Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانش آموخته دانشگاه استنفورد گفت : فرض کنید بنزین ما مفت در می آید، حالا مفت در می آید، معنی‌اش این نیست که ارزشش صفر است. این را می توانید بروید لب مرز به قیمت معقول بفروشید. این را می شود گذاشت پشت کامیون، تانکر، نفتکش و فروخت و از درآمدی که حاصل می شود، بهداشت عمومی، آموزش ، زیر ساخت ، حمل و نقل عمومی و هزاران خدمت دیگر ایجاد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گروه نفت و انرژی بازارنیوز : در پی اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت، شائبه های زیادی پیرامون چرایی و چگونگی اجرای این طرح بین کارشناسان و مردم به وجود آمد. در همین راستا، بازنشر و بازخوانی بخشهایی از مصاحبه محمد مروتی، دانش‌آموخته پسا دکترای اقتصاد انرژی دانشگاه استنفورد و دکترای اقتصاد از دانشگاه تگزاس آستین آمریکا، در مورد مصرف بنزین در کشور، چگونگی اصلاح قیمت بنزین و سایر موارد مربوط به قیمت سوخت، خالی از لطف نیست. متن کامل این مصاحبه را از اینجا می توانید بخوانید.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

*از هر لیتر بنزین مصرفی، می توانیم 6500 تومان درآمد داشته باشیم

فرض کنید ما نفت را ۸۰ دلار می‌فروشیم و قیمت بنزین هم همان ۸۰ دلار است (ارزش افزوده فرآوری را کنار بگذاریم). ما هر لیتری که اینجا می‌سوزانیم، همان بنزینی است که می توانستیم بشکه ای ۸۰ دلار بفروشیم. تقریبا هر لیتر بنزین نیم دلار برای ما در می‌آید، پولی است که می توانیم نقد کنیم و می‌سوزانیم. فرض کنید دلار ۱۵ هزار تومان است، نیم دلار برابر ۷هزار و ۵۰۰ تومان است، هزار تومان آن از مردم گرفته می‌شود. بنابراین هر لیتر بنزینی که مصرف می‌شود ۶۵۰۰ تومان می توانستیم از آن عایدی داشته باشیم.

بیشتر بخوانید : سود ۵۰ هزار تومانی با قاچاق ۴ لیتر بنزین به ترکیه/باید ذهنیت غلط مردم در مورد نفتِ مُفت را اصلاح کرد

*وضع گازوئیل خیلی فجیع تر از بنزین است

تقریبا هر ایرانی روزی ۷ هزار تومان یارانه بنزین مصرف می‌کند. در قیمت‌های فعلی بیش از ماهی ۲۰۰ هزار تومان سهم یارانه بنزین هر ایرانی است. حالا گازوئیل و باقی مخلفات هم حساب کنیم، با این حساب که وضع گازوئیل از بنزین خیلی فجیع‌تر است، چون قیمت گازوئیل خیلی کمتر از قیمت های جهانی است. قیمت جهانی گازوئیل و بنزین خیلی به هم نزدیک است. یعنی ما یارانه گازوئیلمان بیشتر هم هست.

* اعتماد عمومی نسبت به اصلاح قیمت سوخت پایین است

فرض کنید من به شما می‌گویم تا سر کوچه برویم فلان کار را انجام می‌دهیم، وقتی شما قبول کنید، این کار انجام می‌شود. من، رئیس جمهور و شما نماینده شهروندان، مشکل این است که شما می‌ترسید بنزین گران شود و من بروم و آن پول را به شما ندهم، یا بازی در بیاورم. این است که من فکر می‌کنم مردم به ساختار دولت انقدر اعتماد ندارند که می‌تواند مسئله را به طور منصفانه‌ای حل بکند.

بیشتر بخوانید : افزایش ۶ میلیونی تولید نفت آمریکا از ۲۰۰۷، معادل کل تولید ما در ده سال است/عراق با امکانات ضعیف تر از ما، تولید خود را ۳۰ درصد افزایش داد

*درآمد قاچاق 4 لیتر بنزین به ترکیه، با درآمد روزانه یک کارگر ساختمانی در تهران برابر است

بنزین در ترکیه الان حدودا لیتری ۱۸هزار تومان است، الان شما یک چهار لیتری بنزین قاچاق کنی، ۵۰ هزار تومان سود می‌کنید. یعنی عملا یارانه‌ای که قرار است دولت به مردم بدهد تا مصرف کنند، یک چهارمش می رود. شما فرض کنید حقوق روزانه یک کارگر ساختمانی در تهران یا هرجایی مثلا ۵۰ هزار تومان است، شما یک ۴ لیتری بنزین قاچاق کنید، بیشتر از او سود می‌کنید. این که خرده ریز است، یعنی هیچوقت کسی با ۴ لیتری قاچاق نمی‌کند.

