یکی از رویکردهای ما اقتصاد فرهنگ و هنر و توجه ویژه به آن است
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۰۳۴۳۲
صالحی با اشاره به رویکردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی از رویکردهای ما اقتصاد فرهنگ و هنر و توجه ویژه به آن است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، « سید عباس صالحی» امروز در سفر خود به شهرستان ابرکوه و بازدید از خانه تاریخی آقازاده ابرکوه گفت: شاخصه های اصلی شهرستان ابرکوه شامل سابقه تمدنی و فرهنگی، پایداری، تداوم و همچنین پویایی این تمدن است که این شاخصه ها باعث تمایز از مناطق دیگر بوده است و باید تلاش کنیم این جایگاه اهتمام بیشتری بدان شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در سال های اخیر چند رویکرد را دنبال کرده ایم که اقتصاد فرهنگ و هنر و نگاه ویژه به آن یکی از این رویکردها است.
صالحی بیان کرد: فرهنگ و هنر می تواند اقتصادی باشد و این امر دور از دسترس نیست و ممکن است در ابتدا به حمایت نیاز داشته باشد اما این حمایت ها ارزش افزوده دارد.
وی افزود: گذرهای فرهنگ و هنر فرصت های وسیع تر اقتصاد فرهنگ و هنر را ایجاد می کند به نحوی که می تواند فرصت قابل توجهی برای این اتفاق فراهم می کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد ادامه داد: ما اگر بتوانیم در یکصد شهر از کشور خیابان های فرهنگ و هنر داشته باشیم و مبادله فرهنگی بین آنها بوجود بیاوریم می توانیم بازار مستمری برای کالاهای فرهنگی و هنری بوجود بیاوریم و با استفاده از عرصه های فضای مجازی برای کالاهای فرهنگی و هنری فرصت بازار مجازی ایجاد کنیم.
صالحی ادامه داد: رویکرد دیگر ما نیز این است که فرهنگ و هنر را به عنوان هویت اجتماعی مورد توجه قرار دهیم و از این طریق سرمایه خلق کنیم.
وی افزود: یکی از طرح هایی که آن را دنبال کردیم بحث شبکه شهرهای خلاق است، بدین نحو که شهرها در حوزه هایی که ظرفیت تاریخی و معاصر دارند، شناخته شده و با هم تبادل می کنند و با ایجاد شبکه در راستای بازار حمایت عمومی، خصوصی و فضای رویدادهای پیوسته برای جریان سازی در آن حوزه و اتصال جریانات فرهنگی و هنری و همچنین فضای عرضه رویدادهای درونی و داخلی تلاش کنیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: عدالت جغرافیایی و آمایشی نکته دیگر رویکرد ما است که بودجه ها برای شهرستان ها و استان ها بیشتر جریان پیدا می کند که از طریق ساختاربندی بودجه و همچنین تفاهم نامه ها با استانداران دنبال می شود.
وی با اشاره به تفاهم نامه ها گفت: حدود 80 میلیارد تومان به عنوان کف برای این تفاهم نامه ها با استانداران در نظر گرفته شده که در آن حمایت از انجمن ها و فعالان حوزه هنری را در نظر گرفته ایم.
وی افزود: حمایت از هنرمندان به شکل جدی مورد توجه این دولت است ولی اگرچه محدودیت بودجه و امکانات داشتیم اما در زمینه حمایت های مادی تلاش کردیم با افزایش دوبرابری بیمه هنرمندان و حمایت های مختلفی از این جمله در این راستا حرکت کنیم.
پایان پیام/449
منبع: شبستان
کلیدواژه: مسجد هفته وحدت هفته وحدت کنفرانس وحدت اسلامی هفته وحدت مسجد مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد آیت الله اراکی اردبیل شبستان یزد شهرستان ابرکوه وزیر فرهنگ و ارشاد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۰۳۴۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سهم «هیچ» از اقتصاد خلاق
به گزارش قدس آنلاین، از بازیهای رایانهای گرفته تا نوشتافزارها، صنایعدستی، فیلم و سینما، تلویزیون و رادیو با زندگی ما گره خورده و نیازی نیست بخواهیم برای جا باز کردن این صنایع در زندگی روزمره هزینه کنیم، بنابراین هم برای ما شناخته شده هستند و هم مورد استفاده در زندگی روزمره و تنها اقدامی که باید برای رشد آن انجام داد، فراهم کردن زیرساختهاست.
