Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-03-19@04:03:00 GMT

سهمیه سوخت وانت بارها چقدر است؟

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۰۳۸۲۶

سهمیه سوخت وانت بارها چقدر است؟

خبرگزاری میزان- شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با انتشار اطلاعیه‌ای سهمیه بندی بنزین انواع وانت کم مصرف و وانت پر مصرف را اعلام کرد. تاریخ انتشار: 16:42 - 24 آبان 1398 - کد خبر: ۵۶۸۰۸۸

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری میزان؛ شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اطلاعیه شماره ۲ را پس از اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین درباره انواع وانت بار‌های کم مصرف و پرمصرف اعلام کرد که به شرح زیر است:

پیرو اطلاعیه شماره ۱ شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران درباره سهمیه‌بندی سوخت به اطلاع هموطنان عزیز می‌رساند؛ براساس تعاریف اعلام شده در جدول کلاس خودرو‌های مشمول سهمیه‌بندی انواع وانت کم مصرف و وانت پر مصرف به شرح جدول زیر است:

.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: سهمیه بنزین وانت کارت سوخت وانت سهمیه بندی بنزین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۰۳۸۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از اختلال در سامانه سوخت تا انعقاد قرارداد فشار افزایی پارس جنوبی

به گزارش خبرنگار مهر، حوزه نفت و انرژی در طول یک سال گذشته فراز و فرودهایی داشت که در این گزارش به مهمترین اخبار و وقایع این حوزه در طول سال ۱۴۰۲ می‌پردازیم.

توزیع ۱۲۳ میلیون لیتر بنزین در دومین روز فروردین‌

در دومین روز از تعطیلات نوروز شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد ۱۴۰۲، ۱۲۲ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر بنزین در کشور توزیع شده است که این عدد در مقایسه با مدت مشابه پارسال (دوم فروردین ۱۴۰۱) با ۱۱۳ میلیون لیتر، ۸.۶ درصد رشد یافته است.

بر اساس این گزارش، در روز ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ و آخرین روز پارسال، بیش از ۱۴۴ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شد که این عدد رکورد بی‌سابقه‌ای در مصرف بنزین کشور به شمار می‌رود.

برنامه افزایش ۷۷۰۰ مگاواتی تولید برق کشور برای عبور از تابستان

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق گفت: برنامه‌ریزی برای افزایش بیش از ۷ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق نیروگاه‌های جدید و ارتقای نیروگاه‌های موجود تا تابستان سال ۱۴۰۲ انجام شده است.

سخنگوی صنعت برق افزو د: وزارت نیرو در سال دوم دولت مردمی سیزدهم برنامه‌ای مشتمل بر ۱۴۰ اقدام را تنظیم کرده که شامل سه بخش تولید و تأمین برق، مدیریت مصرف و تقاضا و برنامه‌های ضروری برای رفع محدودیت‌های شبکه انتقال و فوق توزیع کشور در تابستان ۱۴۰۲ می‌شود.

رجبی مشهدی گفت: این ۱۴۰ برنامه در حوزه تولید منجر به افزایش ظرفیت تولید نیروگاه‌های جدید به میزان ۶ هزار مگاوات و همچنین افزایش ظرفیت نیروگاه‌های موجود و رفع نیروگاه‌های آسیب‌دیده در مجموع به میزان یک هزار ۷۰۰ مگاوات است و بر این اساس ۷ هزار و ۷۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق نیروگاه‌های موجود افزوده خواهد شد تا بتوان تابستان را از لحاظ ظرفیت تولید به شکل مطمئن‌تری پشت سر بگذاریم.

مصرف بنزین در ۱۲ فروردین به ۱۲۸ میلیون لیتر رسید

بر اساس اعلام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، آمار مصرف بنزین کل کشور در دوازدهم فروردین‌ماه امسال به ۱۲۷ میلیون و ۹۰۰ هزار لیتر بنزین رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۵.۴ افزایش نشان می‌دهد.

بر پایه این گزارش، میانگین مصرف روزانه بنزین کشور از ابتدای سال ۱۴۰۲ (یکم تا دوازدهم فروردین‌ماه) ۱۱۵ میلیون لیتر و ۶۰۰ هزار لیتر بوده است.

مصرف بنزین کشور در روز دوازدهم فروردین در مقایسه با روز پیش از آن (یازدهم فروردین‌ماه ۱۴۰۲) ۱۶.۱ درصد افزایش یافته است.

افزایش بیش از ۳ میلیارد مترمکعبی مصرف گاز طبیعی در سال ۱۴۰۱

محمدرضا جولایی مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران از مصرف ۲۴۲ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در کشور در سال ۱۴۰۱ خبر داد و اعلام کرد این مقدار نسبت به سال ۱۴۰۰ بیش از ۳ میلیارد مترمکعب افزایش یافته است.

درآمد ۱۶ میلیارد دلاری حاصل از صادرات پتروشیمی در سال گذشته

مرتضی شاهمیرزایی مدیر عانل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره اینکه سال گذشته ۲۷ میلیون تن محصول پتروشیمی ایران به نقاط هدف صادر شد، گفت: درآمد ارزی صنعت پتروشیمی از محل صادرات محصولات ۱۶ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

صادرات نفت در دولت سیزدهم ۲ برابر شد

محسن خجسته‌مهر مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران گفت: صادرات نفت‌خام و میعانات گازی در مقایسه با زمانی که دولت تحویل گرفته شد، دو برابر شده است. این به‌معنای آن است که امکانات، تأسیسات، لجستیک و خدمات دریایی خارک، به‌طور کامل در اختیار صادرات است و از طرفی شرکت میترینگ، خدمات پهلودهی و هدایت کشتی‌ها و ناوگان حمل‌ونقل صادراتی، توانمندی دارد و یک ناوگان کامل است.

مسائل آبی ایران با کشورهای همسایه در دست پیگیری است

محمد جوانبخت معاون وزیر نیرو در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره اقدامات جایگزین مذاکره برای دریافت حق‌آبه هیرمند از کشور افغانستان، اظهار داشت: وزارت نیرو بر اساس معاهدات فی‌مابین طبیعتاً مسئول بخشی از اقدامات فنی و بخشی از اقدامات حقوقی است.

وی ادامه داد: در این راستا با برگزاری جلسات کمیساران و سایر جلسات حتی در سطح وزیر نیرو موضوعات مطرح، پیگیری شده و باز هم پیگیری خواهد شد.

معاون وزیر نیرو درباره اقدامات جایگزین آب رودخانه هیرمند، گفت: قطعاً وقتی منابع آبی هر منطقه‌ای با مشکل مواجه شود، وزارت نیرو دست روی دست نمی‌گذارد، یقیناً طرح‌های جایگزین داریم و اجازه نمی‌دهیم در حوزه آب شرب مشکلی پیش بیاید.

گازهای مشعل پارس جنوبی به‌زودی فروخته می‌شوند

احمد باهوش مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی با بیان اینکه عزم جدی در دولت سیزدهم و وزارت نفت کاهش آلایندگی‌های محیط زیستی در منطقه عسلویه است، گفت: این موضوع در دولت سیزدهم با حمایت‌های رئیس‌جمهوری، هیئت وزیران و وزیر نفت به‌صورت ویژه پیگیری می‌شود.

