Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@21:33:06 GMT

کتابخوانی عامل مهم فرهنگسازی برای پیشگیری از جرم است

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۱۴۱۶۷

کتابخوانی عامل مهم فرهنگسازی برای پیشگیری از جرم است

به گزارش خبرنگار مهر، احسان بذرگر شنبه در نشست نقش کتابخانه های عمومی و کتابخوانی در آسیب شناسی و پیشگیری از جرایم و بررسی و رصد میزان محرومیت شهرستان خرامه اظهار داشت: برای بررسی نقش کتاب و کتابخوانی و پیشگیری از جرایم در مرحله اول باید به آمار و تحقیقات میدانی مراجعه نمایم.
وی گفت: در ابتدا باید بررسی کنیم که بیشتر جرایم در سطح شهرستان خرامه در چه گروه‌های سنی و با چه میزان سوادی اتفاق می‌افتد و یا حتی قربانیان جرایم با چه میزان سوادی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه این آمارها و تحقیقات در گذشته انجام شده است، افزود: بیشتر جرایم و نابهنجاری‌هایی که در کشور ما و درسطح شهرستان خرامه اتفاق می‌افتد و همینطور بخش زیادی از کسانی که در زندان‌ها در حال تحمل محکومیت هستند، افراد با سوادهای بسیار پایین و فاقد مهارت هستند

نماینده دادستان خرامه بیان کرد: حتی بخش زیادی از افراد مال باخته و زیان دیده نیز افراد با سوادهای بسیار پایین و با میزان اطلاعات پایین هستند.

بذرگر گفت: شهرستان خرامه جزو شهرستان های امن کشور و با درصد پایین نسبت به جرایم با میزان مجازات در جه اول تا سوم مطابق با ماده 19 قانون مجازات اسلامی و یا جرایم خشن مثل قتل و یا آدم ربایی و غیره است و بخش زیادی از جرایمی که در این شهرستان به وقوع می‌پیوندد جرایمی همانند توهین، نزاع و یا تصادفات می‌باشد که به دلیل عدم آگاهی و یا عدم مدیریت خشم است.

وی گفت: یکی از موثرترین راه‌های پیشگیری جرایم فرهنگ‌سازی از طریق بالا بردن سطح آگاهی افراد جامعه می‌باشد و این مهم حتی در جرایم غیر عمد همانند تصادفات نیز می‌تواند مصداق پیدا کند.

نماینده پیشگیری از وقوع جرم در دادگستری شهرستان خرامه تاکید کرد: به عقیده بسیاری از کارشناسان علت اصلی بالا بودن میزان تصادفات در کشور ما عدم وجود ایمنی مناسب در جاده‌ها و یا عدم وجود استاندارد کافی در خودرو ها می‌باشد؛ جدا از دو علت اول، علت اصلی تصادفات منجر به فوت درکشور ما اشتباهات رانندگان به خصوص رانندگی با سرعت بالا و غیر مجاز است که حتی اگر جاده‌ها و خودروها نیز استاندارد کافی پیدا کنند با این سبک رانندگی و بخصوص رانندگی با سرعت بالا و رانندگی پرخاشگرایانه باز میزان تصادفات بالا خواهد بود.

بذرگر بیان کرد: در این زمینه اگر بخواهیم بررسی تطبیقی داشته باشیم می بینیم در کشورهای که پیشرو در بحث پیشگیری از تصادفات، کشورهایی دیده می شوند که صنعت آن‌چنان پیشرفته ای در صنعت خودروسازی و یا جاده ای ندارند اما با فرهنگ سازی مناسب توانسته‌اند آمار تصادفات خود را بسیار پایین بیاورند به گونه‌ای که در آن کشورها اگر راننده‌ای از تخلفات حادثه ساز مانند رانندگی با سرعت بالا مرتکب شوند گواهینامه آنان به عنوان یک بیمار روانی باطل می‌شود و آن فرد را به مراکز روان درمان معرفی می کنند.