رشد این صنایع از این منظر دارای اهمیت است که هم منجر به رشد اقتصاد و افزایش تولید ناخالص ملی میشود و هم اینکه میتوان بهوسیله آن کشور را از تهاجم فرهنگی نجات داد و یا اینکه اولویتهای فرهنگی خود را در قالب همین صنایع به دنیا مخابره کرد.
توجه به آنچه مدتی است صنایع خلاق نام گرفته بهقدری دارای اهمیت است که استرالیا میلیاردها دلار برای آن هزینه کرده و درحال حاضر بیش از ۶درصد از تولید ناخالص خود را از این بخش کسب میکند و توانسته برای بیش از ۸۰۰ هزار نفر اشتغالآفرینی کند که این میزان حدود ۸درصد از کل نیروی کار این کشور را شامل میشود.
و یا اینکه گفته میشود در سال۲۰۱۸ صنایع خلاق در آلمان حدود ۱۰۰ میلیارد یورو برای این کشور رشد اقتصادی به ارمغان آورده و تنها در این سال این صنایع برای آلمان زمینه اشتغال یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر را فراهم کرده است. حال پرسش این است که سهم ایران در زمینه اقتصاد خلاق چه میزان است؟
سهمی کمتر از یک درصد!
مسعود حسنلو، دبیر ستاد فناوریهای فرهنگی و نرم در گفتوگو با قدس ضمن بیان اینکه صنایع خلاق به صنایعی اطلاق میشود که در آنان جنس خلاقیت و نوآوری دخیل است و حوزههایی نظیر انیمیشن، بازیها، نوشتافزار، ملزومات سبک زندگی، صنایعدستی و... را دربر میگیرند، اظهار کرد: صنایع خلاق یک گردش مالی جدی در اقتصاد دنیا دارند که بین ۴ تا ۷درصد جیدیپی کشورها را حوزه اقتصاد خلاق تشکیل میدهد.
وی ضمن اینکه سهم ایران در حوزه اقتصاد خلاق را کمتر از یک درصد دانست و هزینه راهاندازی بسیار پایین کسبوکارهای خلاق در مقایسه با کسبوکارهای صنعتی را یکی از مهمترین مزیتهای این حوزه خواند، خاطرنشان کرد: باوجود این مزیت، اما در کشور ما سرمایهگذاری خوبی انجام نشده است.
وی ضمن بیان اینکه متأسفانه بهدلیل وجود سرمایههای طبیعی محدود همچون نفت و سهولت تبدیل آنان به پول نقد، به سراغ سرمایههای فرهنگی خود نرفتهایم، تصریح کرد: بهصورت کلی حوزه فرهنگ در کشور ما بیشتر از اینکه بهعنوان یک صنعت و کسبوکار دیده شود بیشتر با نگاه ترویجی مورد توجه قرار گرفته است بهطوری که بسیاری متولی فرهنگ را حاکمیت میدانند در صورتی که فرهنگ یک مقوله بسیار پویاست که کنشگر مردمی و بخش خصوصی دارد و ورود مردم به این حوزه است که میتواند این اقتصاد را گسترش دهد.
حسنلو به یک خطای شناختی اشاره و خاطرنشان کرد: متأسفانه اهمیت صنایع حوزه فرهنگی در سیستم دولتی کشور ما درک نشده و کل بودجه فرهنگی کشور کمتر از ۵درصد بودجه کشور است که این نشان از بیتوجهی مسئولان به این حوزه دارد.
دبیر ستاد فناوریهای فرهنگی و نرم به ظرفیت اشتغالزایی این صنایع اشاره و خاطرنشان کرد: برای ایجاد اشتغال در حوزه صنایعی چون فولاد باید میلیاردها تومان هزینه شود تا به اشتغالزایی بینجامد؛ اما در حوزه صنایع خلاق این عدد بسیار پایینتر است.
وی به کشورهای پیشرو در حوزه صنایع خلاق اشاره و ضمن بیان اینکه آمریکا چندین سال است در حوزه سینما و بازیهای رایانهای فعالیت دارد و چین هم سهم جدی از درآمدزایی خود را از طریق بازیهای رایانهای کسب میکند، افزود: لهستان، فرانسه، انگلیس و کانادا هم در این زمینه بهصورت جدی وارد شدهاند و مدتی است تایلند هم در شُرف قرارگیری در جرگه این کشورهاست.
