Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-08@03:51:20 GMT

فرصت صادرات به جای هزینه قاچاق بنزین

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۴۲۸۰۶

فرصت صادرات به جای هزینه قاچاق بنزین

خبرگزاری آریا -
تصمیم حاکمیت کشور در تغییر قیمت و نحوه عرضه بنزین در کشور، تصمیمی خطیر، بزرگ، اما دیرهنگام برای کشور ارزیابی می‌شود. واقعیت این است که اقتصاد کشور دیگر توان ادامه شرایط کنونی پرداخت 130 هزار میلیارد تومان یارانه بنزین را نداشت. اگرچه به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و حتی افکار عمومی، اقدام حاکمیت در اتخاذ این تصمیم زمانی که مردم با مشکلات عدیده اقتصادی مواجه هستند، اقدامی درست نبود، اما باید پذیرفت که این تصمیم در شرایط حاضر انتخاب بین بد و بدتر بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بد تشدید فشارهای اقتصادی مردم است و بدتر شرایط غیرقابل‌تحمل پرداخت یارانه‌های سنگین به مصرف بنزین و فرایند غیرقابل‌کنترل مصرف بنزین در کشور است که اتفاقا هزینه آن را به‌صورت پایدار مردم باید پرداخت می‌کردند. شرایطی که باید زودتر از این‌ها برای آن تدبیر می‌شد، اما این مهم تاکنون به تاخیر افتاده و تداوم آن می‌توانست هزینه‌های سنگین اقتصادی و حتی سیاسی و اجتماعی به همراه داشته باشد. یارانه پرداختی به مصرف بنزین از 7700 میلیارد تومان در سال 94 (با نرخ دلار 3450 و مصرف روزانه 67 میلیون تومان) به 130 هزار میلیارد تومان در سال 98 (با نرخ دلار 11 هزارتومانی و 100 میلیون لیتر مصرف روزانه) رسیده که به معنای افزایش 16 برابری است، یارانه‌هایی که عموما سهم دهک‌های بالای جامعه است.
اقدام به‌موقع و دوراندیشانه مدیریت صنعت نفت در افزایش تولید بنزین با راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس و بهسازی برخی دیگر پالایشگاه‌ها، مشکلات ناشی از واردات بنزین در سال‌های اخیر هم‌زمان با تحمیل تحریم‌ها را کاهش داد و کشور را باوجود مصرف بالا به حد خودکفایی و حتی صادرات بنزین رساند، اما این اقدام با توجه به شرایط قیمتی و مصرف بالا شکننده بوده و بیم آن می‌رفت که کشور تا دو سال آینده به گردونه واردات مجدد بنزین بازگردد.
اقدام حاکمیت در اصلاح قیمت بنزین و نزدیک کردن آن به قیمت واقعی جدای از اینکه از بار یارانه‌های بی‌هدف ناعادلانه می‌کاهد، به کاهش مصرف بنزین در کشور نیز کمک می‌کند. کاهش مصرف، به معنای بالا رفتن ظرفیت صادراتی کشور خواهد بود. در حال حاضر روزانه بیش از 110 میلیون لیتر بنزین در کشور که عمدتا با استانداردهای بین‌المللی مطابقت دارد تولید می‌شود. این میزان تولید ظرفیت بزرگی در راستای عبور از خام‌فروشی نفت و میعانات گازی است که در سال‌های اخیر محقق شده و می‌تواند فرصت خوبی برای کاهش آسیب‌پذیری اقتصادی و کاهش مخاطرات و چالش‌های ناشی از اعمال تحریم‌ها و محدودیت‌های خارجی باشد. متاسفانه در دو دهه اخیر به‌رغم آگاهی نسبت به دلایل قیمتی و غیرقیمتی مصرف بی‌رویه بنزین، اقدام قابل‌توجهی در حوزه بهینه‌سازی مصرف سوخت در قالب تولید خودروهای کم‌مصرف و توسعه مناسب حمل‌ونقل عمومی صورت نگرفته است. رشد قاچاق بنزین به خارج از کشور به دنبال افزایش سه برابری قیمت ارز در یک سال و نیم اخیر نیز به مشکلات بنزینی کشور افزوده است. قاچاق سوخت از هر نوع آن به‌خصوص بنزین موجب می‌شود سالانه هزاران میلیارد تومان از منابع کشور در قالب یارانه سوخت به جیب دلالان و اتباع کشورهای خارجی برود در حالی که با تدبیر و اقدام مناسب می‌توان این شرایط را به نفع کشور از طریق صادرات بنزین تغییر داد.
در صورتی که اقدام اخیر حاکمیت منجر به کاهش 20 درصدی مصرف بنزین در کشور (از 100 میلیون لیتر در روز به 80 میلیون لیتر) شود، روزانه ظرفیتی به میزان 20 میلیون لیتر صادرات برای کشور فراهم می‌شود که با فروش آن به قیمت حداقل 5 هزار تومان (قیمت نزدیک به فوب خلیج‌فارس که هم‌اکنون هر لیتر تقریبا 45 سنت یا 5200 تومان است)، روزانه درآمدی به میزان 9 میلیون دلار (103 میلیارد تومان) به‌صورت ناخالص ایجاد می‌کند. این رقم با احتساب دلار 11 هزار و 500 تومانی در یک سال بالغ بر 37 هزار و 700 میلیارد تومان معادل 3/3 میلیارد دلار خواهد شد که رقم قابل‌توجهی در توسعه صادرات فرآورده‌های نفتی و تامین منابع مالی برای کشور خواهد بود، بنابراین اصلاح قیمتی نه‌تنها به قاچاق گسترده بنزین به خارج از کشور پایان می‌دهد، بلکه ظرفیت صادراتی و درآمدزایی با ارزش افزوده بالا را برای کشور فراهم می‌کند، اما توسعه ظرفیت صادراتی بنزین کشور نباید صرفا به سیاست‌های اصلاح قیمت و کاهش شکاف قیمتی بنزین داخلی و خارجی محدود شود، بلکه مجموعه حاکمیت کشور باید بهینه‌سازی مصرف سوخت با هدف کاهش مصرف بنزین را در دیگر حوزه‌ها به‌خصوص تولید و عرضه خودروهای کم‌مصرف، تولید و عرضه خودروهای گازسوز و توسعه حمل‌ونقل عمومی نیز دنبال کند. ایجاد و توسعه ظرفیت صادراتی بنزین کشور در گرو یک بسته سیاستی جامع اعم از سیاست‌های قیمتی و زیرساختی مصرف است که توجه به آن در شرایط حاضر بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.
علیرضا سلطانی
کارشناس اقتصاد انرژی

