Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@22:25:40 GMT

کینه‌های کهنه مسلمانان، درد اساسی جهان اسلام

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۰۸۱۴۷

کینه‌های کهنه مسلمانان، درد اساسی جهان اسلام

ایسنا/زنجان بدون شک، نیاز مسلمین به اتحاد و اتفاق، از مبرم‌ترین نیازها است و درد اساسی جهان اسلام، همین کینه‌های کهنه میان مردم مسلمان است که دشمن همواره از همین شکاف‌ها سود می‌جوید.

یکی از زیباترین و والاترین واژه‌ها در جهان هستی، واژه وحدت و برادری است. برادری و وحدتی که پیامبر رحمت، در استمرار رسالت دیگر انبیای عظام برای جوامع بشری به ارمغان آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیامبر اکرم (ص) مهاجران و انصار را به میثاق اخوت و عقد برادری فراخواند و بدین‌سان گل‌بانگ وحدت برای نخستین‌بار در فضای مدینه طنین افکند و دل و جان قرون و اعصار را نوازش داد و عطر دل‌انگیز آن مسلمانان را مدهوش خویش ساخت.

سنگ زیرین بنای اتحاد و همبستگی اسلامی نهاده شد و ارزش‌های متعالی اسلامی و برادری و اتحاد، جانشین ارزش‌های پوچ و خیالی جاهلی شد. پیامبر اسلام (ص) با استناد به آیات قرآن، جوامع اسلامی را به اعتصام به حبل متین الهی و پرهیز از تفرقه و تشکیل امت واحده در سایه عبودیت الهی دعوت کرد. مسلمانان نیز در پرتو عمل به این دعوت و حرکت در طریق وحدت، متحد و بر دشمنان چیره شدند و دیری نپایید که شاهد فتح و پیروزی را در آغوش کشیدند. ماه ربیع ماه زیبایی‌ها است و هر سال در ماه ربیع‌الاول به مناسبت میلاد پیامبر اسلام (ص) در فاصله ۱۲ تا ۱۷ ربیع‌الاول در ایران و بسیاری از کشورهای اسلامی هفته وحدت برگزار می‌شود.

به اعتقاد اکثریت اهل سنت ۱۲ ربیع‌الاول و به نظر اکثریت اهل شیعه ۱۷ ربیع‌الاول روز میلاد پیامبر اسلام (ص) است، این اختلاف سبب شد تا امام خمینی (ره) با نام‌گذاری این ایام به نام هفته وحدت هم به نظر دو مذهب بزرگ اسلام احترام گذاشته و هم بر لزوم وحدت بیش از پیش جهان اسلام صحه گذارد.

مسلمانان در تاریخ پرفراز و نشیب اسلام، بارها شاهد تلاش دشمنان قسم خورده برای برهم زدن وحدت اسلامی آنان بوده‌اند و بارها با حربه‌های گوناگون سعی در از بین بردن اسلام و اندیشه‌های ناب محمدی (ص) از پهنه جهان هستی داشته‌اند اما در مواردی که مسلمانان یک‌دل و یک‌صدا بوده‌اند، ناکام مانده‌اند و هرگاه توانسته‌اند در این وحدت خللی وارد کرده و یا با فتنه‌انگیزی طیفی از مسلمانان را از بصیرت بر امور و فهم حقیقت بازدارند؛ زندگی اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مسلمانان دست‌خوش ناملایمات بسیاری شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به وقوع برخی از جنگ‌ها و سر تعظیم فرود آوردن در مقابل استکبار اشاره کرد.

اتحاد مسلمانان در صدر برنامه‌های سیاسی و اجتماعی اسلام به عنوان مکتب جامع و جاوید، همان‌گونه که عرصه دعوت خویش را به قوم و ملت خاصی محدود نکرده است، اتحاد امت اسلامی را در صدر برنامه‌های سیاسی و اجتماعی خویش قرار داده و عقد اخوت دینی را میان فرزندان امت اسلام جاری کرده است. وحدت اسلامی که قوی‌ترین عامل توانمندی و اقتدار امت اسلام محسوب می‌شود، بدون شک عزت و سربلندی و تعالی هر امت در یگانگی و هم‌بستگی آن‌ها است.

اتحاد و اتفاق، بزرگ‌ترین عامل قدرت و شوکت هر جامعه و امت و در مقابل، ذلت و سرافکندگی و سقوط هر امت در تفرقه و پراکندگی آن نهفته است که بر همین اساس حضرت علی (ع) در خطبه ۱۹۲ نهج‌البلاغه، با بیان سرگذشت امت‌های پیشین، مردم را به عبرت گرفتن از سرنوشت آن‌ها و تفکر در علل تعالی و سقوط آن‌ها فرا خوانده است. از نظر قرآن، ملاک وحدت فراتر از نژاد، رنگ، زبان و طبقه اجتماعی است، این کتاب آسمانی ایمان و محبت را ملاک برادری می‌داند تا جایی‌که پیوند ایمانی محکم‌تر از رابطه نژادی است.

