Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در ساحت های ششگانه را تربیت اجتماعی و سیاسی دانش آموزان در مدارس تشکیل می دهدتا دانش آموزان با فرآیند مطالبه گری، انتقاد قانونمند و احترام به حقوق عموم را بیاموزند.

وطن ازعناوینی است که نزد همه انسان ها و همچنین ادیان آسمانی و بخصوص، دین مقدس اسلام مورد توجه بوده و از احترام و قداست خاصی برخوردار است که در آموزه های دینی به محبت و مهرورزی نسبت به آن سفارش فراوان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 عشق به وطن یک میلی طبیعی است که خداوند در بین همه مخلوقاتش قرار داده است.

از دیدگاه اسلام، وطن‌گرایی، نباید جنبه افراطی و منفی به خود بگیرد و موجب تبعیض گردد و انسان‌ها را تحت عنوان ملییت‌های مختلف از یکدیگر جدا و روابط خصمانه و جنگ‌های خونینی در بین آنان ایجاد کند زیرا این‌گونه وطن‌ دوستی در اسلام مذموم است.

هویت ملی از جمله موضوعاتی است که مورد تاکید رهبرمعظم انقلاب است به گونه ای که ایشان در دیدار اقشار مختلف مردمی همواره بر آن تاکید دارند.

انسان بی ‌وطن احساس بی‌هویتی و بی‌پشتوانگی می‌کند و در تندباد حوادث و فراز و نشیب‌ها احساس تهی بودن دارد.

یکی ازتکیه‌گاه‌ها ودلبستگی‌های انسان، وطن، خاک و سرزمین است واین دلبستگی با سایر ارزش‌های علمی و معنوی و اخلاقی منافاتی ندارد.

وطن پرستی دارای کارکردها و آثارمهمی است که در این گزارش از نگاه کارشناسان حوزه تعلیم و تربیت به آن می پردازیم.

کارکردهای وطن پرستی

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان البرزگفت: اولین و مهمترین کارکرد وطن پرستی آرامش وآسایش است.

نصراله صالحی اظهارداشت : اساسا وطن جذابیت وجمعیت بیشتری می‌یابد که آرامش بیشتری به فرزندان خود ببخشد به همین دلیل است که مردم یک کشور به خصوص ملت ایران در برابر هر دشمن و مهاجمی همچو کوه ایستاده‌اند و از مرز پرگوهرشان دفاع می کنند.

وی بیان داشت: هرگاه چنین احساسی در قبال وطن وجود داشته باشد نشان ازاقتدار یک ملت در برابر دشمناش دارد واین امنیت، ناشی از یک وطن پرستی به معنای واقعی است.

صالحی  ازوطن فرهنگ‌ سازو تمدن ‌پرور به عنوان دیگر کارکردهایوطن پرستی یاد کرد و افزود: اگر زندگی جمعی آحاد جامعه به صورت همه‌جانبه از لحاظ علمی، فرهنگی، اقتصادی، نظامی، دینی و غیره شکل بگیرد حاصل آن در طول دورانی مشخص یک تمدن و فرهنگ مستقل و قابل ارائه در جهان است.

وی ادامه داد: برخی خاک‌ها وسرزمین‌ها که عناصری همچون دانش، دین، تلاشگری، اخلاق و مدیریت بیشتری داشته اند به تمدن و فرهنگی جهانی دست یافته‌اند و به وطنی ارزشمند و قابل احترام تبدیل شده‌اند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان البرزاضافه کرد: وطن ما ایران قطعا از آن وطن‌ها و سرزمین‌هایی است که همه ارزش‌های یک جامعه قابل احترام را دارد.

 وی عنوان کرد: سرزمین کهن و دیرین، سرزمینی مملوازافتخارات،اسطوره‌ها، دارای تنوعی ازشرایط اقلیمی وجغرافیایی که خود جاذبه‌ای خاص به آن می‌بخشد.

صالحی تاکید کرد: ملتی حاوی و جامع احترام و تیره‌های گوناگون و متنوع، سرزمینی با گرایش‌های دینی قوی و مذاهب اصیل و همساز و به دور از خشونت و واپس‌گرایی است.

آثار وطن پرستی

روانشناس البرزی گفت : در وطن پرستی بایستی اعتدال، منطق ، اصول و ارزش‌های دینی را رعایت کرد و احساس و شور جمعی و ملی را کنترل کرد.

