Web Analytics Made Easy - Statcounter

این مراسم شامگاه یک‌شنبه با حضور جمعی از شاعران و فرهیختگان این استان در سالن اداره کل بیمه برگزارشد.

منصور نعیمی، نویسنده کتاب «چِن‌چِنَکُوو» ضرب‌المثل‌ها و زبانزدهای مردم هرمزگان، نیز انتشار این کتاب را دین خود به فرهنگ پدری و مادری‌ خود دانست.

وی ضمن قدردانی از تلاش‌های انجام شده برای چاپ این کتاب، ادامه داد: بی‌شک کسانی می‌توانند لطف حدیث ما را دریابند که دست کم خود بویی از آن لحظه‌ها برده باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تلاش‌های اصحاب فرهنگ فراموش شدنی نیست

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان در این آیین رونمایی از تلاش‌های کسانی که در مسیر فرهنگ و تمدن این استان قلم به دست می‌گیرند و مروج کتاب و کتابخوانی هستند، قدردانی کرد.

رضا کمالی زرکانی افزود: تلاش‌های اصحاب فرهنگ وهنر و تک تک کسانی که در این مسیر سال‌ها قلم می‌زنند، فراموش شدنی نیست.

وی ادامه داد: اشتباهات و کم‌کاری‌های دست اندرکاران حوزه فرهنگ برای قدردانی از تلاش‌های اصحاب فرهنگ در اداره کل ارشاد را گوشزد کنید.

غربت هرمزگان در ضرب‌المثل و چیستان‌ها

علی رضایی استاد زبان و ادبیات فارسی هرمزگان نیز با اشاره به نقش نویسندگانی مانند صادق هدایت و محمد محجوب که بزرگ‌ترین سرمایه‌های فکری و فرهنگی کشور را گردآوری کرده‌اند، گفت: امروز عین همان جان‌فشانی‌ها را افرادی مثل استاد منصور نعیمی صرف جمع‌آوری فرهنگ استان هرمزگان کرده‌اند.

علی رضایی افزود: امروز منصور نعیمی خوشه‌چین ضرب‌المثل‌ها، چیستان‌ها و متل‌های زنان و پیرزنانی است که بدون هیچ ادعایی میراث فرهنگی خود را در اختیار وی قرار می‌دهند.             

وی با مقایسه ضرب‌المثل‌های شاعران برجسته ایران زمین با ضرب‌المثل‌هایی مردم هرمزگان، اظهارداشت: امروز در گوشه گوشه این استان استعدادهایی ارزشمندی نهفته است که باگویش‌های مختلفی فرهنگ این استان را حفظ کرده‌اند.

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: باید از وجود این استعدادها در راستای شناسایی فرهنگ و هنر مردم هرمزگان علاوه بر مردم خود این استان به سایر مردم کشور نیز بهره برد.

رضایی با بیان اینکه هرمزگان استانی با این همه امکانات و گنجینه فرهنگی و کلامی چرا باید در حوزه فرهنگی و ضرب‌المثل‌ها غریب باشدُ به غربت لالایی‌ها و چیستان‌های مردم هرمزگان اشاره کرد.

وی گفت: این درحالی است که زبان و فرهنگ مردم هرمزگان در گویش‌های مختلف شگفتی‌ساز است.

این استاد زبان و ادبیات فارسی بر توجه به گویش‌های هرمزگان و جمع‌آوری میراث‌های تاراج رفته از فرهنگ و تمدن هرمزگان تاکید کرد.

