Web Analytics Made Easy - Statcounter

بانوی تیرانداز تیم ملی ایران گفت: تیراندازی ورزشی است که نیاز به تمرکز و آرامش زیادی دارد، شخصیت من خیلی آرام بود و آرامش زیادی داشتم، به همین دلیل توانستم در رشته تیراندازی موفق باشم.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، تیم ملی تیراندازی ایران در مسابقات قهرمان آسیا در قطر و آخرین مرحله کسب سهمیه المپیک 2020 توکیو موفق شد، در یک حرکت تاریخی رکوردشکنی کند و برای اولین بار در تاریخ این رشته با 6 سهمیه راهی بازی‌های المپیک شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هانیه رستمیان بانوی تیرانداز تیم ملی ایران، طی این رقابت‌ها در رشته تپانچه موفق به کسب جواز حضور در این رویداد مهم شد. این بانوی المپیکی با حضور در خبرگزاری برنا درخصوص این موفقیت و همچنین شرایطش صحبت کرد.

*این دوره از مسابقات را چطور ارزیابی می‌کنید؟

در مسابقات جهانی رقبای اصلی‌‌ ما از کشورهای آسیایی هستند به همین دلیل در رویدادهای آسیایی که سطح رقابت‌ها خیلی بالا است، کشورهای چین، هند، ژاپن و کره همیشه مدال‌آور و فینالیست هستند. تمام تیراندازان آسیایی هم در این مسابقه هم حضور داشتند، کار ما واقعا خیلی سخت بود و رقابت سختی داشتیم. اما خداراشکر توانستیم عملکرد خوبی از خود در این مسابقات نشان دهیم و 4 سهمیه دیگر برای تیراندازی بگیریم.

*تیراندازی را از کجا شروع کردید؟

به خاطر شغل پدرم برای زندگی به بندرعباس رفتیم و من آن‌جا تیراندازی را شروع کردم، آن زمان تیراندازی در سطح کشور پیشرفت زیادی نکرده بود و باشگاه‌ها از نظر امکانات کاملا تجهیز نبودند. در آن شرایط تیراندازی را آغاز کردم اما کم‌تر از یک سال در بندر عباس فعالیت تیراندازی داشتم تا به تهران آمدیم، از اول ساکن تهران بودیم و 3 سال به خاطر شغل پدرم به بندرعباس رفتیم. من بلافاصله به اردوهای تیم ملی دعوت شدم. برای شروع تجهیزات شخصی نیستند، اما هرچه حرفه‌ای‌تر شدیم تجهیزات خود را با خرید سلاح شخصی کردیم.

*چطور با رشته تیراندازی آشنا شدید؟

من به واسطه شغل پدرم که نظامی است با تیراندازی آشنا شدم و فعالیت در این رشته را آغاز کردم، برای شروع فعالیت حرفه‌ای من در رشته تیراندازی پدرم مشوق من بود اما در کل خانواده‌ام نقش اصلی را داشتند و همیشه همراهم بودند.

*در زندگی شخصی هم دختر آرام و خونسردی هستید؟

تیراندازی ورزشی است که نیاز به تمرکز و آرامش زیادی دارد، شخصیت من خیلی آرام بود و آرامش زیادی داشتم، به همین دلیل توانستم در رشته تیراندازی موفق باشم. بله، کلا شخصیتم این طور است و همه می‌گویند که از نظر روحی و شخصیتی آرامش دارم، البته اکثر تیراندازان هم همین طوری هستند و ماهیت رشته تیراندازی این نوع روحیه و شخصیت را می‌طلبد.

*از ابتدا راه به المپیک فکر می‌کردید؟

من در دوران نوجوانی و جوانی‌ام که در تیراندازی فعالیت داشتم، شاید فکر نمی‌کردم که بتوانم به این سطح برسم ولی از وقتی فعالیتم حرفه‌ای‌تر و جدی‌تر شد، تلاشم را بیشتر کردم. برای المپیک قبلی هم چون در رده سنی جوانان بودم برای مسابقات کسب سهمیه انتخاب نشدم، فقط به آخرین مسابقه کسب سهمیه اعزام شدم که با اختلاف 1 امتیاز فینالیست نشدم و المپیک ریو را از دست دادم. وقتی این اتفاق افتاد تمام تلاشم را کردم تا برای المپیک بعدی یعنی بازی‌های 2020 توکیو آماده شوم و بتوانم سهمیه بگیرم.

