Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-04-27@01:57:18 GMT

رابطه الگوی غذایی ناسالم با پرخاشگری

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۴۰۳۸۸

صراط:

ساره حسینی با بیان اینکه تغییرات در رژیم غذایی می‌تواند تغییراتی در خلق و خو و رفتار افراد ایجاد کند، اظهار کرد: تغییر الگوی غذایی افراد جامعه به خصوص نوجوانان و جوانان و روند رو به رشد استفاده از فست فودها و غذاهای فرآوری شده دارای نگهدارنده و رنگ‌های مصنوعی و متعاقبا کاهش مصرف خشکبار، میوه و سبزی علاوه بر اثرات سویی که بر عملکرد سیستم گوارشی دارد برخلق و خو و رفتار مصرف‌کنندگان نیز تاثیرگذار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسناوی افزود: مصرف غذا و خوراکی‌هایی که عمدتا دارای میزان زیادی قند، چربی و کافئین هستند باعث ایجاد اضطراب شده و تحریک‌پذیری و پرخاشگری را افزایش می‌دهد و می‌تواند عامل ایجادکننده تنش در افراد باشد.

عضو گروه پژوهشی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: مصرف مکرر فست فودها و نوشیدنی‌های ناسالم سبب عملکرد نادرست تریپتوفان در مغز شده و علائمی مانند افسردگی، اضطراب، تحریک‌پذیری، پرخاشگری و ستیزه‌جویی در فرد ایجاد می‌کند.

حسینی ادامه داد: تریپتوفان، اسید آمینه‌ای است که پیش ماده تولید سروتونین بوده و سروتونین عامل احساس شادی، رضایت و آرامش است.

وی با بیان اینکه تریپتوفان تنها از راه مواد غذایی نظیرگوشت مرغ، ماهی و میگو، گوشت قرمز، ماش و جو  به بدن وارد شده و در خود بدن سنتز نمی‌شود، افزود: ویتامین B و ویتامین D  روند تبدیل تریپتوفان به سروتین را افزایش می‌دهند، در نتیجه مصرف مواد غذایی دارای این ویتامین‌ها مانند حبوبات، اسفناج، جعفری، کاهو، میوه و جگر می‌تواند باعث ایجاد حالت آرامش و رضایت خاطر در مصرف‌کننده شود.

عضو گروه پژوهشی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: تحقیقات دانشمندان نشان داده است که احساس خوشحالی ایجاد شده در مغز پس از مصرف هشت وعده میوه و سبزیجات در روز برابر با خوشحالی یافتن شغل در افراد جویای کار می‌شود.

حسینی اظهار کرد: یکی دیگر از مضرات استفاده از فست فودها و غذاهای فرآوری شده ایجاد احساس سیری کاذب در مصرف‌کننده است که خود عامل کاهش مصرف مواد مغذی مورد نیاز بدن می‌شود.

وی افزود: کمبود این مواد مغذی و همچنین ریزمغذی‌هایی مانند منیزیوم، آهن، سلنیم و روی نیز می‌تواند در تغییر خلق و خو اثرگذار باشد، کمبود این ریزمغذی‌ها در بروز حالت‌های عصبی و گاهی افسردگی دخیل بوده و در مواردی نیز باعث کاهش توانایی یادگیری و مشکلات روحی و روانی در فرد می‌شود.

عضو گروه پژوهشی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: نتایج تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که میزان کمتری اسیدهای چرب امگا ۳ از طریق غذا دریافت کرده‌اند، نسبت به دیگران رفتار متغیرتر و دیدگاه منفی‌تری دارند و دارای علائم خفیف افسردگی نیز هستند؛ در عین حال افرادی که میزان بیشتری اسیدهای امگا ۳ مصرف کردند، نسبت به سایرین سازگارترند.

حسینی اظهار کرد: حذف خشکبار و آجیل مانند انجیر خشک، توت خشک، کشمش، برگه زردآلو، بادام، خرما، پسته، کنجد و فندق از برنامه غذایی افراد نیز می‌تواند باعث تغییر خلق و خوی فرد شود چراکه خشکبار سرشار از آهن، منیزیوم و سلنیم و ... بوده و کاهش دریافت این ریزمغذی‌ها در فرد باعث افسردگی، بی‌حوصلگی، عدم توان تصمیم‌گیری صحیح و پرخاشگری می‌شود.

