Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@18:33:51 GMT

ایده وحدت از اندیشمندان به مردم منتقل شده است

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۱۰۵۹۰

ایده وحدت از اندیشمندان به مردم منتقل شده است

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی شامگاه جمعه ۲۴ آبان با حضور اعضای این شورا در هتل آزادی برگزار شد.

در ابتدا این نشست آیت‌الله محمدعلی تسخیری رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب با اشاره به اینکه این دوره از کنفرانس نیز برگزار شد تا پیام صلح به امت اسلامی ارسال شود، اظهار داشت: آنچه از سوی استکبار جهانی بروی جوامع اسلامی وارد شده ظلم است و بر ما لازم است که فریاد مقاومت را ادامه دهیم، به همین منظور نشست‌ها و همایش‌های زیادی در طول یکسال گذشته برگزار شده است تا به وحدت امت اسلامی نزدیک‌تر ویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: همه‌ی ما بر این عقیده هستیم که جبهه استکبار جهانی با گرفتاری‌های زیادی مواجه است و به همین منظور این جبهه نتوانسته به اهداف شوم خود دست پیدا کند، در مقابل جبهه مقاومت روز به روز در حال گسترش و قدرتمندتر شدن است، خوشحالیم که یمن نیز در حال پیوستن به جبهه مقاومت است و امید است با رهبری خردمندی که در این کشور شکل خواهد گرفت موفق باشند.

آیت‌الله تسخیری یادآور شد: تلاش برای برقراری وحدت باید همیشه انجام شود و مهم‌ترین کار مسلمانان باید همین پرداختن به امر وحدت باشد، البته در وحدت سیاسی هم باید تلاش کرد، دشمن یک وحدت ساختگی را برای خود ایجاد کرده و مسلمانان باید از لحاظ سیاسی و منافع خود وحدت را در دستور کار خود قرار دهند زیرا اگر در جهت برپایی این وحدت تلاش نکنیم این امر موجب ایجاد فساد در جوامع اسلامی خواهد شد.

گفتمان وحدت‌گرا در جهان جایگاه ویژه‌ای پیدا کند

آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه نیز با بیان اینکه مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در تمام مناطق جهان و ایران فعالیت‌های زیادی را در طول یکسال گذشته داشته است، گفت: این فعالیت‌ها را در چهاربخش یعنی برگزاری اجلاس‌ها و همایش‌ها در ایران و سایر کشورها، ارسال هیات‌های تقریبی به سایر کشورهای جهان، انتشار کتاب‌های تقریبی و تاسیس پنج اتحادیه جدید تقریبی تقسیم کرد، همچنین پس از اتمام سی و دومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی سریعا اقدامات لازم برای برپایی سی و سومین دوره را فراهم کردیم.

وی ادامه داد: امیدواریم گفتمان وحدت‌گرا در جهان جایگاه ویژه‌ای پیدا کند، در کشور عراق برای برپایی وحدت تلاش بیشتری شد و تلاش شد در مناطقی که داعش نفوذ کرده بود فعالیت‌های تقریبی صورت بگیرد،  از این رو یک دفتر در سوریه تاسیس شد و در حال حاضر به دنبال تاسیس دو دفتر دیگر در اندونزی و هند نیز هستیم.

امروز ایران در راس جبهه مقاومت قرار گرفته است

در ادامه این نشست شیخ نعیم قاسم نایب رئیس حزب‌الله لبنان با بیان اینکه برخی این سوال را مطرح می‌کنند که این کنفرانس چه دستاوردهایی دارد، گفت: ما هر سال یک اجلاس را تکرار کنیم و این اندیشه مورد پذیرش عمومی قرار گرفته است، اما باید برای شرکت‌کنندگان در این اجلاس اهداف را تبیین کنیم، به همین منظور در اولین گام در این کنفرانس باید از تجربیات یکدیگر استفاده کنیم و با وجود تفاوت‌های مذهبی همه‌ باید در زیر پرچم وحدت تلاش کنند.

وی ادامه داد: در گام بعدی باید در این اجلاس آنچه مطرح می‌شود به مرحله اجرایی برسد، خیلی مهم است که بروی موضوع وحدت تمرکز کنیم و ببینیم این مساله چه دستاوردهایی داشته است، امروز ایران در راس جبهه مقاومت قرار گرفته است و این محور امروز پیروزی‌های زیادی را بدست آورده است.

