Web Analytics Made Easy - Statcounter

عوامل زیادی در توسعه صنعت گردشگری در دنیا مد نظر است که برخی از موارد شاید به چشم ما که هیچ گاه به صورت جدی به این صنعت و درآمدزایی از آن فکر نکرده ایم، بی اهمیت بیاید. یکی از این عوامل، توسعه صنعت سرویس بهداشتی در کشور است. در آستانه روز جهانی توالت، لازم است به بررسی تاثیر این صنعت در اقتصاد کشور بپردازیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گروه راه و مسکن بازار نیوز: با پیشنهاد دولت و تایید مجلس شورای اسلامی، سازمان گردشگری و  میراث  فرهنگی تبدیل به یک وزارت خانه شد. در همین راستا، رئیس جمهور، علی اصغر مونسان، رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی را برای وزارت، پیشنهاد داد که او با کسب رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی به عنوان اولین وزیر این وزارتخانه، انتخاب شد.

مونسان در برنامه پیشنهادی خود، نیاز به سرمایه گذاری ۲۱ میلیارد دلاری برای توسعه گردشگری را ذکر کرده بود. او گفته که برای رسیدن  به سهم ۴.۷ درصدی گردشگری در GDP کشور، باید ۲۱ میلیارد دلار سرمایه گذاری شود.

عوامل زیادی در توسعه صنعت گردشگری در دنیا مد نظر است که برخی از موارد شاید به چشم ما که هیچ گاه به صورت جدی به این صنعت و درآمدزایی از آن فکر نکرده ایم، بی اهمیت بیاید. یکی از این عوامل، توسعه صنعت سرویس بهداشتی در کشور است. در آستانه روز جهانی توالت، لازم است به بررسی تاثیر این صنعت در اقتصاد کشور بپردازیم.


*به ازای هر 50 کیلومتر،3 چشمه توالت نیاز است
توالت‌های عمومی و بین راهی یکی از مهمترین مسائلی است که هر گردشگر و مسافری با آن درگیر است. اما در کشور ما خیلی به این موضوع جدی گرفته نشده است. اولین مشکل ، کمبود سرویس بهداشتی بین راهی است. تعداد سرویس‌های بهداشتی بین راهی در کشور ما، چه در راه‌های شهری و چه در راه‌های بین شهری بسیار کمتر از میانگین جهانی است.
محمد جعفر نعناکار تنها عضو ایرانی سازمان جهانی توالت (WTO) در این باره به خبرنگار بازارنیوز می‌گوید که باید طبق استاندارد‌های بین المللی به ازای هر ۵۰ کیلومتر بیرون از شهر، یک چشمه (واحد شمارش توالت) توالت برای آقایان و دو چشمه برای خانم‌ها در نظر گرفت. اما در ایران آمار مشخصی وجود ندارد، ولی از لحاظ تجربی می‌توان گفت که توالت‌های بین راهی ما بسیار کمتر از استاندارد جهانی است. کمبود توالت عمومی، نه فقط در ایران، بلکه در بسیاری از کشور‌ها از جمله چین و هند و کشورهای آفریقایی نیز مطرح است. نعنا کار، فقر فرهنگی و اقتصادی را عامل این مورد می‌داند و می‌گوید:  این مشکل موجب ایجاد مشکلات حقوق بشری نیز می‌شود. مثلا در آفریقا بسیاری از تجاوزاتی که اتفاق می افتد به علت این است که توالت در دسترس نیست و افرادی که برای رفع حاجت به طبیعت می‌روند، آنجا مورد اذیت و آزار و حتی تجاوز جنسی قرار می‌گیرند. این‌ها مسائلی است که می‌تواند از دیدگاه حقوقی به آن پرداخته شود.


کمبود توالت فرنگی در توالت های عمومی
دومین مشکل، نوع توالت در کشورمان است. نوع استفاده از سرویس بهداشتی در در عرف جامعه ما اکثرا به صورت سنتی است؛ بنابراین توالت‌های بین راهی‌هایی که در کشور وجود دارد عمدتا از همین نوع سنتی هستند و کمتر توالت بین راهی می‌بینیم که توالت فرنگی داشته باشد.
نعناکار درباره لزوم وجود انواع سرویس‌های بهداشتی در توالت‌های بین راهی نیز گفت که طبق استاندارد‌های سازمان جهانی توالت، وجود توالت‌هایی است که افراد با فرهنگ‌های مختلف بتوانند از آن استفاده کنند. یعنی به ازای هر ۳ چشمه توالت محلی یک چشمه با قابلیت استفاده بین المللی باید وجود داشته باشد.


