Web Analytics Made Easy - Statcounter

حاجی میرزایی گفت: در دوره پیش دبستانی رعایت استاندارد خط قرمز است و ما باید جذاب ترین، بانشاط ترین و انگیزه دار ترین نیروها، برنامه ها و فضاها را برای این دوره آماده کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین، «محسن حاجی میرزایی» در دومین همایش هویت کودکان ایران اسلامی در دوره پیش دبستانی که امروز (شنبه ۲۵ آبان) در سالن اجتماعات دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین برگزار شد، بیان کرد: موضوعی که این همایش به آن پرداخته است در نظام تعلیم و تربیت مهم و اساسی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت هویت ادامه داد: برای اینکه به اهمیت موضوع هویت پی ببریم، باید درک درستی از اندازه و جایگاه این موضوع در نظام جمهوری اسلامی، مأموریت های وزارت آموزش و پرورش و سند تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت داشته باشیم.

 

وی عنوان کرد: انقلاب اسلامی درصدد احیای تمدن اسلامی و درصدد پیشرفت و تعالی این سرزمین است و برای عزتمندی و اقتدار ایران هدف دارد، انقلاب اسلامی ایران عزت و سربلندی مردمان ایران را هدف قرار داده است و حمایت از مردمان و محرومان سرلوحه انقلاب اسلامی ایران است.

 

حاجی میرزایی اعلام کرد: بنابراین هر کس در کشور تلاش و کوششی می کند، باید نسبت تلاش و کوشش خود را با این اهداف بلند و متعالی روشن کند، امروز اقدامات متنوعی در کشور برای دست یابی به این هدف می شود که سنگ بنا و نقطه آغاز تحقق این اهداف بزرگ هم به جهت وحدت نظری و هم به جهت پژوهش های متعدد علمی و به اتکای تجربیات بشری، میزان کیفیت و یادگیری یک جامعه است.

 

وی عنوان کرد: وقتی زندگی اجتماعی بشر شکل گرفت باید از یک سو رابطه اش را با محیط طبیعی و از سوی دیگر در ارتباط با دیگر انسان ها تنظیم می کرد و ارسال کتب و رسل هم درصدد است این مناسبات به نحو درستی شکل گیرد.

 

وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: نتیجه تلاش هایی که انسان ها برای ارتباط با طبیعت داشتند، منتج به پیدایش تکنولوژی های متعدد شد و این رابطه از تسلط طبیعت بر انسان بر چیرگی انسان بر طبیعت میل کرد؛ انسان وقتی می خواست محیط اجتماعی را نظم بخشد، نهادها به وجود آمدند و این نهادها زندگی انسان را پیش بینی پذیر می کنند و این نهادها اساس زندگی انسان ها را می سازند و کیفیت جامعه، کییفت نهادها است و کیفیت نهادها، کیفیت یادگیری جامعه را نشان می دهد.

 

وی توضیح داد: ارزیابی کشور در ساماندهی این مناسبات با طبیعت و ساماندهی مناسبات اجتماعی قابل ارزیابی است و همه تمایزات هم اینجا شکل می گیرد، اگر امروز جوامع متفاوتی دیده می شود و یا در درون جامعه تفاوت هایی می بینیم، محصول مناسبات جمعی بوده و این مناسبات هم محصول یادگیری جامعه است بنابراین آموزش در تنظیم روابط انسان با طبیعت و بهبود مناسبات اجتماعی انسان نقش آفرینی می کند.

 

حاجی میرزایی اعلام کرد: هویت یکی از محصولات و نتایجی است که در پرتو نهادهای جامعه شکل می گیرد، ذهن ما موجودیت پیچیده و خلاق دارد که به طور دائم تفسیر می کند، مشاهده کرده، می اندیشد و طبقه بندی می کند، در واقع تمایزات در کیفیت دیدن، شنیدن، اداراک کردن و در پرتو ذهن انسان ها شکل می گیرد.