شیخ نعیم قاسم تاکید کرد: باید بروی نقشه‌های استکبار تمرکز کرد زیرا شناساندن این توطئه‌ها می‌تواند مردم را از مقاصد شوم دشمن آگاه کند، پس از نشان دادن توطئه نیز مشکل را حل کرد.

وحدت را نباید تنها به زبان آورد بلکه باید یک پایگاه وحدتی ایجاد کرد

جعفر فضل الله از لبنان نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه وحدت اسلامی شاهد یکسری اشکالاتی شده است که باعث شد به این موضوع اهمیت بیشتری بدهیم، تصریح کرد: یکی از مسائلی که قابل پیشنهاد دادن است اینکه چگونه می‌توان اندیشه وحدت را به یک فرهنگ عملی تبدیل کرد، غرب در این باره خیلی از ما پیشی گرفته است. پس یکی از مسائلی که بروی آن باید تمرین کرد مساله وحدت است و این موضوع باید همه جایی باشد.

وی ادامه داد: باید مراکزی را تاسیس کرد که وحدت را از بعد تئوری به عملی تبدیل کنند، مشکلات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را می‌توان از طریق وحدت حل کرد. البته اینکه چگونه می‌توان در قالب وحدت آزادی فلسطین را به دست آورد در مرحله بعدی است که نباید از آن غافل شد و روانشاسان و پژوهشگران اجتماعی باید در این زمینه ما را کمک کنند.

فضل‌الله یادآور شد: وحدت را نباید تنها به زبان آورد بلکه باید یک پایگاه را ایجاد کرد تا بتوانیم مشکلات خود را به بهترین شکل حل کنیم.

خوشبختانه ایده وحدت از اندیشمندان به مردم منتقل شده است

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین سید موسی موسوی عضو شورای عالی مجمع جهای تقریب مذاهب اسلامی، با بیان اینکه ایران راه طولانی را در مسیر وحدت طی کرده است، خاطرنشان کرد: امروز در کشور ایران ایده وحدت از اندیشمندان به مردم هم منتقل شده است، در کردستان فتنه‌ای که رخ داد عالم سنی زیادی شهید شدند، اگر عالمان دین در هر منطقه‌ای به این میدان جهاد روی بیاورند در مردم هم اثر می‌کند.

مجمع چشم‌انداز آینده خود برای فلسطین را مشخص کند

آیت‌الله عباسعلی سلیمانی عضو شورای عالی مجمع جهای تقریب مذاهب اسلامی در ادامه تصریح کرد: تقسیم زمان برای مساله فلسطین را داشته باشیم، رهبر معظم انقلاب فرمودند « ۲۵سال آینده اسرائیل محو خواهد شد و فلسطین آزاد می‌شود»، در این شرایط مجمع نیز باید چشم انداز خود برای فلسطین مشخص کند، ایران اسلامی امروز مرکز حرکت انتفاضه و فلسطین است اما باید تقسیم کار در بین تمام جوامع اسلامی شکل بگیرد.

در امر وحدت باید از پتانسیل رسانه‌ها بیشتر استفاده کنیم

موسی آیدین عضو شورای عالی مجمع جهای تقریب مذاهب اسلامی نیز در ادامه با بیان اینکه فعالیت‌های وحدتی باید از موسمی و فصلی بودن خارج شود، اظهار داشت: باید یک بسیج عمومی در سطح علما در جهان صورت بگیرد، همچنین باید مخالفین وحدت را خلع سلاح کنیم، باید در امر نشر و کتاب هم در وحدت تلاش بیشتری کرد تا جوانان بهتر با این امر آشنا شوند.

وی افزود: مجمع باید از ظرفیت رسانه‌ها استفاده کند و برنامه‌های مختلفی را در این بخش در سطوح مختلف در کشورهای اسلامی به اطلاع مردم برساند. حتما باید یک تلویزیون مخصوص مجمع جهانی تقریب مذاهب تاسیس شود و از علما و متفکران برای عرضه مساله وحدت استفاده کرد، استفاده از صفحات مجازی برای رساندن پیام وحدت بنیز ضروری می‌باشد، در حال حاضر اکثر جوانان بیشتر اوقات خود را در شبکه‌های اینترنتی به سر می‌برند، در توئیتر، اینستاگرام و یوتویوپ به طور مرتب مردم درگیر هستند اما صفحات تقریبی در این فضاها وجود ندارد.

