Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-26@23:19:32 GMT

شیوع دردهای اسکلتی در رانندگان

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۰۶۷۶۷

رانندگان، از اقشار بسیار زحمتکشی هستند که علاوه بر مشکلات گاه‌وبیگاه مربوط به شغل خود، با انواع فرسودگی‌های بدنی نیز مواجه هستند. محققان کشور، در مطالعه‌ای پژوهشی، میزان شیوع دردهای عضلانی اسکلتی در این افراد را بررسی کرده و پیشنهادهایی برای کاهش این معضلات ارائه داده‌اند. ناطقان: به هرگونه صدمه یا اختلال در ماهیچه، استخوان، تاندون، رباط، مفصل، اعصاب و عروق خونی که همراه با رگ به رگ شدن، درد و التهاب باشد، اختلالات اسکلتی -عضلانی گفته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اختلالات می‌توانند براثر شرایط کار ایجاد یا تشدید شوند.

اختلالات اسکلتی- عضلانی یکی از عوامل شایع آسیب‌های شغلی و ناتوانی در کشورهای صنعتی و کشورهای درحال‌توسعه هستند. بر اساس برآورد سازمان بین‌المللی کار در حدود ۱۶۰ میلیون بیماری مرتبط با کار در هرسال در جهان اتفاق می‌افتد که بیش‌ترین آمار ثبت‌شده مرتبط با اختلالات اسکلتی- عضلانی ناشی از کار است.

به گفته متخصصان، بیش از یک‌میلیون شاغل، انواعی از آسیب‌ها را در هرسال تجربه می‌کنند که حرکات تکراری، وضعیت بدنی یا اصطلاحاً پوسچر نامناسب و فشار بیش‌ازحد از دلایل اصلی این آسیب‌ها هستند. طبق مطالعات انجام‌شده، علت بیش از نیمی از غیبت‌ها در محیط کار، اختلالات اسکلتی- عضلانی است.

هم‌چنین آسیب‌های اسکلتی- عضلانی ناشی از کار سبب تحمیل هزینه‌های زیادی به سیستم بهداشتی- درمانی کشورها می‌شود. هزینه‌های مستقیم شامل هزینه‌های پرداختی به پزشک و بیمارستان، توان‌بخشی، بیمه و غیره، هزینه‌های غیرمستقیم شامل ازکارافتادگی فرد آسیب‌دیده و تلفات دستمزد او، هزینه‌های تحمیل‌شده به کارفرما در خصوص استخدام و آموزش نیروی جدید به‌جای فرد آسیب‌دیده و هزینه‌های اداری شامل هزینه‌های مرتبط برای دریافت غرامت است و هزینه مرتبط با کیفیت زندگی که مرتبط با درد و رنج فرد آسیب‌دیده و خانواده او است.

در رابطه با این موضوع مهم، محققانی از دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه علوم پزشکی زابل و دانشگاه علوم پزشکی یاسوج پژوهشی را انجام داده‌اند که تمرکز آن بر رانندگان بوده است، چراکه رانندگی یکی از شغل‌هایی است که با سختی مختص به خود، سلامت شاغلین را به دلیل مواجهه با عوامل زیان‌آور شغلی تهدید می‌کند و یکی از عمده‌ترین بیماری‌ها و عوارض ناشی از آن، ابتلا به اختلالات اسکلتی-عضلانی است.

در این تحقیق که به‌صورت متاآنالیز و مرور سیستماتیک و با هدف بررسی میزان شیوع چنین اختلالاتی در گروه شغلی فوق انجام شده است، مقالات علمی از پایگاه‌های اطلاعاتی ملی و بین‌المللی در بازه زمانی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷ مورد استفاده قرار گرفته‌اند و کل حجم نمونه مورد بررسی ۷۷۰۶ نفر با میانگین ۳۵۰ نفر در هر مطالعه بوده است.

بر اساس نتایج به‌دست‌آمده از این تحقیق، بیشترین میزان شیوع اختلالات اسکلتی - عضلانی در رانندگان به‌ترتیب مربوط به اختلال ناحیه تحتانی کمر و کم‌ترین شیوع نیز مربوط به اختلال آرنج بوده است.

محسن پورصادقیان، پژوهشگر مرکز تحقیقات علوم بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه و پنج محقق دیگر که اجرای این پژوهش را به عهده داشته‌اند، دراین‌باره می‌گویند: «مطالعات انجام‌گرفته نشان می‌دهند که بروز کمردرد در رانندگان بیش از سایر اندام‌های بدن است و این به دلیل عواملی از قبیل نشستن طولانی‌مدت، نداشتن استراحت کافی جهت رفع خستگی و تنش‌های عضلانی، وارد شدن ضربات تکراری به این ناحیه از بدن در اثر ناهمواری مسیر و دست‌اندازها و وجود نشستن گاه و تکیه‌گاه نامناسب صندلی خودرو به‌خصوص در کشورهای درحال‌توسعه است».

آن‌ها ادامه می‌دهند: «بر اساس نتایج بررسی سیستماتیکی که ما انجام دادیم، کمردرد یک مشکل رایج در بین رانندگان بوده است و تعداد رانندگان مبتلابه کمردرد احتمالاً در دهه‌های آتی افزایش قابل‌ملاحظه‌ای خواهد داشت که این موضوع می‌تواند با توجه به نشستن‌های طولانی‌مدت پشت فرمان در طول شبانه‌روز، قابل توجیه باشد».