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۴۲۸۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۲۷ میلیون لیتر بنزین قاچاق و توقیف ۴۰۰۰ خودروی شوتی در یک سال

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، در ادامه تور رسانه‌ای قوه قضائیه در استان هرمزگان، نشستی با حضور سردار علی‌اکبر جاویدان فرمانده انتظامی استان و سردار اسماعیلی فرمانده مرزبانی و دریابانی برگزار شد. در این نشست مجتبی قهرمانی رئیس کل دادگستری استان و اکبری دادستان هرمزگان نیز حضور داشتند. 

قهرمانی در ابتدای این نشست گفت: همکاری ویژه‌ای و تعاملی بین دستگاه قضایی، مجموعه انتظامی و مرزبانی و ارگان‌های دولتی بوده که در این میان طرح‌های خوبی اجرا شده. یکی از این موارد طراحی و راه‌اندازی سامانه هوشمند پایش جایگاه‌های سوخت برای مبارزه با قاچاق سوخت است. 

سردار جاویدان فرمانده انتظامی استان هرمزگان نیز در این نشست گفت: هرمزگان از استان‌های مهم و استراتژیک کشور است. هم از نظر فرهنگی و هم از نظر جغرافیایی از استان‌های اولویت دار کشور است. از طرفی تعامل خوبی بین ارگان‌ها و همچنین مردم و حاکمیت است. هرمزگان جمعیت متنوعی دارد و استان توریست پذیر و مهاجر پذیر است. ما همواره در میان استان‌های مختلف از نظر میزان جرایم در رتبه‌های خوبی قرار داریم و جزو استان‌هایی هستیم که به لحاظ مسائل امنیتی و انتظامی وضعیت قابل قبولی داریم‌. 

