Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@17:12:54 GMT

تصادفات جاده‌ای اصفهان، کابوس بی پایان

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۱۱۶۶۲

تصادفات جاده‌ای اصفهان، کابوس بی پایان

استان اصفهان سال گذشته بر اساس اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور، با هزار و ۱۲۷ جان باخته پس از فارس و تهران بیشترین آمار قربانی حوادث ترافیکی را به خود اختصاص داد.

در شش ماهه امسال بر اساس اعلام پزشکی قانونی استان اصفهان افزون بر ۶۰۰ نفر در تصادفات این استان جان خود را از دست داده‌اند.

اگر چه میزان تلفات حوادث ترافیکی امسال در مقایسه با سال گذشته در این استان ۱۳ درصد کاهش داشت اما به گفته فرمانده نیروی انتظامی استان اصفهان این میزان تلفات بسیار بالاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سردار سرتیپ مهدی معصوم بیگی در گفت و گو با ایرنا افزود: ۴۵ درصد تصادفات در ۶ ماهه امسال سهم موتورسیکلت بوده است، که این عدد در سال گذشته ۵۳ درصد بوده است، ۳۳ درصد سهم عابران پیاده و ۲۲ درصد نیز سهم خودرو و سایر وسایل بوده است.

وی خاطرنشان کرد: روزهای چهارشنبه با ۳۱.۶ درصد پرحادثه‌ترین روز و ساعت ۱۸ تا ۲۲ پرحادثه‌ترین ساعت تصادف با داشتن سهم بالغ بر ۲۸ درصد تصادفات است، بیشترین علل تامه تصادف عدم توجه به جلو با ۴۰ درصد است.

معصوم‌بیگی ادامه داد: در ۶ ماهه سال ۹۸ بیشترین مقابله با تخلف حادثه‌ساز مربوط به گذرگاه عابر پیاده بوده و ۸۳ درصد بیشتر برخورد شده است، البته در مجموع تخلفات حادثه‌ساز با کاهش مواجه هستیم.

به گفته وی عبور از پیاده‌رو بیشترین جرم و تخلف موتورسیکلت‌سوارهاست که هفت درصد افزایش داشته است.

فرمانده نیروی انتظامی استان اصفهان افزود: اصفهان از معدود استان‌هایی که به صورت متوالی ۱۰ سال کاهش جانباخته داشته است و براساس آمارها شرایط منطقه از میانگین کشور بهتر است.

به گفته وی به ازای هر ۱۰۰ هزار جمعیت به صورت میانگین در کشور ۲۱ نفر جانشان را سال گذشته از دست دادند که این عدد در استان ۲۰ نفر بوده است.

معصوم بیگی ادامه داد : انتظار ما این است که استان نقش خود را متفاوت‌تر ایفا کند، درست است که آمار مجروحان، مصدومان و جانباختگان استان از کشور مناسب‌تر است اما فرهنگ رانندگی مردم و رفتارها باید تفاوت معنادار داشته باشد.

وی با بیان اینکه کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای در این استان به احیا کارکرد نهادهای اداری و خدماتی نیاز دارد، افزود:  ایمنی راه، خودرو و قانونمداری رانندگان سه اصل مهم در پیشگیری از تصادفات است.

بیشترین تلفات حوادث ترافیکی در جاده های برون شهری

مدیرکل پزشکی قانونی اصفهان در این خصوص اظهارداشت: در ۶ ماه نخست امسال  ۶۰۳ نفر که در حوادث ترافیکی جان خود را از دست دادند به این اداره کل ارجاع داده شدند.

علی سلیمانپور افزود: این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۶۴۵ نفر معادل ۶.۵۱ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: از مجموع تلفات حوادث ترافیکی سال جاری در این استان، ۱۴۷نفر زن و ۴۵۶نفر مرد بوده‌اند.

مدیرکل پزشکی قانونی اصفهان افزود: بیشترین تلفات حوادث ترافیکی با ۳۵۰ نفر در جاده‌های برون‌ شهری ، ۱۸۷ نفردر مسیرهای درون ‌شهری و ۶۶ نفر مربوط به جاده‌های خارج استان گزارش شده است.

وی  افزود:  آمار مصدومان تصادفات رانندگی ۱۴ هزار و ۹۹۴ نفر (۴۴۱۳نفر زن و ۱۰۵۸۱ نفر مرد) بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴ هزار و ۶۸۰ نفر (۴۰۹۹نفر زن و ۱۰۵۸۱ نفر مرد) افزایش ۲.۱ درصدی داشته است.

