Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، رضا عبدی، هنرمند پیشکسوت رادیو و برنامه‌ به یادماندنی «جمعه ایرانی» که با نقش «آمیزعبدالطمع» برای بسیاری از علاقمندان رادیو شناخته شده بود، همواره آرزو داشت «جمعه ایرانی» یا همان «صبح جمعه با شما»ی سابق از رادیو شنیده شود و خنده بر لبان مردم بیاورد. 

رونمایی از مستند رضا عبدی پیشکسوت جمعه ایرانی

در مقطعی که برنامه‌ی ساخت «جمعه ایرانی» متوقف شده بود، این هنرمند پیشکسوت آرزوهایی برای برنامه‌ «جمعه ایرانی» داشت؛ اینکه به رادیو برگردد و می‌گفت: مردم این برنامه را دوست داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دعا کنیم شاید روزی به رادیو برگردد.

عبدی ستاره‌ای بود در برنامه «جمعه ایرانی» و «صبح جمعه با شما» از قدیم حضور داشت.

این هنرمند پیشکسوت در گفت‌وگویی که چند سال قبل با ایسنا داشت، درباره‌ی وضعیتش گفته بود: دیگر پیر شده‌ام و این روزها دوران سالمندی را می‌گذرانم و در خانه هستم. فعالیتی در رادیو ندارم اما با آقای توکل - سردبیر «جمعه ایرانی» - در برنامه‌ی «شاد شو» همکاری دارم، چون کسالت دارم تا آنجا که بتوانم با ایشان همکاری می‌کنم.

بازیگر شخصیت به یاد ماندنی آمیز عبدالمطمع در برنامه «جمعه ایرانی» همچنین برای این برنامه ابراز دلتنگی کرده بود و می‌گفت: مخاطبان «جمعه ایرانی» را دوست داشتند، چرا که سال‌ها از رادیو پخش می‌شد، شاید در رادیو تغییراتی ایجاد کنند که این برنامه دوباره فعالیت خود را ادامه دهد.

این هنرمند پیشکسوت، از جمله‌ی اهالی رادیو است که بیش از نیم قرن سابقه فعالیت در عرصه تئاتر، تلویزیون و رادیو داشت.

 شنوندگان رادیو، بویژه طرفداران برنامه طنز صبح‌های جمعه‌ی رادیو، صدای او را در قالب کاراکتر «آمیز عبدالطمع» سابق در «صبح جمعه با شما» و «عبدل بیزینس» در «جمعه ایرانی» می شناسند.

عوامل برنامه «جمعه ایرانی» پیش از این در دوران فعالیت‌شان در رادیو ایران، مستندی درباره رضا عبدی تولید کردند. در این مستند رضا عبدی به‌عنوان پدر «جمعه ایرانی» معرفی شد.

او در این مستند گفت که در یکی از محله‌های قدیمی تهران به نام چهارراه سرچشمه به دنیا آمده است. بخش‌هایی از این مستند به دوران کودکی این هنرمند، دوران تحصیل در مقطع ابتدایی و آن زمانی که انشای خود را پای تخته با کاغذ سفید می‌خواند، اختصاص داشت.

منوچهر آذری از طنازان برنامه «جمعه ایرانی» بود که با لحنی طنز در رونمایی از مستند «دیدار با رضا عبدی» گفته بود: تلویزیون فیلمی را راجع به بچه‌ها نشان می‌داد که در آن فرهنگ مهرپرور، اکبر عبدی و ... بودند. من بچه که بودم وقتی به خیابان «باربد» ته لاله‌زار می‌رفتم، به دلیل بضاعتی که داشتم فقط عکس‌های رضا عبدی را که آن زمان به عنوان هنرمند تئاتر شناخته می‌شد، می‌دیدم.

او در ادامه درباره آشنایی‌اش با رضا عبدی نیز یادآور می‌شد: بعد از آن سال‌ها احساس کردم رابطه نزدیک و صمیمی با رضا عبدی دارم تا اینکه به رادیو آمدم. آمدن به رادیو، عشق و علاقه می‌خواهد مثل آقای عبدی که با اشتیاق کارش را ادامه داد.

