Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@16:15:30 GMT

بررسی آماری لیگ برتر تا پایان هفته دهم

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۴۲۶۹۰

بررسی آماری لیگ برتر تا پایان هفته دهم

طی برگزاری ۱۰هفته نخست لیگ برتر فوتبال ایران و در جریان ۸۰  دیدار برگزار  شده  ۱۶۰ گل به ثمر رسید و  هواداران و علاقه‌مندان به فوتبال به صورت میانگین در هر دیدار ۲  گل را مشاهده کردند.

همچنین در ۵۱ دیدار از ۸۰ بازی برگزار شده  یک تیم پیروز شده و ۲۹ مسابقه نیز با کسب نتیجه مساوی به پایان رسید.  این بدان معنی است که ۲۱۱ امتیاز در ۱۰ هفته گذشته بین ۱۶ تیم حاضر در این رقابت‌ها توزیع شده است و ۲۹  امتیاز نیز به هیچ تیمی تعلق نگرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بین تیم شهر خودرو  با کسب ۲۳ امتیاز بیشترین امتیاز را بدست آورده و در صدر جدول رده‌بندی لیگ برتر ایستاد و شاهین شهرداری بوشهر نیز با ۲ امتیاز  در قعر جدول رده‌بندی قرار گرفت.  به عبارت دیگر اختلاف امتیاز صدر و قعر جدول رده‌بندی در پایان هفته دهم به ۲۱ امتیاز می‌رسد.

البته قبل از نگاه بیشتر به آمار نمونه‌های استخراج شده در ۱۰ هفته نخست، روند حرکتی تیم‌های پرهوادار استقلال و پرسپولیس را بررسی و سپس در ادامه به آمار تعداد قابل توجهی از نمونه‌های قابل بررسی اشاره خواهیم کرد.

استقلال (پسران آبی)

تیم فوتبال استقلال که در ابتدای این فصل کادر فنی خود را تغییر و بیشترین جا به جایی  را نیز در ترکیب خود داشت به رغم کسب نتایج ناامید کننده در ابتدای فصل رفته رفته روند حرکتی خود را بهبود بخشید و با سیر صعودی باور نکردنی خود بهترین روند رشد را در طول ۱۰ هفته ابتدایی لیگ به خود اختصاص داد.

شاگردان «آندرا استراماچونی» ‌ در هفته اول و سوم مقابل رقبای خود شکست خوردند و در هفته‌های دوم، ‌ چهارم و پنجم با کسب تساوی برابر دیگر حریفان خود روند حرکتی خود را ابتدا مثبت و از هفته ششم به بعد با کسب پنج پیروزی متوالی نمودار حرکتی خود را در بالاترین سطح ممکن نگاه داشته و به روی یک خط به حرکت خود ادامه دادند.

به عبارت دیگر، روند حرکتی این تیم که نموداری منفی و سینوسی داشت از هفته ششم  به بعد خطی شد و در نتیجه گیری دیگر نوسانی نداشتند.

کادر فنی و بازیکنان استقلال با این اوضاع نه تنها نتایج هفته‌های ابتدایی را جبران کردند،  بلکه با جمع آوری حداکثر امتیازات، خود را  به صدر جدول نزدیک و نزدیک‌تر نیز کردند و  در جمع  مدعیان کسب عنوان قهرمانی در لیگ برتر قرار گرفتند.

همچنین می‌توان مدعی شد، استقلال در این فصل از لیگ برتر، یکی از معدود تیم‌هایی است که فوتبال را زیبا بازی می‌کند،  بی‌شک شناخت خوب استراماچونی از توانمندی بازیکنان جوانش در این مدت کم و آموزش‌های جدید او در این زمینه بیشترین تاثیر را در ارائه نمایش‌های زیبای این تیم در مستطیل سبز داشته است.