خواب آلودگی، سرعت و سبقت غیرمجاز دلایل حوادث جاده‌ای اصفهان

استان اصفهان به دلیل همسایگی با ۹ استان ، چهارراه ترانزیتی مرکز ایران به شمار می‌رود که این مسئله در کنار وضعیت توپوگرافی آن علت بروز بسیاری از تصادفات است. این را معاون راهداری اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اصفهان می‌گوید.

فرزاد دادخواه  در گفت و گو با ایرنا، افزود: با توجه به توسعه و احداث باند دوم راه‌ها، تبدیل راه های اصلی به بزرگراه و به تبع آن افزایش سرعت خودروها، افزایش تعداد خودروها و رانندگان و حجم تردد خودروهای سبک و سنگین در محورها می‌طلبد در فواصل شعاعی ۲۰ کیلومتر یعنی با فاصله ۴۰ کیلومتری، سایت های امدادی در جاده‌ها پیش بینی شود.
وی با بیان اینکه این استان به لحاظ حمل و نقل بار رتبه اول و جابجایی مسافر رتبه سوم کشوری را دارد، اظهارداشت : از نظر کیفی وضعیت راه‌های استان در وضعیت بدی قرار ندارد اما خستگی رانندگان، خواب آلودگی، سبقت و سرعت غیرمجاز از بیشترین دلایل حوادث جاده‌ای در اصفهان است.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اصفهان ادامه داد:  براساس مطالعات انجام شده در استان، ۱۰۹ نقطه پرتصادف و پرخطر در شناسایی شده که ۶۷ نقطه از آن در تهران مصوبه کشوری اخذ کرده و ردیف اعتباری برای آن پیش بینی شده است.

دادخواه  افزود:  در استان اولویت ما ارتقا و ایمنی راه هاست زیرا بالای ۵۰ درصد از فوتی‌های ما در بزرگراه‌ها می‌باشد و تبحر رانندگی افراد پایین آمده است.

 ۳۰ کیلومتری شهرها، گلوگاه مرگ

رییس پلیس راه استان اصفهان  اما معتقد است بیشترین علت تصادفات، مربوط به تصادف تک خودرویی به علت واژگونی و عدم توجه به جلو براثر خواب آلودگی یا استفاده از تلفن همراه است.
سرهنگ حسین پورقیصری در گفت و گو با ایرنا افزود: در همه دنیا اگر قصد ساخت جاده ایمن را داشته باشند به سمت آزادراه و بزرگراه می روند ولی بیشترین تصادفات ایران در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها رخ می‌دهد مانند آزادراه کاشان- قم که سالانه ۷۰ کشته و ۲۵۰ مجروح برجا می‌گذارد و باید ایمن شود.

وی یکی از راه های پیشگیری از تصادفات را نصب دوربین‌های کنترل سرعت در جاده ها برشمرد و گفت: در دو مقطع با دوربین، سرعت رانندگان را یکی در ۳۰۰ متری دوربین با نصب تابلوی اخطار دوربین و کاهش سرعت رانندگان و در مرحله دوم با کاهش سرعت کنترل می‌کنیم.

پورقیصری ادامه داد:  بیشترین علل تلفات جانی در جاده‌ها براثر شدت برخورد به دلیل سرعت زیاد خودروهاست که رانندگان باید به حداکثر سرعت مجاز اعلام شده در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها و جاده‌ها توجه کنند.

رییس پلیس راه استان اصفهان  با اشاره به اینکه ۶۰ درصد حوادث جاده‌ای در ۳۰ کیلومتری شهرها رخ می‌دهد ، افزود: در اطراف شهرها به دلیل وجود کارخانه ها، پیچیدگی ترافیکی، خستگی رانندگان و تلاش برای پیمودن ۳۰ کیلومتر باقی مانده تا شهر عامل بروز حوادث است.

وی درباره برخی اقدامات پیشگیرانه از تصادفات جاده‌ای بیان کرد : نرم افزار همپا حدود سه سال پیش ساخته شد که در بازار موجود است و در صورت روشن بودن سیستم جی پی اس گوشی تلفن همراه، در فاصله یک کیلومتری نقاط حادثه خیز و پرتصادف جاده‌ ای به رانندگان اخطار صوتی می‌دهد.