عباس محبی از دیگر طنازان برنامه «جمعه ایرانی» درباره‌ی رضا عبدی گفته بود: یکی از شخصیت‌هایی که با لبخند همیشگی در کنار من بودند و من از او آموختم، رضا عبدی بود؛ ایشان یکی از هنرمندانی است که به موسیقی ایران واقعا اشراف دارد و من از تجربه‌های ایشان استفاده کردم.

وی درباره‌ی مستندی که درباره‌ی رضا عبدی ساخته شده بود گفته بود: این فیلم را دیدم به لحاظ معنا بسیار عمیق بود، از لوکیشن‌های قدیمی تهران شروع شد تا به شخصیت اصلی آقای رضا عبدی رسید.

محبی گفته بود: پُز دادن چیز بدی است اما بعضی وقت‌ها خوب است، به ویژه در عرصه علم و دانش و هنر که در محضر اساتید گرانقدر باشی و بیاموزی و این جای پُز دادن دارد. یکی از ویژگی‌هایی که «جمعه ایرانی» داشته، درس‌هایی است که از تجارب ارزشمند و اساتید بزرگواری همچون رضا عبدی آموختیم.

احسان کرمی یکی دیگر از هنرمندان برنامه «جمعه ایرانی» بود که در آن مراسم برای دقایقی از رضا عبدی سخن گفته بود.

کرمی خطاب به رضا عبدی گفته بود: ممنون از اینکه در این سال‌ها یواشکی به ما لواشک دادی. این خاطرات و اتفاقات خیلی برایم شیرین است و گاهی برایم سوال پیش می‌آید که چه می‌شود که یک هنرمند اینقدر دوست‌داشتنی و محبوب می‌شود. شاید هنرش در وهله سوم و چهارم باشد اما نظمی که این هنرمند داشت، محبتی که از چشم‌ها و وجودش می‌بارید قطعا او را محبوب کرده است.

این هنرمند گفته بود: بزرگترین مشخصه رضا عبدی این است که مردم را دوست دارد بدون اینکه ادعایی کند. از ته دل نیز آرزوم می‌کنم بیشتر با این هنرمند همکاری کنم.

مهران امامیه درباره ی مستند «دیدار با رضا عبدی» که سال ۹۳ ساخته شده بود، گفته بود: صحنه‌های این مستند خیلی خاطره‌انگیز بود. سال ۱۳۳۳ کجا و ۱۳۹۳ کجا! ۶۰ سال تجربه مردی که وقت شناس بود، انسان را به حیرت وامی‌دارد. سال ۶۸ وارد رادیو شدم و در این مدت افتخار شاگردی رضا عبدی، منوچهر آذری و کسانی که از دنیا رفته‌اند و پیشکسوت بودند را داشته‌ام.

رضا عبدی درباره‌ مستندی که برای او ساخته شده بود، گفته بود: نمی‌دانم با چه زبانی جواب این همه زحمت را بدهم.

این هنرمند پیشکسوت در ادامه گفته بود: امیدوارم خداوند به من سلامتی بدهد تا در برنامه «جمعه ایرانی» شرکت کنم و بیشتر خنده بر لبان مخاطبان بیاورم.

این هنرمند همچنین گفته بود: امیدوارم «جمعه ایرانی» سال‌های سال برقرار باشد و ادامه پیدا کند.

به گزارش ایسنا، رضا عبدی، گوینده، صداپیشه و بازیگر باسابقه رادیو روز پنج‌شنبه ۲۳ آبان‌ماه در گذشت.

 عبدی، هنرمند پیشکسوت رادیو و برنامه‌های به‌یادماندنی «صبح جمعه با شما» و «جمعه ایرانی» که با نقش «آمیزعبدالطمع» برای بسیاری از علاقه‌مندان به رادیو شناخته‌شده بود، به‌دلیل کهولت سن و کسالت، مدت‌ها در بیمارستان بستری بود.

پیکر مرحوم رضا عبدی یکشنبه ۲۶ آبان ساعت ۱۰ صبح از مقابل ساختمان «شهدای رادیو» به سمت «مسجد بلال سازمان صداوسیما» و پس از آن بهشت زهرا تشییع می‌شود.