وی از برنامه‌ریزی‌ها در این زمینه خبر داد و افزود: مجتمع گاز پارس جنوبی هم به‌صورت اجرایی و فنی مواردی که به آلایندگی محیط زیست از جمله آب، خاک و هوا منجر می‌شود را شناسایی کرده و بر این اساس تعویض قطعات و تجهیزاتی که به دلیل فرسودگی دچار آلایندگی می‌شوند، در دستور کار قرار گرفته است تا با تجهیزات نو جایگزین شوند.

به گفته مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی، نصب این قطعات آثاری به سزا در کاهش ارسال گاز به مشعل‌ها خواهد داشت.

میعانات گازی ذخیره شده روی آب به صفر رسید

جواد اوجی وزیر نفت (شنبه، ششم خردادماه) در نشست گردهمایی رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور که در محل وزارت امور خارجه برگزار شد به دستاوردهای صنعت نفت و گاز کشور اشاره و اظهار کرد: متأسفانه در دولت گذشته در حوزه دیپلماسی انرژی دچار مشکل بودیم و صادرات نفت ما خوب نبود و ۷۸ میلیون بشکه میعانات نیز روی دریا داشتیم و در زمستان سال ۹۹ نیز به‌دلیل ناترازی گاز با خاموشی‌های پرشمار روبه‌رو بودیم.

وی افزود: با تلاش همگانی و موفقیت‌هایی که در حوزه دیپلماسی انرژی به دست آوردیم توانستیم رقم صادرات نفت خام و میعانات گازی را افزایش دهیم و رکوردهای مطلوبی در بخش صادرات ثبت کنیم.

وزیر نفت تصریح کرد: در شرایطی که در گذشته ۷۸ میلیون بشکه میعانات روی دریا ذخیره شده بود، امروز این رقم به صفر رسیده است و میعانات گازی روی آب نداریم.

افزایش ۴ هزار لیتری مصرف آب نسبت به مدت مشابه سال گذشته

خسروی معاون بهره برداری آبفای تهران در ارتباط تلویزیونی گفت: متأسفانه به دلیل افزایش دما مصرف آب روز به روز افزایش پیدا می‌کند به طوری که اکنون بیش از ۵۰ هزار لیتر در ثانیه مصرف آب در روز جاری وجود دارد.

وی ادامه داد: این میزان از مصرف نسبت به مدت مشابه سال گذشته نزدیک به ۴ هزار لیتر افزایش پیدا کرده است.

به گفته این مقام مسئول با توجه به خشکسالی هایی که داشتیم نزدیک به ۵۰ میلیون متر مکعب در سدهای آب شر تهران کمبود آب داریم.

وزیر نیرو: ۴۰ درصد مشترکین حائز شرایط دریافت پاداش صرفه جویی شدند

علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در مورد آخرین وضع نظام صرفه جویی مشترکان خانگی، اظهار داشت: یک ماه است که از شروع پاداش صرفه جویی می‌گذرد و مشاهده می‌کنیم که با همکاری بسیار خوب مردم این طرح به خوبی پیش می‌رود.

وزیر نیرو افزود: آماری که تا امروز منتشر شده حاکی از این است که بین ۳۵ تا ۴۰ درصد مشترکین حائز شرایط دریافت پاداش صرفه جویی شدند، البته پیش بینی می‌کنیم که با گرم‌تر شدن هوا ظرفیت صرفه جویی بیشتر خواهد بود و این پاداش رقم بیشتری می‌شود؛ به طور نمونه قبضی برای استان خوزستان برای مشترکی در نظر می‌گیریم این قبض نشان می‌دهد که مشترک ۱۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته صرفه جویی و رقمی در حدود ۵۲۰ هزار تومان پاداش دریافت کرده است.

بدهی گازی عراق به ایران صفر است / پول ایران در بانک‌های عراقی

مجید چگینی مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران در نخستین همایش مقاوم‌سازی تأسیسات و تجهیزات تولید، انتقال و شبکه توزیع گاز طبیعی کشور در جمع خبرنگاران با اشاره به تسویه بدهی گازی عراق گفت: وزارت برق عراق تمام مطالبات گازی ما را پرداخت کرده و اکنون بدهی گازی این کشور به ایران صفر است، مشکل ما فقط انتقال وجه از بانک TBI عراق است.

قرارداد گاز از ترکمنستان به زودی امضا می‌شود

جواد اوجی وزیر نفت بعدازظهر (سه‌شنبه، نهم خردادماه) در حاشیه دیدار خود با باتیر آمانوف، رئیس کنسرسیوم دولتی ترکمن‌گاز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امروز بالاترین مقام کشور ترکمنستان، سردار بردی محمداف با رئیس‌جمهوری ملاقات و گفت‌وگو می‌کند، اظهار کرد: خوشبختانه با آغاز دولت مردمی سیزدهم سوآپ گاز را طی قراردادی با جمهوری آذربایجان با حجم سالانه ۱.۵ تا ۲ میلیارد مترمکعب آغاز کردیم و با توافق طرف‌ها یک سال پیش حجم سوآپ گاز حدود دو برابر شد.

وی با بیان اینکه به‌زودی قرارداد گازی میان ایران و ترکمنستان به امضا خواهد رسید، گفت: بر اساس این قرارداد واردات روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب گاز از ترکمستان در همین ماه آغاز می‌شود.

بدهی گازی ۱.۶ میلیارد دلاری دولت قبل به ترکمنستان تسویه شد

وزیر نفت با اشاره به بدهی قدیمی ایران به ترکمنستان بابت واردات گاز تصریح کرد: هم‌اکنون اصل بدهی یک میلیون و ۶۵۰ میلیون دلاری که مربوط به دولت گذشته بوده است از سوی دولت سیزدهم با مشارکت بانک مرکزی ایران به‌صورت کامل پرداخت شد. این موضوع یکی از اصلی‌ترین محورهای بین دو کشور در حوزه انرژی بود.

امضای اسناد همکاری ایران و ترکمنستان در حوزه انرژی

اوجی با یادآوری اینکه با واردات گاز از ترکمنستان شاهد تقویت فشار شبکه گازی در شمال شرق کشور خواهیم بود، یادآور شد: امروز در مذاکرات خود با طرف ترکمنستانی در زمینه توسعه میدان‌های نفت و گاز و صدور خدمات فنی و مهندسی مذاکرات مطلوبی داشتیم که اسناد این تفاهم‌ها بعدازظهر امروز در حضور رؤسای‌جمهوری دو کشور امضا خواهد شد.

پیگیر حق‌آبه هیرمند هستیم / پساب به زودی وارد بورس انرژی می‌شود

علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو در حاشیه رونمایی از پیشخوان رصد منابع آب کشور در جمع خبرنگاران در رابطه با ایجاد بازار پساب در بورس انرژی گفت: در بند «ع» تبصره ۸ قانون بودجه پیش بینی شده برای تأمین آب بیشتر برای صنایع، وزارت نیرو اقدام به باز تخصیص پساب بهداشتی و آب دریا کند که به این ترتیب آب بیشتری در اختیار صنایع قرار می‌گیرد. از این طریق ۲ میلیارد متر مکعب آب صنایع تأمین می‌شود و صنایع می‌توانند طرح‌های توسعه خود را بدون اتکا به آب‌های سطحی و زیر زمینی فراهم کنند.

