Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@13:35:28 GMT

مصرف آنتی بیوتیک ها در کشور مساعد نیست

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۲۰۲۴۷

مصرف آنتی بیوتیک ها در کشور مساعد نیست

به گزارش خبرگزاری مهر، مینو محرز، روز یکشنبه در نشست خبری که در محل ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، با اشاره به نقش مصرف صحیح آنتی‌بیوتیک‌ها در کنترل بیماری‌ها، اظهار داشت: از آنجا که مصرف ناصحیح این دارو رواج پیدا کرده، وزرای بهداشت به سازمان بهداشت جهانی تعهد داده‌اند که مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها را به شکل جدی کنترل کنند، چرا که مصرف غلط آنتی‌بیوتیک‌ها حتی می‌تواند بر سلامت نسل آینده نیز اثرگذار باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به جمله‌ای در موزه تاریخ پزشکی مبنی بر این‌که دارو اگر کم نباشد، غذا نیست، تصریح کرد: پس باید جلوی خوددرمانی و مصرف خودسرانه دارو را بگیریم. البته در این زمینه نمی‌توانیم تنها مردم را مقصر بدانیم؛ چرا که داروخانه‌ها نیز طبق درخواست مشتری اقدام به ارائه دارو به او می‌کنند که این روند بسیار غلطی بوده و امیدوارم با اجرایی شدن نسخه الکترونیک سلامت، این قبیل تخلفات را شاهد نباشیم.

رئیس کمیته ملی پیشگیری از بیماری ایدز در ادامه با تاکید بر لزوم آموزش به کودکان و خانواده‌ها، اظهار کرد: البته نمی‌توان از نقش پزشکان هنگام تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها غافل بود. یک پزشک باید پس از طرح حداقل ۱۰ سوال تخصصی به این نتیجه برسد که باید آنتی‌بیوتیک تجویز کند یا خیر. امروزه شرکت‌های دارویی مقدار زیادی پول خرج می‌کنند تا داروی جدید به بازار وارد شود. آنتی‌بیوتیک‌ها نیز هر ۱۰ الی ۱۵ سال یکبار ممکن است نوع جدیدی از آنها وارد بازار شود. پس همین موضوع بر اهمیت وجود گایدلاین‌هایی برای مصرف صحیح آنتی‌بیوتیک را نشان می‌دهد.

محرز با بیان اینکه اکنون در خاورمیانه اوضاع خطرناکی برای بیماری‌های عفونی حاکم است، ادامه داد: به جز نسخه‌نویسی صحیح باید به نقش کنترل میزان آنتی‌بیوتیک موجود در مواد غذایی نیز اشاره کرد و آنها را مهم دانست. در حال حاضر کشور ما نیز در زمینه‌ مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک که منجر به بروز مقاومت میکروبی می‌شود، اوضاع مساعدی ندارد.

رئیس کمیته ملی پیشگیری از بیماری ایدز، با تاکید بر فواید مصرف واکسن HPV، گفت: در کشور معمولا نوع 6 و ۱۱ این ویروس رواج دارد که نمی‌تواند منجر به سرطان‌های رحمی شود، اما با توجه به اینکه می‌تواند در ناحیه تناسلی ایجاد تبخال یا زگیل کند، می‌تواند به مشکلات دیگری مانند طلاق در خانواده‌ها منجر شود.

کد خبر 4774310 حبیب احسنی پور

منبع: مهر

کلیدواژه: آنتی بیوتیک بیماری های واگیر دیابت سرطان وزارت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی داروسازی آلودگی هوا افسردگی ارتودنسی سازمان بیمه سلامت دارو درمان ناباروری ریسک بیماری قلبی موسسه محک چاقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۲۰۲۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشانه‌های کمبود ویتامین K

آفتاب‌‌نیوز :

کمبود این ویتامین در بزرگسالان نادر است، اما ممکن است در افرادی که دارو‌هایی مصرف می‌کنند که با این ویتامین تداخل دارند (نظیر آنتی بیوتیک ها، دارو‌های ضدتشنج مثل فنی توئین و دارو‌هایی که از جذب چربی جلوگیری می‌کنند مثل اورلیستات) و یا شرایطی که فرد دچار سوءجذب باشد (مثل افراد مبتلا به سندرم روده کوتاه، فیبروز سیستیک، بیماری سلیاک یا کولیت اولسراتیو)، رخ دهد.

کمبود ویتامین کا در نوزادان تازه متولد شده نیز ممکن است، مشاهده شود، زیرا این ویتامین از جفت عبور نمی‌کند و شیر مادر حاوی مقدار اندک از این ویتامین است. مقدار محدود پروتئین‌های لخته‌کننده خون در بدو تولد، در صورت عدم مصرف مکمل‌های ویتامین K، خطر خونریزی را در نوزادان افزایش می‌دهد.

شایع‌ترین علائم کمبود این ویتامین عبارت است از:

- طولانی‌تر شدن زمان لازم جهت لخته شدن خون

- خونریزی

- کاهش تراکم استخوانی و یا پوکی استخوان

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • بیماری‌های خودایمنی که باعث ریزش مو می‌شوند
  • داروهای غیر آنتی‌بیوتیک باکتری‌ها را از بین می‌برند؟
  • این دارو‌ها و خوراکی‌ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند
  • داروهای غیر آنتی‌بیوتیک باکتری‌ها را از بین می‌برند
  • نشانه‌های کمبود ویتامین K
  • شناسایی بیماری‌های عفونی با نانوکامپوزیت آراسته به طلا
  • آمارهای عجیب از مصرف داروی ایرانیان
  • عددهای عجیب از مصرف داروی ایرانیان
  • عددهای عجیب از واردات و مصرف داروی ایرانی‌ها
  • چرا اولین داروی آلزایمر فروش نرفت؟