Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-26@04:21:22 GMT

2 میلیارد دلار یورو بدون مشتری درشبکه نیما

تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۳۹۲۲۰

2 میلیارد دلار یورو بدون مشتری درشبکه نیما

ساعت 24 -رییس بانک مرکزی تا پیش از قطع شدن اینترنت درروزهای تازه سپری شده درایران با نوشتن یادداشتهای پرشماراز تعادل دربازار ارز می نوشت و تاکیدداشت بنویسد سیاستهای بانک مرکزی راه را برای تثبیت قیمت دربازار ارز بازکرده است. این درحالی است که آمارهای منتشر شده از سوی نهادهایی مثل اتاق بازرگانی تهران نشان از تقاضای کاهنده برای خریددلار از بازار دستوری بانک مرکزی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آمارارایه شده نشان می دهد در یک ماه منتهی به 27 آبان 1398 رقمی برابر با 1.3 میلیاردیورو  ارز صادراتی به بازار رسمی عرضه شده است . این درحالی است که درهمین مدت فقط 710 میلیون یورو تقاضا برای واردات ثبت شده است. یک محاسبه ساده نشان می دهد تقاضا برای  واردات دریک ماه منتهی شده به 27 آبان امسال 40 درصد کمتر از عرضه بوده است. آمارارایه شده همچنین نشان می دهد از ابتدای امسال تا 27 ابان رقمی معادل 10.6 میلیاردیورو ارز صادراتی به بازار رسمی عرضه شده است. درهمین مدت اما تقاضا برای واردات فقط 8.6 میلیاردیورو بوده است. به عبارت دیگر 20 درصد از ارز صادراتی عرضه شده به میزان 2میلیاردیورو بدون مشتری مانده است. کارشناسان و فعالان اقتصادی می گویند سخت گیری در ثبت سفارش برای واردات از یک طرف و فشارسیاسی و روانی بروارد کنندگان و دستورهای دولت براین مبنی که باید از واردات کالاهای مشابه اجتناب شود تمایل کمتر به واردات و در نتیجه خرید ارزهای خارجی را فراهم کرده است. گزارش تهیه شده ازسوی اتاق بازرگانی تهران نشان می دهد افزایش شکاف در عرضه و تقاضای ارزدرشبکه نیما درسه ماه تازه سپری شده بیشتر شده است . از طرف دیگر فعالان اقتصادی می گویند کاهش قدرت خرید ایرانیان به دلیل رشد به مهار تورم و کاهش شدید ارزش ریال دربرابر ارزهای معتبر و همچنین نرخ بالای بیکار جوانان و احتیاط شهروندان درهزینه کردن پس اندازهای خود تمایل به واردات را کاهش داده است. علاوه براین کاهش شمار کسانی که به مسافرت خارجی می رفتند نیزمزید برعلت شده و تقاضای ارز را کاهش داده است. برخی از مقامهای رسمی اقتصادی اعتراف می کنند که وارد کنندگان ایرانی ماهها درصف خرید دلار 4200 تومانی برای واردات می مانند تا از رانت آن استفاده کنند زیرا نرخ سود دراین بازار بسیار بالا است. یک آمار ارایه شده نشان می دهد اختلاف نرخ های خریددلار درسامانه نظارت ارز ( سنا ) و نیما از 25 مهرماه تا 27 آبان دوبرابر شده است.

 درحالی که رییس بانک مرکزی با صراحت از بدبینی اش در زمان شروع فعالیت دراین نهاد به بخش خصوصی می گوید و اعتراف می کند اما حالا درنیمه دوم سال 1398 نگاهش به بخش خصوصی تغییر یافته است عرضه ارز صادراتی به شبکه نیما رشد چشمگیزی را شاهد است و باید راههایی برای خواب سرمایه ارزی صادرکنندگان پیدا شود تا آنها بتوانند با منابع ارزی خود فعالیت دوباره کنند. طولانی شدن زمان فروش ارز صادراتی موجب می شود انگیزه صادرکنندگان برای فعالیت درشبکه نیما کاهش یابد. این خواب سرمایه ارزی درحالی اتفاق می افتد که قیمت برخی کالاهای اصلی وارداتی مثل ذرت ، گندم ، شکر و دانه سویا دریک ماه منتهی به آبان 1398 به ترتیب با 6 درصد 5، درصد ، 8 درصد و 4 درصد رشد قیمت دربازارهای جهانی داشته اند.  

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۳۹۲۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت طلا سقوط کرد

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، قیمت طلا در بازار جهانی با کاهش ۲.۵ درصدی، به زیر کانال ۲ هزار و ۳۴۰ دلار رفت.

بیشتر بخوانید: پیش‌بینی روند نزولی قیمت‌ها در بازار سکه و طلا

بر همین اساس، قیمت اونس طلا افت ۶۰دلاری را تجربه کرد و در بازار جهانی ۲ هزار و ۳۳۰ دلار قیمت خورد.

کاهش قیمت طلا از اولین معاملات روز دوشنبه آغاز شد و بررسی‌ها نشان می‌دهد که طی یک هفته گذشته اونس طلا ۴۳ دلار کاهش داشته است. اما همچنان عملکرد یک ماهه بازار، افزایش ۱۷۷ دلاری طلا را نشان می‌دهد.

براساس گزارش بلومبرگ، قیمت طلا در اولین ساعات تجارت در آسیا به‌دنبال آرام شدن تنش‌های ژئوپولیتیکی در خاورمیانه و تعدیل شدن تقاضا برای این فلز گرانبها به عنوان یک پشتوانه ایمن کاهش یافته است. سرمایه‌گذاران منتظر اطلاعات اقتصادی آمریکا هستند که می‌تواند دورنمای سیاست پولی این کشور را مشخص کند.

پیش بینی می‌شود شاخص هزینه‌کرد فردی در آمریکا ۲.۶ درصد در ماه گذشته میلادی افزایش یافته باشد، در حالی که در فوریه برابر با ۲.۵ درصد بود. بدین ترتیب احتمال به تعویق افتادن کاهش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا افزایش یافته که می‌تواند قیمت طلا را تحت تاثیر قرار دهد.

افزایش نرخ بهره هزینه نگهداری طلا به عنوان یک سرمایه غیر سودده را بالا برده و تمایل برای خرید آن را پایین می‌آورد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1228116 برچسب‌ها طلا

دیگر خبرها

  • واردات قهوه 75درصد افزایش یافت / کدام کشورها صادرکننده عمده قهوه به ایران بوده اند؟
  • ریزش نرخ دلار چه تاثیری بر قیمت خودروهای داخلی گذاشت؟
  • یورو رکورد زد
  • اثر دلار کاهشی بر قیمت خودرو‌های پرطرفدار داخلی
  • انتقاد روزنامه دولتی ایران از تصمیم ایران خودرو/ بانک مرکزی: ۳۰۲ میلیون دلار نیمایی بدون مشتری ماند/ پیمان پاک: گوشت نه تنها افزایش قیمت نداشت، بلکه ارزان هم شد
  • عرضه ۴۲۶.۸ میلیون دلار حواله ارزی در سامانه نیما
  • رشد آرام دلار نیما | امسال دلار نیما چه عددی را به خود خواهد دید؟
  • تولید ۷۵ درصد پارچه موردنیاز کشور در داخل
  • قیمت طلا سقوط کرد
  • بورس در راه تصرف تاج و تخت؟