محرابیان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر حق‌آبه ایران از رود هیرمند، افزود: هنوز با وجود رایزنی‌های متعدد درباره رهاسازی آب این موضوع هنوز محقق نشده است.

وی ادامه داد: رئیس جمهوری تاکید بر این موضوع دارد و از همه مسئولان درخواست کرده‌اند که به این مهم توجه داشته باشند. با وجود تحقق نیافتن حق‌آبه ما اقدام‌های لازم را برای تأمین آب انجام می‌دهیم.

تأمین حق‌آبه هیرمند دغدغه جدی دولت است

اتابک جعفری مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در جریان سفر به سیستان و بلوچستان که به منظور بررسی طرح‌های اضطراری تأمین آب منطقه سیستان و زاهدان، کنترل روند پیشرفت این طرح‌ها و پایش وضعیت تأسیسات پمپاژ و انتقال آب از چاه‌نیمه به سیستان و زاهدان صورت گرفت، گفت: حق‌آبه هیرمند از جمله موضوع‌های مهم و در دستور کار دستگاه دیپلماسی است، بدون تردید تا احقاق حقوق مردم سیستان و بلوچستان پیگیری خواهد شد.

وی ادامه داد: پیگیری جهت تحقق حق‌آبه ایران از هیرمند از سوی دولت، وزارت نیرو و وزارت خارجه مورد تأکید قرار گرفته، ایران با مکاری کشور افغانستان پیگیر این حق و مطالبه اصلی مردم استان تا زمان حصول نتیجه است.

این مقام مسئول با تاکید به وجود همت همگانی و دستور رئیس‌جمهور در رابطه با پیگیری جدی حق‌آبه ابراز امیدواری کرد، حق‌آبه ایران از هیرمند در سریع‌ترین زمان به نتیجه برسد.

تولید ۳ برابری میادین مشترک نسبت به میادین مستقل

محسن خجسته مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت با شروع به کار دولت سیزدهم تلاش کردیم که سریع تصمیم بگیریم و تاکنون هر اقدامی انجام شده مطابق با استراتژی دقیق بوده است.

خجسته مهر اضافه کرد: ۸۶ درصد میادین مشترک در اروندان است که نسبت تولید میادین مشترک نسبت به میادین مستقل ۳ به ۱ است به عبارتی سه برابر نفت از میادین مشترک تولید می‌کنیم و یک برابر از میادین مستقل.

وی ادامه داد: برای اولین بار در بخش گاز رکورد زدیم تولید گاز بر خلاف بازار نفت است منوط به صادرات نیست ما سال گذشته ۷۰۵ میلیون متر مکعب از بزرگترین میدان گازی جهان تولید داشته‌ایم که رکوردی قابل تأمل بود.

درآمد ۵ میلیارد دلاری از فاز ۱۱ پارس جنوبی

جواد اوجی، وزیر نفت در آئین رسمی جابه‌جایی و نصب سکوی طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی گفت: نزدیک ۲۰ سال قرار بود که این فاز توسعه پیدا کند تنها فازی که توسعه پیدا نکرده بود میدان مشترک با کشور همسایه که با همکاری و عزم ملی میسر شد.

وی ادامه داد: چنین اقدامی با با خلاقیت چهار شرکت ملی نفت ایران، نفت و گاز پارس، پتروپارس و مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی انجام شد. ضمن آنکه در ابتدا قرارداد توتال برای اجرای طرح توسعه فاز ۱۱ حدود ۴.۹ میلیارد دلار بود، اما آنها از این قرارداد خارج شدند و باختند، که اکنون با تکیه بر توان داخلی این کار به نتیجه رسید.

وزیر نفت توضیح داد: فاز ۱۱ پارس جنوبی علاوه بر جبران ناترازی گاز سالانه بین ۴ تا ۵ میلیارد دلار درآمد دارد که نشان دهنده آن است ما منتظر تحریم‌ها نماندیم.

پرداخت ۲۲۰ میلیاردی پاداش صرفه جویی به مشترکان برق

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق گفت: از ۲۱ میلیون قبض صادره، ۷ میلیون و ۳۵۰ هزار قبض مشمول پاداش مدیریت مصرف برق شدند.

وی ادامه داد: در هفته گذشته با عدد ۶۸ هزار و ۵۴ مگاوات اوج تقاضای برق را پشت سر گذاشتیم و پیش بینی می‌کنیم عدد ۶۹ هزار مگاوات را با همکاری مردم پشت سر بگذاریم.

نصب کنتورهای هوشمند برق بر روی چاه‌های کشاورزی اولویت وزارت نیرو

علی اکبر محرابیان وزیر نیرو با بیان اینکه مسئولیت اصلی ما در حوزه مدیریت منابع آب کشور توزیع عادلانه آب است، افزود: اکنون درشرایطی قرار داریم که برخی چاه‌های کشاورزی بیش از ۱۱ برابر سقف مجاز آب برداشت می‌کنند.

محرابیان ضمن تاکید بر ضرورت صیانت از منابع آب زیرزمینی با اجرای طرح و برنامه‌های هوشمندانه، اضافه‌کرد: نخستین ذی‌نفع صیانت از آب‌های زیر زمینی مالکان زمین‌های کشاورزی هستند که اگر منافع این اقدام به طور درست و دقیق برای آن‌ها تشریح شود، بدون شک اکثریت از اجرای طرح‌های مدیریت برداشت آب زیر زمینی استقبال خواهند کرد.

وی با تاکید بر اهمیت نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی و لزوم هماهنگی و تعامل کامل با وزارت جهاد کشاورزی به این منظور، افزود: با نصب شماره گره‌ای هوشمند برق بر روی چاه‌های کشاورزی و پایش دقیق اطلاعات مربوط به میزان برداشت آب چاه‌های کشاورزی، می‌توان از برداشت‌های بی‌رویه جلوگیری کرد و گام مؤثری در حوزه اجرای عدالت و نیز صیانت از منابع آبی کشور برداشت.

میزان مصرف آب در تهران هشدار آمیز شد

شرکت آب و فاضلاب استان تهران نسبت به افزایش میزان مصرف آب پایتخت به دنبال افزایش دمای هوا و ورود موج هوای گرم هشدار داد.

در روزهای اخیر مصرف آب در شهر تهران به رقم سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون لیتر در هر شبانه‌روز رسیده است.

در این اطلاعیه آمده است: مصرف لحظه‌ای آب تهران در ساعت‌های اوج مصرف از ابتدای تیر امسال، از رقم ۵۱ هزار لیتر در ثانیه کمتر نشده که تداوم این امر ممکن است موجب بروز ناپایداری در شبکه و توزیع آب شود.

شرکت آب و فاضلاب استان تهران در این اطلاعیه اعلام کرده است که فقط با ۱۰ درصد کاهش مصرف آب و پرهیز از مصارف غیرضروری در شهر تهران می‌توان حدود ۱۲۰ میلیون مترمکعب یعنی معادل ۷۰ درصد سد امیرکبیر آب را حفظ و ذخیره کرد.