برچسب‌ها فرهنگی هرمزگان ادبیات فارسی کتاب

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگی هرمزگان ادبیات فارسی کتاب فرهنگی هرمزگان ادبیات فارسی کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۲۳۶۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میدان‌داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: ما به یک تحول و تجدید حیات فرهنگی نیاز داریم تا نسل آینده بتواند در بستری از جهت گیری‌های انقلابی ملت رشد کند؛ این تحول هم باید از ناحیه ملت و دولت به‌صورت هم‌زمان باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان رضوی، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز_جمعه هفتم اردیبهشت_ در خطبه سیاسی نماز جمعه این هفته با اشاره به ابعاد فرهنگی و دستاوردهای گسترده عملیات وعده صادق اظهار کرد: این روزها نقل هر محفل و مجلسی، صحبت پیرامون دستاوردها و پیامدهای عملیات وعده صادق است و عمدتاً این موردتوجه است که چقدر از این موشک‌ها به هدف نشسته و چند درصد رهگیری شده، اما آنچه مهم‌تر از همه بود، اراده قوی، قدرتمند و مقتدرانه نیروهای مسلح ایران بود که اسرائیل را ذلیل کرد، هیمنه آن را درهم شکست و قلب مسلمانانی را که حکام آن‌ها، افراد دست نشانده، سرسپرده و بی لیاقت وابسته به جهان استکبار بودند، شاد کرد.

وی افزود: تمجیدی که از این عملیات در سطح عالم صورت گرفت، نسبت به ملتی بود که ۴۵ سال است در معرض تهاجمات و تحریم‌های پیوسته دشمن هستند، اما نه تنها عقب ننشسته‌اند بلکه امروز در این منطقه پربلا میدان‌داری می‌کنند.

ضرورت صیانت از فرهنگ انقلابی در جامعه

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با تأکید بر ضرورت حفظ فرهنگ انقلابی در اقشار مختلف مردم و به خصوص جوانان خاطرنشان کرد: آن چیزی که نسل جوان ما باید درباره آن بیندیشد و ابعاد و سرمنشأ آن را دنبال کند، همین روحیه و فرهنگ انقلابی است؛ شما که شاهد این قهرمانی و قدرت هستید، امروز آن را لمس می‌کنید، اما پیش از این‌ها، در دفاع مقدس بود که جهان پایداری ایرانیان را درک کرد و ثابت شد در فتح‌المبین و خیبر عقب نشینی نمی‌کنند.

وی ادامه داد: یک عده افراد کوتاه فکر و اندک‌اندیش بودند که از همان روزهای اول به امام (ره) می‌گفتند شما با چه قدرتی می‌خواهید به مصاف شاهی بروید که دنیا پشت سر اوست، اما هدف برآورده شد، مردم آمدند، این نهضت را به سرانجام رساندند و با سینه خشک به مصاف گلوله داغ رفتند تا کربلایی که شنیده‌ایم و شنیده‌اید، یکبار دیگر در خیابان‌های مشهد و تهران و تبریز و قم و اصفهان تکرار شود؛ اراده این ملت، پرورش یافته بر بستر انقلابی است که در فرهنگ خداباوری ریشه دارد، امام بزرگوار به مردم در این خط جهت داد و اندیشه‌ای را نهادینه کرد که در اراده انقلاب، دفاع مقدس و اکنون عملیات وعده صادق نمود پیدا می‌کند.

نیازمند تجدید حیات فرهنگی هستیم

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: امروزه این نگرانی وجود دارد که نکند فرهنگ انقلابی‌گری در جامعه و به خصوص نسل جوان توسط دشمن براندازی شود؛ وقتی بینش‌های انقلابی رو به ضعف بگذارد و چشم‌ها متوجه زرق و برق جریان‌های مادی باشد، بدیهی است که این فرهنگ تضعیف شود و آن زمان است که آن اراده قوی رو به ضعف خواهد گذاشت

وی تأکید کرد: ما به یک تحول و تجدید حیات فرهنگی نیاز داریم تا نسل آینده بتواند در بستری از جهت گیری‌های انقلابی ملت رشد کند؛ این تحول هم باید از ناحیه ملت و دولت به صورت همزمان باشد؛ ملتی که فراتر از فرهنگ مشتری مداری در میدان باشد و دولتی که مافوق یک ناصح مشفق، برای صیانت از فرهنگ هزینه بدهد.