*چطور موقع تیراندازی فکرت را متمرکز نگه می‌داری؟

تیراندازی ورزش مدیریت ذهن است و باید با ذهن‌مان بجنگیم تا بتوانیم تیرهایمان را بزنیم. مربی در این موضوع خیلی می‌تواند به ورزشکاران کمک کند تا استرس‌ و اضطراب‌مان را کنترل کنیم. ما در طول اردوهای آمادگی و مسابقات نیز با یک روانشناس در ارتباط هستیم که این مسئله هم می‌تواند  خیلی به ما کمک کند. برای کنترل استرس یک سری تمرینات تصویرسازی و روان‌شناسی هم داریم که آن‌ها را هم انجام می‌دهیم.

*از کسب سهمیه المپیک توکیو چه حسی دارید؟

خیلی خوشحالم، امسال سال خیلی خوبی برای من بود و بهترین سال ورزشی‌ام را تجربه کردم. اولین مسابقه که امسال دادم، رقابت‌های جهانی هند بود که توانستم اولین مدال تاریخ بانوان تپانچه را کسب کنم و تاریخ ساز شوم. در آن تورنمنت با اختلاف خیلی کمی سهمیه را از دست دادم و بعد از آن تلاشم را بیشتر کردم، در چند مسابقه کاپ جهانی شرکت کردم و برای کسب سهمیه جنگیدم. خداراشکر در آخرین فرصت هم توانستم سهمیه را بگیرم. 98 از نظر فعالیت ورزشی بهترین سال برای من بود.

*هدف‌ات در المپیک چیست؟

بزرگ‌ترین آرزوی هر ورزشکار مدال المپیک است. حالا که توانستم سهمیه بگیرم تازه کارم شروع شده است و برای رسیدن به هدف بزرگترم تمام تلاشم را می‌کنم تا در المپیک با آمادگی کامل ظاهر شوم و آن‌جا نتیجه خوبی بگیرم.

*چرا بانوان در این رشته قوی‌تر عمل کردند؟

رشته تیراندازی از نظر جنسیت و سن محدودیتی ندارد و این خوش شانسی ما بوده که خانم‌ها در این رشته موفق‌تر هستند. در این چند سال خداراشکر در مسابقات جهانی و آسیایی خیلی عملکرد خوبی داشتیم و مدال‌های زیادی گرفتیم. اما آقایان هم در مسابقات خوب بودند، یعنی نسبت به المپیک قبلی یک سهمیه بیشتر گرفتیم و امیدوارم بیشتر هم شود.

*توجه رسانه‌ها برای تو انگیزه است یا اضطراب؟

از این نظر که با حمایت آن‌ها تیراندازی دیده ‌می‌شود، رسانه خیلی خوب است. نه فقط برای رشته‌ی ما بلکه برای همه رشته‌های ورزشی که از این طریق حمایت می‌شوند. اگر ما دیده شویم مسئولین می‌بینند و همین موفقیت‌ها باعث می‌شود که مسئولین بیشتر از ما حمایت کنند و انگیزه‌ای برای ادامه مسیر باشد.

*هم‌زمان با ورزش، تحصیل هم می‌کنید؟

بله، در حال حاضر دانشجوی رشته تربیت بدنی دانشگاه الزهرا در مقطع کارشناسی هستم. نمی‌شود هم ورزش و هم درس را در سطح خیلی عالی پیش برد ولی در این مدت سعی کردم به دانشگاه هم برسم، خداراشکر استادها هم با ورزشکارانی مثل من راه می‌آیند.

بیشتر بخوانید: المپیک توکیو را با اختلاف ناچیز از دست دادم/ دنیای ورزش برای من هنوز تمام نشده است شلیک بانوی ایرانی به قلب المپیک/ تغییر رنگ ملایی/ استرا به استقلالی‌ها شوک داد!

خبرنگار: پرفام ذاکرانی

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: تیراندازی خبرگزاری برنا تیم ملی تیراندازی هانیه رستمیان سهمیه المپیک 2020 توکیو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۰۷۸۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین شانس کشتی آزاد به المپیک می‌رسد/ جدال سخت سرلک با مدعیان

به گزارش خبرنگار مهر، کمتر از دو ماه دیگر به مهم‌ترین آوردگاه ورزش دنیا زمان باقی مانده و ورزشکاران رشته‌های مختلف که تاکنون موفق به کسب سهمیه المپیک نشدند، این روزها در تلاشند تا بتوانند جواز حضور در المپیک را از آن خود کنند. تیم ملی کشتی آزاد پیش از این ۵ سهمیه حضور در المپیک را توسط رحمان عموزاد، یونس امامی، حسن یزدانی، امیرعلی آذرپیرا و امیرحسین زارع به ترتیب در اوزان ۶۵، ۷۴، ۸۶، ۹۷ و ۱۲۵ کیلوگرم کسب کرده و تنها در وزن ۵۷ کیلوگرم به سهمیه المپیک نرسیده است.