مذاکرات آبی ایران و افغانستان ادامه دارد

علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در پاسخ به این سوال که وضعیت رود هیرمند به چه شکلی خواهد شد و آیا رها سازی آب هیرمند اتفاق می‌افتد؟ مذاکرات جدیدی داشته‌اید؟، گفت: آب هیرمند بر اساس یک معاهده بین المللی بین ایران و افغانستان بوده و جز حقوق مسلم و غیر قابل تغییر کشور است و این معاهده را نمی‌توانند نادیده بگیرند، مسئولین افغان هم ما را به رسمیت شناخته‌اند، دفاع کرده‌اند و اذعان کرده‌اند که ما چنین چیزی را به رسمیت می‌شناسیم و این حقوق را حتماً ادا می‌کنیم. البته بهانه‌هایی مانند خشکسالی می‌آورند که چنین مسائلی در این معاهده در نظر گرفته و تمام شرایط پیش بینی شده است و ما تا زمان دریافت آب پیگیر این موضوع خواهیم بود و در دستور کار دولت و وزارت خارجه قرار دارد. وزارت نیرو هم از بابت تأمین آب برای همه مناطق مطالبه گر است و امیدواریم طرف افغان هم این معاهده را ادا کند.

ایران حقوق و منافع خود درباره میدان گازی آرش را پیگیری می‌کند

جواد اوجی وزیر نفت در حاشیه نشست بررسی طرح‌ها و پروژه‌های میدان‌های مشترک نفت و گاز درباره میدان مشترک گازی آرش گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره از حل و فصل دوستانه مسائل مرزی و دریایی با همسایگان پشتیبانی می‌کند.

وی ادامه داد: درباره بهره‌برداری از میدان‌های مشترک نفت و گاز همیشه راه مذاکره و تفاهم با همسایگان را در پیش گرفته‌ایم؛ درباره میدان آرش نیز ایران خواهان بهره‌برداری یکپارچه و مشترک است.

وی افزود: با این حال چنانچه تمایلی به تفاهم و همکاری وجود نداشته باشد ایران تأمین حقوق و منافع و بهره برداری و اکتشاف از منابع یاد شده را در برنامه قرار می‌دهد و هر گونه تضییع حقوق خود را بر نمی‌تابد.

بر اساس این گزارش، میدان گازی آرش در مرز مشترک آبی ایران و کویت واقع شده و این میدان میان سه کشور ایران، کویت و عربستان مشترک است.

رکورد مصرف برق شکسته شد / میزان تقاضا به ۷۳.۵ هزار مگاوت رسید

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق گفت: میزان تقاضای مصرف برق امروز (یکشنبه) به عدد ۷۳ هزار و ۴۵۰ مگاوات رسید که یک نصاب جدید در صنعت برق است. این میزان مصرف در مقایسه با رکورد اوج مصرف سال گذشته که ۶۹ هزار و ۵۰۰ مگاوات بود، ۴ هزار مگاوات بیشتر است که این میزان حکایت از رشد ۵.۷ درصدی اوج مصرف برق دارد.

واردات گاز از ترکمنستان آغاز شد

مجید چگنی در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: صنعت گاز صنعت مهم و کلیدی است که در سال‌های بعد از انقلاب و در دولت‌های مختلف برای آن بسیار تلاش شده است. اکنون نیز با توجه به روند توسعه بالادست و پالایشگاه‌های گاز، زیرساخت شبکه گازرسانی ادامه پیدا کرده است.

وی در رابطه با چگونگی وضعیت صادرات و واردات خاطر نشان کرد: تمدید قرارداد صادرات گاز به عراق در حال نهایی‌سازی است و قصد داریم سازوکار تسویه را تغییر دهیم تا پول‌های ما بلوکه نشود. احتمال تمدید قرار با ترکیه هم وجود دارد.

چگنی خاطر نشان کرد: بدهی خود را به ترکمنستان در سه قسط انجام دادیم و اکنون حجم سوآپ گاز از این کشور را از روزانه ۴.۵ به ۸ میلیون متر مکعب رساندیم. با ترکمن‌ها واردات گاز را از دو سناریوی کوتاه‌مدت و بلندمدت مذاکره کرده‌ایم.

به گفته این مقام مسئول تست واردات ۱۰ میلیون متر مکعب گاز ترکمنستان نیز با موفقیت انجام شده است. همچنین در گام بعدی و همزمان با بهره‌برداری از پروژه‌های توسعه میادین گازی ترکمنستان قصد داریم میزان واردات را افزایش دهیم.

مصرف بنزین تهران معادل ۳ استان

جلیل سالاری در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: همکاران ما تجربه زمستان سال ۱۴۰۱ را داشتند و امسال با انجام پیش‌بینی‌های لازم و به همسو با حجم مصرف، نسبت به ذخیره‌سازی سوخت اقدام کردیم و همه مخازن فعال در بخش نیروگاهی را پر کردیم.

وی با انتقاد از مصرف افسارگسیخته سوخت در کشور افزود: در شمال‌غرب کشور نزدیک ۱۰ میلیون لیتر مصرف روزانه بنزین داریم، آن‌هم در شرایطی که در این محدوده تنها پالایشگاه تبریز با حدود ۳.۸ میلیون لیتر تولید روزانه دارد؛ مصرف تهران هم‌اکنون به طور میانگین روزانه ۲۱ میلیون لیتر است که عدد بسیار بزرگ و معادل مصرف سه استان کشور است؛ همچنین حجم مصرف بنزین تهران و منطقه شمال کشور در مجموع بیش از روزانه ۴۰ میلیون لیتر بنزین است که همه این‌ها اعداد بسیار بزرگی است. در شمال شرق کشور مصرف ۱۰ میلیون لیتر و در استان مرکزی ۱۷ میلیون لیتر، در غرب ۹ میلیون لیتر و در جنوب غرب کشور ۶ میلیون لیتر و در جنوب کشور حدود ۲۰ میلیون لیتر در روز ثبت شده است.

ثبت رکورد مصرف روزانه ۱۴۲ میلیون لیتر بنزین در سال ۱۴۰۲

علی اکبر نژادعلی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران پنجشنبه، ۲۶ مردادماه در بازدید محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری و جواد اوجی، وزیر نفت از مرکز دیسپچینگ شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران و ارتباط با مناطق این شرکت در سراسر کشور برای بررسی وضع تأمین و توزیع بنزین، با اشاره به اینکه فعالیت‌های گسترده‌ای برای توزیع فرآورده‌های نفتی در حال انجام است، اعلام کرد: ۱۳ درصد رشد مصرف داشتیم و میانگین مصرف بنزین امسال به ۱۲۰ میلیون لیتر در روز رسیده است.

وی با بیان اینکه رکورد بالاترین مصرف روزانه بنزین امسال به ۱۴۲ میلیون لیتر رسیده است، ادامه داد: جابه‌جایی و انتقال سوخت با توجه به افزایش مصرف کار سختی بوده که برنامه‌ریزی‌ها به نحو احسن انجام شد و سوخت را به مجاری عرضه رساندیم.

