Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- مدیر پایگاه تاریخی معبد آناهیتا از شروع مطالعات جدید باستان شناسی در این معبد پس از ۲۶ سال خبر داد. تاریخ انتشار: 16:02 - 25 آبان 1398 - کد خبر: ۵۶۸۳۹۲

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان،مرتضی گراوند، مدیر پایگاه تاریخی معبد آناهیتا از استقرار گروه باستان شناسی دانشگاه ساپینزا رم در معبد تاریخی آناهیتا خبر داد و گفت: این گروه هفت نفره در راستای انجام مطالعات باستان شناسی و مستندنگاری در این معبد تاریخی مستقر شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: آخرین باری که مطالعات باستان شناسی و مستندنگاری در این معبد تاریخی انجام گرفته، مربوط به سال ۱۳۷۲ است که توسط چند تن از باستان شناسان ایرانی صورت گرفت.

مدیر پایگاه معبد تاریخی آناهیتا در تشریح فعالیت‌هایی که این گروه در محوطه باستانی معبد انجام خواهند داد، گفت: این گروه از صبح امروز (۲۵ آبان) در گام ابتدایی فعالیتشان، مطالعه سبک نظام ستون‌سازی در معبد آناهیتا را به منظور مقایسه با سبک نظام ستون سازی در یونان و روم باستان شروع کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: کشف اتاق‌های مخفی خانه اجدادی چرچیل +عکس

این مسئول گفت: این گروه در این بخش از مطالعه خود روی اندازه گیری و بررسی ستون‌ها و سرستون‌های محوطه باستانی معبد کار می‌کنند.

وی  مطالعه روی یافته‌های باستان شناسی کشف شده در محوطه معبد را از دیگر فعالیت‌های این گروه اعلام کرد و گفت: تهیه عکس، طراحی و بازنگری در ویژگی مواد فرهنگی کشف شده در معبد از نظر فرم و شکل، کارکرد‌ها و تعیین بازه زمانی از جمله کار‌هایی است که در این بخش انجام خواهد گرفت.

تلاش برای یافتن بقایای جاده تاریخی ابریشم در ضلع جنوبی معبد باستانی آناهیتا از برنامه‌های دیگر گروه باستان شناسی دانشگاه ساپینزا رم در مطالعه این معبد خواهد بود که گراوند به تشریح آن پرداخت و گفت: از آنجایی که مورخان قدیمی در آثار خود از قرار گرفتن معبد آناهیتا در مسیر گذر جاده شاهی یا تاریخی ابریشم یاد کرده‌اند و از سوی دیگر در ضلع جنوبی این معبد هم پلکانی قرار گرفته، برای همین باستان شناسان ایتالیایی در این بخش هم مطالعات ژئوفیزیک خواهند داشت تا شاید بقایای این جاده تاریخی را پیدا کنیم.

مدیرپایگاه تاریخی معبد آناهیتا گفت: در بررسی‌هایی که در این قسمت معبد انجام می‌گیرد، بدنبال این هستیم که ببینیم آیا در زیر سطح صاف کنونی ضلع جنوبی قبلا ساخت وسازی وجود داشته و آیا می‌توان بقایای جاده شاهی هخامنشی و یا راه ابریشم را پیدا کرد، یا نه.

وی با بیان اینکه مرحله اول مطالعات گروه باستان شناسی دانشگاه در معبد آناهیتا به مدت ۲۰ روز طول می‌کشد، گفت: این گروه پس از انجام این مرحله از مطالعات به منظور بررسی دستاورد‌های خود به ایتالیا بازخواهند گشت و اواخر اسفند و یا اوایل سال آینده برای شروع مرحله دوم مطالعاتشان که گاه شماری و تعیین قدمت بنا بخشی از آن است، به کرمانشاه خواهند آمد.

منبع: باشگاه خبرنگاران
انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: معبد آناهیتا باستان شناسی آثار باستانی کرمانشاه کشف آثار باستانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۱۴۹۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی میراث فرهنگی ساماندهی و مرمت کاروان‌سرای تاریخی جنب شرکت نفت ارومیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  مرتضی صفری در بازدید از کاروان‌سرای شرکت نفت ارومیه اظهار کرد: این کاروان‌سرا از جمله بنا‌های تاریخی ارومیه بوده که در اختیار مالک بخش خصوصی قرار دارد که با گفتگو‌های انجام شده با مالک آن مقرر شد نسبت به ساماندهی آن اقدام شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی افزود: به‌منظور جلوگیری از تخریب بیشتر این مجموعه اقدات احیا و مرمت حجرات پیرامون کاروان‌سرا زیر نظر کارشناسان مرمت و احیا اداره‌کل در اسرع وقت عملیاتی خواهد شد 

او گفت: همچنین برای ساماندهی این بنا شهرداری ارومیه نیزاعلام آمادگی جهت مشارکت داشته است و آواربرداری و محوطه‌سازی با همکاری این مجموعه انجام خواهد شد.

صفری گفت: کاروان‌سرای شرکت نفت ارومیه یکی از مجموعه‌های تاریخی متعلق به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی است.

دیگر خبرها

  • اراضی محوطه ربع رشیدی بسیار مهم و حساس از نظر باستان شناسی است
  • ساخت و ساز در یک شهرک جیرفت با شکایت میراث متوقف شد
  • کشف نقوش صخره‌ای جدید در ورزقان
  • کشف نقوش صخره‌ای در منطقه تاریخی ورزقان
  • موزه مردم شناسی رختشویخانه - زنجان
  • موزه آذربایجان میزبان اشیای تاریخی موزه ایران باستان در روز موزه
  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • کاروانسرای تاریخی شرکت نفت ارومیه ساماندهی می شود
  • آمادگی میراث فرهنگی ساماندهی و مرمت کاروان‌سرای تاریخی جنب شرکت نفت ارومیه
  • ساخت‌وساز در محدوده باغ گیاه‌شناسی به کجا رسید؟