تشکیل کارگروههای جدید، سنگی جدید جلو پای کارآفرینان؟
اما پرسش مهمی که در ذهن ایجاد میشود اینکه باوجود وزارتخانههایی چون میراث فرهنگی، ارشاد و صمت که سالهاست در خصوص این مقولهها فعالیت دارند و موظف به حمایت از فیلم، تلویزیون، سینما، صنایعدستی و... هستند و بهصورت کلی در این سالها کارشناسان متخصص و خبرهای در این حوزه تربیت کردهاند، چه نیازی به ایجاد این خانهها و مدیریتهاست، آیا تشکیل این کارگروهها و ستادها منجر به دوبارهکاری و موازیکاری در صنایع مختلف نمیشود؟ آیا تشکیل این ستادها و تعریف مدیریتهای جدید زمینه این مسئله را فراهم نمیکند که کارآفرین و صنعتگر همچون توپی بین زمین وزارتخانهها، ستادها و کمیتهها بیش از گذشته پاسکاری شوند و بر شدت و میزان بروکراسی اداری افزوده و در نهایت هم کارآفرین سرخوردهتر از قبل شود؟
باید کارگروهی مشترک بهمنظور هدایت حمایتها شکل گیرد
علی پاشاییبیدار، پژوهشگر حوزه صنایع خلاق در گفتوگو با قدس ضمن رد این مسائل معتقد است برای اینکه مشخص شود چه نهادی و یا فردی در خصوص حمایت از این صنایع وظیفه دارد، باید کارگروهی مشترک بهوجود بیاید تا همه وزارتخانههای مرتبط در یک کارگروه مشترک نماینده داشته و از زوایای مختلف اقدام به بررسی حمایت از این صنایع کنند.
بهعقیده وی، همانگونه که ما وزارت بهداشت و صمت را داریم؛ اما در کنار آنان پارکهای علموفناوری بهمنظور حمایت از شرکتهای دانشبنیان شکل گرفتهاند و معاونت علمی رئیسجمهوری هم همچون یک نهاد فراوزارتخانهای متولی حمایت از شرکتهای دانشبنیان شده است؛ برای صنایع خلاق هم باید چنین بستری ایجاد تا زمینه رشد آنان فراهم شود.
پاشاییبیدار ضمن اشاره بهاینکه همه صنایعدستی زیرمجموعه صنایع خلاق جای نمیگیرند، تصریح کرد: بههمین منظور باید کارگروهی تشکیل شود تا به تفکیک این صنایع بپردازد و ذیل این کمیته آن دسته از صنایعی که خلاق محسوب میشوند، از حمایت بیشتر و جدیدتری بهرهمند شوند.
موازیکاری صورت نخواهد گرفت
محمدحسین ایمانیخوشخو، رئیس پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع خلاق نیز درخصوص این ابهام به خبرنگار ما گفت: بهصورت کلی قرار نیست پارک اقدام به ارائه تسهیلات مالی به کارآفرینان کند، بلکه هدف ما حمایت فکری و معنوی صاحب ایده است تا درنهایت آنان بتوانند ایده را به محصول تبدیل کنند.
وی با بیان اینکه کارشناسان ما در مرکز به صاحبان ایده مشاورههای تخصصی میدهند و حتی آنان را به سرمایهگذار معرفی میکنند و یا مکانی برای فعالیت در اختیار آنان قرار میدهیم، خاطرنشان کرد: بیش از چهار سال است این پارک تشکیل شده و حدود ۲۰۰ شرکت در آن مستقرند که در زمینههای مختلف فعالیت میکنند.
ایمانیخوشخو ادامه داد: بهدلیل ظرفیتی که صنایع خلاق دارند پیشنهاد ایجاد شهرجهانی صنایع خلاق را داده و موافقتهایی را هم از رئیسجمهور کسب کردهایم تا در این شهر، کشورهایی که با ایران دارای قرابت فرهنگی هستند پایگاه ایجاد کنند و اینگونه این شهرها و دهکدهها محلی برای تولید، نمایش، فروش و صادرات صنایع فرهنگی باشند. همچنین درصدد هستیم در استانهای مختلف دهکدههای صنایع خلاق را نیز ایجاد کنیم.
فرزانه زراعتی