فاز ۱۱ پارس جنوبی به بهره برداری رسد

مراسم افتتاح فاز ۱۱ پارس جنوبی صبح دوشنبه ۶ شهریور با حضور حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور برگزار شد.

با آغاز برداشت گاز از آخرین فاز باقیمانده از میدان مشترک پارس جنوبی، قفل ۲۰ ساله توسعه این طرح با پشت سر گذاشتن دو دهه قراردادهای متعدد نافرجام با شرکت‌های خارجی، باز می‌شود.

پس از خروج شرکت‌های توتال فرانسه و شرکت ملی نفت چین از کنسرسیوم توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، شرکت پتروپارس به عنوان تنها عضو باقیمانده در این کنسرسیوم، توسعه این طرح را با تکیه به توان متخصصین داخلی آغاز کرد.

کسری ۵۰ میلیون مترمکعبی آب در سامانه‌های شرقی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: در ابتدای سال آبی جدید و تا شروع بارش‌ها با کسری ۵۰ میلیون مترمکعبی آب در سامانه‌های شرقی تهران مواجهیم و نیازمند مدیریت هوشمندانه آب هستیم.

رشد ۸۰ درصدی تولید برق در نیروگاه‌های برق‌آبی

وحید ایزدی، معاون بهره‌برداری شرکت آب نیرو گفت: تولید نیروگاه‌های برق‌آبی شرکت آب و نیرو در ۶ ماه اول امسال نسبت به سال گذشته افزایش ۸۰ درصدی داشته که معادل مصرف برق یکسال استان گیلان و مازندران است.

وی اضافه کرد: خوشبختانه با هماهنگی‌های بسیار خوبی که بین بخش برق و آب در طول ماه‌های گذشته انجام شد و همراهی مرکز دیسپاچینگ ملی، مخازن سدهای برق‌آبی کشور با پرشدگی کامل به استقبال پیک تابستان رفته‌اند، به طوری که نیروگاه‌های برق‌آبی سهم ۱۱ درصدی در تولید انرژی پیک تابستان داشته‌اند.

بهره‌مندی ۱۰۰ درصد شهرها و ۹۹.۹۷ درصد روستاهای ایران از خدمات برق

علی اکبر محرابیان وزیر نیرو با اشاره به پیشرفت حوزه انرژی در ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، خاطرنشان کرد: پیش از انقلاب، یک سوم جمعیت کشور از برق و انرژی برخوردار بودند اما امروز ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۹۹.۹۷ درصد جمعیت روستایی ایران از نعمت برق برخوردار هستند.

رینگ آب‌رسانی تهران کمبود آب سامانه‌های شرقی را جبران می‌کند
محسن اردکانی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در بیست و سومین نشست قرارگاه آب استان تهران با اشاره به کمبود ۵۰ میلیون مترمکعبی آب در سامانه‌های شرقی گفت: برای جبران این کمبود، سناریوی افزایش تولید آب در سامانه‌های غربی و انتقال آن به سامانه‌های شرقی از طریق رینگ حضرت قمر بنی‌هاشم (ع) را در برنامه داریم.

وی افزود: به همین منظور و برای افزایش تاب‌آوری آب تهران، ایستگاه پمپاژ مخزن ۳۱ با توان و تخصص مهندسان شرکت برای انتقال بخشی از آب مازاد سد ماملو و تصفیه‌خانه ششم آب تهران به شمال و شمال‌شرق تهران طراحی و اجرا شده تا آب شرب را به بیش از ۴۰۰ متر در بالا دست پمپاژ کند و هم‌اکنون این پروژه حساس آماده افتتاح و بهره‌برداری است.

اردکانی با بیان این‌که این ایستگاه پمپاژ حداکثر ۱۰۰۰ لیتر در ثانیه توان پمپاژ دارد، خاطرنشان ساخت: در نخستین سناریو تعریف شده، حدود ۵۰۰ لیتر در ثانیه آب از مخزن ۳۱ به بالادست منتقل می‌کنیم تا در صورت کاهش ورودی آب از سد لتیان و لار به تصفیه‌خانه‌های تهرانپارس و سوهانک بخشی از نیاز آبی شمال و شمال شرق تهران را تأمین کند.

مدیرعامل آبفای استان تهران در ادامه با بیان اهمیت قطع انشعاب‌های غیرمجاز به‌منظور حفظ سلامت و کیفیت آب شرب بهداشتی، بر ضرورت پیمایش بوستان‌ها، فضاهای سبز شهری و مراکز حساس مانند بیمارستان‌ها، مدارس و … تاکید کرد.

کشف بزرگترین میدان گازی خشکی ایران در لامرد
جواد اوجی وزیر نفت گفت: بزرگترین میدان گازی خشکی کشور با حجم ۲۲ تریلیون فوت مکعب گاز در لامرد استان فارس کشف شد.
به گفته اوجی در جنوب فارس میادین گازی خوبی وجود دارد و توسعه میادین استان نیز انجام می‌شود.

وزیر نفت با بیان اینکه این وزارتخانه پروژه‌های زیادی در این استان در دست اقدام دارد، اظهار کرد: ۶ میلیارد دلار پروژه‌های گازی و نفتی و پالایشگاهی استان فارس در دست اقدام است.

مشعل نخستین چاه گازی در بخش خشکی میدان گازی کیش روشن شد

عبدالکریم علی‌محمدی معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در پروژه‌های حفاری گفت: به همت متخصصان داخلی عملیات حفاری و تکمیل نخستین حلقه چاه از طرح ۱+۱۲ در بخش خشکی جزیره کیش تکمیل و مشعل این چاه روشن شد.
وی با بیان اینکه مراحل تکمیل ۱۳ حلقه چاه در این موقعیت با توجه به شرایط مخزن نیاز به طراحی و برنامه‌ریزی خاصی داشت، اظهار کرد: در نتیجه اجرای یک طرح ابتکاری در استفاده از سیال و تجهیزات درون‌چاهی ابداعی تحقق یافت و پیش‌بینی شده هر ماه دو حلقه چاه در دو کلاستر A و B تکمیل و آماده بهره‌برداری شود.

شمارش معکوس برای تکمیل رینگ شرقی شبکه گاز کشور آغاز شد

رضا نوشادی مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در بیان اهمیت پروژه ۱۷۶ کیلومتری «خط لوله گاز دوراهی دشتک - نهبندان» گفت: این پروژه از جمله پروژه‌های اولویت‌دار صنعت گاز است که به لطف روحیه جهادی همکاران با قدرت به‌پیش می‌رود، زیرا مراحل طراحی، مناقصه، شناخت پیمانکار و امضای قرارداد آن در مدت زمان یک ماه انجام شد و اکنون که در هشتمین ماه اجرای آن هستیم از ۷۰ درصد پیشرفت عبور کرده که رکوردی حیرت‌آور است.

وی با بیان اینکه این پروژه ۳۶ اینچ از منطقه دوراهی دشتک در نزدیکی زابل آغاز می‌شود و تا شهر نهبندان در جنوب استان خراسان جنوبی ادامه دارد، افزود: مرحله دوم این پروژه نیز در دستور کار است تا خط لوله یادشده به شهر سربیشه برسد و با تکمیل رینگ شرقی شبکه گاز کشور، بی‌شک دیگر شاهد افت فشار گاز در فصل سرد سال در خراسان جنوبی نخواهیم بود.