کد خبر 463324 برچسب‌ها تئاتر - نمایش رادیویی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: تئاتر نمایش رادیویی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۰۴۲۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتابخانه ای به گستره صدا

به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی معاونت صدا، «کتاب» به مثابه رسانه این روزها با گسترش رسانه‌های متنوع هنوز در قید حیاتی مبارک است و گرچه در قالب دیجیتال هم به بازار عرضه می‌شود یا با رسانه‌های دیگر همچون رادیو و تلویزیون بده‌بستان‌ دارد اما برای بسیاری همچنان نخستین انتخاب در رفاقت است. در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب، شبکه های رادیویی با برپایی غرفه های رادیویی در مصلای امام خمینی (ره) سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی كتاب را به صورت زنده پوشش می دهند. علاوه بر این شبکه ها با طراحی برنامه های جدید و در قالب برنامه های روتین به معرفی كتاب، گفت وگو با ناشران، نخبگان و نویسندگان و... می پردازند.

رادیو ایران؛ گفتگو با ناشران برتر   

برنامه «باغ هنر» شبکه رادیویی ایران از ابتدا تا پایان سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی كتاب ساعت 16 از مصلای بزرگ تهران، محل برگزاری نمایشگاه كتاب، ضمن انعكاس رویدادهای مهم نمایشگاه با ناشران برتر و نویسندگان شاخص گفت و گو و از آنتن رادیو ایران تقدیم مخاطبان می شود. «ایران امروز» ،« ایرانشهر» و «تالار آیینه» نیز به نمایشگاه کتاب می پردازند.

رادیو جوان؛ چه خبر از کافه رادیو

برنامه کافه رادیو رادیو جوان از محل نمایشگاه کتاب پخش می‌شود. این برنامه رادیویی، ناشران و نویسندگان جوان را معرفی کرده و در بخش‌های دیگر، اخبار جدید نمایشگاه را پوشش می‌دهد. همچنین، برنامه کافه رادیو، با صدای هنرمندان، مردم را به خرید و مطالعه کتاب دعوت می‌کند تا سرانه مطالعه کشور را افزایش دهد و در بخش دیگر، کتاب های مطرح را معرفی خواهد کرد. 

رادیو فرهنگ؛ میزبان نویسندگان برجسته

شبکه رادیویی فرهنگ برنامه کتاب فرهنگ را با حضور نویسندگان و ناشران برجسته ساعت 17 تا 18 از گروه تاریخ و اندیشه  تقدیم مخاطبان می کند. گفتگوی گزارشگران با غرفه داران، شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان از نمایشگاه و شنیدن دغدغه‌های آنها بخشی از این برنامه است. 

برنامه سرزمین من به طور زنده با بخش های گزارش، گفت وگو و اطلاع رسانی رویدادهای مربوط به نمایشگاه کتاب، ساعت ۱۳ تا ۱۴ از محل برگزاری نمایشگاه کتاب روی آنتن می رود.

برنامه  ققنوس با معرفی کتاب در گفت وگو با ناشران و نویسندگان حوزه ادب و هنر ساعت ۱۵ روی آنتن رادیو فرهنگ می رود و برنامه "صبح به وقت فرهنگ" در قالب گزارش اطلاع رسانی ساعت6 و 30 دقیقه پخش می شود.

رادیو تهران؛ اجرای نمایش عروسکی

برنامه «کتاب خوار» کاری از گروه فرهنگ و جامعه شبکه رادیویی تهران است که از نمایشگاه کتاب از ساعت 16 تا 17 به صورت زنده تقدیم مخاطبان می شود. هدف از برنامه کتاب خوار ترویج کتاب و کتابخوانی و کمک به مخاطبان برای انتخاب بهترین کتاب هاست. با توجه به محیطی بودن برنامه سعی شده از المان هایی استفاده شود که مخاطب یک نمایش عروسکی را هم در نمایشگاه ببیند. رضا صفری عروسک گردانی و صداپیشگی را به عهده دارد. 

رادیو اقتصاد؛ گذر بازار

رادیو اقتصاد در مجله رادیویی «گذر بازار» به برگزاری نمایشگاه کتاب می پردازد. بازار کتاب بخش 30 دقیقه ای از برنامه «گذر بازار» است که در قالب گزارش از نمایشگاه کتاب تهیه می شود. این برنامه صنعت نشر را از دیدگاه اقتصادی بررسی می کند. جایگاه نشر در صنعت رسانه، تهدیدها و فرصت های نشر در عصر همگرایی رسانه ها، چالش های تامین مواد اولیه، حقوق مالکیت فکری و کانال های توزیع از جمله مباحثی است که در گفت‌وگو با ناشران، فعالان فرهنگی و اقتصادی در این حوزه مطرح می شود.فناوری های جدید بکار گرفته شده در زنجیره ارزش کتاب، توجه ناشران و خریداران کتاب به مباحث پایداری به خصوص محیط زیستی و معرفی کتاب در حوزه اقتصاد، تجارت و مدیریت از دیگر بخش های این گزارش خواهد بود.