پور قیصری  افزود: برخی تخلفات رانندگی از جمله سرعت و سبقت غیرمجاز، عبور از چراغ قرمز و حرکات نمایشی و مارپیچ حادثه ساز است و پلیس به شدت با این گونه تخلفات مقابله می‌کند.

ضرورت ایجاد دوربرگردان های اضطراری برای امدادرسانی

به گفته رییس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی استان اصفهان، ۱۴۵ پایگاه اورژانس پیش بیمارستانی شامل ۷۵ پایگاه شهری، ۶۹ پایگاه جاده‌ای و یک پایگاه هوایی در این استان فعالیت دارند.
غفور راستین در گفت و گو با ایرنا، افزود: استاندارد وجود پایگاه های اورژانس جاده‌ای یک پایگاه به ازای هر ۴۰ کیلومتر جاده و در شهرها به ازای هر ۵۰ هزار نفر جمعیت، ۲.۵ (دو نیم) پایگاه است ولی اکنون در استان به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر جاده، ۱.۸ دهم پایگاه و در شهر اصفهان برای هر ۵۰ هزار نفر یک پایگاه وجود دارد اما در سایر شهرها استاندارد لازم برای پایگاه های شهری وجود دارد.

وی با بیان اینکه در ۸۰ درصد ماموریت‌ها، اورژانس ۱۱۵ باید کمتر از هشت دقیقه به بالین بیمار و مصدوم برسد، اضافه کرد: جاده طبس به نایین به دلیل بیابانی و کویری بودن پایگاه اورژانس کم دارد و پوشش اپراتور تلفن همراه در اینگونه مسیرها خوب نیست بنابراین زمان امدادرسانی به مصدومان در این محورها با استاندارهای موجود بسیار فاصله دارد.
رییس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی اصفهان گفت: در کلانشهر اصفهان متوسط زمان رسیدن بر بالین مصدومان و بیماران کمتر از ۱۲ دقیقه است که هنوز به استاندارد هشت دقیقه نرسیده است.

راستین افزود: اورژانس ۱۱۵ اصفهان، ۶۰۰ تا ۸۰۰ ماموریت در طول روز انجام می‌دهد که از این تعداد ۶۰ درصد ماموریت‌های غیرتصادفی و ۴۰ درصد حوادث ترافیکی و از این میزان ۱۰ درصد حوادث جاده ای و ۳۰ درصد حوادث ترافیکی داخل شهری هستند.

وی به نبود دوربرگردان‌های اضطراری ویژه امدادرسانی در جاده‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: آزادراه های ما از این لحاظ مشکل دارد و گاهی برای امدادرسانی باید فواصل زیادی راه طی کنیم تا به دوربرگردان رسیده و خود را به آن طرف جاده به حادثه برسانیم.

ضعف سطح‌بندی بیمارستان‌ها در رسیدگی به مصدومان

یک متخصص طب اورژانسی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این خصوص به ایرنا گفت: سه عامل آموزش، قوانین و جاده - محیط - وسایل نقلیه در طب اورژانس برای کاهش تلفات و صدمات موثر است اما متاسفانه آموزش اولیه برای کمک رسانی به مصدومان حوادث به عموم مردم داده نشده است.

مهرداد  اسماعیلیان ادامه داد : در بسیاری از حوادث جاده‌ای رانندگان موادمخدر مصرف کرده اند و این حوادث در شهرها برای نوشیدنی‌های الکلی صادق است.

این متخصص طب اورژانسی یکی از دلایل تلفات حوادث جاده‌ای را مستحکم نبودن خودرو دانست و تصریح کرد: پراید ناایمن ترین خودرو در حوادث جاده‌ای است.

وی شدت برخورد با حفاظ کنار جاده‌ای را دلیل دیگری برای تلفات جانی در جاده‌ها برشمرد و گفت : در بسیاری از کشورها از بشکه‌های آب که ضربه‌گیر خوبی برای کاهش ضربه و جمع شدگی خودروهاست به جای نیوجرسی و حفاظ کنار جاده‌ای در نقاط حادثه‌خیز استفاده می‌شود.

اسماعیلیان درباره تخصص نیروهای اورژانس ۱۱۵ گفت: ما از لحاظ کارایی تکنسین‌های اورژانس هیچ مشکلی نداریم و نسبت به کشور در وضعیت خوبی قرار داریم اما همه بیمارستان‌های استان امکان ایجاد پدبالگرد ندارند.