افزایش دما ۱۰ میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر را از دسترس خارج می‌کند
فرروز قاسم زاده، سخنگوی صنعت آب با بیان این‌که در سال‌های اخیر شاهد کاهش بارندگی‌ها در فصل زمستان نیز هستیم، گفت: هر نیم درجه افزایش دمای کشور بیش از ۱۰ میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر را از دسترس خارج می‌کند.
وی اضافه کرد: میزان بارش‌ها در یک قرن اخیر کاهش شدیدی یافته و این در حالی است که با افزایش دما نیز مواجهیم. میزان تبخیر در نیم قرن اخیر ۲۱ درصد رشد داشته و میزان بارندگی‌ها نیز طی این مدت ۱۴ درصد کاهش داشته است.

افزایش ۳۰ هزار بشکه‌ای تولیدنفت در آب‌های خلیج فارس

علیرضا متعالی‌جهرمی در این خصوص گفت: با اجرای پروژه افزایش ظرفیت تولید میدان ابوذر، همچنین پروژه ساخت و نصب مبدل‌های حرارتی در کارخانه خشکی ابوذر، ظرفیت تولید نفت این شرکت ۳۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت و از ماه گذشته چاه F۸-۵ میدان مشترک فروزان با تولید نزدیک به یک‌هزار بشکه در روز به بهره‌برداری رسید.

مدیر منطقه عملیاتی خارک افزود: در پروژه افزایش ظرفیت تولید میدان ابوذر حدود ۲ کیلومتر خط لوله ۱۸ اینچ اجرا و راه‌اندازی شد. با وجود استفاده از خط لوله ۲۶ اینچ دریایی در ۲ سال گذشته، رفع گلوگاه‌ها در مسیرهای ارتباطی کارخانجات ضروری بود که به دنبال آن با استفاده از زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های موجود، این خط لوله در چهار مسیر اصلی طراحی و اجرا شد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بهره‌برداری رسید.

مشعل نخستین چاه گازی در بخش خشکی میدان گازی کیش روشن شد
عبدالکریم علی‌محمدی معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران با بیان اینکه مراحل تکمیل ۱۳ حلقه چاه در این موقعیت با توجه به شرایط مخزن نیاز به طراحی و برنامه‌ریزی خاصی داشت، اظهار کرد: در نتیجه اجرای یک طرح ابتکاری در استفاده از سیال و تجهیزات درون‌چاهی ابداعی تحقق یافت و پیش‌بینی شده هر ماه دو حلقه چاه در دو کلاستر A و B تکمیل و آماده بهره‌برداری شود.

معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در پروژه‌های حفاری اظهار کرد: متخصصان و کارشناسان شرکت ملی حفاری ایران و شرکت نفت و گاز پارس در اجرای تکمیل چاه‌های تعریف‌شده در پروژه ۱+۱۲ به استانداردهای تازه‌ای در تکمیل چاه‌های گازی دست یافتند که می‌تواند به‌عنوان تجربه‌ای گران‌سنگ در پروژه‌های آتی موجب شتاب‌بخشی در اجرا با بالا بودن ضریب ایمنی شود.

افزایش دما ۱۰ میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر را از دسترس خارج می‌کند

فیروز قاسم زاده سخنگوی صنعت آب با بیان این‌که در سال‌های اخیر شاهد کاهش بارندگی‌ها در فصل زمستان نیز هستیم، گفت: هر نیم درجه افزایش دمای کشور بیش از ۱۰ میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر را از دسترس خارج می‌کند.‌
افزایش ۳۰ هزار بشکه‌ای تولیدنفت در آب‌های خلیج فارس

علیرضا متعالی‌جهرمی مدیر منطقه عملیاتی خارگ گفت: با اجرای پروژه افزایش ظرفیت تولید میدان ابوذر، همچنین پروژه ساخت و نصب مبدل‌های حرارتی در کارخانه خشکی ابوذر، ظرفیت تولید نفت این شرکت ۳۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت و از ماه گذشته چاه F۸-۵ میدان مشترک فروزان با تولید نزدیک به یک‌هزار بشکه در روز به بهره‌برداری رسید.

مدیر منطقه عملیاتی خارک افزود: در پروژه افزایش ظرفیت تولید میدان ابوذر حدود ۲ کیلومتر خط لوله ۱۸ اینچ اجرا و راه‌اندازی شد. با وجود استفاده از خط لوله ۲۶ اینچ دریایی در ۲ سال گذشته، رفع گلوگاه‌ها در مسیرهای ارتباطی کارخانجات ضروری بود که به دنبال آن با استفاده از زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های موجود، این خط لوله در چهار مسیر اصلی طراحی و اجرا شد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بهره‌برداری رسید.

۳۵ حلقه چاه درون میدانی پارس جنوبی حفاری می‌شود

محسن خجسته مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: حفاری ۳۵ حلقه چاه درون میدانی در میدان مشترک پارس جنوبی با هدف افزایش بهره‌وری، حفظ و نگهداشت تولید از این میدان به صورت یک جا و در قالب چهار قرارداد به چهار شرکت حفاری و اکتشاف و تولید ایرانی واگذار شد.

به گفته این مقام مسئول حفاری ۳۵ حلقه چاه درون میدانی پارس جنوبی با صرف اعتبار یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون دلار در مدت زمان حدود سه سال و با نظارت شرکت نفت و گاز پارس به عنوان کارفرما انجام می‌شود.

شبکه برق ایران و روسیه به هم متصل می‌شوند
وزیر نیرو از اتصال شبکه برق ایران و روسیه خبر داد و گفت: مسیری که از نظر اجرایی بسیار آسان‌تر به نظر می‌رسد و نیاز به توسعه شبکه ندارد، مسیر آذربایجان است که کارهای مطالعاتی آن آغاز شده است.

افزایش یک میلیون کیلومتری شبکه برق در کشور

همایون حائری با بیان اینکه در حال حاضر ۱۱۰۰ مگاوات برق از انرژی تجدید پذیر در کشور تولید می‌شود، گفت: با توجه به شرایط بادی و خورشیدی کشور چشم انداز ۲۰ ساله ما توسعه انرژی‌های تجدید پذیر است.

وی با بیان اینکه صنعت برق کشور از لحاظ ظرفیت‌های صنعتی جایگاه بسیار خوبی دارد، افزود: ۹۲ هزار مگاوات ظرفیت نصب نیروگاهی و بیش از یک میلیون کیلومتر شبکه فشار قوی، متوسط و توزیع داریم.


تأمین داخلی ۸۰ درصدی تجهیزات طرح‌های پتروشیمی

مرتضی شاه میرزایی با تأکید بر تمرکز این شرکت در تأمین کالا و تجهیزات از داخل اظهار کرد: در دولت سیزدهم حدود ۱۰ میلیارد دلار صرف تأمین تجهیزات و کالاهای طرح‌های پتروشیمی شده که بیش از ۸۰ درصد، حدود ۸ میلیارد دلار آن از سوی شرکت‌های داخلی تهیه شده است و بخشی از آنها برای بار اول بوده است که پیش از این از خارج تأمین می‌شد.

