Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@18:50:17 GMT

روزی برای «مدارا» در جهان

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۰۷۷۵۵

روزی برای «مدارا» در جهان

روزنامه شرق در گزیده ای از یادداشتی به قلم حسین ناصری روان‌شناس پیشگیری، آورده است: به‌این‌ترتیب در سال ۱۹۹۵ اعضای سازمان آموزشی، علمی‌ و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) در صدوچهل‌وهفتمین جلسه خود، بیانیه اصول مدارا را تصویب کردند. پیش از آن نیز در سال ۱۹۹۳ سازمان ملل به تأثیر نقش آموزش مدارا پرداخته بود. متعاقب آن در سال ۹۴ یونسکو ضمن نکوهش تبعیض، نسل‌کشی‌های قومی، تروریسم و افراط‌گرایی‌های فرهنگی و مذهبی بر اهمیت گفت‌وگوهای عاری از خشونت به‌عنوان بهترین شیوه در حل مسائل و مشکلات جوامع بشری تأکید کرده بود تا اینکه در نهایت سال ۱۹۹۵ به‌عنوان سال جهانی مدارا در نظر گرفته شد و در همان سال اعضای سازمان ملل ۱۶ نوامبر (۲۵ آبان) هر سال را به‌عنوان روز جهانی مدارا (tolerance) وارد تقویم کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق تعاریف (یونسکو، ۱۹۹۵) مدارا عبارت است از احترام، پذیرش و قدردانی از ارزش نامحدود فرهنگ‌ها و نژادهای مختلف. مدارا به‌نوعی ایجاد هارمونی در تفاوت‌ها محسوب می‌شود. مدارا فضیلتی است که صلح را ممکن کرده و فرهنگ جنگ را تضعیف می‌کند. ورای همه این موارد، مدارا به‌رسمیت‌شناختن حقوق و آزادی ابنای بشر است. افرادی که به مدارا پایبند می‌شوند، کمتر شرایطی است که از آن دست بکشند. می‌توان متضاد مدارا را نابردباری، ناشکیبایی (intolerance) یا حمله به تفاوت‌ها در نظر گرفت؛ در این وضعیت است که گروه‌های آسیب‌پذیر به حاشیه رانده می‌شوند. روشن است که کنار گذاشته‌شدن آنان از مشارکت‌های اجتماعی و سیاسی، تبعیض و خشونت علیه آنان را به دنبال خواهد داشت. مدارا پذیرش این واقعیت است که انسان‌ها در تمام حوزه‌ها اعم از ظاهر، موقعیت، رفتار، ارزش‌ها و... با یکدیگر فرق داشته و این حق را دارند که به علت تفاوت با دیگران، آزار و اذیت نشوند.

مدارا شامل آن دسته از رفتارها و نگرش‌هایی است که از سوی دولت‌ها در چارچوب حقوق بشر و از سوی افراد به‌عنوان موجوداتی اخلاقی در یک محیط چندفرهنگی به کار گرفته می‌شوند. سازش، بی‌تفاوتی و منت‌گذاشتن هیچ‌یک ربطی به مدارا ندارند؛ برخورد آزادانه، محترمانه، یکپارچگی و پذیرش تنوع در نوع بشر است که مدارا را به ارمغان می‌آورد. مدارا از طریق ارتباط مستقیم، گفت‌وگو و آموزش تسهیل می‌شود. مدارا درک متقابل از طریق پذیرش باورها و سنت‌های دیگران و به اشتراک‌گذاشتن ایده‌های مشترک است. با توجه به اینکه دلایل و عوامل پیچیده‌ای منجر به تشدید نابردباری در جهان می‌شوند، نمی‌توان انتظار داشت با راه‌حل‌های ساده، انواع تعصبات و ناشکیبایی‌ها رفع شود. از متغیرهای اجتماعی دخیل در نابردباری می‌توان به مواردی مانند تضعیف تدریجی نهاد خانواده، کم‌رنگ‌شدن ارزش‌های سنتی، حاشیه‌نشینی و افزایش انواع خشونت در عرصه‌های اجتماعی و رسانه‌های جمعی اشاره کرد. در بُعد اقتصادی، بی‌کاری، فاصله فقیر و غنی، شغل‌های کاذب و نداشتن برنامه‌های توسعه، تنش‌های اجتماعی و متعاقب آن ناشکیبایی و انواع تعصبات را به دنبال خواهد داشت. با وجود همه این مشکلات، بشر نشان داده از ظرفیت لازم برای تغییر، رشد و سازگاری با دنیای فعلی برخوردار است. مدارا در عین اینکه جزء حقوق افراد است، مسئولیت تک‌تک آنان نیز محسوب می‌شود.