*با فروش یک بشکه بنزین در سواحل بلوچستان، سالت را ساختی

تازگی می‌خواندم لوله‌هایی به طول چندین کیلومتر از زیر مرز می کشند، از این طرف پمپاژ می‌کنند و از آن طرف جمع می‌کنند و می‌برند. یا مثلا در خلیج فارس خیلی اتفاق می‎افتد که قاچاقچی در عمق ساحل، بنزین ها را جمع می کند در تانکر می‌ریزد. شما در ساحل گواتر در سیستان و  بلوچستان یک بشکه بنزین قاچاق کنید، ماه و سالت را ساختی. به علاوه این که آن تبعات نقدینگی را با تدابیر دیگری می‌شود جمع کرد. درست است این طرح بدی‌هایی دارد ولی از آن طرف انقدر وضع فعلی بنزین فجیع و گریه آور است که اصلا قابل مقایسه نیست. یک چهارمش دارد قاچاق می شود. کافی است قاچاقچی ده درصد زیر قیمت بفروشد، همه سمت او می‌آیند.

*اصلاح سبک زندگی با اصلاح قیمت سوخت

صبح مردم بلند شوند قیمت بنزین دو برابر شده باشد،کسی که پراید دارد و قرار است از بومهن تا میدان ونک بیاید تا به محل کارش برسد، خیلی ناراحت می شود و حساب می‌کند که مثلا یک دهم ماهیانه‌اش را باید صرف بنزین کند، ولی نمی‌تواند کاری بکند. اگر سرکار نرود دیگر نان ندارد که بخورد، بنابراین مجبور است سرکار برود. اتفاقی که در بلند مدت می افتد این است که الگوهای مصرف عوض می‌شود. یعنی کسی که جای دورتری خانه می‌گرفته به خاطر این که حیاط بزرگی داشته باشد، وقتی قیمت بنزین زیاد می‌شود می‌گوید من نمی توانم یک حیاط بزرگ داشته باشم. من اگر بدانم که بنزین گران است، می‌گویم بهتر است که به جای این که بروم بومهن زندگی کنم، در تهران یک خانه کوچکتری اجاره کنم. ولی این اتفاق در چند ماه می‌افتد نه در چند روز.

بیشتر بخوانید : نباید از افزایش قیمت نفت خوشحال باشیم/معلوم نیست تولید نفت عربستان، واقعی است یا بلوف سیاسی/در تحریم نفتی ایران، اوباما از ترامپ عاقل تر بود

*باید ذهنیت غلط بنزین مفت را اصلاح کرد

مردم ایران اگر اعتراضی دارند ناشی از رویه‌هایی است که به آن‌ها تحمیل شده، ولی مردم این تصور غلط را دارند، که این نفت خودمان است پول نفت خودمان که برایمان مفت تمام ‌می‌شود، چرا باید برایش پول بدهیم، مثل این می ماند که شما در حیاط خانه خود یک حوض دارید. در این حوض ماهی خاویار پرورش می دهید، بعد پدر خانواده بگوید بچه ها من برای اینکه شما را سیر کنم باید شکم این ماهی را پاره کنم، امشب می خواهیم خاویار بخوریم. از فردا تا یک سال دیگر هم نان نداریم. اکنون مسئله ما این گونه است. می‌گوییم الان این خاویار که در حیاط خانه مان است و مجانی است، این را بخوریم تمام شود برود. نمی‌گویند که این خاویار را می توان در بازار فروخت و اندازه یک سال نان و گوشت بخری بیاوری بخوری، بنزین ما هم همینطور است. فرض کنید بنزین ما مفت در می آید، حالا مفت در می آید، معنی‌اش این نیست که ارزشش صفر است. این را می توانید بروید لب مرز به قیمت معقول بفروشید. این را می شود گذاشت پشت کامیون، تانکر، نفتکش و فروخت و از درآمدی که حاصل می شود، بهداشت عمومی، آموزش ، زیر ساخت ، حمل و نقل عمومی و هزاران خدمت دیگر ایجاد کرد. این‌ها را انجام نمی‌دهیم و میخواهیم حتما امشب خاویار را بخوریم فردا هم دیگر گرسنه ایم.

لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000GDq برچسب ها: محمد مروتی ، سهمیه بندی سوخت ، سهمیه بندی بنزین

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: سهمیه بندی سوخت سهمیه بندی بنزین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۱۹۶۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت ۱۰ بازارچه محله‌ای «از تولید به مصرف» تا پایان سال‌جاری

معاون خدمات‌شهری شهردار کرمان گفت: قصد داریم تا پایان سال‌جاری تعداد بازارچه‌های محله‌ای «از تولید به مصرف» را به ۱۰ بازارچه برسانیم که همه مردم شهر کرمان از این خدمت بهره‌مند شوند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان و به نقل از روابط عمومی شهرداری، محمود ایرانمنش امروز _پنج‌شنبه ششم اردیبهشت_ در نشست با رئیس اتحادیه صنف میدان‌داران میوه و تره‌بار کرمان در خصوص بررسی عملکرد بازارچه‌های محله‌ای «از تولید به مصرف» و چگونگی توسعه این بازارچه‌ها در سطح شهر اظهار کرد: با توجه به ضرورتی که در شهر کرمان وجود داشت، بازارچه‌های محله‌ای دائمی «از تولید به مصرف» راه‌اندازی شد.