در مسابقات گزینشی المپیک در قاره آسیا کشتی آزاد با سه نماینده یونس امامی، امیرعلی آذرپیرا و احمد محمدنژاد جوان راهی قرقیزستان شد که از بین آن‌ها جوان نتوانست کار ناتمام را تمام کند و به سهمیه ۵۷ کیلوگرم برسد، او در این مسابقات برابر حریف مغولی خود تن به شکست داد و نتوانست خیال کادر فنی را برای رسیدن به سهمیه کامل این تیم راحت کند. حالا علیرضا سرلک آخرین نماینده ایران در آخرین مرحله گزینشی المپیک که از ۲۰ تا ۲۴ اردیبهشت ماه به میزبانی شهر استانبول ترکیه برگزار می‌شود حضور پیدا می‌کند تا بتواند آخرین سهمیه را از آن خود کند هر چند که کار سخت و دشواری خواهد بود.

سرلک به آخرین سهمیه المپیک پاریس می‌رسد؟

علیرضا سرلک یکی از کشتی‌گیران باتجربه ایران در وزن ۵۷ کیلوگرم است، او عناوین مختلفی از جمله نایب قهرمانی جهان و آسیا را و همچنین برنز جوانان جهان را در کارنامه خود دارد. او اکنون آخرین امید کشتی آزاد ایران برای کسب ششمین سهمیه المپیک به شمار می‌رود. البته سرلک در استامنبول کار راحتی پیش رو ندارد و باید با حریفان مطرحی همچون «گئورگی وانگلوف» بلغارستانی، «ژی‌پنگ جیانگ» چینی، «روبرتی دینگاشویلی» گرجستانی، «هورست لِهر» آلمانی، «امان امان» هندی، «سانگ‌وون کیم» کره‌ای، «زانابازار زاندانبود» مغولی، «سلیمان آتلی» ترک و همچنین «اسپنسر لی آمریکایی» رقابت کند.

گره کور کشتی آزاد در وزن ۵۷ کیلوگرم

تیم ملی کشتی آزاد در وزن ۵۷ کیلوگرم هنوز موفق به کسب سهمیه نشده و این نشان از ضعف کشتی ایران در این وزن است. موضوعی که اهالی کشتی هم بارها به آن اشاره کردند و حتی محسن کاوه سرمربی تیم ملی کشتی آزاد این واقعیت را انکار نکرد.

در مسابقات قهرمانی کشور احمد محمدنژاد جوان و علیرضا سرلک به فینال وزن ۵۷ کیلوگرم رسیدند و جوان با اختلاف امتیاز کم به عنوان قهرمانی رسید و طبق چرخه انتخابی تیم ملی گزینه اول کادر فنی برای حضور در مسابقات گزینشی المپیک بود که پس از ناکامی در این مسابقات شایعه تغییر وزن او مطرح شد.

آخرین شانس ایران در ترکیه

علیرضا سرلک در صورت کسب سهمیه در این وزن به صورت مستقیم جواز حضور در المپیک پاریس را به دست خواهد آورد و کشتی آزاد ایران با ۶ سهمیه راهی پاریس می‌شود، اما اگر این اتفاق رخ ندهد کشتی آزاد با ۵ آزادکار راهی پاریس می‌شود. در حال حاضر روسیه و جمهوری آذربایجان تاکنون ۶ سهمیه المپیک را در کشتی آزاد کسب کرده‌اند. در کشتی فرنگی نیز ایران تنها کشوری است که ۶ سهمیه کامل المپیک را بدست آورده است.

کد خبر 6093995 سیده فرزانه شریفی

دیگر خبرها

  • دختر وزنه‌بردار ایرانی با تیم پناهندگان در المپیک پاریس!
  • اعتراض پوچ و خطرناک علیه ایران/ ژیمناستیک دستمایه تمامیت خواهی و منفعت طلبی سهم خواهان
  • ورزشکار کردستانی مدال برنز مسابقات کشتی آزاد نونهالان کشور را تصاحب کرد
  • کسب نخستین مدال تاریخ بوکس آذربایجان شرقی توسط ورزشکار مراغه‌ای
  • تمام رشته‌های المپیکی باید مورد حمایت قرار گیرند
  • دختران ورزشکار ایرانی یک الگو در کشورهای مسلمان هستند
  • چالش یا آرامش: برای حسن یزدانی تصمیم بگیرید
  • ۸۹۰ ورزشکار معلول زنجانی در رشته‌های مختلف ورزشی فعالیت می‌کنند
  • اشتری: سهمیه المپیک پاریس به ایران می‌رسد
  • آخرین شانس کشتی آزاد به المپیک می‌رسد/ جدال سخت سرلک با مدعیان