موسی آیدین تصریح کرد: استفاده بهینه از رسانه‌ها در انعکاس کنفرانس وحدت یک امر ضروری است، در دنیا این گونه مرسوم است که تعداد رسانه‌ها در یک کنفرانس بیش از میهمانان است، ولی متاسفانه در این کنفرانس هنوز به این سطح نرسیده‌ایم، حتی اگر امکان دارد از تعداد شرکت‌کنندگان کم و به تعداد رسانه‌ها اضافه کنیم تا وحدت به بهترین شکل منعکس شود.

فضای مجازی و رسانه در وحدت نباید فراموش شود

عبدالله نظام از علما سوریه و عضو شورای عالی مجمع جهای تقریب مذاهب اسلامی گفت: در مورد فعالیت مجمع جهانی تقریب باید اذعان داشت گام‌های بلندی باید برداشت و اجلاس‌های زیادی را مطرح کرد و طرح‌های زیادی نیز رد و بدل بشود، در وحدت اسلامی باید اختلافات را کنار بگذارد ولی متاسفانه اختلافات جزیی بین مسلمانان بروی وحدت تقریب مذاهب تاثیر گذاشته است.

وی ادامه داد: در دیگر کشورهای اسلامی تلاش‌های تقریب‌گرا تاثیر چندانی که ما انتظار داشته‌ایم اتفاق نیافتاده است، مشارکت جدی در پروژه‌های تقریبی در ایران وجود ندارد و باید تلاش‌های علمی مشترک داشته باشیم.

عبدالله نظام بیان کرد: ایجاد یک نهاد یا راه کاری جهت استفاده از فضای مجازی و رسانه بسیار مهم است و مردم از طریق رسانه‌های مجازی و تلویزیون‌ها از فعالیت این مجمع آگاه می‌شوند، بنابراین این مجمع باید در مورد اقدامات تحریک‌گرایانه کسانی که نمی‌خواهند وحدت شکل بگیرد موضع‌گیری کند.

برنامه‌های ورزشی و ادبی تقریبی بین جوامع اسلامی برپا کنید

در ادامه شیخ شکور عضو شورای عالی مجمع جهای تقریب مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد: ابتدا قبل از هرچیزی باید قبول کنیم که کار وحدت ضمنی نیست و متاسفانه همه تصور می‌کنند که کار تقریبی ضمنی است، اگر این کنفرانس در طول هفته‌های آینده در رسانه‌ها تحلیل نشود و در کشورهای دیگر نشر پیدا نکند از اهمیت آن کاسته می‌شود.

وی بیان داشت: در این جلسات و همایش‌ها در راستای طرح مشکلات کشورهای اسلامی مشکلات کشورهای دیگر هم جزء فلسطین و یمن مطرح شود. مجمع تقریب می‌تواند المپیک‌های ورزشی برای جوانان برپا کند تا این جوانان به سمت تروریسم شدن منحرف نشوند، برنامه‌های ادبی و رقابت‌هایی در این زمینه نیز می‌تواند آگاهی در اقشار مختلف جامع ایجاد کند.

موضوعات تکفیر و افراطی‌گری باید مورد تدبیر قرار بگیرد

در پایان این نشست آیت‌الله سید محمد حسینی شاهرودی عضو شورای عالی مجمع جهای تقریب مذاهب اسلامی، خاطرنشان کرد: یکسری سیاست‌هایی که باید در اینجا مصوب شود و همه بروی آن اتفاق داشته باشند باید مطرح شود، مساله فلسطین و مسجد الاقصی یکی از این موضوعات است، درگیری‌های مختلف در جهان اسلام وجود دارد، موضوعات تکفیر و افراطی‌گری باید مورد تدبیر قرار بگیرد و تنها با یک نشست و کنفرانس مشکل حل نمی‌شود و باید مجمع جهانی کار گسترده در طول سال داشته باشد.

وی افزود: مسائل اقتصادی و سیاسی کشورهای اسلامی از زاویه مجمع جهانی باید بررسی و نیازهای کشورهای اسلامی برطرف شود.

