Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-27@03:28:29 GMT

باید محل‌هایی برای بیان اعتراضات مردمی تامین شود

تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۳۷۶۹۹

باید محل‌هایی برای بیان اعتراضات مردمی تامین شود

معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: دولت باید محل‌هایی امن را برای بیان اعتراض در نظر بگیرد، البته دیوان عدالت اداری تصور می‌کرد که این حق مغایر قانون است و آن را ابطال کرد.

به گزارش ایمنا، لعیا جنیدی امروز سه شنبه در همایش ملی زنان و خانواده خیرین مدرسه‌ساز کشور با عنوان "بانوی ایرانی - مدرسه مهربانی" اظهار کرد: دولت این روزها پیگیر این موضوع است که آیا می‌تواند قدرت خریدی که به آن صدمه وارد شده، جبران کند یا خیر؟ بر همین اساس قرار شد یارانه بنزین ۲۰ تا ۳۰ درصد افراد جامعه که نیازی به آن ندارند به اقشار کم درآمد داده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: شرایط فعلی، مردم را نگران کرده و همه ما در دولت نیز در نگرانی مردم شریک هستیم و با آسیب دیدگان همدلی کرده و تا جایی که بتوانیم تلاش می‌شود آثار آن را کم کنیم. کارگروهی تشکیل شده تا راهکارهایی برای التیام رنج مردم به خصوص قشر محروم انجام شود.

معاون حقوقی رئیس جمهور با اشاره به اعتراض‌هایی که بعضی از مردم به گران شدن بنزین دارند، گفت: اعتراض در چارچوب قوانین مدنی حق مردم است. ولی باید آن را همراه با آموزش به مردم توضیح داد تا بتوانند نگرانی‌های خود را گفته و به راهکار مشترک به دور از آسیب برسند.

جنیدی ادامه داد: دولت باید محل‌هایی امن را برای اعتراض در نظر بگیرد. البته دیوان عدالت اداری تصور می‌کرد که این حق مغایر قانون است و آن را ابطال کرد. ولی حق اعتراض ایجاد نمی‌شود مگر با تامین محلی امن برای اعتراض تا نیروی انتظامی نیز بتواند امنیت آن را تامین کرده و دیگر شاهد مسائل خشن نباشیم.

وی در ادامه به فعالیت بانوان خیّر در امر مدرسه سازی اشاره کرد و با تاکید بر اینکه دامنه این فعالیت حد و مرزی ندارد و مانند چشمه، جوشان و همیشگی است، افزود: وقتی زنان خیّر در ایجاد فضای آموزشی مشارکت می‌کنند، در حقیقت برای بنیادی‌ترین حق مردم که تحصیل است، مشارکت کرده‌اند و با این عمل سبب افزایش سطح فرهنگی، اجتماعی و ... مردم می‌شوند.

معاون حقوقی رئیس جمهور ادامه داد: تعداد زیادی از زنان و مردان هستند که به دلیل نداشتن تحصیلات و بعد از مرگ، حقوق ارثی آن‌ها نادیده گرفته می‌شود. این نادیده گرفته شدن حق به دلیل نبود سواد است؛ بنابراین حق آموزش مبنا و ضامن برخورداری از حقوق محسوب می‌شود.

جنیدی معتقد است که تحصیلات سبب افزایش بالا رفتن توانایی فکری و معنوی و برخورداری از حقوق به حق خود شده و بدون آموزش نیز جامعه از مشارکت سیاسی فعال برخوردار نیست.

وی با اشاره به قانون اساسی که دولت را موظف به تعلیم و تربیت کودکان می‌کند، اظهار کرد: مدنیت برآمده از آموزش است و به دلیل اهمیت این حق است که قانون اساسی دولت را موظف می‌کند بچه‌ها تعلیم و آموزش لازم را ببینند. اما گاهی در این راه امکانات و منابع دولت محدود می‌شود و اینجاست که کار شما بانوان خیّر بسیار ارزشمند می‌شود. زیرا در شرایط فعلی اقتصادی عمل شما همبستگی اجتماعی را نیز افزایش می‌دهد.

منبع: ایرنا

کد خبر 397422

منبع: ایمنا

کلیدواژه: لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهور اعتراضات مردمی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۳۷۶۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به جنگ غزه استعفا داد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «‌هاله غریط»، معاون مرکز رسانه‌ای وزارت خارجه آمریکا در دبی که عنوان رسمی سخنگوی عرب زبان وزارت خارجه آمریکا نیز داشت، از مقام خود به صورت اعتراضی استعفا داده است.

علت استعفای این مقام آمریکایی، مخالفت با سیاست واشنگتن در رابطه با جنگ غزه اعلام شده است. هاله غریط در حساب شخصی خود در فضای مجازی درباره استعفا از مقامش نوشت: «من پس از ۱۸ سال خدمت برجسته در وزارت خارجه، در مخالفت با سیاست غزه ایالات متحده، در آوریل ۲۰۲۴ استعفا دادم.»

استعفای غریط، حداقل سومین استعفا از وزارتخارجه آمریکا بر سر مخالفت با جنگ غزه است. نزدیک به یک ماه قبل نیز «آنل شلین» از دفتر حقوق بشر وزارت خارجه استعفای خود را اعلام کرد و «جاش پل»، مقام وزارت امور خارجه در ماه اکتبر همزمان با آغاز جنگ علیه غزه استعفا داده بود.