این متخصص طب اورژانسی معتقد است در سطح‌بندی بیمارستانی ضعیف عمل شده است و اکنون بیمارستان های جنرال عمومی ما و از جمله بیمارستان‌های الزهرا(س)، کاشانی، امین و غرضی برای رسیدگی به مصدومان حوادثی پر هستند و باید سایر بیمارستان‌های استان و شهر اصفهان وارد عمل شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: متاسفانه تمام بار مصدومان تصادفی بر دوش بیمارستان‌های عمومی است که این موضوع کیفیت درمان مصدومان را کاهش می‌دهد.

وی افزود: روزانه ۲۱۰ مصدوم تروما(شکستگی و ضربه) در یک بیمارستان حجم زیادی برای امدادرسانی و درمان است که فشار زیادی به بیمارستان‌های عمومی وارد می‌کند، از این رو باید بیمارستان های خصوصی در این زمینه وارد عمل شوند و هزینه ها تعرفه های درمان مصدومان تصادفی با همان تعرفه های دولتی صورت پذیرد.


مرگ و میر بر اثر حوادث رانندگی در جهان از هر ۱۰۰ هزار نفر، چیزی در حدود ۱۴ تا ۱۵ نفر است،  اما آمارها نشان می‌دهد در ایران این نسبت به ۳۰ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر می‌رسد؛ یعنی ۲ برابر میانگین جهانی!  شاید به همین دلیل است که سازمان ملل نیز تا سالِ ۲۰۲۰ را "سال‌های اقدام برای امنیت جاده‌ها "نامگذاری کرده است.

از سوی دیگر سازمان بهداشت جهانی نیز تصادفات رانندگی را تا سال ۲۰۲۰ از مهم‌ترین دلایل مرگ و میر در کشورهایی با درآمد سرانه پایین دانسته است. بررسی ها نشان می‌دهد با اینکه ۱.۱ درصد از جمعیت کره زمین در ایران زندگی می‌کنند، ۱.۴۵ درصد از سوانح رانندگی در آن اتفاق می‌افتد که به عقیده کارشناسان بسیار زیاد است.

سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد: در سال گذشته( ۱۳۹۷) ۱۷ هزار و ۱۸۳ نفر در حوادث رانندگی ترافیکی کشته شدند که نسبت به سال قبل ازآن (۱۳۹۶)  ۱.۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش، بیشترین مرگ‌ها در جاده های برون شهری، بیشترین کشته‌ها در استان فارس و بیشترین درصد افزایش کشته‌های حوادث رانندگی در استان اردبیل است. همچنین بیش از سه چهارم کشته شده‌ها مرد و راننده ها، بیشترین قربانی در حوادث رانندگی هستند. افراد ۳۰ تا ۴۹ ساله بیشترین مرگ‌های حوادث رانندگی را داشتند  و ضربه به سر علت اصلی مرگ در حوادث رانندگی است. همچنین نیمی از  جان باختگان حوادث رانندگی در محل حادثه کشته می‌شوند.

به گزارش ایرنا، استان اصفهان از نظر میزان شرکت حمل و نقل بار، تعداد پایانه حمل بار و مسافر و آموزش کاربران حمل و نقل، رتبه اول کشور را دارد.

بیش از ۴۱ هزار دستگاه خودرو با ۴۸ هزار راننده در ناوگان حمل و نقل بار استان اصفهان فعالیت می‌کند که نزدیک به ۱۰ درصد از ناوگان حمل بار کشور را شامل می‌شود.

استان اصفهان دارای ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه است که به لحاظ موقعیت خاص آن در مرکز و به عنوان چهار راه ترانزیت بار و مسافر کشور، رتبه اول حمل بار و رتبه سوم حمل مسافر را داراست.

این استان دارای ۳۹۹ کیلومتر آزادراه، یکهزار و ۶۵۹ کیلومتر بزرگراه ۲ هزار و ۷۹۱ کیلومتر راه همسنگ و ۲۹ کیلومتر آزادراه است.

هفته یادمان قربانیان سوانح رانندگی ۲۳ لغایت ۲۹ آبان با عنوان‌های عابران پیاده، قربانیان سوانح رانندگی، کودکان و دانش آموزان، سالمندان و افراد کم توان، موتورسیکلت سواران، رانندگان و خانواده در کشور برگزار می‌شود.