به‌این‌ترتیب، الزامات اخلاقی‌ای که از سوی شهروندان و دولت‌ها پذیرفته می‌شوند، زندگی صلح‌آمیزی را در جوامع و بین کشورها فراهم خواهند کرد. با توجه به اهمیت موضوع، لازم است همه ابزارهای ضروری برای تقویت مدارا به کار گرفته شود؛ چراکه مدارا جزء لاینفک صلح بوده و انواع پیشرفت‌های اقتصادی و اجتماعی ملت‌ها را به دنبال خواهد داشت. نباید فراموش کرد حقوق و مسئولیت‌های حوزه مدارا و حق متفاوت‌بودن بارها در قوانین حقوق بشر لحاظ شده است. این موارد در متون و اسنادی نظیر بیانیه حقوق بشر، معاهده بین‌المللی حذف انواع تبعیض نژادی و تبعیض علیه زنان، بیانیه حقوق اقلیت‌های قومی، مذهبی، زبانی، بیانیه حذف تعصبات، معاهدات مربوط به افراد بی‌خانمان، کارگران و بومیان منطقه دیده شده است. روشن است که مدارا مانند بسیاری از مفاهیم دیگر، از سه سطح فردی، اجتماعی و حاکمیتی برخوردار است. تقویت روحیه مداراگری و شکل‌گیری نگرش‌های پذیرش و همبستگی باید از طریق روش‌هایی نظیر آموزش‌های رسمی یا غیررسمی، در خانه یا محیط کار و در مدارس و دانشگاه‌ها نهادینه شود.

منبع: روزنامه شرق برچسب‌ها خویشتن داری تروریسم یونسکو سازمان ملل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: خویشتن داری تروریسم یونسکو سازمان ملل خویشتن داری تروریسم یونسکو سازمان ملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۰۷۷۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در ۱۴۰۳ کی اعمال می‌شود؟

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از اردیبهشت و پرداخت معوقه فروردین نیز در خرداد انجام می‌شود.

میرهاشم موسوی افزود: حقوق فروردین بازنشستگان و مستمری‌بگیران این سازمان مطابق روال هر ماه از ۲۰ فروردین آغاز شده و پیش‌بینی این است که با برنامه‌ریزی انجام شده، افزایش حقوق بازنشستگان از اردیبهشت اعمال شود همچنین تلاش می‌کنیم معوقه فروردین را نیز در خرداد به حساب بازنشستگان واریز کنیم.

بنا به این گزارش، براساس قانون میزان افزایش سالانه مستمری بازنشستگان تأمین‌اجتماعی در سطح حداقل و سایر سطوح، پس از تصویب و ابلاغ هیات‌وزیران اجرا می‌شود.

منبع: ایرنا

tags # بازنشستگان سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟

دیگر خبرها

  • افزایش حقوق کارکنان دانشگاه آزاد
  • خبر جدید سازمان تامین اجتماعی درباره افزایش مستمری بازنشستگان/ حقوق‌ها قرار است چه تغییری کند؟
  • ریل ذوب آهن اصفهان پشتیبان توسعه تجارت کشور با جهان
  • مدارا با مردم، یک اصل مهم اسلامی و اصلی برای شهرداری‌ها است
  • ماسک آزادی و حقوق بشر دولت‌های خارجی برای مردم جهان کنار رفته است
  • انتقاد تند رئیس جمهور مکزیک از آمریکا
  • سرنوشت لایحه امنیت شغلی به کجا ختم شد؟
  • ​بیمه شدگان تامین اجتماعی فورا بخوانند
  • افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در ۱۴۰۳ کی اعمال می‌شود؟
  • کره شمالی : بدترین وضعیت حقوق بشر در جهان را در آمریکا داریم