نارضایتی‌ها در آمریکا از حمایت دولت این کشور از جنگ غزه بسیار زیاد است. همزمان اعتراضات در دانشگاه‌های مختلف آمریکا در حمایت از غزه نیز ادامه دارد و تحصن اعتراضی دانشجویان در محوطه دانشگاه جورج واشنگتن در پایتخت آمریکا با وجود هشدار پلیس و مقامات دانشگاه، اما جمع آوری نشده است.

این در حالی است که پیشتر مسئولان دانشگاه زمان مشخصی را برای پایان دادن به چادرهای اعتراضی داده بودند و اکنون با وجود سپری شدن مهلت مقرر برای برداشتن چادرها، تجمع اعتراضی و تحصن‌ها ادامه دارد.

اعتراضات در دانشگاه کلمبیا نیویورک نیز ادامه دارد و مسئولان این دانشگاه اعلام کرده‌اند که اگر بحث با دانشجویان موفقیت آمیز نباشد، باید گزینه‌های دیگری را برای بازگرداندن آرامش در محوطه دانشگاه در نظر بگیریم.

براساس آمار ارائه شده توسط ان. بی. سی، دانشجویان حداقل ۴۰ دانشگاه و کالج آمریکایی و کانادایی برای همبستگی با غزه چادر تحصن برپا کرده‌اند و این تحصن‌ها با وجود هشدار و دخالت پلیس همچنان ادامه دارد.

پلیس آمریکا نیز پس از یورش به دانشگاه ایندیانا اعلام کرد: حداقل ۳۳ نفر در محوطه دانشگاه پس از خودداری معترضان از برداشتن سازه‌های چادری دستگیر شدند.

براساس گزارش‌های رسمی، در جریان اعتراضات دانشجویی حمایت از فلسطین، مقامات آمریکایی تا کنون حدود ۱۰۰ نفر از شرکت کنندگان در اعتراضات دانشجویی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و ده‌ها نفر را در دانشگاه تگزاس در آستین دستگیر کرده‌اند.

همچنین گزارش شده است که مقامات آمریکایی دست‌کم دو استاد دانشگاه اموری در جورجیا را به عنوان بخشی از افراد شرکت کننده در تظاهرات دانشگاهی علیه جنگ غزه بازداشت کردند.

بر اساس اخبار منتشر شده رئیس بخش فلسفه دانشگاه اموری در میان بازداشت شدگان است.

همزمان با ادامه اعتراضات دانشجویی در آمریکا برای حمایت از مردم غزه، «کریس کار»، دادستان کل جورجیا در حساب کاربری خود در شبکه ایکس (توئیتر سابق) از سرکوب دانشجویان معترض توسط نیروهای پلیس حمایت کرده است.

دادستان کل جورجیا در بیانیه خود در مورد اعتراضات گفت: «ما با افتخار در کنار هر دانشگاهی که برای محافظت از سلامت و ایمنی دانشجویان جورجیا اقدامات لازم را انجام دهد، خواهیم ایستاد.»

اعتراضات دانشجویی در آمریکا برای حمایت از فلسطین و با هدف توقف جنگ در غزه با واکنش و سرکوب شدید نیروهای پلیس آمریکا روبرو شده است. در همین ارتباط نیز، سازمان عفو بین‌الملل با صدور بیانیه‌ای به سرکوب اعتراضات مسالمت‌آمیز دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا در حمایت از ملت فلسطین واکنش نشان داد.

سازمان عفو بین‌الملل با اشاره به اقدامات نیروهای امنیتی آمریکایی اعلام کرد: این اعتراضات با واکنش سرکوبگرانه شامل بازداشت و اخراج دانشجویان مواجه شد.

در ادامه این بیانیه آمده است: در حالی که تأمین تسلیحات برای اسرائیل از سوی واشنگتن ادامه دارد، حق اعتراض از اهمیت بالایی برخوردار است.

سازمان عفو بین‌الملل تاکید کرد: از دانشگاه‌های آمریکایی می‌خواهیم که از حقوق دانشجویان در تظاهرات مسالمت‌آمیز و ایمن حمایت کنند.

کد خبر 6088844

دیگر خبرها

  • وزارت ارشاد وظیفه نظارت و تسهیل گری را به عهده دارد نه تصدی گری
  • توسعه کشور و مردمی سازی صنعت نفت و گاز بدون نیاز به مدیریت و بودجه دولت
  • حرکت به سمت خودمالکی و ساخت مردمی مسکن با پرداخت تسهیلات و عرضه زمین به مردم
  • ایجاد ۶۷ مرکز جدید دندانپزشکی در دولت سیزدهم
  • سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به جنگ غزه استعفا داد
  •  استفاده از ظرفیت‌های مردمی بهترین راه برای حل معضلات اجتماعی
  • بهترین راه برای برطرف شدن معضلات اجتماعی استفاده از ظرفیت‌های مردمی است
  • گسترش اعتراضات دانشجویی در آمریکا (فیلم)
  • درخواست‌های تلفنی مردم در سفر رئیس جمهور به سمنان پیگیری می‌شود
  • ۴۷ هزار درخواست تلفنی در سفر رییس جمهور به استان سمنان ثبت شد