یونس جاوید نسب افزود: در وطن پرستی تقویت همبستگی ملی، اعتماد به نفس ملی و در نتیجه اقتدار و حاکمیت ملی یک کشور تحقق می یابد.

وی بیان داشت: عمران و آبادی سرزمین‌ها و بلاد در اثر مشارکت و اعتماد عمومی و سرمایه‌گذاری مادی و معنوی آحاد جامعه حاصل می شود. دفاع جانانه و همه جانبه از ارزش‌ها ، باورها ،خاک و سرمایه‌های یک ملت از دیگر آثار وطن پرستی است.

جاوید نسب با بیان اینکه عشق به وطن، منافع و ظرفیت‌های ملی و واقعیت‌های موجود از جمله شاخص های مهم ملت ایران است ، اضافه کرد: مردم ایران توجه ویژه‌ای به مختصات مکانی و زمانی نظام جمهوری اسلامی با همه ویژگی‌ها، تهدیدها و فرصت‌ها در عرصه‌های مختلف دارند.

این روانشناس ادامه داد: دانش آموزان امروز که نسل چهارمی انقلاب هستند نیاز به نهادینه کردن حس وطن پرستی دروجودشان دارند تا از آثار وطن پرستی در آینده نه چندان دور بهره مند شوند.

وی عنوان کرد: حس وطن پرستی را می توان با نصب پرچم ایران در کلاس‌های درس افزایش داد.

 جاوید نسب اظهارداشت: پرچم سه رنگ جمهوری اسلامی ایران باید در همه کلاس‌های درس نصب شود تا حس وطن دوستی در وجود دانش‌آموزان تقویت و نهادینه شود.

وی تصریح کرد: در مدرسه و کلاس‌های درس باید آثار هنری که بیانگر هویت اسلامی – ایرانی است نصب شود تا این هویت در دل و جان دانش آموز ایرانی شکل بگیرد.

این روانشناس تاکید کرد: یکی از موثرترین ابزارها برای تقویت فرهنگ غنی اسلامی – ایرانی در بین دانش آموزان استفاده از هنر و همچنین برگزاری کرسی های آزاد اندیشی است.

کشور دارای فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی است و باید هویت ایرانی و اسلامی در دانش‌آموزان شکل داده شود و یکی از موثرترین ابزارها برای تحقق این رویکرد استفاده از هنر است.

اهمیت و ارزش وطن

رئیس کانون بسیج فرهنگیان استان البرز هم گفت: همه یا اغلب انسان‌ها نوعی دلبستگی و شیفتگی به وطن و میهن خویش دارند اما میزان دل‌دادگی و سرسپردگی، گاه به حدی است که مال و جان به پای آن فدا می‌شود و گاهی در حد شعار و اظهار همدردی و نشان دادن علاقه است.

مجتبی آمرکاشی اظهارداشت: میان آن کس که تنها حاضر است در سرزمین خود در کمال امنیت ندای ایران، ایران سر دهد و آن کس که در دفاع از کیان و دین و ارزش‌های ایرانی حتی در خارج از خاک وطن جهادگرانه سر دهد و جان خود را  قربانی حفظ دستاوردهای مادی و معنوی وطن می کند فرق وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری ازدرگیری‌ها وجنگ‌ها با محوریت آن، میان اقوام و کشورها و ملت‌ها صورت گرفته و جان بسیاری از انسان‌ها را می گیرد که این مهم ناشی از گرایش افراطی یعنی وطن‌پرستی به جای وطن‌دوستی است.

آمرکاشی با اشاره به اینکه پرستش ویژه خداست واین تعبیر حتی اگر از روی آسان‌گیری و تساهل به کار رود، چندان مطلوب نیست، اضافه کرد: دوستی خانه و کاشانه و شهر و دیار و وطن به عنوان مرکز و محل، که در واقع، زمین رشد و نمو و زمینه‌ تعالی انسان و جامعه انسانی است، امری پسندیده است.

رئیس کانون بسیج فرهنگیان استان البرز تصریح کرد: اگر قرار باشد همه ارزش‌های انسانی و دینی و اخلاقی تحت‌الشعاع ارزش وطن قرار گیرد، قطعاً به انحراف و نابهنجاری اخلاقی و خطای انسانی منجر خواهد شد.

وی با اشاره به برخی شیطنت ها برای تضعیف هویت ملی ایرانیان، رشد تمدن اسلامی - ایرانی را در گرو تثبیت هویت ملی ارزیابی کرد.