وی با بیان اینکه هدف از راه‌اندازی این بازارچه‌ها، جلب رضایت مردم است، افزود: در انتخاب محل بازارچه‌ها چند نکته را مدنظر داشتیم؛ ازجمله اینکه در محل‌هایی باشد که اقشار متوسط و پایین جامعه در آن ساکن هستند و تراکم جمعیت بالا داشته و از هسته مرکزی شهر فاصله داشته باشد.

معاون خدمات‌شهری شهردار کرمان بیان کرد: راه‌اندازی، فعالیت و نظارت بر بازارچه‌های محله‌ای با همکاری متقابل اتحادیه صنف میدان‌داران میوه و تره‌بار کرمان انجام می‌شود و خوشبختانه سه بازارچه‌ای که از ابتدای فروردین‌ماه فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، نمونه‌های موفقی هستند.

وی بابیان اینکه قصد داریم تا پایان سال‌جاری تعداد بازارچه‌ها را به ۱۰ بازارچه برسانیم تا همه مردم شهر کرمان از این خدمت بهره‌مند شوند و میوه باکیفیت و با قیمت مناسب به دست مردم برسد، گفت: برای واگذاری بازارچه‌ها مزایده برگزار می‌شود و قراردادهای شش‌ماهه منعقد خواهد شد و فقط افراد مورد تأیید اتحادیه می‌توانند در مزایده شرکت کنند.

محمدرضا حاج‌عباسی رئیس اتحادیه صنف میدان‌داران میوه و تره‌بار کرمان نیز در این نشست بیان کرد: سال گذشته چندین جلسه برای هماهنگی راه‌اندازی بازارچه‌های محله‌ای تشکیل شد تا این اتفاق رقم خورد و خوشبختانه بازخورد خوبی از مردم گرفتیم.

وی با اشاره به نظارت دائمی بر فعالیت بازارچه‌های محله‌ای به لحاظ کیفیت و قیمت عرضه، خاطرنشان کرد: سعی کردیم عوامل و واسطه‌هایی که موجب گرانی میوه می‌شود را برطرف و حذف کنیم تا قیمت نهایی جهت عرضه به شهروندان، کاهش یابد.

وی افزود: قیمت میوه‌های عرضه‌شده در بازارچه‌های محله‌ای به قیمت میدان میوه و تره‌بار و بعضاً کمتر از آن است و یکی از مهم‌ترین مزایای این بازارچه‌ها، متعادل کردن قیمت بازار است.

امیر هاشمی مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری کرمان نیز گفت: پس از صدور دستور راه‌اندازی بازارچه‌های محله‌ای توسط معاون خدمات‌شهری شهردار کرمان، تیمی تشکیل شد و موانع را برطرف کردیم و کار را به‌صورت جهادی پیش بردیم.

وی با بیان اینکه پس از شروع کار، مهم‌ترین نکته تداوم و حفظ دستاوردهای آن است که نیاز به نظارت و تلاش جدی دارد و دغدغه همه کسانی که به این حوزه ورود کرده‌اند، کسب رضایت مردم است، گفت: از ابتدا موارد تأسیساتی موردنیاز بازارچه‌ها را با جدیت فراهم کردیم و همچنان پای کار هستیم.

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری کرمان اظهار کرد: توسعه بازارچه‌ها و مکان‌یابی مناسب را با مشورت اتحادیه انجام خواهیم داد و از افراد مورد اعتماد اتحادیه و خوشنام در بین مردم برای مدیریت بازارچه‌ها استفاده خواهد شد.

گفتنی است، سه بازارچه محله‌ای «از تولید به مصرف» شهر کرمان واقع در میدان غدیر ۲، بلوار پزشک و شهرک شهید مطهری انتهای بلوار حضرت ابوالفضل (ع)، از اول فروردین‌ماه سال‌جاری کار خود را آغاز کرده‌اند و هم‌اکنون در حال فعالیت هستند.

کد خبر 747921

دیگر خبرها

  • حضرت فاطمه زهرا (س) و مادران شهدا الگوی دختران جامعه است
  • شهدا بهترین الگوی جامعه هستند/ برای ادامه راه انقلاب به یاد و راه شهدا نیاز داریم
  • ۱۳ میلیون خودروی فرسوده روزانه ۶۳ میلیون لیتر سوخت مصرف می‌کنند
  • ساخت ۱۰ بازارچه محله‌ای «از تولید به مصرف» تا پایان سال‌جاری
  • خودروسازان؛ متهم ردیف اول ناترازی بنزین
  • بیژن زنگنه متهم ناترازی بنزین/ احیای پالایشگاه‌سازی در دولت سیزدهم
  • پیش‌بینی قیمت دلار ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / دلار در روند اصلاحی افتاد
  • تله سوخت و راهکارهای عبور از بحران سوختی در کشور
  • انتقادها از افزایش مالیات ارزش افزوده چای بالا گرفت/ کالا گران و قاچاق زیاد می شود
  • همایش پویش حامیان آب در گلپایگان