کاهش ۷۰ درصدی فروش نمایشها در پی بروز ناآرامیها
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۴۱۵۰۸
آفتابنیوز :
پس از بروز ناآرامیهای چند روزه در کشور به دلیل افزایش قیمت بنزین، اینترنت قطع و با اختلال سراسری مواجه شد؛ اختلالی که بهطور مستقیم به اقتصاد تئاتر ضربه زده و حیات آن را بهطور جدی تهدید کرده است. سایت تیوال بهعنوان یکی از مهمترین مراجع فروش بلیت تئاتر، از روز شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۸ در دسترس نبود و سایتهای دیگر هم با بحران مشابهی مواجه شدند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
محمد عمروآبادی (مدیرعامل سایت تیوال) با اشاره به اینکه قطعی و اختلال چند روزه اینترنت تاثیر جدی بر فروش بلیت تئاتر و دسترسی تماشاگران به اطلاعات اجراها داشته است؛ به ایلنا میگوید: این تاثیر از دو محور بوده است؛ نخست اینکه امکانات تبلیغاتی هنر بهشدت کاهش یافته است چون مخاطبیابی بسیاری از پروژههای نمایشی و موسیقایی و حتی سینمایی بهصورت جدی به فضای مجازی مثل اینستاگرام وابسته است که با قطعی اینترنت و شبکههای اجتماعی، این امکان را از دست دادهاند.
عمروآبادی محور دوم این اثرگذاری را در سرویسهای خدماتدهی خوانده و تاکید میکند: در روز اول بروز ناآرامیها، قطعی گسترده اینترنت بر شبکه پرداخت فنی تاثیر گذاشت که البته این اختلال در روز دوم تا حدی برطرف شد.
مدیرعامل سایت تیوال یادآور میشود: موضوع دیگر این است که بسیاری از مخاطبان بر اساس موتورهای جستجو به سایت یا محصول موردنظر میرسیدند، یا خیلی با زبان انگلیسی آشنایی نداشتند و در نتیجه نام سایت فروش بلیت یا صفحه نمایش موردنظرشان را گوگل میکردند که با این وضعیت، آن هم از دست رفته و تنها کسانی که آدرس سایت را بهطور دقیق حفظ هستند میتوانند برای خرید به تیوال و سایر سایتهای فروش بلیت مراجعه کنند. به همین دلیل بسیاری از کسب و کارها شروع به ارسال پیامک به مخاطبانشان کردهاند تا آدرس سایت را به آنها یادآوری کنند. همه اینها دست به دست هم داد تا در نهایت فروش بلیت تئاترها در سایت تیوال، در روز اول ۷۰ درصد و در روز دوم تا ۶۰ درصد کاهش پیدا کند.
داود نامور (مدیر عمارت نوفللوشاتو) هم درباره بحران تماشاگر و فروش بلیت در چند روز اخیر به ایلنا میگوید: از روز شنبه سایتهای فروش بلیت بسته شد و تمام تبلیغات تئاتر که به شکل مجازی انجام میشد از بین رفت. یادمان باشد دیگر فضای تبلیغات مثل چند سال پیش نیست که گروهها از طریق پیامک یا به شکل دهان به دهان به تبلیغ نمایششان بپردازند؛ چند سال است این تبلیغات به شکل مجازی انجام میشود بنابراین با قطعی اینترنت که از روز جمعه اتفاق افتاد، گروهها نه توانستهاند تبلیغ کنند و نه ارتباطی با مخاطب بگیرند.
مدیر مجموعه فرهنگی هنری نوفللوشاتو با اشاره به اینکه در نتیجه این وقایع، چند نمایش در این مجموعه نمایشی دچار شکست در گیشه شدهاند، یادآور میشود: حتی در بعضی از سالنها، کارگردانها نمایشهایشان را تعطیل کردهاند و گفتهاند حتی در صورت بازگشت اوضاع به شرایط عادی هم دوباره اجرا نمیکنند چون دچار شکست تجاری شدید شدهاند و نمیتوانند جبرانش کنند.
نامور با تاکید بر اینکه تاوان افت شدید مخاطب در این سه روز بسیار سنگین بوده است، تاکید میکند: نمایشی که تا قبل از این، شبی ۱۰۰ نفر مخاطب داشت الان مخاطبش به ۱۰ نفر رسیده که آن هم فامیل و دوستهای عوامل اجرایی هستند که با تلفن و هزار خواهش در این ناامنی میآیند تا تئاتر ببینند.
