پیامبر اسلام، محور وحدت/ مسلمان باید باهم متحد شوند
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۱۲۲۹۰
حجتالاسلام سید مهدی ابطحی پیامبر را محور وحدت معرفی کرد و گفت: پس از ذات خداوند، وجود مقدس نبی اسلام(ص) مهمترین وجه اشتراک همه فرق اسلامی و مظهر وحدت است.
حجتالاسلام «سید مهدی ابطحی» در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اصفهان، با تبریک سالروز ولادت پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) و هفته وحدت، درباره این روز اظهار داشت: خداوند تبارکوتعالی، وجود مقدس پیامبر اکرم (ص) را برای هدایت همه بندگان خود برگزید و چشم جهانیان، در صبح روز هفدهم ربیعالاول به نور وجود ایشان روشن و منور شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
کارشناس امور دینی پیامبر اعظم (ص) را محور وحدت معرفی کرد و ادامه داد: پیامبر گرامی اسلام (ص) محوری است که فرق اسلامی اعم از فرق شیعی و سنی به نبوت ایشان باور و اذعان دارند و نبوت ایشان یکی از وجوه اشتراک همه مسلمانان است همانطوری که ذات حقتعالی، قرآن و قبله در بین همه مسلمانان مشترک است، پس از خداوند متعال، نبی مکرم اسلام (ص) در رأس همه اشتراکات مسلمانان و محور وحدت آنان است.
کارشناس امور دینی، درباره با تأکید بر اهمیت حفظ وحدت ادامه داد: مهمترین تلاش پیامبر بعد از دعوت به اسلام، تلاش برای حفظ وحدت میان مسلمانان بود به طوریکه در روایات داریم که پیامبر فرمودند:« سوره هود مرا پیر کردند.» و وقتی علت این موضوع را از ایشان جویا شدند، ایشان آیه «فاستقم کما امرت و من تاب معک » را دلیل این حرف خود عنوان میکنند چراکه در این آیه علاوه بر اینکه پیامبر به استقامت امر شدهاند، مسلمانان نیز به استقامت و حفظ وحدت امر شدهاند و پیامبر باید همه مسلمانان را در یک خط نگره دارد.
وی با اشاره به یک واقعه تاریخی د زمان صدر اسلام خاطرنشان کرد: مساجد در اسلام، از جایگاه بسیار ویژهای برخوردارند اما در زمان پیامبر، مسجدی موسوم به مسجد ضرار توسط منافقان و دشمنان اسلام بنا شد تا از آن برای ایجاد فتنه و تفرقه استفاده شد تا اینکه پیامبر مامور به تخریب این مسجد شد چراکه اساس این مسجد بر تفرقه و تخریب و تضعیف وحدت مسلمانان بنا شده بود.
حجتالاسلام ابطحی به ذکر خاطره خود از بازدید از محل مسجد ضرار پرداخت و افزود: چند سال پیش در جریان سفر خود به مکه، از محل مسجد ضرار بازدید کردیم و جالب بود که گویی برکت از این زمین برداشته شده و بعد از آن قابل استفاده نبود به طوری که زمانی سعودیها در این زمین نخل کاشتند و با اینکه نخلهای اطراف همه بارور بودند و رشد کرده بودند، اما نخلهایی در این زمین کاشته شده بود همگی خشک شده بودند.
وی با بیان اینکه حتی از احکام و جزئیات نماز هم میتوان به اهمیت وحدت پی برد ادامه داد: در نماز چنانچه رکنی، عمدا یا سهوا کم یا زیاد شود، نماز باطل است اما در نماز جماعت چنانچه کسی پیش از امام جماعت سر از رکوع یا سجود بردارد و فرصت داشته باشد که به رکوع یا سجود برگردد، باید برگردد و اگرچه رکنی را اضافهتر انجام میدهد اما برای حفظ جماعت بایستی برگردد و این خود اهمیت حفظ وحدت را میرساند.