وی با بیان اینکه شاخه‌ای از علم روانشناسی به نام روانشناسی ترافیک به وجود آمده است، تصریح کرد: روان‌شناسی ترافیک حالات و رفتارهای رانندگان را مورد بررسی قرار می‌دهد و می‌گوید اگر راننده‌ای از تخلفات حادثه ساز به طور مثال رانندگی با سرعت بالا استفاده کند و این مسئله به صورت عادت در بیاید و دراختیار شخص نباشد این فرد نیاز به درمان پیدا می‌کند.

مسئول فرهنگی دادگستری خرامه با اشاره به اینکه برخی افراد حرکات نمایشی و خطرناک را در زمان رانندگی انجام می دهند به عنوان افرادی که مهارت خوبی در رانندگی دارد شناخته می شوند و برای برخی افراد در جامعه این حرکات خطرناک به عنوان یک ارزش تلقی می شود افزود: کسی که هدفش از رانندگی، انجام حرکات حادثه ساز و یا رانندگی با سرعت بالا باشد به هر شکل که دراین رابطه قانون‌گذاری شود و میزان جریمه‌ها هم افزایش یابد تا زمانی که این مسئله را یک ارزش تلقی کند و در هرجایی که موقعیت را مناسب بداند مرتکب این اعمال خواهد شد.

بذرگر گفت: اگر بخواهیم از وقوع یک جرم در جامعه پیشگیری کنیم در ابتدا باید نگرش و نگاه را در این رابطه تغییر بدهیم و این مسئله با آگاه سازی افراد جامعه و با بالا بردن سطح اطلاعات عمومی افراد میسر می‌شود که بدون شک یکی از اصلی ترین متولیان این امر نهاد کتابخانه های عمومی درسطح کشور می باشد.

وی بیان کرد: افزایش اگاهی عمومی و سطح اطلاعات افراد حتی در جرایم غیر عمد که جرم در اثر بی احتیاطی و بی مبالاتی اتفاق می‌افتد و فرد هدف و انگیزه مجرمانه ندارد می‌تواند تاثیرگذار باشد. 

نماینده دادستان خرامه گفت: برای رسیدن به این هدف باید مطالعه و کتابخوانی محدود در مکان کتابخانه عمومی نباشد و ایستگاه‌هایی با عنوان مطالعه در سطح شهر و مکان‌های عمومی که مردم روزانه ممکن است وقت خود را در آن مکان‌ها سپری کنند، گذاشته شود.

بذرگر ادامه داد: داشتن اطلاعات حقوقی یک امر لازم برای همه آحاد جامعه می باشد در این راستا از کتابخانه عمومی انتظار می رود که نسبت به تجهیز و تهیه این کتاب‌ها در کنار موضوعات روز و مورد نیاز جامعه اقدام کنند.

وی با بیان اینکه با تصویب قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392 و همینطور قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال 1394 در حال حاضر می توان از این ابزار حتی در قالب مجازات‌های جایگرین حبس نیز بهره برد، اضافه کرد: باید پذیرفت که راه حل‌های سنتی مانند زندان دیگر بازدارندگی خود را از دست داده‌اند و باید به فکر مجازات‌های جایگزین حبس بود که قانونگذار به خوبی دست قاضی را دراین زمینه باز گذاشته است.

نماینده پیشگیری از وقوع جرم در دادگستری خرامه با بیان اینکه در خصوص جایگزینی احکام حبس که توسط قوه قضاییه ابلاغ شد دو نوع حکم را می‌توان برای اینگونه مجرمان دربسیاری از جرایم تعیین کرد، یادآور شد: می‌توان متهمان را به جای محکومیت حبس؛ محکوم به خرید کتاب کرد که این افراد صرفا کتاب را می خرند و به زندان نمی‌روند و یا می‌توان درخصوص افرادی که درزندان هستند به آنها ابلاغ کرد که تعداد معینی کتاب مطالعه کنند.