 

وی گفت: هویت یک شناسه و وجه تمایز بوده و نتیجه یادگیری است، هویت محصول تعامل ما با جامعه است، درک انسان ها از خودشان در بستر اجتماعی شکل می گیرد و موضوع سرزنش، انگ و برچسب که یک رویه ای است که در برخی جامع وجود دارد، تأثیر ویران گر بر روح و روان دانش آموزان دارد.

 

وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: هویت واقعی محصول تعاملاتی است که جامعه و معلم به دانش آموز منتقل کرده و تصویر امیدبخش و فعال به او منتقل می کند، رسالت آموزش و پرورش مداخله برای ساماندهی بهتر این تجربیات و ساماندهی بهتر ادراکات ماست و رسالت آموزش و پرورش این است به دانش آموزان کمک کند بهتر ببیند، بشنوند و درست تر ادراک کنند و نقطه آغاز همه اتفاقات خوب اینجا است و این کیفیت یادگیری و مداخلات، ظرفیت جامعه برای حل مسائل را بالا می برد.

 

وی ادامه داد: تحول جامعه و دستیابی به اهداف جامعه از یادگیری آغاز می شود، اینکه چه چیزی به فرزندان می گوییم نشان می دهد آینده جامعه ما چگونه خواهد بود و نقطه آغاز دیگر دوره پیش دبستانی است که در تعالیم دینی و تجربیات جهانی و بین المللی بر اهمیت راهبردی این دوره در تکوین شخصیت تأکید شده است.

 

حاجی میرزایی افزود: ۸۵ درصد شخصیت بچه ها در دوره زیر پنج سال شکل می گیرد و قبل از پیش دبستانی خانواده اصلی ترین رکن سازنده هویت یک نسل است، تجهیز والدین برای درک سنجیده و درست از خطیر بودن این موقعیت و این دوره مهم است و باید خانواده ها از روز نخست مراقب فرزندان خود باشند.

 

وی بیان کرد: ما در دوره پیش دبستانی فاصله زیادی با این آرمان داریم، دوره پیش دبستانی دوره ای است که باید سرشار از یادگیری عمیق مبتنی بر داستان، نمایش و نشاط و شادابی برای فرزندان عزیز ما باشد و ما در این دوره باید کوچکترین اهمالی در استانداردها را نپذیریم.

 

وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: اگر در دوره های متوسطه کوتاهی هایی را ناگزیر می پذیریم ولی در دوره پیش دبستانی رعایت استاندارد خط قرمز است و ما باید جذاب ترین، بانشاط ترین و انگیزه دار ترین نیروها، برنامه ها و فضاها را برای این دوره آماده کنیم.

 

وی خاطر نشان کرد: ما باید فاصله بسیاری که با وضع مطلوب داریم را سامان دهیم و اگر برای تحقق اهداف علاقمند هستیم باید تلاش کنیم.

 

پایان پیام/293

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد هفته وحدت مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد شیراز اردبیل اصفهان نماز جمعه خطبه های نماز جمعه شبستان یزد پیش دبستانی انقلاب اسلامی وزیر آموزش و پرورش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۱۱۴۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هیأت ظرفیتی برای اجتماع قلوب و تربیت انسان انقلاب اسلامی

هیأت از یک‌جهت پدیده مذهبی - اجتماعی و از طرف دیگر، آئینی مذهبی است که حول محور حب اهل‌بیت (ع) و تعظیم شعائر دینی برپا می‌شود. اگرچه اصلی‌ترین رسالت هیأت‌های مذهبی اقامه عزاداری و ذکر مصیبت اهل‌بیت (ع) است؛ اما آنچه کمتر مورد توجه قرارگرفته، نقش اجتماعی هیأت‌های مذهبی در جامعه و کارکرد آنها در سطوح مختلف است. ازاین‌جهت حجت‌الاسلام مرتضی وافی، دین‌پژوه و استاد معارف اسلامی  ضمن تعریف یک هیأت ایده‌آل به بیان ظرفیت‌ها و کارکردهای اجتماعی آن پرداخت.