پورصادقیان و همکارانش که این یافته‌ها را در قالب یک مقاله علمی پژوهشی در فصل‌نامه «بهداشت و ایمنی کار» به چاپ رسانده‌اند، معتقدند: «برای حل این مشکلات و به حداقل رساندن آن‌ها در جامعه، باید تحقیقات بیشتری برای شناسایی عوامل خطر و مداخلات فرهنگی مناسب جهت پیش‌گیری و درمان کمردرد صورت گیرد. هم‌چنین به رفع مشکلات فیزیکی و بهبود وضعیت ارگونومی محل کار یا همان وسایل نقلیه، بایستی توجه بیشتری شود و برای کاهش و برطرف کردن آن‌ها اقداماتی صورت گیرد و در واقع، در بازطراحی وسایل نقلیه دقت نظر بیشتری اعمال شود».

فصل‌نامه «بهداشت و ایمنی کار» توسط انجمن علمی بهداشت کار ایران به‌صورت چهار شماره در سال منتشر می‌شود. منبع: ایسنا برچسب ها: دردهای اسکلتی ، عضلانی ، رانندگان

منبع: ناطقان

کلیدواژه: دردهای اسکلتی عضلانی رانندگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۰۶۷۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاشت الکترود در مغز یک زن برای درمان سندروم لی + فیلم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی گفت: برای نخستین بار در کشور زنی ۲۳ ساله که از بدو تولد مبتلا به "سندرم لی" بود برای کاشت الکترود عمقی مغز در بیمارستان شهدای تجریش جراحی شد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علیرضا زالی؛ جراح مغز و اعصاب و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی اظهار کرد: برای نخستین بار در کشور زنی 23 ساله که از بدو تولد مبتلا به "سندرم لی" بود برای کاشت الکترود عمقی مغز در بیمارستان شهدای تجریش جراحی شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی درباره سندرم لی توضیح داد: این سندرم نوع بیماری نادر ژنتیکی است که فرد از همان بدو تولد به آن مبتلاست، عمده مشکلات در این بیماران مربوط به بخش میتوکندری یعنی بخش کارخانه درون سلول مغز است.

وی افزود: انواع بیماری‌ها شامل اختلالات عصبی، کاهش شنوایی، مشکلاتی در قوای عقلانی و ضریب هوشی، اختلالات چشمی و مشکلات قلبی، عروقی و تنفسی از جمله عوارض مبتلایان به سندرم لی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی درباره وضعیت کلی بیمار اظهار کرد: بیمار زنی 23 ساله‌ است که به دلیل ابتلا به "سندرم لی" و مشخصاً عوارضی مانند اختلالات حرکتی در اندام‌ها که با درمان‌های متعارف هم بهبود پیدا نکرده بود، به بیمارستان شهدای تجریش مراجعه کرد و بعد از بررسی کاندیدای جراحی شد.

وی با اشاره به بررسی وضعیت این بیمار توسط همکاران بخش اختلالات حرکتی بیمارستان شهدای تجریش، افزود: بعد از بررسی‌های تیم پزشکی تصمیم بر این شد که الکترود در بخش‌های عمقی مغز  این بیمار کار گذاشته شود.

انجام موفقیت‌آمیز جراحی پیچیده خارج کردن توده از بدن یک زن

به گفته زالی در این جراحی الکترود تحریک مغز در هسته‌های تالاموس قرار داده شد، با کمک این روش اختلالات و مشکلات مقاوم به دارو درمانی در این بیمار به میزان قابل توجهی کنترل می‌شود.

جراح مغز واعصاب با اشاره به اینکه نخستین جراحی سندرم لی در کشور توسط متخصصان بیمارستان شهدای تجریش انجام شده است، بیان کرد: خوشبختانه بیماری که تحت عمل جراحی درمان سندرم لی قرار گرفت، از طول عمر بالاتری در بین مبتلایان برخوردار است.

وی یادآور شد: اولین جراحی سندرم لی در دنیا توسط متخصصان جراحی اعصاب دانشگاه اکلاهما در ایالت اکلاهما آمریکا در بیماری 18 ساله انجام شده است.

در ادامه فیلم مربوط به انجام این جراحی را مشاهده می‌کنید:

.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اگر صافی کف پا نوعی بمب ساعتی نباشد چه؟
  • چرا با تاریکی هوا احساس خواب آلودگی بیشتر می‌شود؟
  • بعد از ورزش بدن‌درد دارید؟ برای تسکین، این روش‌ها را امتحان کنید
  • دردهای سمت چپ سر نشانه چیست؟
  • کاشت الکترود در مغز یک زن برای درمان سندروم لی + فیلم
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • اهتمام علوم پزشکی تبریز در کاهش حوادث ترافیکی از مسیرهای علمی
  • غربالگری رانندگان پرخطر در آذربایجان‌شرقی طرحی مهم و موثر است
  • خانم مبتلا به «سندرم لی» برای نخستین بار در کشور جراحی شد
  • تداوم اجرای طرح غربالگری رانندگان پرخطر در آذربایجان‌شرقی