مصطفی کوشکی (مدیر مجموعه تئاتر مستقل تهران) هم درباره تاثیر قطعی اینترنت در این چند روز به ایلنا میگوید: خوشبختانه نمایشهای این مجموعه، تا هفته بعد پیش فروش کرده بودند اما چند روز تعطیلی سایتها و امکان خرید بلیت باعث شد تا فروش کلی همین نمایشها برای روزهای آتی به صفر برسد.
کوشکی بسته شدن سایت فروش بلیت را اتفاقی عجیب میخواند که میتواند تلنگر خوبی هم برای خانواده تئاتر باشد تا «بدانیم همه چیز به اینترنت منتهی میشود و هر اتفاقی باعث چنین بحرانهایی میشود» و ادامه میدهد: وقتی چنین مشکلی به وجود میآید و اینترنت قطع میشود، جدای از بلیتفروشی، هیچ پایگاه دیگری برای تبلیغات یا حتی اطلاعرسانی در مورد وضعیت تئاتر کشور وجود ندارد.
مدیر مجموعه تئاتر مستقل تهران خاطرنشان میکند: فارغ از ابعاد سیاسی و اجتماعی این وقایع، از منظر تئاتری، اتفاقی که افتاده نشان میدهد هیچ پایگاه یا تمهیدات گسترده و پیوستهای برای اطلاعرسانی در حوزه تئاتر نداریم و این مساله عجیبی است. تئاترها خود را وابسته به فروش اینترنتی بلیت کردهاند و تبلیغاتشان صرفا در فضای مجازی اتفاق میافتد و در چنین شرایطی همه اینها ناگهان از دست میرود.
کوشکی با اشاره به اینکه سینما به خاطر تبلیغات تلویزیونی و بیلبوردهای شهری و شرایط فروش بلیت حضوری که همیشه آن را حفظ میکنند، کمتر از این وضعیت آسیب دیده است، تصریح میکند: در این چند روز فروش و تماشاگر برخی از تئاترها به صفر رسیده و این آسیب بزرگی برای گروه نمایشی است اما کسی هم به فکر جبرانش نیست. من فکر میکنم باید کمی به خودمان نگاه کنیم و باید فکر کنیم چطور میتوانیم جایگزینهای مناسبی برایش داشته باشیم که فردا روز در صورت تکرار چنین اتفاقی، تئاتر بهطور کلی تعطیل نشود.
داود نامور هم با اشاره به اینکه اگر وضعیت به همین منوال تا چند روز آینده ادامه یابد، اتفاقهای بسیار بدی برای اقتصاد سست خانواده تئاتر میافتد و شاید به تعطیلی گستردهتری در سالنهای نمایش منجر شود، تصریح میکند: اگر قطعی و اختلال اینترنت بیش از این طولانی شود، شاید ما هم در مجموعه خودمان اعلام تعطیلی کنیم؛ اما اگر اینترنت و تبلیغات فضای مجازی برگردد شاید بتوانیم به گروهها کمک و این یک هفته را جبران کنیم. در هر صورت اتفاقهای رخ داده بسیار ناگوار بوده و از تبعاتش بسیار احساس نگرانی میکنیم.
محمد عمروآبادی هم با تاکید بر اینکه «جامعه هنری در این سالها با تلاش بسیار زیاد از مشکلات بسیاری که گریبانگیرش بوده، عبور کرده و خود را زنده نگه داشته است و هر روز رشد میکند» تصریح میکند: اینگونه وزنهها و معضلها چیزهایی نیستند که تئاتر بتواند به راحتی از پسشان بربیاید و اگر خدای ناکرده این اختلالها، به درازا بکشد میتواند آثار جبرانناپذیری را برای این شبکهها و جامعه شریف و تلاشگر هنری به جا بگذارد.
منبع: خبرگزاری ایلنامنبع: آفتاب
کلیدواژه: تظاهرات بنزین اعتراضات بنزینی تئاتر قیمت بنزین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۴۱۵۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دلش برای «آسید کاظم» پر میکشید
دلش تنگ شده بود برای دنیای آسید کاظم، برای آن همه عاطفهای که در آن دوران جریان داشت، برای مردی که برای کبوترش گریه میکرد ...