هیأت ظرفیتی برای خدمات اجتماعی و جریان‌سازی جمعی

حجت‌الاسلام وافی با بیان اینکه هیأت یک پدیده دینی و برآمده از روح مذهب است، گفت: از آثار و کارکردهای هیأت می‌توان به ظرفیتی برای خدمات اجتماعی و جریان‌سازی جمعی و به‌نوعی تأثیرگذاری در حوزه شهروندی و جامعه دینی نام برد.

او ادامه داد: هیأت، اجتماعی مؤمنانه است که باتکیه بر دو بال توکل و توسل احیا شده است. به استناد عمل به روایت پیامبر که می‌فرماید " إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ اَلثَّقَلَیْنِ…؛ همانا من دو چیز گران‌بها در میان شما می‌گذارم که اگر شما بر آن دو چنگ بزنید هرگز گمراه نخواهید شد؛ یکی کتاب خدا و دیگری فرزندان من است، این دو از هم جدا نمی‌شوند تا اینکه بر من وارد شوند در کنار حوض." ما نیز با برگزاری هیئت مذهبی به دنبال احیای امر اهل‌بیت (ع) هستیم.

ویژگی یک هیأت موفق و پرمحتوا

حجت‌الاسلام وافی عمل به آئین‌ها و مناسک آئینی که برآمده از شرع، عقل و عرف است را یکی از بهترین ظرفیت‌های شکل‌گیری مناسک و رفتارهای آئینی دانست و افزود: طبیعتاً در هیأت به‌عنوان یک نگاه حداقلی، ما با یک سخنران و مبلغ دینی و خدمتگزاری یک مداح و ذاکر آئینی روبرو هستیم. اینها طبیعتاً مستقیم باتکیه بر فن بیان، مخاطب‌شناسی، آگاهی‌بخشی نسبت به مسائل روز، باتکیه‌بر تاریخ و احکام شرعی، حکایات اولیا و بزرگان، تفسیر قرآن، بهره‌مندی از اسرار روایات و زیارات و… به دنبال معرفت افزایی هستند.

این کارشناس مذهبی در توصیف مداحان اهل‌بیت (ع) گفت: مداح هیأت با تأکید بر هنر و محتوای معتبر و استفاده از روش‌های پذیرفته شده در آئین ستایشگری به دنبال معرفت افزایی و گسترش بصیرت نسبت به جریان دین‌داری در مخاطبان خود است.

او تأکید کرد: مداحانی که در هیأت‌های مذهبی خدمت می‌کنند باید از پنج رکن مهم برخوردار باشند؛ آشنایی با شعر و ادبیات آئینی، انس و توجه به تاریخ و مقاتل و سیره اهل‌بیت (ع)، آشنایی با فنون اجرا و مهارت مجلس داری، تسلط بر ابعاد گوناگون صوت و لحن و صداسازی و توجه به آداب و اخلاق مرثیه‌خوانی و مداحی.

حجت‌الاسلام وافی با بیان ویژگی‌های یک هیأت موفق گفت: هیأتی که بر پایه مدح و ستایشگری و تبلیغ دین شکل می‌گیرد می‌تواند زمینه بهره‌مندی مخاطبان از معارف دینی و زمینه رشد آنها را برای آشنایی بیشتر با ابعاد گوناگون دین و دین‌داری فراهم کند.

او ادامه داد: هیأت به‌عنوان یک ظرفیتی برای اجتماع قلوب و تربیت انسان انقلاب اسلامی، زمینه‌ای برای حیات قلب و بستری برای تمرین زندگی است. حس مشارکت، ایثار و فداکاری، تسلیم و خضوع، تمرین برای خدمت به دیگران، ایجاد روحیه دلسوزی، حرکت بر مبنای اخلاق و اخلاص و صبر و خویشتن‌داری، تقسیم مسئولیت و جوابگو و پاسخگوی مسؤولیت‌ها بودن برآمده از یک هیئت موفق است.

