Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا -
به گزارش گروه بین المللخبرگزاری میزان؛ اسلام هراسی در سال‌های اخیر و در پی اقدام تروریستی و فاجعه آفرین گروه‌های تروریستی نظیر «داعش» در کشور‌های اروپایی که از پیش تضاد آشکاری با اسلام و مسلمانان را به نمایش گذاشته بودند، به بحرانی جدی برای مسلمانان این جوامع تبدیل شده که در موارد متعددی سبب به خطر افتادن جان و حتی قتل عام آنان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


انفعال دولت‌های اروپایی در برابر پدیده اسلام هراسی در سراسر جهان غرب و تلقی آن به عنوان اختلاف عقیده و نه جرم، بر مشکلات مسلمانان که با تبعیض‌های گسترده سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مواجه هستند، افزوده است.
فرانسه در میان کشور‌های اروپایی بیشترین جمعیت مسلمان را در بر دارد. شمار مسلمانان در این کشور حدود شش میلیون نفر اعلام شده که معادل 8 درصد کل جمعیت این کشور است و اسلام دومین دین این کشور به شمار می‎رود. با این وجود موضوع اسلام هراسی به ویژه در «پاریس»، پایتخت این کشور موضوعی بسیار جدی است. در حالی که اقدامات ضد مسلمانان در سایر مناطق این کشور و دور از مرکز کمتر است.

گذشته از پراکندگی جغرافیایی اقدامات ضد مسلمانان در فرانسه، نکته قابل توجه محل وقوع این اقدامات است. برخلاف انگلیس که عمده این اقدامات در لندن و در وسایل نقلیه عمومی به ویژه اتوبوس و قطار و فضا‌های عمومی که روزمره مورد استفاده قرار می‌گیرد، انجام می‌شود، اقدامات ضد مسلمانان در فرانسه در فضای مکانی محدودتر و خاص به ویژه در موسسات دولتی مانند مدرسه، بیمارستان، شهربازی و ... رخ می‌دهد و در بردارنده تبعیض شخصی است.
بیشتر بخوانید: ده‌ها مسجد در فرانسه تعطیل شدند
دلیل اصلی بروز چنین تبعیضی در موسسات دولتی، تصویب قانونی در سال 2004 در فرانسه (لاسیته) مبنی بر ممنوعیت حجاب در اماکن دولتی و نیز موسسات و ادارات تحت حمایت مالی دولت است. این قانون سبب شده تا مخالفت با حجاب و مسلمانان به صورت غرضی شخصی در بیاید. فرانسه در ادامه سیاست‌های ضد اسلامی در سال 2010 پوشیدن نقاب را نیز ممنوع کرد؛ بنابراین باید به اسلام هراسی در این کشور به عنوان روندی نهادینه نگریست که عمدتا زنان مسلمان و بیشتر زنان مسلمان دانشجو را هدف قرار می‌دهد. البته باید به نقش پررنگ دولت در شکل گیری روند‌های ضد مسلمانان و تشدید اسلام هراسی توجه ویژه‌ای داشت.
نکته قابل تامل در این مورد، ارتباط معنادار تبعیض علیه مسلمانان در فرانسه با موضوع استعمار است. مسلمانان فرانسه عمدتا از آفریقای شمالی هستند که در گذشته نه چندان دور مستعمره این کشور بوده است؛ بنابراین تاریخ مهاجرت و استعمارگری بر اسلام هراسی در فرانسه دامن می‌زند.

از سوی دیگر در حالی که در سایر کشور‌های اروپایی مردان سفیدپوست عامل اقدامات ضد مسلمانان هستند، در فرانسه به دلایل پیش گفته، عاملان از 2 جنسیت زن و مرد بوده و احتمال دست زدن زنان فرانسوی به ویژه فمینیست‌های این کشور به چنین اقداماتی زیاد است.
در تشریح شرایط مسلمانان در فرانسه باید به این نکات توجه داشت:
1. تبعیض گسترده به دلیل رنگ پوست: غالب مسلمان فرانسه آفریقایی تبار و از شمال و جنوب آفریقا هستند. این موضوع مشکلات مسلمانان فرانسه را در قیاس با مسلمانان سایر کشور‌های اروپایی که از اقلیت‌های نژادی نیستند، مضاعف می‌کند.
2. بیکاری و فقر در جوامع مسلمان فرانسه: سه برابر بالاتر از میانگین ملی و درآمد سالانه آن‌ها 30 درصد پایین‌تر است.
3. جمعیت بالای زندانیان مسلمان: مسلمانان در حالی که 8 درصد جمعیت فرانسه را تشکیل می‌دهند، 50 تا 70 درصد جمعیت زندان‌های این کشور را شامل می‌شوند.
4. تمرکز در مناطق حاشیه‌ای: تبعیض اقتصادی سبب زندگی و تمرکز جوامع اسلامی در مناطق حاشیه‌ای می‌شود. این مناطق که عمدتا میزبان مهاجران هستند، در قیاس با میانگین‌های ملی از نرخ بیکاری و فقر بالاتری رنج می‌برند.
5. ممانعت در ادغام مسلمانان در جامعه فرانسه
رشد پدیده اسلام هراسی در فرانسه در سال‌های اخیر سبب بروز حملات گسترده به اماکن اسلامی اعم از مساجد و قبرستان‌های مسلمانان نیز شده است. از سال 2007 تاکنون مساجد فرانسه به طور متناوب هدف حملات ضد مسلمانان قرار گرفته‎اند.
بیشتر بخوانید: اظهارات نخست وزیر فرانسه درباره افراط گرایی و اسلام
این روند در سال 2015 و در پی حادثه «شارلی ابدو» تشدید شده و ده‌ها مسجد هدف آتش سوزی عمدی، انفجار بمب و نارنجک و تیراندازی قرار گرفته‎اند و در مواردی نیز مانند آن چه در سپتامبر سال جاری رخ داد، فرد مهاجم با خودرو به مسجد وارد شده است.

