Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-06@00:10:29 GMT

اثرات بلند مدت افزایش قیمت بنزین چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۱۸۵۸۵

اثرات بلند مدت افزایش قیمت بنزین چیست؟

علی سرزعیم در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره افزایش قیمت بنزین اظهار داشت: این سیاستی است که سختی‌های در کوتاه‌مدت برای ۵ دهک بالای جامعه دارد و منافعی نیز برای ۵ دهک پایین جامعه در پی دارد.

وی افزود: ۵ دهک بالای جامعه که عموما خودرو دارند، یعنی نیمی از جامعه ایران خودرو دارد، نمی‌خواهند تغییری در وضع موجود رخ دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گروهی هم که ضعیف‌تر و در استان‌های دورافتاده هستند، نمی‌توانند منافع خود را بیشتر نشان دهند و پیگیری کنند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: لازم است که ما از سیاست افزایش قیمت بنزین دفاع کنیم، چون در کوتاه‌مدت به فقرزدایی کمک می‌کند؛ گرچه رفاه نیمه بالای جامعه را تا حدی پایین می‌آورد. اما اگر این سیاست را اجرا نکنیم، فقر نیمه پایین جامعه با سرعت بیشتری صورت می‌گیرد.

سرزعیم تاکید کرد: ما برای حفظ قدرت خرید یا افت کمتر قدرت خرید دهک‌های پایین جامعه، به این سیاست در کوتاه‌مدت تن دهیم. این سیاست البته در بلندمدت اثرات بیشتری به دنبال دارد که حداقلی‌ترین آن، مربوط به آلودگی هوا است. ما هر زمان که با آلودگی هوا مواجه می‌شویم، باید به این سوال فکر کنیم که در نهایت چه زمانی باید این مساله را حل کنیم.

وی متذکر شد: هیچ راهی جز این‌که قیمت بنزین را بالا ببریم و بخشی از منابع آن را صرف توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی بیاوریم، وجود ندارد. بیشتر کشورهای دنیا که مشکل ترافیک را حل کرده‌اند، از این راه رفته‌اند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: این ملاحظات است که ما را به سرعت به این سمت سوق می دهد که از این سیاست دفاع کنیم. البته به این معنا نیست که وقت اجرای آن، الان بود. خیر، خیلی زودتر از این‌ها باید قیمت سوخت بالا می‌رفت و متاسفانه دولت دیر عمل کرد، اما باز هم امروز بهتر از فرداست.

سرزعیم گفت: نکته دوم، مربوط به تاکتیک‌های اجرای آن است. به نظر من دولت اول باید پول را واریز می‌کرد و بعد قیمت را بالا می‌برد. ما اول می‌توانستیم پول چاپ کنیم و بعد از محل درآمد بنزین، پول را پس بدهد. می‌شد فعلا این کار را کرد و منطقی هم بود.

وی افزود: اما و اگرها برای قبل از هر داستانی است و اگر الان به اما و اگر بپردازیم، یعنی این‌که ما هیچ‌گاه در ایران به اصلاحات اقتصادی نپردازیم و همین‌طور آرام آرام وضعمان بدتر شود.

این کارشناس اقتصادی درباره بازتوزیع درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین تصریح کرد: عین یارانه نقدی است. مکانیزم آن هم این‌گونه است که با توجه به این‌که هر ماه پرداخت نقدی یارانه‌ها را داریم، به این گروه کمک حمایتی پرداخت خواهد شد.

سرزعیم درباره یارانه‌های پنهان عنوان کرد: ما اگر همه یارانه‌های دولت را حذف کنیم و به مردم پول نقدی بدهیم، عدد آن تا ۷۰۰، ۸۰۰ هزار تومان به هر نفر می‌گویند می‌رسد، کف آن را می‌گویند ۵۰۰ هزار تومان است. ما تا این‌جا خیلی فاصله داریم.

۲۲۳۲۲۵

کد خبر 1321919

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: بنزین سهمیه بندی بنزین واردات بنزین قاچاق سوخت بنزین و گازوئیل پمپ بنزین افزایش قیمت کاهش قیمت ها هدفمندسازی یارانه ها یارانه توزیع نقدی یارانه حذف یارانه یارانه انرژی یارانه پنهان بنزین سهمیه بندی بنزین بارش برف باران تیم ملی فوتبال ایران ایالات متحده آمریکا مارک ویلموتس افزایش قیمت تجمعات اعتراضی یارانه کاهش قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۱۸۵۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدردانی وزیر بهداشت از تلاش جامعه مامایی در اجرای سیاست‌های جوان‌سازی جمعیت

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پیامی روز ماما را تبریک گفت و از تلاش‌های جامعه مامایی در اجرای سیاست‌های جوان‌سازی جمعیت قدردانی کرد.‌

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وبدا، بهرام عین اللهی در پیامی روز ماما را تبریک گفت که متن این پیام به شرح زیر است:

«روز جهانی ماما، فرصت مناسبی برای یادآوری اهمیت جایگاه مامایی در نظام سلامت و پاسداشت حرفه‌ای مقدس و مؤثر در تحقق اهداف و برنامه‌های نظام بهداشتی و درمانی کشور است.

قشری سختکوش و صبور که خدمات آنان، ایران اسلامی را به پرچمدار ترویج فرهنگ خانواده محور در دنیا تبدیل کرده است.

اینجانب با تبریک این روز ارزشمند و با شعار "هر ماما یک سفیر جوانی جمعیت"؛ ضمن اهتمام مجدانه در راستای ارتقاءکرامت این عزیزان، جایگاه والای جامعه‌ی پرتلاش مامایی در اجرای موفق برنامه جوانی جمعیت به عنوان یکی از سیاست‌های کلان حکمرانی سلامت، که ضامن حیات و توسعه نهاد اصیل خانواده بوده است، را ارج می نهم.»

کد خبر 750785

دیگر خبرها

  • اساتید دانشگاه سرآمدان فرهنگی جامعه هستند
  • هدر رفت ۲۵ میلیون دلاری بنزین در سال
  • قیمت عجیب بنزین آنلاین
  • قدردانی وزیر بهداشت از تلاش جامعه مامایی در اجرای سیاست‌های جوان‌سازی جمعیت
  • قیمت عجیب بنزین آنلاین / ۱۰ لیتر ۶۹ هزار تومان
  • فرونشاندن التهابات اجتماعی و تنش‌های داخلی، ضرورتی امنیتی است
  • قدردانی از تلاش جامعه مامایی در اجرای سیاست‌های جوان سازی جمعیت
  • اثرات تورم بر زندگی مردم با اختصاص سهمیه بنزین به نفر خنثی می شود
  • تمرکز بر توسعه سبد سوختی کشور با تکیه بر افزایش مصرف CNG و LPG ضروری است
  • سیاست ارزی غلط بانک مرکزی باعث کم اثر شدن رشد اقتصادی/قیمت کالاهای اساسی با قیمت ارز آزاد مچ شده است