*به فکر افراد نا توان باشید
بحث دیگری که باید آن را جدی گرفت، سهولت دسترسی افراد ناتوان و کم توان مانند، معلولان، بانوان باردار و افراد سالمند به سرویس بهداشتی است. چند سالی است که در بحث امکانات شهری مانند مترو، پارک ها، بیمارستان ها، سینما‌ها و اماکن عمومی، عزم خوبی برای تسهیل خدمت ر. سانی به افراد کم توان و ناتوان شکل گرفته است، اما در بحث توالت عمومی، می‌توان گفت: هیچ کاری صورت نگرفته است.


*توالت عمومی نباید محلی متعفن باشد
شاید بتوان گفت مهمترین معضلی که در توالت‌های عمومی کشور ما وجود دارد، عدم رسیدگی به بهداشت و تمیزی آنهاست تا حدی که با هر ایرانی درباره توالت عمومی صحبت کنیم، پس زمینه ذهنش مکانی متعفن و بسیار کثیف در ذهنش تصویرسازی می‌کند. باید امیدوار بود با تبدیل سازمان گردشگری به وزارتخانه، تلاش برای حضور در سازمان‌های بین المللی که با حوزه گردشگری ارتباط دارند، همانند سازمان بین المللی توالت (WTO) بیشتر شود تا از این فرصت نهایت استفاده را ببریم. درآمد ترکیه از گردشگری، از درآمد ایران از فروش نفت خام (در زمان قبل از تحریم ها) بیشتر است. کشور ما با وجود مناطق گردشگری فراوانی که دارد می‌تواند پذیرای مسافران جهانی باشد. لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000F03 برچسب ها: وزیر ، گردشگری ، سازمان توالت ، وزیر گردشگری ، توالت عمومی

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: وزیر گردشگری سازمان توالت وزیر گردشگری توالت عمومی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۳۱۹۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهسازی ۲۱۰ کیلومتر از آسفالت آزادراه تبریز - زنجان

 رحمتی در خصوص بهسازی و آسفالت آزادراه تبریز- زنجان گفت: این موضوع باید توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور انجام شود.

وی افزود: عملیات ترمیم روکش آسفالت آزادراه زنجان –تبریز به طول ۲۱۰ کیلومتر شروع شده و تا پایان سال به اتمام خواهد رسید.

رحمتی گفت: در این مسیر دو محور مهم وجود دارد که محور اول به طول ۵۳ کیلومتر بسیار اساسی بوده و قرار است کل آسفالت این محور تعویض شود ۱۶۰ کیلومتر دیگر هم نوسازی و بهسازی می‌شود.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه در مجموع در این جاده ۲۱۰ کیلومتر باید تامین منابع شود و در اختیار مجموعه راهداری قرار گیرد که مصوب شد ادامه داد: با ابلاغ وزیر راه و شهرسازی، بهسازی و آسفالت آزادراه تبریز- زنجان توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور به طول ۲۱۰ کیلومتر از محل منابع در اختیار سازمان مذکور با فوریت با اعتبار یک‌هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان که ۴۰۰ میلیارد تومان از محل قیر رایگان توسط وزارت راه و شهرسازی و۷۰۰ میلیارد تومان هم از محل اعتبارات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور تامین می‌شود.

وی افزود: آزادراه پیامبر اعظم (ص) یا همان آزادراه تبریز- زنجان یکی از موضوعات مهمی بود که در سفر روز جمعه وزیر راه و شهرسازی به استان مطرح شد چراکه همه مردم نسبت به وضعیت این مسیر معترض هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • پیگیری مسائل عمومی اولویت کاری دستگاه قضا است
  • وزیر بهداشت: حمل دارو توسط سکو‌های اینترنتی موجب تسهیل امور مردم می‌شود
  • سفر یک روزه رئيس سازمان زندان های کشور به بشاگرد
  • ۴۰هزار کیلومتر راه آسفالته کشور خرابی سنگین دارد
  • انتصاب عاطفه خادمی به‌عنوان دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور
  • دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور تغییر کرد
  • انتخاب عاطفه خادمی به عنوان دبیر جدید شورای فرهنگ عمومی کشور
  • عاطفه خادمی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور شد
  • افت دما در آبادان و خرمشهر
  • بهسازی ۲۱۰ کیلومتر از آسفالت آزادراه تبریز - زنجان