Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-04-26@21:35:53 GMT

نقش رسانه‌ها در مدیریت بحران‌ها چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۴۰۱۹۰

صراط:

 امروزه نه تنها اعتراضات مالی، بلکه بحران‌ها و کشمکش‌های اجتماعی، به بخش غیرقابل اجتنابی از تعاملات انسانی تبدیل شده‌اند. با افزایش توان چانه‌زنی گروه‌ها و احزاب سیاسی و قدرت ثانیه‌ای تبادل اطلاعات و اخبار از طریق شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، توسل به شیوه‌هایی چون سرکوب با سرپوش نهادن به بحران‌ها نیز تقریباً غیرممکن شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این رو مسأله مهم پیشگیری از این بحران‌ها نیست بلکه نحوه درست مدیریت کردن و پاسخگویی به اعتراضات قانونمند و به ساحل رساندن امواج خروشان بحران‌های اجتماعی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

به گزارش فارس یکی از راه‌های کم‌هزینه گذار از بحرانها بهره‌گیری از ظرفیت‌هایی است که از قدرت آرامش‌بخشی، امید‌دهی و اعتمادسازی بالایی برخوردارند. به باور صاحبنظران در دنیای کنونی رسانه‌ها به دلیل توانایی و ظرفیت بالا در جذب مخاطب انبوه و قدرت شکل دادن به افکار عمومی، نقش تعیین‌کننده‌ای در مدیریت بحران‌های اجتماعی و کشمکش‌های سیاسی دارند.

این نقش‌آفرینی مثبت رسانه‌ها مستلزم وقوف کامل مدیران و برنامه‌سازان از چگونگی درک بحران از سوی شهروندان و به ویژه معترضان، شناخت دقیق عوامل و متغیرهای درونی و بیرونی درگیر، مداخله‌کننده و تأثیرگذار بر بحران و ماهیت متغیر و تضاد و ناهمخوانی میان عوامل یاد شده است. در این صورت است که رسانه‌ها می‌توانند با شناخت دقیق از مطالبات بحق و قانونی معترضین، صف آنها را از آشوب‌گران و فرصت‌طلبان جدا کرده و ضمن قرار گرفتن در کنار مردم و افشای چهره اغتشاش‌گران، به دولت برای پاسخگویی به مطالبات همگانی و جلب اعتماد عمومی به نظام و کارآمدی آن کمک کنند.

رسانه‌ها در شرایط بروز بحران‌های اجتماعی لازم است به جای اجتناب از انعکاس اعتراضات و تمرکز صرف بر اخبار و تحلیل‌های مثبت و بعضاً غلوآمیز، به زبان مردم برای طرح مسائل مبتلا به جامعه نزدیک شده و به پرسشگری از برنامه‌های دولت برای رفع نارسایی‌ها و نقاط ضعف‌ها بپردازند، رسیدن به شرایط آرامش‌بخش تا حد زیادی نیازمند پرسشگری و پاسخ‌طلبی از سوی رسانه‌هاست. در این صورت است که مردم متوجه تفاوت خود با آشوب‌طلبان می‌شوند. البته باید توجه داشت که پرسشگری با گزارش‌دهی متفاوت است.

عنصر فعال در پاسخ‌طلبی مردم هستند که رسانه‌ها می‌توانند به نمایندگی از آنها این نقش را ایفا کنند، اما عنصر فعال در گزارش‌دهی مسؤولان بوده و رسانه‌ها منفعل هستند.

در گزارش‌دهی عمدتاً به نکات مثبت اشاره می‌شود و بر نارسایی‌ها، سرپوش گذاشته می‌شود، این در حالی است که پاسخ‌طلبی به دلیل ماهیت انتقادی خود می‌تواند آرامش‌بخشی، امیدآفرینی و اعتمادسازی را به دنبال داشته باشد. رسانه‌ها در شرایط بروز بحران‌ها و آشوب‌های اجتماعی باید در رویکردی تلفیقی، هم به نمایش بگذارند و هم با هدف اصلاح امور، رفع نارسایی‌ها و بازگشت آرامش، امید و امنیت، انتقاد سازنده، اعتمادزا و به دور از اغراض سیاسی نسبت به عملکرد دستگاه‌های اجرایی داشته باشند. اقناع عمومی در شرایط بحرانی کار دشواری است که عملکرد هوشمندانه رسانه‌ها یکی از راه‌های تحقق آن است. 

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: مدیریت بحران نقش رسانه ها بحران اجتماعی صراط

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۴۰۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی برگزیدگان جشنواره آب و رسانه در سمنان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️  منصور کشاورزیان مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان سمنان با تشریح ضرورت بهره گیری از توان و تخصص اصحاب رسانه در فعالیت‌های فرهنگی ترویج مصرف بهینه آب در جامعه گفت: در دومین جشنواره آب و رسانه استان سمنان ۱۵۰ اثر به دبیرخانه رسال شد که پس از داوری از صاحبان ۲۱ اثر برگزیده با اهداء جوایزی قدردانی شد.
مدیریت مصرف آب در خانه با تاکید بر نقش بانوان خانه دار، بحران خشکسالی و راهکار‌های مقابله با آن تامین آب پایدار – مدیریت مصرف، ترویج سبک زندگی اسلامی – ایرانی با رویکرد مدیریت مصرف بهینه آب، حفاظت و صیانت از منابع، بازچرخانی آب مزایا و محدودیت ها، اصلاح الگوی مصرف، نقش رسانه در حساس نمودن افکار عمومی در منابع آب سمنان فاضلاب، آب خاکستری فرصت‌ها و تهدید‌ها و استفاده از پساب در صنعت و کشاورزی از جمله محور‌های دومین جشنواره آب و رسانه در استان سمنان بود.
این جشنواره به همت شرکت آب و فاضلاب استان سمنان و با مشارکت استانداری سمنان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان، صدا و سیمای مرکز سمنان، شهرداری سمنان، خانه مطبوعات و انجمن خبرنگاران استان سمنان در بخش‌های خبر، گزارش، مصاحبه، عکس، موشن گراف، فیلم کوتاه ۶۰ ثانیه ای، پادکست برگزار شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • اختصاص ۱۰ هزار میلیارد ریال از بودجه مدیریت بحران کشور به استان ایلام
  • هزینه ۲۰ هزار میلیاردی برای پاکسازی مسیل‌ها از نخاله‌ها
  • قرارگاه مردم نهاد در سازمان مدیریت بحران کشور تشکیل شده است
  • تصویب ۱۰ هزار میلیارد ریال برای استان ایلام
  • انتظارات ایلام از سازمان مدیریت بحران
  • شدت باران در استان یزد و آبگرفتگی معابر شهر یزد+عکس
  • برترین های«آب و رسانه » در استان سمنان تجلیل شدند
  • بارش باران سیل آسا در یزد
  • معرفی برگزیدگان جشنواره آب و رسانه در سمنان
  • دستگاه های خدمات رسان کرمان برای مقابله با بحران سیل آماده باشند