محمود استادمحمد دلش برای همه این چیزها پر میکشید.
به گزارش ایسنا، حالا سالهاست که محمود استادمحمد مهمان قطعه هنرمندان بهشت زهراست ولی «آسید کاظم» او همچنان به زندگی خود ادامه میدهد. در این سالها چند بار کارگردانهای جوان تئاتر این نمایشنامه را به صحنه بردهاند و فردا (شنبه ۸ اردیبهشت ماه) هم قرار است قاسم زارع آن را در تماشاخانه ایرانشهر نمایشنامهخوانی کند.
این برنامه، بهانهای شد برای ما که کمی به سالهای دورتر برگردیم و با مرور خاطرات گذشته، بخشی از دلتنگیهای خود را برای تئاتری که داشتیم، برطرف کنیم.
محمود استادمحمد که نامش با نمایشنامه «آسید کاظم» گره خورده است، در گفتگویی که به مناسبت برگزاری بزگداشتش در سی و یکمین جشنواره تئاتر فجر با ایسنا داشت، درباره نمایشنامه «آسید کاظم» که خودش هم آن را بسیار دوست میداشت، گفته بود : «آسید کاظم» را خیلی دوست دارم، خودم هم به عنوان یک فرهنگ عتیق به آن نگاه میکنم. چند وقت پیش که محمد رحمانیان آن را نمایشنامهخوانی کرد، یک اجرایش را دیدم. محمد نه تنها زبان مردم را خوب میشناسد، ادبیات را هم خوب میشناسد اما وقتی بازیگران محمد، متن را اجرا میکردند احساس کردم که این متن نسبت به این بازیگران چقدر عتیق است! چقدر زبان این نمایش، دنیا آدمهای این نمایش در فرهنگ سپری شده معاصر قرار گرفته است. من دنیای «آسیدکاظم» را خیلی دوست دارم، گاهی حسرت این دنیا را میخورم که چقدر محترم بود، چقدرعاطفی و چقدر ریشهدار بود. از اینکه یک انسان بنشیند برای کبوترش گریه کند، حسی به من دست میدهد که نمیتوانم بگویم زیباست چیزی فرای زیبایی است.»
او که در ۲۰ سالگی این نمایشنامه را نوشته بود، درباره حال و هوای جوانان همدوره خودش چنین گفته بود: «فکرش را بکن، مونولوگ «آدم از روزی که تو خشت مییاد تا روزی که رو خشت بیفته، بدبخته...»، ما کجا بودیم و یک جوان ۲۰ ساله چگونه به زندگی نگاه میکرد!»
ما اما شگفتزده شده بودیم که او چگونه در نخستین روزهای جوانی خود چنین نمایشنامهای نوشته و او در پاسخ به حیرتزدگی ما گفته بود: «متن را در ۲۰ سالگی نوشتم. در ۲۰ سالگی خیلی کارهایم را کرده بودم. قبل از ۲۰ سالگی دو نمایش کارگردانی کرده بودم. آن وقتها ریتم ما تند بود. حکم زمانه بود. فقط من نبودم. بیضایی در چند سالگی «نمایش در ایران» را نوشت. اینکه یک نفر زیر ۲۰ سالگی نگاه تاریخی داشته باشد، خیلی مهم است چون نوشتن تا نوشتن با نگاه تاریخی دو مساله است. عباس نعلبندیان هم زیر ۲۰ سالگی چند اثرش را نوشته بود.»
حالا و با تغییرات هر روزهای که تئاتر ما داشته است، نمایشنامه «آسید کاظم» هم واقعا گویی از عهد عتیق میآید و اما همچنان بخشی از بدنه تئاتر ما دلتنگ جهانی است که این نمایشنامه روایت میکرد. شاید به دلیل همین دلتنگی است که قاسم زارع هم تصمیم به خوانش این نمایشنامه گرفته. او قرار است با همراهی مسعود کرامتی، قاسم زارع، بهرام ابراهیمی، فرهاد بشارتی، بهرام درخشان، علی عطاییحور، حسن شفیعی، دانیال ابراهیمی، آیدا قدرتی ساعت ۲۰ فردا، در هشتمین روز ماه اردیبهشت این نمایشنامه را در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر نمایشنامه خوانی کند.
انتهای پیام