آمرکاشی بیان داشت: هویت ملی از جمله موضوعاتی است که مورد تاکید مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای است و معظم له در تاریخ ۱۸ دی ۱۳۸۲ در دیدار اقشار مختلف مردم قم در این باره فرمودند: ملت ایران ملتی است مستقل، آزاد، هوشمند و به شدّت به هویّت ملی و اسلامی خود علاقه منداست.

وی برگزاری جلسات برای تبیین و تقویت هویت ملی، تاریخی و جغرافیای فرهنگی، سیاسی ایرانیان را مهم دانست وعنوان کرد: ما ایرانیان پیشینه، تاریخ و تمدن برجسته‌ای داریم و لازم است برای بازتعریف آن تلاش کنیم.

آمرکاشی اضافه کرد: رشد ملت‌ها در گرو تثبیت هویت ملی و تاریخی آن‌ها ست زیرا با یک هویت متزلزل و مبهم، هیچ برنامه تمدنی پویا نشده و رشد نمی‌کند.

رئیس کانون بسیج فرهنگیان البرز با اشاره به شیطنت‌های خارجی و برخی عوامل داخلی آن‌ها، گفت: اکنون که نسبت به هویت ملی مان بیدارتر و حساس تر شده‌ایم، باید قدم‌های جدی در دفاع از تمدن و هویت ملی خود برداریم.

وی اضافه کرد: همان چیزی که ازافرادی چون هیتلر و صدام تحت عنوان نازیسم آلمانی و عرب‌گرایی و ناسیونالیسم عربی دیدیم و حاصل آن نابودی ارزشها و آثار ملت‌های مختلف بود.

آمرکاشی ادامه داد: مرز بین وطن ‌دوستی و وطن ‌پرستی زمانی روشن می‌شود که درعمل مجبور به اولویت ‌بخشی به برخی امورهمانند میل و گرایش به وطن اقتضاء کرد که دروغ و دغل را پیش گیریم و یا به خاطر پای‌بندی به وطن به ستمگری و اجحاف عادت کنیم و در حق دیگران یا ملت خود بپذیریم.

بصیرت افزایی

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرز گفت: طرح کرسی آزاد اندیشی در مدارس این استان نیز با هدف بصیرت افزایی دانش آموزان باید تقویت شود تا دانش آموزان با فرآیند مطالبه گری و نقد منصفانه بدون تنش اجتماعی آشنایی پیدا کنند.

فرشته فهمیده خاطرنشان کرد: اجرای مستمراین طرح نقش مهمی در ایجاد فضای پرسشگری، نقادی منصفانه ، آگاهانه و مطالبه گری در بین دانش آموزان متناسب با گروه سنی آنان دارد.

وی کسب تجربه و تبادل اطلاعات در زمینه های فرهنگی ، مذهبی ، تربیتی ، سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی به ویژه در بین دانش آموزان دختر و پسر متوسطه دوره اول و دوم را از اهداف مهم این طرح در مدارس البرز ذکر کرد.

فهمیده تصریح کرد: دراین طرح دانش آموزان نظر و دیدگاه خود را در زمینه های مختلف در حضور کارشناسان و مربیان مدارس مطرح می کنند تا از نظردیگردانش آموزان شرکت کننده نیز در این نشست ها مطلع شوند.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرز یکی ازاهداف طرح کرسی آزاد اندیشی در مدارس را روشنگری دانست و اضافه کرد: دانش آموزان با اهداف تخریبی ضد دینی و انقلابی دشمنان علیه ایرن اسلامی نیز آشنا می شوند.

فهمیده عنوان کرد: دراین نشست ها دانش آموزان با مهارت تاب آوری در مقابل دیدگاه ها و نظرهای مخالف یکدیگر نیز به عنوان یک مهارت مهم در زندگی فردی و اجتماعی نیز آشنایی پیدا می کنند.

وی از این طرح به عنوان یک خلع در فرآیند تعلیم و تربیت یاد کرد و یادآورشد: دانش آموزان برای رسیدن به یک زندگی هدفمند و تعامل همه جانبه در مشارکت های جامعه با نگاهی آگاهانه و کارشناسی نیاز به برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در مدارس دارند.

مهارت تاب آوری

مدیر کل آموزش و پرورش البرز در این زمینه گفت: کسب تجربه و تبادل اطلاعات در زمینه های فرهنگی ، مذهبی ، تربیتی  ، سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی  به ویژه در بین دانش آموزان دختر و پسر متوسطه دوره اول و دوم  از اهداف مهم این طرح مهارت تاب آوری در قالب نشست های گروهی در مدارس البرز است.

