Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اکنون علاوه بر شبکه دانشمندان مسلمان، نیازمند شبکه دانشگاه‌های جوامع اسلامی بر مبنای دانشگاه اسلامی هستیم.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدمهدی طهرانچی در نشست تخصصی اتحادیه اندیشمندان دانشگاهی جهان اسلام که همزمان با سی و سومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی عصر روز گذشته در هتل آزادی تهران برگزار شد، با اشاره به لزوم شبکه‌سازی دانشگاه‌های جوامع اسلامی اظهار کرد: وحدت بین جامعه اسلامی یک گفتمان است که به دنبال آن بحث شبکه‌سازی، نمادسازی و نهادسازی مطرح می‌شود تا سرانجام به رفتارسازی در جامعه اسلامی بینجامد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: سؤالی که در این باره مطرح می‌شود، این است که آیا شبکه‌سازی که بعد از گفتمان‌سازی مطرح می‌شود، بین اندیشمندان مسلمان کافی است یا برای اینکه این وحدت به تمدن نوین اسلامی منجر شود، نیازمند یک حرکت مکمل تحت عنوان شبکه‌سازی بین دانشگاه‌ها هستیم؟

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: مقام معظم رهبری برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی نقش محوری را برای دانشگاه‌ها تبیین کردند که باید بر اساس میراث تاریخی و علمی و تجربه گرانقدر انقلاب اسلامی در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی نقش‌آفرینی کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با طرح این پرسش که آیا دانشگاه‌های فعلی جهان اسلام به عنوان نهادی برآمده از مدرنیته غرب که در جوامع اسلامی ظهور و بروز یافته، می‌توانند در رسیدن به این تمدن نوین اسلامی راهگشا باشند؟ خاطرنشان کرد: ما نیازمند تحول و صیرورت در دانشگاه‌هایمان هستیم، همانطور که در تبیین این مسأله مقام معظم رهبری می‌فرمایند که نیازمند اصلاح، تحول و صیرورت درونی هستیم، چرا که دانشگاه‌هایی که از غرب در سرزمین و جامعه ما نهادینه شدند، مبتنی بر یک دین زدایی و تقلید علمی و نه ابتکار علمی شکل گرفته‌اند.

دکتر طهرانچی تصریح کرد: آنچه که در دانشگاه غرب و دانشگاه مدرن غربی مطرح می‌شود، این است که دانشگاه نقش اساسی خود را به این امر نهاده و مبتنی بر نظامات شغلی و وابستگی به آنها یکپارچگی اجتماعی را پدید بیاورند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه فرهنگ شهروندی که در دانشگاه‌های غرب تولید می‌شود، مبتنی بر دین‌زدایی از دانشگاه است، افزود: تشیع و تسنن در دیدگاه دانشگاه غربی تفاوتی ندارند، چرا که دانشگاه غرب می‌گوید که با کنار گذاشتن دین و صحبت با هم مبتنی بر نظریه شهروندی کنار هم قرار گیریم، اما آنچه که ما برای تمدن نوین اسلامی احتیاج داریم، دانشگاه اسلامی است.

وی تأکید کرد: غرب در این باره چنین مطرح می‌کند که اسلامی شدن دانشگاه‌ها در محیط جهانی به عنوان یک چالش بزرگ و مهم برای هژمونی فرهنگ دانشگاه غرب است، چرا که آنها درک کرده‌اند که این تمایل روشنفکران مسلمان در تعریف دانشگاه اسلامی به معنای پذیرش حاکمیت اسلام است.

دکتر طهرانچی در پایان خاطرنشان کرد: اکنون علاوه بر شبکه دانشمندان مسلمان، نیازمند شبکه دانشگاه‌های جوامع اسلامی بر مبنای دانشگاه اسلامی هستیم که در این دانشگاه نظریه تقریب مذاهب به عنوان یک نظریه عامل یکپارچگی باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دکتر طهرانچی دانشگاه آزاد اسلامي تقریب مذاهب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۱۰۶۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری اردوی آموزشی تابستانه اندیشه جامع تمدن نوین اسلامی

به گزارش خبرنگار مهر، اردوی آموزشی تابستانه با موضوع اندیشه جامع تمدن نوین اسلامی تحت اشراف حجت الاسلام و المسلمین میرباقری به همت فرهنگستان علوم اسلامی برگزار می‌شود.

از جمله سرفصل‌های این اردو نقشه تمدنی انقلاب اسلامی، جریان ولایت الهیه، فلسفه تاریخ، نظریه اجتماعی، تمدن غرب، فقه حکومتی، علم دینی، نظریه پیشرفت، مدل حل مساله و اندیشه منیر است.

از شرایط ثبت نام می‌توان به طلاب سطح ۲ بودن، دانشجویان کارشناسی، قبولی در مصاحبه اشاره کرد.

لازم به تاکید است دوره برای برادران فقط به صورت حضوری و برای خواهران به صورت مجازی برگزار می‌شود.

مهلت ثبت نام ۸ اردیبهشت الی ۱۰ خرداد و زمان برگزاری اردو نیمه دوم شهریور خواهد بود.

علاقمندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت فرهنگستان علوم اسلامی مراجعه کنند.

کد خبر 6089506 فاطمه علی آبادی

دیگر خبرها

  • دیدار عضو شورای حزب الله لبنان با دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی
  • تسلیت دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به مناسبت درگذشت ماموستا ملااحمد فخری
  • راه‌حل نظریه‌پرداز توسعه دانشگاه جان هاپکینز برای تورم ایران
  • برگزاری اردوی آموزشی تابستانه اندیشه جامع تمدن نوین اسلامی
  • عیار تسلیم‌ناپذیری دربرابر ظلم
  • مشکلات جهان اسلام در نتیجه عدم توجه به توصیه های علمای جهان اسلام است/ هدف صهیونیسم بین الملل ایجاد فاصله میان کشورهای اسلامی است
  • جمهوری اسلامی ایران؛ پرچمدار تقریب/ مسئله فلسطین اولویت اول جهان اسلام است
  • ملاک انتخاب ها شایسته سالاری است/ لزوم سوق استان به سمت توسعه
  • تشکیلات‌، شبکه‌ و جریان‌‍سازی ۳ اصل مهم در دانشگاه‌های آذربایجان غربی
  • راه‌حل نشدنی نظریه‌پرداز توسعه دانشگاه جان هاپکینز