وی افزود: استفاده از ادویه‌هایی مانند زردچوبه نیز  بر خلق و خوی مصرف‌کننده تاثیر مثبت دارد و باعث ایجاد آرامش روانی، بهبود خلق و خو، رفتار و شخصیت اشخاص شده و افسردگی و غم را برطرف می‌کند.

عضو گروه پژوهشی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی یادآور شد: می‌توان با اختصاص سهم بیشتر میوه و سبزیجات در سبد غذایی خانواده و کاهش مصرف فست فودها و غذاهای فرآوری شده به ایجاد آرامش روانی، کاهش افسردگی وکاهش تنش و پرخاشگری به مرور زمان کمک کرد.

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: تغذیه سالم الگوی غذایی پرخاشگری صراط

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۴۰۳۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاخ سفید: خواستار انجام‌ تحقیقات درخصوص گورهای دسته‌جمعی غزه هستیم

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز پنج‌شنبه به خبرنگاران گفت که واشنگتن خواستار انجام‌ تحقیقاتی در رابطه گورهای دسته‌جمعی گزارش شده در نوار غزه است.

به گزارش ایسنا، کربی در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه آیا آمریکا شفاف‌سازی درخصوص گورهای دسته جمعی پیدا شده در نوار غزه دریافت کرده است، گفت: این مسئله به همتایان اسرائیلی ما مرتبط است. شما صحبت‌های روز گذشته جیک سالیوان را شنیدید. ما خواستار تحقیقات در این زمینه هستیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه واشنگتن به تعامل با رژیم صهیونیستی در این رابطه ادامه می‌دهد، عنوان کرد: ما خواستار دریافت اطلاعات بیشتری در این زمینه هستیم.

شبکه الجزیره، یکشنبه گذشته، گزارش داد که مقامات فلسطینی یک گور دسته‌جمعی با ۱۸۰ جسد را داخل بیمارستان ناصر در خان یونس کشف کرده‌اند. سه‌شنبه گذشته نیز، شبکه سی‌ان‌ان با نقل قول از کارکنان دفاع مدنی غزه گزارش داد که بیش از ۳۰۰ جسد در این محل کشف شده است.

حملات رژیم صهیونیستی به غزه در پی عملیات «طوفان الاقصی» توسط حماس در ۷ اکتبر که با هدف ادعایی «نابودی حماس» انجام شده، تاکنون موجب کشته شدن بیش از ۳۴ هزار نفر از فلسطینیان، از بین رفتن ۶۰ درصد از زیرساخت‌های حیاتی این منطقه و آواره شدن ۸۵ درصد از مردم آن شده است.

محاصره انسانی غزه موجب شده است کمبود شدید مواد غذایی، آب آشامیدنی، دارو و تجهیزات پزشکی احتمال بروز فجایع انسانی، از جمله قحطی، گرسنگی و شیوع بیماری‌های واگیردار افزایش پیدا کند. رژیم صهیونیستی در حملات خود اهداف غیرنظامی مانند مدارس، مساجد، کلیساها، پناهگاه‌ها و بیمارستان‌ها را نیز هدف قرار داده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • روایتی از حذف قند و عوارضش، جزو پربازدیدترین‌های توییتر شد/ عکس
  • برای افزایش هوش این پنج ماده غذایی را مصرف کنید
  • افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند
  • اصلاح الگوی کشت بهترین راه برای مدیریت مصرف آب
  • لاغری در یک هفته ؛ نکات مهم برای کاهش وزن در یک هفته
  • بارها گفته‌ام مخالف هرگونه رابطه ناسالم و پارتی‌بازی در همه ادارات هستیم
  • کاخ سفید: خواستار انجام‌ تحقیقات درخصوص گورهای دسته‌جمعی غزه هستیم
  • هفت نکته برای کاهش وزن اگر فکر می‌کنید «ژن چربی» را دارید
  • غذا‌هایی که شکم تخت به شما هدیه می‌دهد
  • کشف جسد دانشجوی دندانپزشکی در ارتفاعات سرچشمه