علاوه بر این استراماچونی و شاگردانش، تنها زیبا بازی نمی‌کنند، بلکه رقبای خود را با پیروزی‌های پر گل شکست می‌دهند و این مساله زیبایی بازی تیمشان را دو چندان کرده است.

از سوی دیگر شاگردان استراماچونی برای رسیدن به گل تنها  به یک شیوه متکی نیستند و گل‌های زیاد خود را با یک برنامه و هدف به ثمر نمی‌رسانند. آنان در طول این ۱۰ هفته  از روی ارسال به روی دروازه، انجام حرکات تاکتیکی، شوت از راه دور، ضربه سر و... به گل رسیده‌اند و در این بین گل‌های اتفاقی و تصادفی کمترین نقش را در پیروزی‌های این تیم داشته و برای رسیدن به گل نقشههای متعددی دارند و در صورتی‌که از یک شیوه به گل نرسند به سرعت تغییر تاکتیک می‌دهند و این عمل را  آنقدر تکرار می‌کنند که بالاخره به گل برسند.

پرسپولیس (ارتش سرخ)

اما نمودارحرکتی شاگردان «گابریل کالدرون» ‌ آرژانتینی به گونه دیگری است. روند حرکتی تیم پرسپولیس کسینوسی است و می‌توان مدعی شد حرکت آنان در هر سه بازی تقریبا به صورت منظم تکرار شده است و این روند هرگز خطی نشده است و تنها اشکال این تیم نیز به همین مساله باز می‌گردد، موضوعی که به طور یقین هواداران و علاقه‌مندان این تیم را نگران کرده است.

برهمین اساس پرسپولیس برای بهتر شدن باید ابتدا خود را به بالاترین سطح امتیازی‌گیری رسانده، سپس حرکت خود را در یک خط  ثابت نگاه دارد و در ادامه با کمترین نوسان این روند را دنبال کند.

در همین ارتباط کارشناسان با توجه به جا به جایی‌های مکرر بازیکنان در خطوط مختلف معتقدند، کالدرون پس از گذشت ۱۰ هفته هنوز هم به ترکیب اصلی تیم خود نرسیده است و دلیل اینکه آنان به روند ثابت امتیازی نرسیده‌اند نیز به این مساله باز می‌گردد.

همچنین کادر فنی برنامه متعدد برای گلزنی در درون زمین ندارد این در حالی است که توانمندی بازیکنان این تیم بالا و استفاده از توانایی‌های متعدد آنان می‌تواند برای این تیم راهگشا باشد و نگرانی و دلواپسی را از هواداران دور کند.

به هرحال هرچند کالدرون در کسب نتیجه‌گیری موفق‌تر از استراماچونی بوده و در دیدار رو در رو نیز به پیروزی رسیده است اما باید با طرح و برنامه‌های جدیدتر فرصت‌های جدید امتیازگیری را برای تیم خود خلق کند تا از رقابت در کسب عنوان قهرمانی عقب نیفتاد.

بیشترین و کمترین پیروزی در لیگ برتر:

تیم شهر خودرو مشهد با کسب هفت پیروزی، بیشترین پیروزی در  ۱۰ هفته سپری شده از لیگ برتر را دارد و تیم‌های سپاهان و پرسپولیس نیز هر کدام با کسب ۶ برد در جایگاه دوم این شاخص قرار گرفتند.

 این در حالی است که تیم‌های شاهین شهرداری بوشهر و گل‌گهر سیرجان بدون کسب پیروزی ضعیف‌ترین آمار در این شاخص را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین تیم‌های پارس جنوبی‌جم و ذوب آهن نیز با کسب تنها یک پیروزی کمترین برد را در کارنامه دارند.

بیشترین تساوی:

تیم نفت مسجد سلیمان با کسب هشت تساوی از ۱۰ دیدار رکورد بیشترین مساوی در لیگ برتر را داراست. همچنین تیم‌های نساجی مازندران، پارس‌جنوبی‌جم و گل‌گهر سیرجان نیز هرکدام با پنج تساوی رتبه بعدی این نمونه را در اختیار دارند.