ذکر این نکته نیز ضروری است که در سال 2017 در فرانسه 72 عمل خشونت آمیز ضد مسلمانان به ثبت رسید. این میزان در سال 2016، 67 مورد اعلام شده بود.
براساس موسسه نظرسنجی Ifop که در اوایل ماه جاری اجرا شد، بیش از 40 درصد مسلمانان فرانسه اعلام کردند که تبعیض مذهبی را در این کشور احساس کرده‎اند.
انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۰۶۲۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسئله فلسطین، چالش مشترک جهان اسلام است

آلفا محمد اوری اندیشمند و محقق مسلمان گینه ای در گفتگو با خبرگزاری تقریب حوادث جنگ غزه را مهم ترین دلیل اثبات این گزاره دانست که وحدت و همبستگی عملی از جهان اسلام رخت بسته است. آلفا محمد اوری اتحاد و همدلی را یک مفهوم بنیادین در دین اسلام دانست و افزود: تقریب و اتحاد یک رویه فکری با تکیه بر دفاع از ارزش های متعالی دین اسلام است  و هدف آن حفظ منافع ملت های مسلمان است.

آلفا محمد اوری با بیان اینکه روند رو به افول قدرت ملت های مسلمان در برابر کشورهای غیر مسلمان، ذیل بی توجهی به اهداف و اصول اسلامی و تمرکز بر گزاره های ساختگی کشورهای غیر اسلامی رخ داده است، افزود: پروردگار در کتاب مقدس قرآن می‌فرماید: «اگر از بیگانگان پیروی کردید، این رمز عقب‌گرد شماست و زیان‌کار هستید». همبستگی و وحدت با تکیه بر اعتقاد به خدا و رسول و پیروی از توصیه های کتاب الهی صورت می گیرد و این امر، دلیل مهم موفقیت مسلمانان در طول تاریخ بوده است.

او در توضیح بیشتر افزود: در کانون توجه نشاندن مفاهیم و فرهنگ بیگانگان، مسلمانان را از درون دچار زوال کرده و از موقعیت و اعتبار واقعی خود دور می کند. از این رو دشمنان به خوبی می دانند برای تحقق اهداف تفرقه اکنانه خود باید وحدت و همبستگی مسلمانان را نشانه بگیرند. این در حالی است که مسلمانان در اصل به خدا، پیامبر و معاد معتقد هستند و باید گرد هم جمع شوند و هدف واحدی داشته باشند.

آلفا محمد اوری در همین راستا گسترش اتحاد میان همه آحاد اسلامی را ضروری دانست و افزود: تعداد مسلمانان جهان از یک میلیارد مسلمان فراتر رفته است و منابع مادی و ثروت خوبی در اختیار دارند و می توانند در کنار یکدیگر بر چالش های مشترک پیروز شوند. در همین راستا همه ملت ها و دول اسلامی باید مسئله فلسطین را به‌ عنوان چالش اصلی در نظر بگیرند و از طریق وحدت مناقشه بر سر  فلسطین را حل کنند؛ زیرا مسئلۀ جنگ میان فلسطین و اسرائیل تنها از طریق هماهنگی مواضع و همگرایی ملت های مسلمان حل می شود.

این پژوهشگر مسلمان همچنین تصریح کرد: در حال حاضر آزادی قدس و فلسطین فوری ترین موضوعی است که باید در صدر فهرست چالش های ملت های مسلمان بنشیند و توجه به مهم ‌ترین مسئله اسلام باید همین امر باشد. در همین زمینه کشورهای مسلمان باید در یک رویکرد همدلانه از دشمن دوری کنند و در یک جبهه قرار گیرند که لازمه دستیابی به این هدف عبور از اختلافات درونی است.
 

دیگر خبرها

  • کشتی گیر آمریکایی: بسیاری از دانشجویان آمریکایی به اسلام گرویدند
  • درخواست رئیس جمهور فرانسه از رئال برای امباپه
  • حسینی: اقدامات دولت سیزدهم تعامل با کشورهای جهان را فراهم کرده است
  • زائری از پرو
  • مسئله فلسطین، چالش مشترک جهان اسلام است
  • فایننشال تایمز: اروپا نگران تشدید اقدامات «خرابکارانه و خشن» روسیه است
  • مکرون: روسیه نباید در اوکراین پیروز شود
  • ماکرون: روسیه نباید در اوکراین پیروز شود
  • ماکرون: گفت‌وگو با روسیه باید ادامه پیدا کند
  • امام صادق(ع) آغازگر جهاد در عرصه فقه و تربیت جامعه اسلامی بود