آفت‌های تهدیدکننده هیات‌

حجت‌الاسلام وافی گفت آسیب‌ها و آفت‌های هیأت و هیأت داری به‌طورکلی چند دسته است: دسته اول، به جهت معنای کلی است که بر اساس اصل منطقی هر فرصتی که درست استفاده نشود تبدیل به تهدید می‌شود. کم‌کاری، کم‌توجهی و بهره‌مند نشدن از ظرفیت مهم هیئت و تشکل‌های دینی یک آفت است. باید به دنبال روش‌هایی برای فعال‌سازی و اثربخشی هیئت‌ها باشیم تا گرفتار این آسیب جدی نشویم.

او دسته دوم آفت‌ها را آسیب‌های درون دینی دانست و افزود: آسیب‌های درون دینی طبیعتاً توسط افراد کم فهم و کج‌فهم شکل‌گرفته است اما از جنس آسیب‌هایی است که توسط مخاطبان یا شهروندان جامعه دینی یا عناصر تأثیرگذار در هیئت‌ها مثل مداحان، منبری‌ها، خادمان، قاریان، شاعران، اهالی هنر و رسانه پیوند خورده با هیأت شکل می‌گیرد؛ طبیعتاً برای این جهت هم باید فکری اندیشید.

این دین‌پژوه تصریح کرد: آن چیزی که ما از آن با عنوان آسیب‌ها و آفت‌های کلان یاد می‌کنیم، اتفاقات کاملاً برنامه‌ریزی‌شده‌ای است که دشمنان به دلیل درک اهمیت و ضربه‌هایی که از جریان هیئت خورده‌اند، با بخشی از نقشه‌ها و توطئه‌های خود به دنبال خالی‌کردن هیئت از محتوا و روش‌های اصیل هستند.

حجت‌الاسلام وافی جدی‌ترین آسیب هیأت‌ها را فراموشی آرمان‌های انقلاب و وصیت امام و شهدا دانست و گفت: به‌طورکلی، آسیب‌ها و آفت‌های پیش‌روی هیأت‌ها چه از ناحیه مخاطبان خودی و چه از سوی دشمنان، بی‌توجهی به اصل هیأت و فراموشی آرمان‌های انقلاب و وصیت امام و شهدا است؛ مثل‌اینکه هیأت برگزار بشود اما مخاطبان دردهای مشترک اجتماعی نداشته باشند، مجلس توسل و روضه‌ای پیدا بشود اما انسان‌های بی‌تفاوت نسبت به اطراف و مسائل روز دنیا و بدون روحیه استکبارستیزی در هیأت وارد شوند، گریه کنند و از هیئت خارج شوند؛ اینها آفت‌هایی است که در آینده هیئت‌ها را از مساجد، عالمان دینی، مدارس و حوزه‌های علمیه جدا می‌کند.

او ادامه داد: این آفت‌ها در عرصه سیاسی و اجتماعی ظاهر می‌شود و تأثیرگذاری در این عرصه‌ها را در مجموعه هیأت به حداقل می‌رساند؛ افرادی که خودشان را ولایی می‌نامند اما مخاطب هیأت را باروح قیام سیدالشهدا که مبارزه بافاصله طبقاتی، مقابله با ظلم و دارای روحیه ظلم‌ستیزی و… است، بیگانه می‌کنند و او را در حالتی از تخدیر و سکون قرار می‌دهند. به‌نوعی هیئت را به یک اجتماع بی‌خاصیت تبدیل می‌کنند که صرفاً برای ارضای هیجانات و عواطف و تخلیه برخی از هیجانات است.