بیشترین شکست:

تیم شاهین شهرداری بوشهر تا پایان هفته دهم لیگ برتر با قبول هشت شکست بیشترین باخت را به نام خود ثبت و ضعیف‌ترین نتایج لیگ را کسب کرده و در قعر جدول رده‌بندی قرار دارد. ذوب آهن و سایپا نیز هر کدام با پنج  شکست رده‌های دوم و سوم در این شاخص را در اختیار خود دارند.

بیشترین گل زده شده در یک دیدار:

تیم  پیکان در هفته چهارم لیگ برتر، میزبان ماشین‌سازی تبریز بود و این تیم را با نتیجه ۶ بر ۲ شکست داد و تا پایان هفته دهم این رقابت‌ها در هیچ دیدار دیگری این تعداد گل از خط دروازه ها عبور نکرد تا  این دیدار عنوان پرگل ترین بازی در ۱۰ هفته گذشته را همچنان در اختیار خود داشته باشد.

اما در دیگر دیدارهای پرگل لیگ، نساجی قائمشهر بیشترین نقش‌آفرینی را دارد.  شاگردان «محمدرضا  مهاجری» در رویارویی با ۲ خودروساز لیگ برتر این رکورد را بدست آورده‌اند.  بازیکنان این تیم در هفته دوم میزبان پیکان بودند و این تیم را با نتیجه ۴ بر۳  شکست دادند و در هفته سوم به دیدار سایپا دیگر خودروساز لیگ رفته و با نتیجه ۴ بر ۳ مغلوب این تیم شدند.

بهترین و بدترین خط حمله:

بازیکنان تیم استقلال در پایان هفته دهم لیگ برتر با زدن ۲۱ گل،  رکورد بیشترین گل زده را به خود اختصاص دادند و تیم‌های پیکان با ۱۶ و سپاهان  با ۱۳ گل زده دررده‌های بعدی بهترین خط حمله لیگ برتر هستند.

همچنین مهاجمان تیم گل‌گهر سیرجان با زدن چهار گل عنوان ضعیف‌ترین خط حمله لیگ تا پایان هفته دهم را به خود اختصاص دادند و شاهین شهرداری بوشهر نیز که در قعر جدول رده‌بندی قرار دارند نیز با پنج گل زده، عنوان دومین خط حمله ضعیف لیگ را در اختیار خود دارند. عنوان سومین خط حمله ضعیف لیگ نیز به صورت مشترک به چهار تیم فولاد خوزستان، صنعت نفت آبادان، نفت مسجد سلیمان و پارس جنوبی جم با ۷ گل زده می رسد.

نکته قابل توجه در این تقسیم‌بندی به بازیکنان خط حمله تیم شهرخودرو مربوط می‌شود؛ جایی که شاگردان «یحیی  گل‌محمدی» ‌ که با  ۲۳ امتیاز هم اکنون در جایگاه نخست جدول قرار دارند، تنها ۱۰ بار موفق به گلزنی شده و این نشان می‌دهد آنان به طور متوسط در هر بازی فقط یک گل را درون دروازه حریف جای داده‌اند و با اقتصادی‌ترین نتایج، صدر جدول را در اختیار خود گرفتند.

بهترین و بدترین خط دفاع:

تیم سپاهان با دریافت تنها یک گل عنوان بهترین خط دفاع لیگ برتر تا  پایان هفته دهم را  دارد. همچنین تیم شهر خودرو با ۳ گل خورده عنوان دومین خط دفاع برتر و تیم‌های پرسپولیس، فولاد و نفت مسجد سلیمان نیز هر کدام با دریافت پنج گل رتبه سوم در این شاخص را دارا هستند.

 تیم شاهین شهرداری بوشهر نیز با دریافت ۲۲ گل عنوان بدترین خط دفاع لیگ را در این شاخص به خود اختصاص داده است و تیم‌های نساجی مازندران، ‌ پیکان و سایپا نیز هر کدام با ۱۵ گل خورده رتبه دوم بدترین خط دفاع  لیگ را به صورت مشترک دارا هستند.

