Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-05-07@18:03:39 GMT

فوران بارش شهابی امروز ۲۷ آبان

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۲۷۱۴۲

فوران بارش شهابی امروز ۲۷ آبان

خبرگزاری میزان- بارش شهابی اسدی (Leonid Meteor Shower)، یکی از شهاب‌باران‌های معروف است که هر ساله در روز‌های پایانی آبان‌ (اوسط نوامبر) به اوج خود می‌رسد. تاریخ انتشار: 13:30 - 27 آبان 1398 - کد خبر: ۵۶۸۹۲۴

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، بارش شهابی اسدی (Leonid Meteor Shower)، یکی از شهاب‌باران‌های معروف است که هر ساله در روز‌های پایانی آبان‌ماه (اوسط نوامبر) به اوج خود می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کانون این بارش شهابی در صورت فلکی "اسد" و نامگذاری "اسدی" بر روی این بارش شهابی به همین دلیل بوده است.

منشا این بارش شهابی دنباله‌دار تمپل – تاتل (Temple – Tuttle) است. این دنباله‌دار دارای دوره ۳۳.۳ ساله است و تقریبا هر ۳۳ سال یک بار با بازگشت آن، تراکم گرد و غبار در مسیر گردش زمین به دور خورشید بیشتر می‌شود و رگبار بارشی بیشتری اتفاق می‌افتد.

دنباله‌دار تمپل – تاتل آخرین بار در سال ۱۳۷۸ در مدارش از محل تقاطع با مدار زمین عبور کرد و به همین خاطر، در آن سال بارش شهابی اسدی چشمگیر و پرتعدادی را شاهد بودیم. اما در سال‌های اخیر، این رقم به ۱۰ تا ۳۰ شهاب در ساعات اوج بارش رسیده است.

بیشتر بخوانید: بارش شهاب سنگ در سیبری

این شهاب باران معمولا شب‌های ۲۵ تا ۲۸ آبان به اوج خود می‌رسد که در این شب‌ها شاهد حداقل ۱۰ تا ۲۰ شهاب در هر ساعت خواهیم بود. شهاب‌های بارش اسدی، سرعت بسیار بالایی دارند و جزو سریع‌ترین بارش‌های شهابی شناخته می‌شوند. به خاطر همین سرعت بالاست که معمولا این شهاب‌ها به رنگ سفید دیده می‌شوند.

امکان رؤیت این بارش شهابی از آسمان ایران به دلیل شرایط جوی و همچنین نور روز وجود ندارد.

مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با بیان اینکه این بارش امروز دوشنبه، ۲۷ آبان ماه به اوج خود می‌رسد، گفت: به دلیل اوج این بارش در نور روز از یک سو و نور ماه در تربیع آخر و همچنین وضعیت جوی، امکان مشاهده شهاب‌های این بارش وجود ندارد.

وی منشا این بارش را ذرات به جای مانده از دنباله‌دار "تمپل- تاتل" ذکر کرد.

منبع:ایسنا
انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: بارش شهاب بارندگی شدید شرایط جوی پدیده نجومی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۲۷۱۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویر آخرالزمانی از برخورد صاعقه به فوران آتشفشان در گواتمالا

تصاویر آخرالزمانی از لحظه برخورد صاعقه به آتشفشان در گواتمالا را تماشا می‌کنید.

دریافت 633 KB

دیگر خبرها

  • آبان ماه ایستگاه پایانی جهت تکمیل بیمارستان‌های بندرعباس و میناب
  • بارش شهابی ղ-Lyrid 2024 را از دست ندهید
  • کمالشهر صاحب بیمارستان جدید می‌شود
  • کارگر غسالخانه قم کارگر نمونه استان شد
  • تصاویر لحظه فوران دود و خاکستر از کوه آتشفشان اندونزی | ویدئو
  • دنباله‌دارها، سیارک‌ها و شهاب‌سنگ‌ها: بازدیدکنندگان فضا
  • تصاویر آخرالزمانی از برخورد صاعقه به فوران آتشفشان در گواتمالا
  • فوران دود و خاکستر از کوه آتشفشان اندونزی + فیلم
  • تقویم نجوم ۱۴۰۳ (بخش هفتم) + دانلود جدول رصد
  • تقویم نجوم 1403 (بخش هفتم) + دانلود جدول رصد