Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-03-19@08:59:00 GMT

کبد چرب، قاتلی خاموش که می‌تازد

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۰۳۷۸۶

کبد چرب، قاتلی خاموش که می‌تازد

پژمان علوی نژاد دانشیار دانشگاه جندی شاپور اهواز و عضو مرکز تحقیقات گوارش و کبد خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: بیماری کبد چرب هیچگونه علائم بالینی و ظاهری ندارد و این بیماری فقط از طریق آزمایش و سونوگرافی قابل تشخیص است.

او با بیان اینکه سیروز و نارسایی کبدی غیرقابل بازگشت است و راهی جز پیوند کبد وجود ندارد، افزود: تنها زمانی نشانه‌ها ظاهر می‌شود که کبد چرب پیشرفت کرده و منجر به سیروز و نارسایی کبدی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علوی نژاد در تشریح مکانیسم بیماری کبد چرب بیان داشت: زمانی که چربی در بافت کبد جایگزین سلول‌های سالم کبدی می‌شوند و این تجمع چربی به بیش از ۵ درصد وزن خود کبد برسند، از لفظ کبد چرب به آن استفاده می‌شود.

دانشیار دانشگاه جندی شاپور اهواز ادامه داد: هر چه میزان این تجمع بیش‌تر باشد به همان میزان عملکرد کبد کاهش می‌یابد و همان گونه که قبلا اشاره شد هیچ علامتی ندارد و چنانچه در برخی موارد دردی حس شود، این درد مربوط به همجواری آناتومیک برخی اعضاء بدن با کبد است و ارتباط با کبد چرب ندارد.

عضو مرکز تحقیقات گوارش و کبد خوزستان درخصوص میزان شیوع کبد چرب اذعان داشت: از هر ۳ الی ۴ نفر، یک نفر مبتلا به کبد چرب می‌شود که حدود ۱۰ درصد از این تعداد، طی دوره ۱۰ ساله کبد خود را از دست می‌دهند.

پژمان علوی نژاد تصریح کرد: از جمله عوامل اصلی که در ایجاد و پیشرفت کبد چرب موثرند می‌توان به مواردی از جمله؛ چاقی و اضافه وزن، کم تحرکی یا بی تحرکی، سبک تغذیه‌ای نامناسب، استفاده زیاد از غذا‌های فست فود و فرآوری شده، چربی‌های اشباع شده، استفاده از منابع غذایی حیوانی و گیاهی که دستکاری ژنتیکی شده اند، مواد غذایی غیراورگانیک و ناسازگار با بدن انسان هستند.

او اظهار داشت: تمامی موارد مذکور در سبک زندگی ناسالم خلاصه می‌شود، ضمن اینکه برخی بیماری‌ها نظیر؛ دیابت نوع ۲، مصرف دخانیات و مشروبات الکلی از عوامل موثر بر ایجاد کبد چرب شناخته شده است.

راهکار‌هایی برای درمان کبد چرب

علوی نژاد ادامه داد: اولین و مهم‌ترین گام در درمان کبد چرب تغییر سبک زندگی، کاهش وزن، افزایش تحرکی بدنی که شامل؛ ورزش حداقل ۳ روز در هفته و پیاده روی و پرهیز از موارد ممنوعه که در بالا ذکر شد، که البته درمان‌های دارویی و استفاده از برخی گیاهان و همچنین کنترل قند و چربی خون را نیز نباید فراموش کرد که تمامی این اقدامات باید به تجویز و دستور پزشک انجام شود.

دانشیار دانشگاه جندی شاپور بیان کرد: به دلیل شهر نشینی و کم تحرکی و استفاده از موادغذایی چرب و مضر کبد چرب در میان کودکان و نوجوانان نیز رشد نگران کننده‌ای دارد و همه گروه‌های سنی در معرض خطر هستند و متأسفانه کنترل نکردن کبد چرب نه تنها موجب فیبروز، سیروز و نارسایی کبد شده، بلکه حتی باعث تصلب شرائین و بروز سکته‌ها قلبی و مغزی خواهد شد.