راهکار عملی برای جدا شدن از آسیب‌های هیأت

حجت‌الاسلام وافی راهکار عملی برای جداشدن از این آسیب‌ها و آفت‌ها و مداخله در این جنس نگرش حداقلی به هیأت‌ها را تکلیف‌کردن عناصر تأثیرگذار در امر آموزش دانست. او گفت: ما برای بازیابی هویت هیئت و باز تعریف کارکرد هیئت‌ها نیازمند بازسازی حلقه‌های فکری و آموزشی برای عناصر تأثیرگذار در هیئت هستیم. ما نیازمند ایجاد لااقل ده مؤسسه و مرکز برای امر آموزش هستیم. از مراکزی که جمعی از انسان‌های اندیشه‌ورز باروحیه و سلایق مختلف و معیارهای علمی هستند تا کسانی که در عرصه‌های هنری و رسانه‌ای و اجرایی هیئت کار می‌کنند، اینها باید متکلف امر آموزش هیئت مذهبی بشوند.

او تأکید کرد: در تمام دوره‌هایی که متولیان و مرتبطان هیأت‌های مذهبی مشغول فعالیت بودند، خلأ در نظام آموزشی هیأت در همه ابعاد به چشم می‌خورد که امیدواریم این خلأ برطرف شود.

این کارشناس مذهبی شکل‌گیری جریان فکر، تبلیغ، آموزش و فرهنگ‌سازی در هیأت‌ها را منوط به نگاه تمدنی، مساله‌محور و آینده‌نگر دانست و افزود: چنانچه در اسناد کلان کشور برای هیئت مذهبی فضا و جایگاه معقول و متناسب با ظرفیت هیئت‌ها تعریف نشود، در حلقه‌های پایین‌تری از حلقه سیاسی و اجرا نیز شاهد تحول نخواهیم بود.

سخنرانی رسانه‌ای تأثیرگذار در هیأت

به گفته حجت‌الاسلام وافی، از سخنرانی و خطابه همچنان در هیأت‌ها به‌عنوان یک رسانه تأثیرگذار یاد می‌شود؛ البته این مشروط به شرایطی است. سخنرانی که شخصیت و جایگاه خود را در حوزه علم، حافظه، اخلاق فردی و اجتماعی و رعایت آداب ظاهری به‌خوبی تعریف کند، نیازهای مخاطب خود را بشناسد، دایماً عکس‌العمل‌های جامعه را رصد کند و سلیقه‌ای عمل نکند، توانمندی‌های خود را در فن بیان و فن گویش بالا ببرد و شیوه‌های خطابه و ارتباط با مخاطب را یاد بگیرد، صدای خوب و بیان قوی و آرامش بخشی داشته باشد، موقعیت را نسبت به زمانه بشناسد، موانع پیش‌رو را برای تأثیر بر مخاطب بشناسد و به‌نوعی زمینه‌های دین‌گریزی مخاطب را درک کند و با جنسی از نصیحت، اخلاص، صداقت و تواضع با مخاطب برخورد کند، طبیعتاً چنین سخنرانی یکی از پایه‌های جریان هیئت به شمار می‌رود.

او در پایان تأکید کرد: چنین سخنرانی هم خود را جدا از هیئت نمی‌داند و هم هیئت و هیأتی به سمت او اقبال می‌کند و پای چنین منبری زانو خواهد زد. سخنران‌های ما یکی از حلقه‌های میانی مهم در عرصه فرهنگ و جامعه دینی هستند که امیدواریم همه ما توجه به عظمت این جایگاه داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • هیأت ظرفیتی برای اجتماع قلوب و تربیت انسان انقلاب اسلامی
  • جوهره و جنس اولیه «مشارکت» در نظام مردم‌سالاری دینی
  • نماینده اصلح باید شناخت کافی از دغدغه‌های مردم داشته باشد
  • درباره تیرباران اولین وزیر زن در ایران
  • لزوم توجه سیاست‌گذاران به انگیزه ماندگاری پزشکان
  • ایران اسلامی امنیت، عزت و افتخار خود را مرهون خون شهدا است
  • معلم؛ روایتگر تاریخ و مظهر فرهنگ
  • دانشگاه خودباوری را در جامعه به منصه ظهور برساند
  • رفع محرومیت تنها با عمل انقلابی امکان پذیر است
  • فرمانده کل سپاه پیام صادر کرد