وی با اشاره به اینکه حدود ۱۵ کالا و تجهیز صنعت پتروشیمی از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان در دولت سیزدهم داخلی‌سازی ساخته شده است، افزود: هم‌اکنون در حداکثر ۹۰ درصد و حداقل ۴۰ درصد طرح‌های پتروشیمی از کالا و تجهیزات ساخت داخل استفاده می‌شود.
پس از هک سامانه سوخت مجدداً ۸۵ درصد از جایگاه‌های عرضه سوخت فعالیت خود را از سرگرفتند

از صبح امروز اختلال سراسری در شبکه توزیع سوخت ایجاد شده است. پیگیری خبرنگار مهر از مسؤولان وزارت نفت حاکی از آن است که این مشکل تا ساعات آینده بر طرف می‌شود اما هنوز علت این امر مشخص نیست. گفته می‌شود اگر حمله سایبری صورت گرفته باشد با توجه به اینکه شبکه توزیع سوخت به صورت آفلاین کار می‌کند بنزین با نرخ آزاد ۳۰۰۰ تومانی در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌گیرد.

وزارت نفت از مردم خواست تا بازگشت شرایط عادی مردم به جایگاه‌های عرضه سوخت مراجعه نکنند؛ همچنین وزارت نفت هر گونه شایعه تغییر قیمت را تکذیب کرد.
جلیل سالاری معاون وزیر نفت گفت: امروز چالشی را در مسیر کارت خوان‌های برخی از جایگاه عرضه سوخت در سراسر کشور داشتیم که طبق پیگیری‌های ما ۶۰ درصد جایگاه را شامل می‌شد.
وی ادامه داد: ما از تجربه گذشته استفاده کردیم و برای اینکه اخلال ایجاد نشود فرایند ارتباط را با جایگاه‌هایی که دچار مشکل شده بودند قطع کردیم.

خط انتقال آب از دریای عمان تا پایان سال آینده به زاهدان می‌رسد
عیسی بزرگ زاده سخنگوی صنعت آب در نشست خبری گفت: متوسط میزان بارش در کل کشور ۴۸ میلیمتر بوده که این میزان بارش نسبت به متوسط ۵۵ ساله که رقم آن ۸۰ میلیمتر و۴۰ درصد کاهش بارندگی را نشان می‌دهد.
سخنگوی صنعت آب اضافه کرد: خط انتقال آب از دریای عمان تا پایان سال آینده به زاهدان می‌رسد و به فاصله چند ماه آب شیرین کن وارد این استان می‌شود.
وی اضافه کرد: دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن سیستان ساخته شده و به زودی وارد ایران می‌شود. با نصب کامل این دستگاه‌ها در روز یکصد هزار مترمکعب آب‌شیرین خواهد شد که در مرحله اول این میزان، ۳۵ هزار مترمکعب خواهد بود و با اختلاف یک ماهه، مرحله دوم نصب و شیرین‌سازی آب به میزان ۶۵ هزار مترمکعب در روز انجام خواهد شد.

تا دو سال آینده تمام گازهای مشعل جمع آوری می‌شوند
محسن خجسته مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه طرح‌های جمع‌آوری گازهای همراه، ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، گفت: در مجموع ۵ میلیارد دلار پروژه برای جمع‌آوری گازهای همراه تعریف شده است.
کاهش سهمیه بنزین ۳۰۰۰ تومانی / سهمیه یارانه‌ای همان ۶۰ لیتر است
پیگیری‌های خبرنگار مهر از وزارت نفت حاکی از آن است که رصد مصرف بنزین ۳۰۰۰ هزار تومانی در ماه‌های اخیر نشان می‌داد اعطای سهمیه ۱۵۰ لیتری زیاد بود به همین دلیل وزارت نفت این سهمیه را به ۱۵۰ لیتر کاهش داد؛ همچنین میزان ذخیره بنزین ۱۵۰۰ تومانی که ۹ ماه و به میزان حداکثر ۵۴۰ لیتر بود از این پس به ۶ ماه و حداکثر ۳۶۰ لیتر کاهش پیدا کرد.
سهمیه بنزین یارانه‌ای که ماهانه ۶۰ لیتر به کارت‌های سوخت واریز می‌شد بدون تغییر مانده است.
همچنین ذخیره سهمیه بنزین ۱۵۰۰ تومانی که تا پیش از این، ۹ ماه و به میزان حداکثر ۵۴۰ لیتر بود، از این پس به ۶ ماه و حداکثر ۳۶۰ لیتر کاهش یافت.
البته باید اشاره کرد که امکان ذخیره سهمیه‌های بنزین ۱۵۰۰ تومانی در کارت‌های سوخت بیش از ۳۶۰ لیتر وجود ندارد و اگر کارت سوختی، به این میزان سهمیه بنزین ۱۵۰۰ تومانی داشته باشد، سهمیه جدید به این کارت در ماه‌های آتی واریز نخواهد شد.

کاهش ۵۰ درصدی بارش‌های زمستانه / لزوم مصرف بهینه آب
فیروز قاسم‌زاده سخنگوی صنعت آب با اشاره آخرین وضعیت بارش‌ها و موجودی سدهای کشور اظهار داشت: سال آبی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ در حالی ۱۲۷ روز خود را سپری می‌کند که پیش بینی‌های بارشی محقق نشده است و سال جاری به عنوان چهارمین سال خشک متوالی، با کاهش جدی بارش روبروست.
وی با بیان اینکه فصل پاییز امسال با کاهش بارندگی حدود ۳۰ درصدی به پایان رسید، افزود: تاکنون، بارش‌های زمستانه نیز با کاهش حدود ۵۰ درصدی روبرو بوده است؛ به طوری که بارش‌های باران و برف هفته اخیر به ویژه در شمال‌غرب کشور نه تنها نتوانست کمبود بارش پاییزه را جبران کند بلکه سهم زمستان نیز محقق نشده است.‌
افتتاح ۶۷ پروژه آب و فاضلاب به ارزش ۶۸ هزار میلیارد در هرمزگان
هاشم امینی مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه دولت سیزدهم فصل جدیدی از خدمات‌رسانی در حوزه آبرسانی پس از انقلاب را گشوده است، افزود: استان هرمزگان به دلیل مسائل اقلیمی، شرایط شکننده‌تری در منابع آبی دارد و برای تأمین نیاز آبی آن باید پروژه‌های متعددی تعریف و مورد بهره‌برداری قرار گیرد که خوشبختانه با نگاه متفاوت دولت سیزدهم شاهد به ثمر نشستن طرح‌های تأثیرگذار آبرسانی هستیم.
وی در تشریح جزئیات افتتاح و کلنگ‌زنی پروژه‌های آب و فاضلاب در سفر آتی رئیس جمهوری گفت: در این سفر ۶۷ پروژه در بخش آب و فاضلاب افتتاح و یک پروژه نیز کلنگ‌زنی خواهد شد.
سخنگوی صنعت آب و فاضلاب کشور ادامه داد: برای اجرای این پروژه‌ها ۶۸ هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات دولتی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هزینه شده است.