آیت‌الله علم الهدی با بیان اینکه مردم و به خصوص جوانان متدین ما باید خودشان میدان داری کنند، تصریح کرد: از سوی دیگر، حکومت هم باید فراتر از یک ناصح مشفق، در میدان باشد و هزینه‌های اجرای فرهنگ را بپردازد، چون صیانت از فرهنگ، هزینه دارد. نمی‌شود ما در سازمان برنامه و بودجه بنشینیم برای همه چیز کشور برنامه ریزی کنیم و بعد دست آخر ببینیم چقدر پول باقی ماند و همان خرج فرهنگ باشد.

وی بیان کرد: اگر مردم بخواهند یک گوشه بنشینند، تماشاچی باشند و بگویند آقای خطیب نماز جمعه، آقای نیروی انتظامی، شما بیا این ناهنجاری را درست کن، این‌طور نمی‌شود! برادران و خواهران، جهت گیری انقلاب در جامعه ما با میدان داری مردم محقق می‌شود.

مراقب تکرار و تحریف کلام رهبری باشیم

امام جمعه مشهد با انتقاد از تحریف کلام و منطق رهبر معظم انقلاب در میدان عمل اظهار کرد: مایه تأسف است که امروزه شاهد تکرار و تحریف منطق رهبری در سطح مسئولان هستیک؛ به طور مثال، اوامر قطعی و صادرشده از ناحیه ولایت در مسائل فرهنگی به جای اینکه عمل شود، مورد تکرار مستمر قرار می‌گیرد و مسئولین به صورت پیوسته همان چیزی را می‌گویند که رهبری فرموده‌اند. این چه بساطی است؟ رهبری می‌فرماید که عمل شود، نه اینکه شما تکرار کنید.

وی افزود: از یک جنبه دیگر، همین بحث جذب حداکثری که یکی از راهبردهای مقام معظم رهبری و به این معناست که همه جریانات دولتی و تشکل‌های مردمی همت کنند تا افراد از جریان‌های لامذهب خارج و به جمعیت انقلابی افزوده شوند، این مبنای کلام و عمل است، اما گاهی اوقات حرکت‌های ضدارزش و ناهنجاری در فلان برنامه تلویزیونی یا فلان نهاد حکومتی اجرا می‌شود که وقتی پیگیر می‌شویم، جواب می‌دهند به خاطر جذب حداکثری است. کدام جذب؟ می‌خواهید به بهانه پر کردن سبد جمعیت انقلابی، همان کسانی را هم که انقلابی هستند، از خود برنجانید؟

وی با اشاره به آیه ۱۱۲ سوره مبارکه هود ادامه داد: خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید «فَاسْتَقِمْ کَمَا أُمِرْتَ وَمَنْ تَابَ مَعَکَ وَلَا تَطْغَوْا إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ» یعنی اگر شما در جریان استقامت خود، یک اراده قوی در مردم ایجاد کردید، اما پاسدار آن نبودید، این طغیان در برابر نعمتی است که خداوند بینا به شما عنایت کرده و در درگاه پروردگار حساب و کتاب خواهد شد. برادران و خواهران، عزیزان من، مبنای عمل این است. کسانی که در بعضی حرکت‌ها و جریان‌های مردمی، مدعی توسعه فرهنگ دینی هستند، باید بیایند جامعه دینی را توسعه بدهند. این همان تحولی است که هم بر پایه دستگاه‌های حکومتی و هم مبتنی بر اراده مردمی، می‌تواند منجر به اقتدار مضاعف ملت در عرصه‌های مختلف شود.

کد خبر 748088

دیگر خبرها

  • میدان‌داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است
  • شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران پیام‌های مهمی دربر دارد
  • شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران پیام‌های مهمی دربر دارد/ پنجره‌ای گشوده به تمدن ایران زمین
  • نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی رونمایی می‌شود
  • نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است
  • برنامه پیشرفت فرهنگی استان یزد به‌زودی رونمایی می‌شود
  • تعامل فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس و مدیران نمایشگاه کتاب ضروری است
  • جلد دوم کتاب «تاریخ تحلیلی جامعه شناسی دیوان سالاری در ایران» چاپ و رونمایی شد
  • تداوم فرهنگی ایران از دیدگاه اسلامی ندوشن
  • چالشی به نام سرانه مطالعه در ایلام/ کتاب همچنان مغفول است