Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از عارضه‌هایی که در طول عمرمان دچار شده‌ایم، سردرد است.  سردردها با یکدیگر تفاوت‌هایی از نظر نوع، علت و زمان وقوع باهم دارند؛ در ادامه این متن با انواع و علل برخی از سردردها آشنا می‌شوید.

میگرن

یکی از معروف‌ترین سردردهای شناخته شده میگرن است، سردردهای ناشی از میگرن می‌تواند تا چند روز ادامه پیدا کند افراد مبتلا به این نوع سردرد به صدا و نور حساس هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نوع سردرد ممکن است موجب سوزن سوزن شدن صورت و اختلال در صحبت کردن شود، برخی از نشانه‌های میگرن مانند سکته مغزی است، به همین علت در صورت مواجه شدن با این نوع نشانه‌ها به پزشک مراجعه کنید.

افرادی که دچار اختلالات استرس و اضطراب هستند بیشتر از افراد دیگر در معرض ابتلا به این بیماری قرار می‌گیرند.

سردرد  خوشه‌ای

نوع دیگری از سردردها سردرد خوشه‌ای است که همراه با دردهای شدید در اطراف یا پشت یک چشم ایجاد می‌شود، این نوع سردردها معمولا از چند روز تا چند هفته اتفاق می‌افتد و ناگهان فروکش می‌کند و ممکن است فرد تا هفته‌ها و ماه‌ها سردرد نداشته باشد. این نوع سردرد‌ها در مردان رایج‌تر است، سردرد خوشه‌ای معمولا در عرض ۱۵ دقیقه به اوج خود می‌رسد و در حدود ۲ ساعت طول می‌کشد، علل این نوع سردرد‌ها هنوز شناخته نشده است، البته شواهدی مبنی بر نوعی اختلال عصبی در ضرب‌آهنگ شبانه‌روزی بدن ممکن است وجود داشته باشد.

سردردهای هورمونی این نوع سردرد بیشتری در زنان دیده می‌شود و آن هم به دلیل اختلالات هورمونی است، دارو‌های جلوگیری از بارداری ممکن است در میزان استروژن زنان مؤثر باشد و باعث بروز سردرد‌های هورمونی شوند. این نوع سردرد به طور ویژه با چرخه قاعدگی مرتبط است و به عنوان میگرن قاعدگی نیز شناخته شده است. این نوع سردرد می‌تواند قبل یا بعد از قاعدگی و همچنین در طی دوره تخم‌گذاری آشکارشود، ۶۰ درصد از زنان این سردرد‌ها را تجربه می‌کنند، دارو‌هایی مانند ناپروکسن و ورزش‌های آرامش‌بخش همچون یوگا و یا اصلاح رژیم غذایی می‌تواند در بهبود این نوع سردرد کمک کند.

سردردهای کافئینی

اگر نوشیدنی‌های گرم مانند قهوه و چای را دوست دارید و در طول روز زیاد از این نوشیدنی‌ها استفاده می‌‌کنید مغز شما به همان مقدار روزانه از کافئین عادت می‌کند و اگر قهوه یا چای معمولی‌تان را به هر علت در روز ننوشید مغزتان به مشکلاتی برخواهد خورد و در آخر با یک سردرد ناگوار مواجه خواهید شد.

سردردی که بر اثر افزایش فشار خون به وجود می‌آید

یکی دیگر از انواع سردردها به علت افزایش فشار خون است؛ این نوع سردرد معمولاً در هر دو طرف سر رخ می‌دهد و با هر نوع فعالیت بیشتر می‌شود، افرادی که دچار این سردرد می‌شوند ممکن است دچار تغییراتی در بینایی، بی‌حسی یا سوزن‌سوزن شدن صورت، خون‌ریزی بینی، درد قفسه سینه و تنگی نفس مواجهه شوند. این نوع سردرد با کنترل فشار خون کاهش می‌یابد، تنها راه کنترل این سردرد پیشگیری از افزایش فشار خون است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت فشار خون میگرن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۱۸۱۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزمایش خون ممکن است آرتروز زانو را پیش‌بینی کند

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، پس از تجزیه و تحلیل خون ۲۰۰ زن سفیدپوست بریتانیایی که نیمی از آنها به آرتروز زانو مبتلا بودند و نیمی دیگر مبتلا به این بیماری نبودند، محققان دریافتند که وجود برخی از نشانگرهای زیستی زنان مبتلا به آرتروز زانو را از زنان بدون این بیماری متمایز می‌کند.

دکتر «ویرجینیا بایرز کراوس»، نویسنده ارشد این مطالعه و جراح ارتوپدی در دانشکده پزشکی دانشگاه دوک کارولینای شمالی، گفت: «ما دریافتیم که می‌توانیم افرادی را که در معرض خطر ابتلاء به آرتروز زانو هستند شناسایی کنیم، اما چیزی که هیجان‌انگیز بود این بود که هشت سال قبل از اینکه آنها تغییراتی در اشعه ایکس داشته باشند، توانستیم آن را شناسایی کنیم.»

این مطالعه مبتنی بر تحقیقات قبلی است که در آن آزمایش خون ۷۴ درصد دقت در پیش‌بینی پیشرفت آرتریت زانو و دقت ۸۵ درصد در تشخیص آرتریت زانو را نشان داد.

در حالی که هیچ درمانی برای آرتروز زانو وجود ندارد، موفقیت درمان‌های جدید می‌تواند به شناسایی زودهنگام بیماری و کاهش سرعت پیشرفت آن بستگی داشته باشد.

محققان تاکید کردند که درست مانند بیماری قلبی، پوکی استخوان یا بیماری آلزایمر، آرتروز زانو نیز یک اختلال مزمن است که معمولاً در اواخر بیماری تشخیص داده می‌شود. به گفته محققان، با شناسایی زودتر آن، پزشکان به طور بالقوه می‌توانند این بیماری را قبل از اینکه ناتوان کننده شود، متوقف کنند.

کراوس گفت: «در واقع با شناسایی زودتر آن، می‌توانیم از ناتوانی، درد و بدتر شدن کیفیت زندگی جلوگیری کنیم.»

به گفته کراوس، اگر بیماران از طریق آزمایش خون متوجه شوند که در معرض خطر بالای آرتروز زانو هستند، می‌توانند تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کنند که شامل کاهش وزن، ورزش، تغذیه سالم یا حتی تزریق استروئید می‌شود.

محققان همچنین تاکید کردند که آرتروز زانو برای بیماران چیزی بیش از دردناک است: همچنین منجر به اکثر موارد تعویض مفصل می‌شود و بار اقتصادی زیادی ایجاد می‌کند.

کد خبر 6097590

دیگر خبرها

  • ناهنجاری گوژپشتی چگونه مشخص و درمان می‌شود؟
  • ناهنجاری گوژپشتی چگونه تشخیص و درمان می‌شود؟
  • اگر دستتان سوزن سوزن می‌شود به این بیماری‌ها دچار شده‌اید
  • دلیل مهم دل درد صبحگاهی و درد معده بعد بیدار شدن
  • ۲ دلیل مهمِ افزایش آمار آبله‌ مرغان در ایران/ کدام کودکان آبله مرغان نمی‌گیرند؟
  • ۲ دلیل مهمِ افزایش آمار آبله‌ مرغان در ایران | کدام کودکان آبله مرغان نمی‌گیرند
  • آزمایش خون ممکن است آرتروز زانو را پیش‌بینی کند
  • کدام‌ سرطان‌ها با سیگار کشیدن سراغ ما می آیند
  • ببینید | میگرن چیست؟
  • میگرن چیست؟ + فیلم