بذرگر با تاکید براینکه مطالعه علاوه بر افزایش اطلاعات و آگاهی زندانیان، می‌تواند اوقات فراغت آنها را پر کند، تصریح کرد: هدف اصلی از اینگونه فعالیت های فرهنگی از جمله تهیه کتاب و مطالعه آن، افزایش اگاهی و تقویت روح ایمان و اراده است چرا که بی شک یکی از عوامل اصلی ارتکاب جرم عدم اگاهی است و باید این نکته را نیز درنظر داشت که انجام کار فرهنگی و علمی نیازمند صبوری و ممارست است.

وی در پایان گفت: بسیاری از افراد حتی با خواندن یک صفحه کتاب یا شنیدن یک جمله مسیر زندگی‌شان را عوض کرده‌اند بر همین اساس مطالعه کتاب می‌تواند چنین تاثیرات مثبتی را در سطح جامعه را دارد.

کد خبر 4773739

منبع: مهر

کلیدواژه: خرامه کتابخانه بوشهر زلزله یوم الله 13 آبان شهرکرد ایلام گرگان راهپيمايي 13 آبان شیراز تئاتر کودک و نوجوان قزوین هفته وحدت خطبه های نماز جمعه سفر استانی بیرجند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۱۴۱۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت نظارت بر دوربین‌های راهنمایی و رانندگی

 

به گزارش شهروند خبرنگار خبرگزاری صداوسیما،دوربین‌های هوشمند زیادی در سطح شهرها است  که راننده متخلف را شناسایی می‌کنند. 

برخی از رانندگان شاکی هستند که چرا وقتی خودروشان در محل تخلف حضور نداشته،  توسط دوربین ها جریمه شده‌اند.

رییس پلیس راهور فراجا  به تازگی گفته : ۵ درصد جرایم رانندگی اشتباهی ارسال می‌شود که برای رفع این خطا باید دوربین‌ها نوسازی شود.

سردار تیمور حسینی افزود : دو موضوع باعث اشتباه ارسال شدن جرایم رانندگی است؛ یک، موضوع کیفیت دوربین‌ها و دو، دستکاری ارقام پلاک خودرو توسط برخی از رانندگان است.

سردار حسینی گفته : سامانه رسیدگی غیرحضوری یا اینترنتی به اعتراضات در دست آماده‌سازی است و امیدواریم به‌زودی یعنی در سال ۱۴۰۳ بتوانیم این سامانه را معرفی و رونمایی کنیم تا دیگر برای اعتراض به تخلفات رانندگی نیاز به مراجعه حضوری نباشد.

متن پیام شهروند خبرنگار ما:

متاسفانه پلیس راهور به دوربین ها نظارت ندارد سرعت مجاز روی تابلو نرسیده به دوربین راهنمای و رانندگی در پمپ بنزین افتخاری در اتوبان شهید کسایی در تبریز  ۸۰ کیلومتر بر ساعت می باشد ولی  با هر سرعتی عبور کنیم  توسط دوربین ها جریمه می شویم. 

دیگر خبرها

  • تمدید مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی
  • مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاه های کتابخوانی تمدید شد
  • برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه
  • برگزاری جام باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه
  • ضرورت نظارت بر دوربین‌های راهنمایی و رانندگی
  • پرداخت قسطی خلافی خودرو ۱۴۰۳: رهایی از بار سنگین جرایم رانندگی
  • بیشترین زندانی غیرعمد در تهران
  • تهران بیشترین زندانی جرایم غیرعمد را دارد
  • تجلیل جامعه معلولان از یک برنامه تلویزیونی/«نامیرا» فرهنگسازی کرد
  • ۵ درصد جرایم رانندگی اشتباه ارسال می‌شود/ دو علت بروز خطا