برچسب‌ها تلفات ترافیک جاده ای اصفهان تصادفات جاده ای

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تلفات ترافیک جاده ای اصفهان تصادفات جاده ای تلفات ترافیک جاده ای اصفهان تصادفات جاده ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۱۱۶۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصادفات جنوب سیستان و بلوچستان ۴۶ کشته برجا گذاشت

سرهنگ مصطفی کول‌زاده  اظهار کرد: این تعداد فوتی و مجروح نتیجه ۱۰۰ فقره تصادف در جاده‌های جنوب سیستان و بلوچستان بوده است.

وی سرعت زیاد، انحراف و تجاوز به چپ و سبقت غیرمجاز را از دلایل عمده بروز حوادث رانندگی این مدت در جاده‌های جنوب سیستان و بلوچستان ذکر کرد و افزود: بیشترین تصادفات این مدت به سرعت زیاد و عدم توجه به جلو اختصاص دارد.

فرمانده پلیس راه جنوب سیستان و بلوچستان با اشاره به هشدار هواشناسی مبنی بر بارندگی در جنوب استان گفت: باتوجه به اینکه بارش باران و لغزنده بودن معابر درون و برون شهری، منجر به افزایش تصادفات و واژگونی ها شده لازم است رانندگان وسایل نقلیه، با احتیاط بیشتری رانندگی و دو موضوع اصلی شامل رعایت سرعت مطمئنه و فاصله طولی مناسب را مد نظر قرار دهند.

وی تاکید کرد: رانندگان توجه داشته باشند، هنگام بارش باران میدان دید راننده محدود می‌شود و احتمال بروز تصادف به مراتب بالاتر می‌رود. از این رو لازم است تجهیزاتی مثل برف‌پاک‌کن و بخاری که نقص آن‌ها می‌تواند در دید راننده تاثیرگذار باشد، مورد بازبینی و در صورت نیاز رفع نقص قرار گیرند.

سرهنگ کول زاده با بیان اینکه در بارندگی، سرعت خودرو بایستی به مراتب کمتر از سرعت در راه‌های خشک باشد زیرا که سطح اصطکاک بین راه و لاستیک به حداقل می‌رسد، گفت: هنگامی که آب زیادی در سطح معابر جاری می‌شود، چنانچه با سرعت وارد آن شوید آب موجود میان لاستیک و جاده قرار گرفته و در این حالت خودرو بر روی لایه‌ای از آب حرکت می‌کند و بسیار خطرناک و احتمال خروج از راه و تصادف و واژگونی را افزایش می دهد.

وی تاکید کرد: در مجموع خودداری از عجله در سفر و داشتن استراحت کافی برای حدود ۱۵ دقیقه پس از هر ۲ ساعت رانندگی برای جلوگیری از خستگی و خواب آلودگی راننده وسیله نقلیه ضروری است تا بازگشت مسافران به شهر و دیار خود ایمن و سلامت انجام شود.
فرمانده پلیس راه جنوب سیستان و بلوچستان تصریح کرد: رانندگان عزیز توجه داشته باشند رعایت فاصله طولی و رانندگی با سرعت مطمئنه می‌تواند از بروز بسیاری سوانح و تلفات جاده‌ای جلوگیری کند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • کاهش حدود ۱۰ درصدی جانباختگان تصادفات در نوروز امسال
  • کاهش ۱۴ درصدی جانباختگان حوادث رانندگی در نوروز
  • فرهنگ‌سازی و آموزش، راهبرد موثر در کاهش حوادث رانندگی
  • کاهش ۱۴ درصدی جانباختگان حوادث رانندگی در سفرهای نوروزی
  • کاهش ۱۴ درصدی جانباختگان حوادث رانندگی در سفر‌های نوروزی
  • برنامه های روز ملی ایمنی حمل و نقل در سیستان وبلوچستان تشريح شد
  • تصادفات جنوب سیستان و بلوچستان ۴۶ کشته برجا گذاشت
  • کاهش شمار قربانیان حوادث رانندگی در نوروز امسال
  • سوم فروردین؛ تلخ ترین روز تصادفات نوروزی امسال / افزایش شمار جانباختگان در معابر درون شهری
  • کاهش ۹.۵ درصدی مرگ در تصادفات نوروز ۱۴۰۳