پژمان علوی نژاد گفت: گرو‌های خطر یعنی افراد چاق و کم تحرک، مصرف کنندگان دخانیات و مشروبات الکلی، بیماران دیابتی و دچار چربی خون بالا باید آزمایش و تست‌های دوره‌ای و منظم داشته باشند و با تغییر سبک زندگی و حذف عوامل خطرزا به سمت داشتن کبدی سالم حرکت کنند و قبل از اینکه کارشان به پیوند کبد و شرایط نامناسب کشیده شود چاره‌ای بیاندیشند.

انتهای پیام/گ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار پزشکی سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۰۳۷۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قابلیت جالب اندروید ۱۵ برای پیدا کردن گوشی‌های خاموش

ایتنا - گوگل در اندروید ۱۵ قابلیتی را برای یافتن دستگاه های خاموش ابداع کرده که در دستگاه های جدید از جمله پیکسل ۹ و احتمالا برخی موبایل های قدیمی تر اندروید ارائه می شود.
یافتن یک موبایل اندروید که جلوی چشمان کاربر نیست، کار سختی است به خصوص اگر دستگاه خاموش باشد. هرچند سیستم Find My Deviceگوگل مفید است اما محدودیت هایی دارد به خصوص هنگامیکه به اینترنت متصل نباشد. در همین راستا گوگل قصد دارد در اندروید ۱۵ با ارائه قابلیت Powered Off Finding API چالش مذکور را برطرف کند.

به گزارش ایتنا از مهر، نشریه اندروید پلیس جزییاتی درباره اینکهAPI چگونه می‌تواند به مکان یابی دستگاه‌ها حتی در حالت خاموش کمک کنند، منتشر کرده است. در اصل این سیستم با ذخیره سازی بیکن های بلوتوثی رایانش شده در حافظه کنترل کننده بلوتوث کار می کند.

اما در اینجا یک نکته وجود دارد؛ سخت افزاری مخصوص لازم است تا کنترل کننده بلوتوث را روشن کند و به آن اجازه دهد حتی هنگامیکه موبایل خاموش است، کار کند. در نتیجه ذخیره شارژ اندکی برای فعالسازی این قابلیت وجود دارد.

 

هرچند شایعات اولیه حاکی از آن است که این قابلیت احتمالا در موبایل پیکسل ۹ ارائه می شود اما گزارش جدید نشان می دهد پیکسل ۸ نیز احتمالا پس از ارتقا به اندروید ۱۵ بتواند از آن بهره ببرد.

علاوه بر الزامات سخت افزاری، تلاش های مهندسی نرم افزاری برای پشتیبانی از یک سخت افزار به نام Bluetooth Finder HAL لازم است. کاربران باید مطمئن شوند که دستگاهشان به اندروید ۱۵ آپدیت شده و جدیدترین نسخه قابلیت Find My Device گوگل را دارند.

متاسفانه احتمال کمی وجود دارد دستگاه های قدیمی دیگر مانند پیکسل فولد، سری پیکسل ۷ و سری پیکسل ۶ این قابلیت را دریافت کنند. البته امکان دارد این ویژگی در برخی دستگاه های قدیمی به خصوص مدل های رده بالا مانند پیکسل فولد ارائه شود.

دیگر خبرها

  • قابلیت جالب اندروید ۱۵ برای پیدا کردن گوشی‌های خاموش
  • قابلیت جدید گوگل برای یافتن موبایل‌های اندروید خاموش
  • سپاهان این بار ۱۰ نفره برد/ ملوان همچنان می تازد
  • سپاهان این بار 10 نفره برد/ ملوان همچنان می تازد
  • مرگ خاموش دو نفر در مبارکه
  • خطای اپلیکیشن «برق من» کاربران را سرگردان کرد
  • «خاموش» چون مولانا/‌ اینجا رستاخیز عشق است
  • شمس آذر قزوین - تراکتور؛ چراغ خاموش به سمت بالای جدول / پیش بازی
  • قاتل خاموش در یاسوج جان ۲ نفر را گرفت
  • پروین به روایت سیمین: پروین بدون شک نخستین زنی بود که نشان داد در میدان سخنوری از مردان فراتر می‌تازد