طی سالیان اخیر، اختلاف‌افکنی بین شیعه و سنی به یکی از مهم‌ترین راهکارهای دشمنان در راستای ایجاد کینه و عداوت بین مسلمانان تبدیل شده است که نتیجه آن در برخی مواقع بسیار خطرناک بوده و به ظهور جریان‌های تندرو و افراطی مانند داعش، القاعده و النصره انجامیده است. جریان‌هایی که جز جنگ و خون‌ریزی و مخدوش شدن چهره اسلام ناب محمدی چیزی در برنداشته است. دشمنان همواره به دنبال گل‌آلود کردن اتحاد امت‌های اسلامی و ماهی‌گیری از این آب گل‌آلود هستند که برای فائق آمدن به توطئه‌های آن‌ها، راهکاری جز حفظ اتحاد و هوشیاری جوامع اسلامی به‌ویژه سردمداران آن‌ها نیست اما متاسفانه در طی چند سال اخیر شاهد هم‌سویی برخی از حکام کشورهای اسلامی با جنایت‌کاران و کشورهای متجاوز هستیم.

امروزه انسجام و یکپارچگی میان مسلمانان نه تنها از ضروری‌ترین مسائل روز به‌شمار می‌آید، بلکه ادامه حیات آنان به این امر مهم بستگی پیدا کرده است. امروز حساسیت به اوج رسیده و دنیای غرب به مسلمانان از یک سو و عدم احساس مسئولیت مسلمانان نسبت به همدیگر از دیگر سو، و نیز فتنه‌افکنی و قتل‌عام‌های کینه‌توزانه دسته‌جمعی و تهاجم مرگبار با سلاح‌های پیشرفته و مدرن و سکوت مجامع بین‌المللی، همدلی و هم‌سویی جهان اسلام را ضروری‌تر می‌سازد و همواره این پیام را می‌دهد که هم‌اکنون حیات و عزت مسلمانان در گرو وحدت است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: هفته وحدت پیامبر اکرم زنجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۰۸۱۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پشت پرده اسلام آوردن سرمربی پرتغالی سپاهان | پای ازدواج با بازیگر ایرانی در میان است | رازی که پیراهن خانم بازیگر فاش کرد (عکس)

به گزارش همشهری آنلاین ، بر اساس قوانین دین اسلام ازدواج غیر مسلمانان با مسلمانان منع شده و بر همین اساس به نظر می رسد ژوزه مورایس سرمربی سپاهان برای ازدواج با شیدا مقصودلو بازیگر جوان ایرانی به دین اسلام گرویده است.

این بازیگر ۲۸ ساله سینما و تلویزیون ایران پیش از این تصاویری از سفرهای خود به کشور پرتغال و حضور در استادیوم های ورزشی این کشور را منتشر کرده بود.

شیدا مقصودلو متولد ششم شهریور ماه سال ۱۳۷۶ در تهران است. او فارغ‌التحصیل رشته بازیگری از دانشگاه آزاد اسلامی بوده و بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون است.

شیدا مقصودلو فعالیت حرفه‌ای خود را از سال ۱۳۹۵ با بازی در فیلم سینمایی «قهرمان» آغاز کرد. او همچنین در نمایش‌های «چند تکه لغزان»، «لوله»، «آرش»، «تورنج» و «نشانی» نیز نقش‌هایی را ایفا کرده است.

کد خبر 847406 برچسب‌ها ویژه ورزشی لیگ برتر فوتبال ایران باشگاه سپاهان

دیگر خبرها

  • حج تجلی وحدت و اقتدار امت اسلامی است
  • امام رضا، محل وفاق تمام مسلمانان جهان است
  • امام رضا (ع) محل وفاق تمام مسلمانان جهان است
  • پشت پرده اسلام آوردن سرمربی پرتغالی سپاهان | پای ازدواج با بازیگر ایرانی در میان است | رازی که پیراهن خانم بازیگر فاش کرد (عکس)
  • جمهوری اسلامی ایران؛ پرچمدار تقریب/ مسئله فلسطین اولویت اول جهان اسلام است
  • بصیرت رهبری و سپاه پاسداران در پاسخ ایران به اسرائیل باعث درخشش جهان اسلام شد
  • اقتدار جمهوری اسلامی تکیه گاهی برای آزادی خواهان جهان است
  • 200 روز سکوت در مقابل جنایت صهیونیست‌ها مایه شرمساری بشریت است
  • زنان نباید از تحصیل محروم شوند
  • کارگر خالق و محور در امر تولید است