۹۵ درصد کاتالیست‌های مورد نیاز صنعت پتروشیمی داخلی سازی شد
مرتضی شاهمیرزایی مدیر عامل شرکت صنایع پتروشیمی گفت: امروز طراحی، اجرا، پیش راه‌اندازی، راه‌اندازی و تعمیرات در مجتمع‌ها و طرح‌های پتروشیمی با تکیه بر توان داخلی و از طریق تأمین‌کنندگان و سازندگان ایرانی انجام می‌شود و از وابستگی به خارج از کشور بی‌نیاز شده‌ایم.
شاهمیرزایی با اشاره به بومی‌سازی کاتالیست‌های مورد نیاز صنعت پتروشیمی گفت: با تلاش و همت پژوهشگران و کارشناسان شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و شرکت‌های همکار، ۹۵ درصد کاتالیست‌های مورد نیاز صنعت پتروشیمی داخلی سازی شده و از نظر وزنی این رقم به ۹۸ درصد رسیده است.

محرابیان: بلندترین سد جهان توسط ایرانی‌ها در حال ساخت است
علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به دستاوردهای حوزه آب و برق پس از انقلاب گفت: کشور ما از کشوری ۱۰۰ درصد وابسته به کشوری خودکفا تبدیل شده و مجموعه خدمات نه تنها نیازهای داخل را مرتفع می‌کند بلکه بسیاری از کشورهای منطقه متکی به خدمات فنی و مهندسی ما شده‌اند.
وی ادامه داد: در حوزه مهندسی شرکت‌های داریم که خدمات قابل توجهی ارائه می‌دهد و بیش از ۵۰ کشور جهان خریدار این محصولات هستند.

محرابیان با اشاره به ساخت بلندترین سد جهان خاطر نشان کرد: بلندترین سد جهان با ارتفاع ۳۳۰ متر و نیروگاهی به ظرفیت ۳ هزار و ۶۰۰ مگاوات که بیش از ۱۴ میلیارد متر مکعب ظرفیت مخازن دارد که اجرای این سد توسط شرکت‌های ایرانی در حال اجرا است.
وابستگی ۷۰ درصدی سبد سوخت به گاز طبیعی
مجید چگنی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه در دومین سال تأسیس خانه گاز قرار داریم گفت: گاز طبیعی نقش مهم و اساسی دارد و بیش از ۷۰ درصد سبد انرژی را به خود اختصاص داده است.
به گفته این مقام مسئول امسال با تلاش همکاران میزان گاز تحویل به صنایع افزایش داشته و بیش از ۱۴ درصد بوده و صنایع عمده ۷.۲ بوده سیمان ۹.۶ و فولاد ۹.۱ بوده است که موجب شده این سوخت پاک باشد و آلودگی هوای کمتری باشد.
استانی شدن کارت سوخت تکذیب شد
جعفر سالاری نسب مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، با رد برخی شایعات مطرح شده درباره فاقد اعتبار بودن کارت‌های سوخت در سفر شهروندان به دیگر مناطق، در این باره توضیح داد: هیچ محدودیتی برای کارت سوخت هیچ‌کدام از شهروندان وجود ندارد.
وی تاکید کرد: هم‌وطنان می‌توانند بدون هیچ‌گونه محدودیتی از طریق کارت سوخت شخصی در همه استان‌ها سهمیه سوخت خود را دریافت و سوخت‌گیری کنند.
آتش‌سوزی خط انتقال گاز سراسری مهار شد / عملیات بازسازی خط لوله آغاز شده است
سعید عقلی با اشاره به وقوع انفجار در خط لوله سراسری گاز گفت: حوالی ساعت یک بامداد امروز (چهارشنبه، ۲۵ بهمن‌ماه) در اثر اقدام‌های خرابکارانه، انفجاری در خط لوله گاز سراسری در دو استان چهارمحال و بختیاری و فارس اتفاق افتاد.
وی افزود: اکنون آتش‌سوزی خط مهار و عملیات بازسازی خط لوله آغاز شده است و امیدواریم در سریع‌ترین زمان ممکن خط لوله تعمیر و عملیاتی شود.

قرارداد توسعه ۸ میدان نفتی با شرکت‌های روس
جواد اوجی وزیر نفت در نشست خبری پایان هفدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه در پاسخ به پرسش خبرنگار نشریه «انرژی اینتلیجنس» مبنی بر اینکه آیا امروز دورنمایی تازه از حضور شرکت‌های روس در میدان‌های نفتی مطرح شده است، گفت: مذاکرات با شرکت‌های توانند روسیه ماه‌هاست که از سوی شرکت ملی نفت ایران در حال انجام است و تاکنون قرارداد توسعه هشت میدان نفتی ایران با شرکت‌های روس امضا شده که بیش از ۲۰۰ هزار بشکه از افزایش تولید نفت خام ایران از محل این قرارداده بوده است.

فشار افزایی پارس جنوبی ۲۰ میلیارد دلار هزینه دارد

جواد اوجی وزیر نفت در آئین امضای قرارداد اجرایی طرح فشار افزایی میدان مشترک پارس جنوبی با پیمانکاران اصلی گفت: بار مالی این پروژه ۲۰ میلیارد دلار و برای تأمین امنیت کشور است و از این حیث می‌توان آن را مهمترین پروژه کشور تلقی کرد.
وی ادامه داد: این پروژه را می‌توانستیم ۸ سال پیش کار اجرایی آن را آغاز کنیم مطالعات انجام می‌شد اما اجرا نمی‌شد و تصمیم شجاعانه ای بود.
به گفته وزیر نفت در این دولت رکورد جدیدی در برداشت گاز وجود داشت و ۷۰۷ میلیون متر مکعب برداشت گاز وجود داشت.
اوجی ادامه داد: افت فشار به معنای کاهش تولید است و در ۴ و ۵ سال آینده تأثیر خود را می‌گذارد آن هم برای کشوری که ۹۰ درصد سوخت نیروگاه‌ها گاز است. همچنین این صنعت کارشناسان زبده بسیاری دارد و فاز ۱۱ پارس جنوبی به دست این افراد ساخته و به بهره‌برداری رسید.

کد خبر 6056835 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • توزیع ۲ میلیارد لیتر انواع سوخت در منطقه ارومیه در سال جاری
  • تامین ۲ میلیارد لیتر انواع سوخت در منطقه ارومیه
  • انواع رتبه بندی شرکت ها در ایران
  • بهمن دیزل رکورد تولید خودروی تجاری را به نام خود ثبت کرد
  • مصرف روزانه بنزین مازندران ۵ میلیون لیتر است
  • از اختلال در سامانه سوخت تا انعقاد قرارداد فشارافزایی پارس جنوبی
  • مسیر کوتاه‌ حل ناترازی انرژی؛ CNGسوز کردن خودروهای فعال در صنعت حمل و نقل
  • از اختلال در سامانه سوخت تا انعقاد قرارداد فشار افزایی پارس جنوبی
  • ایستگاه پایانی سوخت قاچاق
  • مسافران در مسیر تهران ـ مشهد نگرانی تأمین سوخت نباشند + فیلم