آیت الله شاهرودی در پایان گفت: پیشرفت‌های نظامی، امنیتی و علمی به ما ارتباط ندارد بلکه ما تنها می‌توانیم حلقه ارتباط بین کشورهای اسلامی در امر وحدت باشیم تا این ظرفیت‌ها تجمیع شود.

کد خبر 4773430

منبع: مهر

کلیدواژه: کنفرانس وحدت اسلامی وحدت اسلامی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نشست علمی وحدت اسلامی علامه طباطبایی کنفرانس بین المللی کنفرانس وحدت اسلامی مجمع عالی حکمت اسلامی فلسفه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی آیت الله جوادی آملی فعالیت های قرآنی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی هفته وحدت قرآن نقد کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۱۰۵۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمهوری اسلامی ایران؛ پرچمدار تقریب/ مسئله فلسطین اولویت اول جهان اسلام است

آیت الله غلامعلی نعیم‌آبادی نماینده تهران در مجلس خبرگان رهبری در گفتگو با خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران پرچم وحدت و مقاومت را در جهان بشریت به اهتزازدر آورده، اظهار داشت: ابتدا باید اشاره ای به تقریب در جمهوری اسلامی داشت، چرا که وحدت و تقریب سند بزرگی برای ایران اسلامی به عنوان پرچم دار تقریب و عمل کننده به حرف است و ما این مسئله را در وعده صادق مشاهده کردیم.

 امام جمعه سابق بندرعباس، افزود: نکته ای که جهان بشریت و مردم ایران اسلامی باید بدان توجه داشته باشند این است که تنها کشوری که تقریب را فریاد می زند جمهوری اسلامی است که بعد از امام عزیز، امروز به دست رهبر فرزانه انقلاب می باشد.

این عالم شیعه پیرامون مسئله فلسطین و اولویت اول جهان اسلام، اذعان داشت: امام راحل(ره) از ابتدا مسئله فلسطین را در اولویت جهان اسلام قرار داده است؛  بنده خدمت مرحوم آیت الله تسخیری(ره) سفری به کنیا داشتیم امام جمعه کنیا می گفت، ارادت ما به امام(ره) از آنجا بیشتر شد که فلسطین را مسئله اول جهان اسلام قرار دادند.

نماینده سابق ولی فقیه در استان هرمزگان، عنوان کرد: ملت های مسلمان با آمدن در خیابان ها و سردادن شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل و زنده باد فلسطین موجب شدند تا اسلام در جهان امروزی به این نقطه برسد و فلسطین کنونی قدرتی بر علیه استکبار جهانی و غزه قهرمان افتخار آفرین شود.

 وی خاطر نشان کرد: خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: " إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا" تا سختی نباشد راحتی نیست؛ به طور قطع ملت مظلوم فلسطین و خصوصا غزه پیروز خواهند بود چراکه بعد از هر سختی و مقاومت، راحتی خواهد بود.

وی در پایان تاکید کرد: رهبر فرزانه انقلاب به طور مکرر حمایت های بی دریغ خویش را اعلام کرده اند، مردم غزه انشاالله راهشان را ادامه می دهند، چراکه پیروزی قطعا با آنها خواهد بود و امیدواریم فرزندان اسلام در اقصی نقاط عالم ریشه فساد را بخشکانند.
 
انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • اعلام آمادگی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برای همکاری با مجمع تقریب
  • فرهنگ خیر و احسان ایرانی در حوزه برون‌مرزی ترویج می‌شود
  • شبکه خیریه‌ها و خیران خارج از کشور ایجاد می‌شود
  • مناظره در باره نقش مردم در حکومت در دیدگاه های آیت الله مصباح یزدی و آیت الله مرتضی مطهری
  • امضای تفاهم‌نامه همکاری میان کمیته امداد و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی
  • دیدار عضو شورای حزب الله لبنان با دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی
  • تسلیت دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به مناسبت درگذشت ماموستا ملااحمد فخری
  • خط راه‌آهن تهران ـ اهواز منتقل می‌شود
  • مردمی کردن بازسازی عتبات، ایده‌ شهید حاج قاسم سلیمانی بود
  • جمهوری اسلامی ایران؛ پرچمدار تقریب/ مسئله فلسطین اولویت اول جهان اسلام است