بهترین گلزن لیگ برتر:

«شهریار مغانلو» سانتر فوروارد پیکان در کم‌کاری مهاجمان لیگ با به ثمر رساندن ۶ گل عنوان آقای گلی این رقابت‌ها تا پایان هفته دهم را نزد خود به امانت دارد. هفت بازیکن نیز با به ثمررساندن ۴ گل در رتبه دوم و ۱۰ بازیکن دیگر نیز با زدن ۳ گل در رتبه سوم این شاخص قرار دارند.

نتیجه گیری:

به طورقطع، نوزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران در مقایسه با معتبرترین لیگ‌های دنیا، یکی از کم گل‌ترین آنها به شمار می‌رود و اگر در دیدار تیم‌های پیکان و ماشین‌سازی تبریز، نساجی با پیکان و سایپا، برتری‌های پنج بر صفر پرسپولیس واستقلال برابر شاهین شهرداری بوشهر و صنعت نفت آبادان، گل‌های زیادی به ثمر نمی‌رسید، فقر گلزنی در لیگ ایران بیش از آنکه در حال حاضر مشاهده می‌کنیم به چشم می‌آمد و افسوس بیشتر را به همراه خود می داشت.

 نکته نگران کننده دیگر کسب ۱۷ تساوی بدون گل در پایان هفته دهم لیگ برتر است. بی شک کسب این تعداد تساوی بدون گل از ۲۹ بازی که با نتیجه مساوی تمام شده است آمار قابل قبولی نیست و باید به فکر اصلاح این روند در لیگ برتر باشیم تا لیگ ایران به عنوان یکی از قدیمی‌ترین لیگ‌های منطقه و آسیا همچنان در سطح اول آسیا بدرخشد.

برچسب‌ها فوتبال استقلال آندره آ استراماچونی باشگاه پرسپولیس شهرداری بوشهر لیگ برتر فوتبال ایران شاهین شهرداری بوشهر گابریل کالدرون

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فوتبال استقلال آندره آ استراماچونی باشگاه پرسپولیس شهرداری بوشهر لیگ برتر فوتبال ایران شاهین شهرداری بوشهر گابریل کالدرون فوتبال استقلال آندره آ استراماچونی باشگاه پرسپولیس شهرداری بوشهر لیگ برتر فوتبال ایران شاهین شهرداری بوشهر گابریل کالدرون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۴۲۶۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لحظه سوت پایان بازی ایپسویچ؛ هجوم تماشاگران به داخل زمین و جشن صعود به لیگ برتر انگلیس

ایپسویچ‌ تاون با قطعی کردن رده دوم خود در چمپیونشیپ، به لیگ برتر انگلیس صعود کرد تا پس از 22 سال، در سطح اول فوتبال جزیره حضور داشته باشد.

دانلود (5.6MB)

دیگر خبرها

  • بارندگی‌های بی سابقه در استان یزد
  • بارندگی‌های استان در ۲۵ سال اخیر بی سابقه بوده است 
  • بررسی سیمای مدعیان صعود و کاندیداهای سقوط لیگ دسته اول
  • جدول لالیگا در پایان هفته سی و چهارم
  • این مسابقه در تهران صفرصفر نمی‌شود!
  • توقف روند گلزنی اینتر در شب دبل شدن مقابل ساسولو / نکات آماری
  • پیروزی مهم یاران قربانی قبل از پایان فصل
  • لحظه سوت پایان بازی ایپسویچ؛ هجوم تماشاگران به داخل زمین و جشن صعود به لیگ برتر انگلیس
  • برنامه هفتم پیش از پایان مجلس یازدهم به دولت ابلاغ می‌شود
  • پایان مسابقات اسکیت فری استایل با معرفی نفرات