارائه کرده بود با مخالفت او روبرو شد. او در واقع بیش از هر چیز با خود مورالس مشکل داشت. وقتی مورالس برای بار چهارم نامزد ریاست‌جمهوری شد او هم از مخالفان سرسخت بود. حتی تأکید بیش از حدش بر کاتولیسیسم و اینکه انجیل بزرگی را برای سوگند با خود آورده بود نیز به همین ضدیت با مورالس ارتباط دارد.

 

همین مخالفت‌ها موجب شده بود دولت نیز هر از چندی به او نیش و کنایه بزند. یک بار که یکی از خویشانش به جرم حمل چند صد کیلو مواد مخدر بازداشت شده بود، وزیر مورالس سخنرانی‌های مکرر آنیه علیه توزیع مواد در آمریکای جنوبی را یادآور شده بود. خانم سناتور البته پاسخ داده بود من مسئول همه خویشانم نیستم.

وی یک بار شانس خود را به عنوان نامزد فرمانداری منطقه بنی امتحان کرد، اما نتیجه نگرفت؛ مثل آدریانا سالواتیه‌را رئیس سنا که پیش از آنیه در اولویت برای جایگزینی مورالس بود، اما استعفا داده بود. بدوقتی استعفا داد و حالا که نتیجه نگرفته می‌گوید، چون سنا استعفایش را نپذیرفته، باید به کار برگردد.

البته بعید است این مخالفت‌ها یا تظاهرات هواداران مورالس تغییری ایجاد کند. اگر اکثریت ارتش با تغییر سیاست در بولیوی همراه نبود، نه فرمانده‌اش استعفا می‌داد و نه پیش از استعفا به مورالس پیشنهاد استعفا می‌داد. اتفاقات پیشین سپری شده و حالا انتخاب‌های بعدی پیشِ روی بولیوی است.

منبع: مشرق

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بولیوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۰۲۹۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بایدن قصد خودکشی داشت!

به گزارش خبرآنلاین «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با یک برنامه رادیویی فاش کرد که در گذشته به سبب مرگ همسر اولش، «نیلیا» و دختر ۱۳ ماهه او، «نائومی» دچار افسردگی و افکار روانپریشانه همچون خودکشی و معتاد شدن به مشروبات الکلی شده بود.

به نوشته پایگاه اینترنتی «هیل» بایدن در این مصاحبه که عمدتا با موضوع اتفاقات زندگی شخصی و دوره ریاست جمهوری او برگزار شد درباره افکار خود پس از مرگ آنها که در دسامبر ۱۹۷۲ رخ داد، گفت: «من می‌نشستم و به این فکر می‌کردم که فقط مشروب بخورم و معتاد به الکل شوم.»

به نقل از ایسنا بایدن در ادامه با گفتن اینکه فکر خودکشی نیز به سرش زده بود، گفت: «برای اینکه خودکشی کنید لازم نیست دیوانه باشید.»

او ادامه داد: «من به این فکر می‌کردم که به پل یادبود دلاوِیر بروم و از آنجا به پایین بپرم.»

رئیس جمهور آمریکا که در ماه‌های گذشته بارها گاف‌ها و رفتارهای غیرعادی و عجیب از او در برابر انظار عمومی سر زده و سلامت جسمی و روانی خود را زیر سوال برده در این مصاحبه مدعی شد کسانی که فکر خودکشی دارند را تشویق به روان درمانی می‌کند.

جو بایدن که لقب پیرترین رئیس‌جمهور تاریخ ایالات متحده را به خود اختصاص داده، بیش از هر زمان دیگری به دلیل نزدیک‌تر شدن به انتخابات ۲۰۲۴ و هم‌چنین گاف‌های بی‌پایانش زیر ذره‌بین قرار دارد.

جو بایدن از ابتدای شروع ریاستش تاکنون گاف‌ها و حرکات نمایشی مضحکی را در مقابل حضار و بینندگان پخش زنده انجام داده است؛ این موارد از اشتباهات لفظی گرفته تا افتادن روی صحنه و هم‌چنین هذیان‌گویی شهرت و محبوبیت رئیس‌جمهور آمریکا را به خطر انداخته است.

نشریه انگلیسی «سان» اخیرا با استناد به یک نظرسنجی تازه نوشت بسیاری از رای‌دهنگان آمریکایی نگرانند که «جو بایدن» پیرترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا در صورت پیروزی مجدد در دور بعدی انتخابات، حین ریاستش فوت کند.

نشریه سان در این مطلب با اشاره به اظهارات رای‌دهندگان آمریکایی ‌نوشت:«بسیاری از آمریکایی‌ها خواستار پیروزی ترامپ هستند زیرا معتقدند او نسبت به بایدن قادر به انجام کارها است. آن‌ها به طور کلی رئیس‌جمهوری را می‌خواهند که به لحاظ ذهنی سالم باشد و بتواند پا به پای رهبران جهان قدم بردارد.»

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900091

دیگر خبرها

  • ببینید | حرکت جنجالی وزیر خارجه آمریکا با رئیس جمهور چین
  • ببینید | حواشی جالب سفر رئیس جمهور به پاکستان
  • استعفاهای سریالی سران نظامی صهیونیست/کابوس «وعده صادق» ادامه دارد
  • احتمال استعفای زودهنگام رئیس ستاد ارتش اسرائیل
  • دومینوی استعفاها در اسرائیل
  • دومینوی استعفاها در رژیم صهیونیستی/ نوبت به روسای شاباک و ستاد مشترک ارتش رسید
  • رئیس جمهور فرا رسیدن روز ملی آفریقای جنوبی را تبریک گفت
  • بایدن قصد خودکشی داشت!
  • حسینی: نمایندگان منتخب مجلس دوازدهم در مجموع انقلابی هستند + فیلم
  • حسینی: گرایش سیاسی اکثر نمایندگان منتخب مجلس دوازدهم مشخص است / امیدواریم در مجلس دوازدهم تعامل سازنده بین نمایندگان و دولت بیشتر باشد + فیلم