Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-03@07:40:31 GMT

مالکیت فکری بدون آمار مانع گفت و گوی اقتصادی است

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۱۵۵۱۱

مالکیت فکری بدون آمار مانع گفت و گوی اقتصادی است

حکمت نیا با بیان اینکه مدیریت قرارداد نیازمند یک مهندسی است، گفت: نهادهای نشر باید نقش مهمی برای طراحی قراردادهایشان داشته باشند.

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «محمود حکمت نیا» امروز شنبه 25 آبان در دومین همایش ملی حقوق نشر که در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد، گفت: وقتی می گوییم از مالکیت فکری حمایت می کنیم یعنی از خلق حمایت می کنیم نه فهم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اساسا در مالکیت فکری در حوزه ادبی، هنری و صنعتی چیزی را در ذهن خود می آفرینیم، به گونه ای که اگر آن را ابراز نکنیم دیگری از آن مطلع نمی شود.

 

معاون حقوق مالکیت فکری وزارت دادگستری ادامه داد: وقتی مالکیت فکری را فهم می کنیم از وزارت علوم جدا می کنیم. نظریه موضوع فهم است. آنچه طرف خلق کرده درگیر مالکیت فکری است. حقوق مالکیت فکری فقط کتاب نیست، آثار هنری دیگر مانند معماری و عکاسی را در بر می گیرد.

 

وی تصریح کرد: در نظام ادبیاتی ما خیلی به قانون توجه شده است. وظیفه قانون این است که حق را مقرر کند و استثنائات موضوع حق را بگوید. در مدیریت حق نیاز مبرم به قرارداد داریم، بیش از قانون نیاز به اطلاعات و آمار داریم. قراردادها از ماده 183 در قانون مدنی آغاز می شود.


حکمت نیا با اشاره به اینکه قرارداد قانون است، بیان کرد: وقتی دادگاه می خواهد وارد شود، اولین چیزی را که جلو می گذارد، قرارداد است؛ پس اول باید سراغ قرارداد برویم. بخشی از حقوق که میان افراد دارد محقق می شود، عنصر تنظیم کننده اش قرارداد است.

 

وی با بیان اینکه مالکیت فکری منهای آمار مانع گفت و گوی اقتصادی است، افزود: قانون حق و تکلیف را روشن می کند. قرارداد مدیریت حق می کند، ما مدل تصمیم گیری نداریم. در قانون 1348 چندان به قراردادهای نشر توجه نکردیم. ما مدل قراردادی نیاز داریم. دو نوع مدل قراردادی در ساختار جدید خواهیم داشت، یکی قراردادهایی که حالت عمومی دارد و یک سری هم که خصوصی هستند. یکی از بندهای حقوق مترتب به ادبیات و هنر است. قرارداد عمومی را احاله داریم به سازمان های مدیریت جمعی. مدیریت قرارداد یک مهندسی می خواهد که وظیفه کنشگران است. نهادهای نشر باید بخش مهمی برای طراحی قراردادهایشان داشته باشند. احساس می کنم که کارگاه های تخصصی برای قراردادنویسی نیاز داریم.

پایان پیام/14

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد مسجد هفته وحدت مسجد نماز جمعه کانون های فرهنگی هنری مساجد خطبه های نماز جمعه کنفرانس وحدت اسلامی اصفهان اردبیل پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات نشر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۱۵۵۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونه سرمایه‌گذاری ۲هزار میلیارد تومانی در حوزه پسماند شکل گرفت؟

رضا محمدی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در مورد دلایل تبدیل ۱۵۴ قرارداد به ۱۴ قرارداد اظهار کرد: یکی از وظایف اصلی شهرداری تهران، موضوع رفت و روب و نظافت شهر است. چندین سال و در ادوار مختلف بر روی این موضوع و نحوه پاکسازی و نظافت شهر فکر و کار شده و همچنین قوانین و قرارداد‌هایی منعقد و یا اصلاح شده است. 

وی افزود: در نیمه‌دوم دهه هشتاد، قرارداد‌ها به صورت تجمیعی بسته شد. ۱۸۰ قرارداد به ۵ قرارداد تبدیل و شهر به ۵ پهنه تقسیم و به پیمانکاران واجد شرایط واگذار شد. علت این موضوع مکانیزه کردن رفت و روب شهر توسط پیمانکاران بود. این طرح همچنین در نیمه اول دهه نود هم ادامه داشت که وضعیت رفت و روب خوبی را در آن مقطع شاهد بودیم. 

وی در ادامه با اشاره به اینکه از نیمه دوم دهه نود تعداد قرارداد‌ها به بیش از ۱۵۰ قرارداد افزایش یافت، ادامه داد: این امر موجب تکثر و در واقع تضعیف پیمانکاران شد و در نتیجه شاهد آغاز روند کاهش کیفیت نظافت و رفت و روب شهر بودیم. 

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با بیان اینکه امروز یک تجربه خوبی را از گذشته کسب کردیم و با یک نگاه بلند ۱۵۴ قرارداد را به ۱۴ قرارداد تبدیل کردیم، تصریح کرد: پیمانکارانی که توانایی فنی، مدیریت و مالی بهتری داشتند با شرکت در مناقصه کار را آغاز کردند. زمان اجرای قرارداد‌ها از یک سال به سه سال افزایش یافت و شرایط برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فراهم شد تا پیمانکاران با توجیه اقتصادی پای کار نظافت شهر بیایند و در این حوزه با نگاهی ۳ ساله سرمایه‌گذاری کنند. 

محمدی خاطرنشان کرد: در بازه زمانی ۳ ماهه‌ای که قرارداد‌های جدید به پیمانکاران ابلاغ شده است، در حوزه تنظیف و نگهداشت شهر بالغ بر ۲هزار میلیارد تومان توسط بخش خصوصی در سازمان مدیریت پسماند سرمایه‌گذاری شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • مافیا از هر اتوبوس داخلی چند هزار یورو به جیب می‌زند!  | «یک فرد خاص مانع ورود اتوبوس برقی به ایران شده ...»
  • دولت جمع‌گرا؛ مبنای اقتصاد دستوری
  • رسالت مالکیت فکری، شناسنامه‌دار کردن تولد نوآوری‌هاست
  • قطع بدون مجوز درختان در ‌عظیمیه کرج
  • چگونه سرمایه‌گذاری ۲هزار میلیارد تومانی در حوزه پسماند شکل گرفت؟
  • حل نشدن مشکل نرخ تامین مالی برای فعال‌سازی بنگاه‌ها مانع از تحقق جهش تولید است
  • آمار شهدای غزه به ۳۴ هزار و ۵۳۵ نفر افزایش یافت
  • آخرین آمار از میزان بارش‌ها در کشور / ایران از خشکسالی دور شد؟
  • مهم‌ترین دلایل خودکشی در استان وضعیت فرهنگی، اقتصادی و افسردگی می‌باشد
  • موضوع شیرابه در مجموعه آرادکوه واقعیت ندارد/ حقوق پاکبانان افزایش یافته است