Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی شریعتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص تفاهم‌نامه تجاری اوراسیا اظهار داشت: به طور کلی در شرایطی که اکنون ما در آن به سر می‌بریم ایجاد توافق‌نامه‌های تجاری یکی از راهکارهایی است که به تسهیل تجارت کمک می‌کند و می‌توان امید داشت که حتی با وجود تحریم‌ها و محدودیت‌های اعمال شده تجارت خارجی ما گسترش پیدا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: نکته حائز اهمیت در اینگونه توافق‌نامه‌ها این است که به صورت کارشناسی، ظرفیت‌ها و نیازهای کشور شناخته و از آنها استفاده شود. به طور مثال ما در توافق‌نامه‌ای که با ترکیه داشتیم و تعرفه ترجیحی برروی برخی از کالاها اعمال شد، به هیچ عنوان نتوانستیم از آن بهره ببریم هرچند تحریم‌ها باعث شد طرف ترکیه‌ای کالاها را محدود به حوزه کشاورزی کند و بسیاری از کالاهای صنعتی و ارزش افزوده بالا را از توافق‌نامه حذف شود اما در همان بخش کشاورزی نیز نتوانستیم از ظرفیت‌های خود بهره ببریم. کارگر و انرژی ارزان از جمله امتیازهای مثبت در کشور ما است اما باز هم کالای ما گرانتر از مشابه ترک خود تولید می‌شود.

وی ادامه داد: برخی از مدیران فکر می‌کنند در توافق‌نامه فقط باید امتیاز بدهند در حالی که در این توافق‌نامه‌های تجاری جاده دوطرفه است و اصطلاحا به آن برد برد می‌گویند. در اینگونه توافق‌نامه‌ها باید در واردات و صادرات به بهتری نحو عمل کرد و نباید فقط به فکر این باشیم که کالاهای خود را صادر کنیم.

وی در خصوص سهم ایران از بازار اوراسیا گفت: تا پیش از این توافق‌نامه سهم ما از این بازار 400 میلیون تنها 3/0 درصد بود در حالی که این کشورها که عمدتا از لحاظ صنعتی عقب‌افتاده هستند و هنوز آثار اقتصاد بسته شوروی سابق در آنها باقی مانده، می‌توانستیم سهم به مراتب بیشتری داشته باشیم. اکنون نیز نباید انتظار داشت که با این توافق‌نامه یک انقلاب و تغییرات عظیمی در اقتصاد و تجارت خارجی کشور به وجود بیاید. این توافق‌نامه شرط لازم است ولی کافی نیست.

وی ادامه داد: توافق‌نامه مانند یک چاه مشترک نفتی است که هر طرف زودتر از تعرفه‌های پایین کالاها بهره ببرد بازی را برده است. حال اگر در ارسال کالا، حمل و نقل و برگشت پول توازن لازم وجود نداشته باشد ما عملا فرصت را به طرف مقابل می‌دهیم. با توجه به وضعیت اقلیمی کشورهای عضو اوراسیا که اکثرا به دلیل سردی آب و هوا در کشت محصولات کشاورزی با محدودیت روبه‌رو هستند، می‌توانیم مازاد محصولات کشاورزی و صنایع غذایی خود را که اتفاقا عدد بزرگی است به این کشورها صادر کنیم به شرط آنکه مشکل نقل و انتقال مالی حل شود اما اگر در این حوزه تعلل کنیم شاهد موج معکوس این ماجرا خواهیم بود و فقط تبدیل به واردکننده گوشت از این کشورها خواهیم شد.

وی در پایان تصریح کرد: در جهان امروز اقتصادهایی موفق هستند که توازن در واردات و صادرات را رعایت می‌کنند. چین اولین واردکننده و دومین صادرکننده در جهان است. این تفکر که واردات برای کشور ضرر است باید اصلاح شود.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: تجارت ترکیه کارشناسی نقل و انتقال پول واردات و صادرات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۲۴۳۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکل خط انتقال آب زرند مرتفع شد

شرکت آبفای زرند در اطلاعیه ای اعلام کرد: 

بامداد امروز با حضور زنگی آبادی معاون بهره برداری شرکت آبفای استان کرمان، طاهری زاده بخشدار مرکزی زرند، اسلامی مدیرامور آبفا شهرستان زرند، کارگر و نیروهای جهادی اداره آبفای شهرستان زرند حدود ۱۰۰ مترخط انتقال مجتمع جلگه‌شور که در اثر سیل دیروز تخریب شده بود، تعویض شد.

با این اقدام جهادی از قطعی آب جلگه شور و ۱۱ روستا جلوگیری شد .  

درضمن این خط ۲ سال دچار مشکل بود که با تعویض این خط لوله، مشکل این خط انتقال مرتفع شد.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • امتیاز صدرشیمی در لیگ برتر فوتبال ساحلی کشور به مهریز انتقال یافت
  • امضای دو توافقنامه همکاری میان وزرای دفاع روسیه و قرقیزستان
  • توجه جدی به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد
  • توجه جدی معاونت اقتصادی استاندار یزد بر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد
  • روسیه : توافقنامه‌ های امنیتی با ایران و ۳ کشور دیگر در سال جاری اجرایی می‌شوند
  • تجارت آزاد با اوراسیا در انتظار مصوبه مجلس/ واردات گوشت از آفریقا
  • صادرات خودرو به اوراسیا کلید می‌خورد
  • نامه رسمی فدراسیون فوتبال به AFC برای تغییر مالکیت پرسپولیس و استقلال
  • سهم اصفهان از حقابه زاینده‌رود؛ تقریباً صفر/ بارگذاری بیش از اندازه آب در سد زاینده‌رود مشکل‌ساز می‌شود
  • مشکل خط انتقال آب زرند مرتفع شد