سالارقاسمی افزود: در این طرح دانش آموزان نظر و دیدگاه خود را در زمینه های مختلف در حضور مسئولان ، کارشناسان و مربیان مدارس مطرح می کنند تا از نظردیگر دانش آموزان شرکت کننده نیز د این نشست ها مطلع شوند.

وی با اشاره به اینکه  یکی ازاهداف طرح کرسی آزاد اندیشی در مدارس روشنگری و آموزش نحوه مطالبه گری در جامعه است ، بیان داشت: دانش آموزان با اهداف تخریبی، ضد دینی وانقلابی  دشمنان علیه ایرن اسلامی نیز شناخت پیدا می کنند.

وی تصریح کرد: در این نشست ها دانش آموزان با مهارت تاب آوری در مقابل دیدگاه ها و نظرهای مخالف یکدیگر نیز به عنوان یک مهارت مهم در زندگی را فرا می گیرند.

قاسمی از دانش آموزان برای رسیدن به یک زندگی هدفمند و تعامل همه جانبه در مشارکت های جامعه با نگاهی آگاهانه و کارشناسی نیاز به برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در مدارس دارند.

 مدیر کل آموزش و پرورش البرز یادآور شد: در این طرح از سوی کارشناسان نکات مهم آموزشی - تربیتی در زمینه های مختلف مهارت های زندگی و سبک زندگی ایرانی- اسلامی  برای دانش آموزان عنوان می شود.

وی ادامه داد: بصیرت افزایی و ارتقاء سطح آگاهی در دانش آموزان موجب می شود تا دانش آموزان در مقابله آسیب های اجتماعی و فرهنگی آگاهانه تصمیم بگیرند وعمل کنند.

قاسمی عنوان کرد: برای دانش افزایی باید فضای برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در مدارس متوسطه فراهم آید تا دانش آموزان در معرض اندیشه‌ها قرار گیرند.

وی با بیان اینکه کرسی ها ی آزاد اندیشی باید در دوره کودکی  و نوجوانی در محیط خانه ایجاد شود، عنوان کرد: این اقدام موجب می شود تا فرزندان ایران ازانجماد فکری، تعصب ، استبدادپذیری، سلطه‌پذیری و سلطه‌گری نجات پیدا کنند و یاد بگیرند با هم گفت و گو و در حل مشکلات به هم کمک کنند  قاسمی تاکید کرد: تقویت این گفت و گو ها با رویکرد افزایش آگاهی و اعتماد به نفس در بین دانش آموزان ، ارتقاء سطح قدرت تجزیه و تحلیل مسائل روزدر بین آنان و همچنین بیان دیدگاه و تحمل نظر دیگران و احترام گذاشتن به دیگران و همچنین پیشگیری از تنش ها را در جامعه به همراه دارد.

استان البرز ۵۰۰ هزار دانش آموز و ۲۵ هزار فرهنگی دارد.

برچسب‌ها مدارس البرز دانش‌آموزان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مدارس البرز دانش آموزان مدارس البرز دانش آموزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۴۱۳۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه توانمندی های دانش آموزان در بیضا

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، فرهادی مدیر آموزش و پرورش شهرستان بیضا گفت: این نمایشگاه ها با هدف حفظ و تامین سلامت دانش آموزان بر پا در مدارس شهر و روستا‌های شهرستان بیضا اجرا می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دیگر خبرها

  • سیل دانش‌آموزان کنکوری را زمین‌گیر کرد؛ آرزوهامون را رود با خود برد! | فیلم
  • ضرورت تقویت ماشین‌آلات و تجهیزات اطفای حریق در ایلام
  • جمع آوری زباله های رها شده درطبعیت از سوی دانش آموزان
  • ضرورت روزآمدسازی دانش و اطلاعات مدیران مناطق نفت‌خیز جنوب
  • نمایشگاه توانمندی های دانش آموزان در بیضا
  • ماهیت برنامه‌های سلامت محور از جنس برنامه‌های فرهنگسازی است
  • رابطه بین دانش و صنعت تقویت شود
  • ضرورت روزآمدسازی دانش و اطلاعات مدیران مناطق نفتخیز جنوب
  • این پروژه نماد همبستگی، تقویت دوستی و مایه افتخار دولت ایران و سریلانکا است
  • هنر می‌تواند تقویت کننده روحیه جوانی جمعیت باشد