رادیو معارف؛ همراه با عصر جوانی

عصر جوانی نام برنامه‌ رادیو معارف است که از نمایشگاه کتاب به صورت زنده به روی آنتن رادیو معارف می رود. این برنامه با موضوع اهمیت مطالعه و کتابخوانی از ساعت ۱۷ تا ۱۸ از استودیوی ویژه معاونت صدا به سمع شنوندگان می رسد. از مهم ترین بخش های «عصر جوانی» می توان به معرفی و گپ و گفتی دوستانه با ناشران و نویسندگان جوان کشور نام برد.

رادیو سلامت؛ عشق کتاب 

شبکه رادیویی سلامت با ویژه برنامه«عشق کتاب» از نمایشگاه با مخاطبان همراه خواهد بود. این برنامه با هدف معرفی كتاب‌های حوزه های مختلف به ویژه سلامت، گفت وگو با نویسندگان، مترجمان، ناشران و اهل قلم پخش می‌شود. آیتم "پی رنگ" با بیان طرح و موضوع روز برنامه با توجه به نامگذاری روز روی آنتن می رود و آیتم "پندار" گفت وگوهای کارشناسان درباره تاثیر و بررسی مطالعه از ابعاد گوناگون است. از دیگر آیتم های این برنامه می توان به "شیرازه" اشاره کرد که در گفت وگو با نویسنده ها و مولفان حوزه سلامت تهیه می شود. آیتم "قصه گوهر"در حوزه واژه شناسی و تبارشناسی است. این برنامه شامل بخش های متنوع دیگری است.

رادیو ورزش؛ سکوی دانش 

ویژه برنامه«سکوی دانش» رادیو ورزش ضمن خوانش عناوین مطبوعات ورزشی به صورت روزانه به معرفی کتاب‌های جدید در حوزه ورزش می پردازد. گفت وگو با ناشران و نویسنده‌های کتاب های ورزشی از دیگر بخش‌های این برنامه است.‌

آیتم ویژه برنامه سکوی دانش درباره سرانه مطالعه و کتابخوانی در کشور است که به صورت طنز به این موضوع پرداخته خواهد شد. رادیو ورزش برنامه سکوی دانش را از  از ساعت 14 تا 15 تقدیم مخاطبان می کند.

رادیو نمایش؛ استودیو هشت یار مهربان

رادیو نمایش در ایام نمایشگاه کتاب ویژه برنامه «استودیو هشت یار مهربان» را به روی آنتن می برد. این برنامه ساعت 18 و 15 دقیقه به صورت زنده در رادیو نمایش از محوطه نمایشگاه کتاب پخش می شود که در آن با نویسندگان و ناشران ارتباط حضوری و مستقیم برقرار شده و به اطلاع رسانی درباره نمایشگاه کتاب می پردازد.

رادیو پیام؛ آگاهی از آخرین رویدادها

ویژه برنامه نمایشگاه کتاب از رادیو پیام با آگاهی از آخرین رویدادهای نمایشگاه بین المللی کتاب، روزی یکبار به صورت شناور پخش می شود.

دیگر خبرها

  • برنامه‌های امروز رادیو ارومیه ۱۷ اردیبهشت
  • انعکاس صدای انتخابات در رادیو
  • معرفی برنامه‌های رادیو برای دور دوم انتخابات
  • برنامه های رادیو برای دور دوم انتخابات معرفی شد
  • بررسی «مست عشق» حسن فتحی در رادیو
  • برنامه گفتگوی اقتصادی از رادیو گفتگو
  • پیگیری تمرینات جوانان ایران زیرنظر حسین عبدی
  • کتابخانه‌ای به گستره صدا
  • کتابخانه ای به گستره صدا
  • کارگاه اموزشی هنرمند ایرانی در قزاقستان