کارشناس علوم دینی با بیان اینکه مسلمانان باید از پیامبر الگو بگیرند افزود: امیدواریم همه مسلمانان با الگوگیری از پیامبر اکرم(ص) همه با هم علیه دشمن اصلی و واحد خود یعنی اسرائیل و آمریکا متحد و مشتی شوند بر دهان استعمار و امیدواریم که هرچه زودتر این بیداری و آگاهی و وحدت در همه جوامع اسلامی پدیدار شود./
پایان پیام/123منبع: شبستان
کلیدواژه: مسجد مسجد مسجد هفته وحدت نماز جمعه خطبه های نماز جمعه هفته وحدت اصفهان هفته وحدت پیامبر اکرم ص هفته وحدت وحدت وحدت مسلمانان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۱۲۲۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مشکلات جهان اسلام در نتیجه عدم توجه به توصیه های علمای جهان اسلام است/ لزوم وحدت و تقریب بین همه ادیان و مذاهب
ماموستا ملا محمود ابن الخیاط امام جمعه اهل سنت و مدیر مدرسه شافعیه سقز در گفتگو با خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب وحدت عملی در جامعه اسلامی را لازمه حکومت های اسلامی دانست و اظهار داشت: وحدت در ذیل سایه احترام متقابل شکل خواهد گرفت؛ هر زمان مسئله وحدت و تقریب مطرح می گردد باید به مولفه مهم یعنی احترام در این میان توجه ویژه نمود، البته احترام تنها مختص و فی ما بین مذاهب اسلامی نمی باشد بلکه تمام ادیان در جهان بشریت دارای احترام هستند و توهین به هر شخص و مذهب جایز نیست.
وی افزود: خداوند در قرآن کریم در سوره مبارکه آل عمران آیه ۶۴ می فرمایند: " قُل يا أَهلَ الكِتابِ تَعالَوا إِلىٰ كَلِمَةٍ سَواءٍ بَينَنا وَبَينَكُم أَلّا نَعبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلا نُشرِكَ بِهِ شَيئًا وَلا يَتَّخِذَ بَعضُنا بَعضًا أَربابًا مِن دونِ اللَّهِ" یعنی ای اهل کتاب باید در شناخت خداوند متعال در کنار یکدیگر باشید، این بدین معنا است که غیر از مذاهب اسلامی باید ادیان دیگر را به رسمیت شناخت و باید به مقدسات یکدیگر احترام گذاشت و از توهین پرهیز نمود که این ادیان در زمان خود دارای جایگاه و قابل احترام بوده اند.
این عالم اهل سنت، تصریح کرد: روسا و حاکمان کشورهای اسلامی باید بر رویه اسلام و سنت رسول الله حرکت کنند؛ باید اهداف آیه شریفه "وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَ لاتَفَرَّقُوا.." را دنبال کنند و آگاهانه باید با اهداف آنانی که به تفرقه و جدایی دامن می زنند مقابله کنند.
وی عنوان کرد: عمل به به آیه شریفه "واعتصموا به حبل الله" در نتیجه عمل به رهنمودهای علما و فضلای مذاهب اسلامی است، حکام و روسای دولت های اسلامی باید همواره همراه و پیرو خطوط الهی باشند و از توصیه های علمای اسلام استفاده نمایند.
وی اضافه کرد: مشکلات عدیده جهان اسلام در نتیجه عدم توجه به نظرات و توصیه های علمای جهان اسلام است؛ اینکه دشمنان از نفوذ و هر نوع آسیب بر پیکره اسلام استفاده می کنند از عدم همراهی حاکمان کشورهای اسلامی با علما است.
ابن الخیاط در پایان تاکید کرد: تمام مسلمانان اعم از اهل تسنن و تشیع ، باید با همبستگی و متحد پشتیبان نخبگان و علماء باشند و علماء نیز پشتیبان امت اسلام بوده و دولت ها نیز حمایت گر امت ، نخبگان و علماء جهان اسلام باشند تا وحدت مداوم برقرار باشد و دشمنان نتوانند ضربه ای به این اتحاد بزنند.
انتهای پیام/