وی افزود: استان هرمزگان ۱۲۰۰ کیلومتر نوار مرزی دارد. از پارسیان تا انتهای جاسک در محدوده ماست و مردم ما از قبل همنشینی با مرز دریا روزی می‌برند. استان ما از نظر واردات و صادرات از استان های اصلی کشور است و بیش از ۷۰درصد صادرات و واردات از اینجاست که این موارد می‌تواند مشکلات امنیتی و انتظامی فراوانی داشته باشد که خدارا شاکریم اینگونه نیست. اگرچه افرادی هستند که از خلأهای قانونی موجود استفاده می‌کنند، مثل درگیری‌های مادر حوزه قاچاق سوخت. 

فرمانده انتظامی هرمزگان در این رابطه اضافه کرد: در این خصوص کم کاری‌هایی وجود دارد. شغل‌های کاذب و دردسرهایی ایجاد کرده که بخشی از توان ما را معطوف به خود کرده است. اما اراده مسئولان استان این است که بتوانیم ریشه‌ای این مشکل را حل کنیم. در این خصوص اقداماتی هم انجام شده و بعضا با طرح‌های عملیاتی خوب و مشترک در نقاط خاص بعضا کشفیات سوخت بیش از ۲ تا ۳ میلیون لیتر بوده است‌. خیلی از جوانان با غفلت در دام افراد سودجو افتادند. 

وی گفت: ما در بحث خودروهای شوتی کاهش ترددها داریم و در بحث قاچاق سوخت هم ضربات مهلکی زدیم و کشفیات زیادی داشتیم. افراد سر باند به طرق مختلف شناسایی شدند و اقدامات خیلی خوبی در این خصوص داشتیم. در سال گذشته ۲۶ طرح ارتقا در خصوص قاچاق سوخت انجام دادیم که بخش اعظمی از آن طرح‌ها با مشارکت دریابانی بوده و در این طرح ها ۲۷ میلیون لیتر سوخت کشف شد. بیش از ۴ هزار دستگاه شوتی سنگین و نیمه سنگین و سبک ضبط شدند. ۴۲۰ کیلومتر لوله‌ها از انبارها و خانه‌های روستایی به سمت سواحل کارگذاری شده بود که با ابزار و تجهیزات پلیس امحا شده است. ۱۴۸۰ عدد مخزن ۱۰ تا ۵۰ هزار لیتری کشف و خنثی شد و محموله ها نیز به شرکت نفت تحویل شده. در این میان ۳۶۵۷ نفر هم در عملیات‌های مختلف دستگیری شدند.

سردار اسماعیلی فرمانده مرزبانی و دریابانی استان هرمزگان نیز در این مراسم گفت: وضعیت استان هرمزگان۱۱۰۰ کیلومتر مرز دریایی با کشورهای حوزه خلیج فارس و بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر مساحت دارد. یکی از اولویت های اصلی فرماندهی انتظامی کشور مبارزه با قاچاق در انواع و اقسام آن بوده است. به این دلیل طرح‌های زیادی در این خصوص داشتیم و فرماندهی انتظامی در کنار مرزبانی و دستگاه قضایی عملیات‌های فراوانی داشته است. در دو سال اخیر ۴۰ درصد توان شناوری ما افزایش پیدا کرده و به فرموده سردار رادان امسال سال سختی برای قاچاقچیان خواهد بود. در سال گذشته بیش از ۲۳۰۰ میلیارد تومان کالای قاچاق کشف و ضبط شد که رشد قابل توجهی نسبت به سال گذشته بود. حدود ۲۳ میلیون لیتر سوخت قاچاق فقط در دریابانی بوده. در دخانیات بیش از ۲۴ میلیون نخ سیگار و بیش از ۲۳ هزار لوازم منزل بوده و در این میان بیش از ۹۵۰ شناور قاچاق بر توقیف شده است. امسال در ۵۰ روز اخیر بیش از ۲ میلیون لیتر سوخت کشف و ضبط شده است. 

وی افزود: ما این هشدار را به قاچاقچیان می‌دهیم که مرزبانی و فرماندهی انتظامی استان با حمایت دستگاه قضایی سال سختی را برای قاچاقچیان رغم می‌زند. ما تلاش می‌کنیم با شناسایی نیروهای اصلی و سرکردگان باندهای قاچاق به بنیه مالی آن‌ها نیز ضربه سختی بزنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کشف ۲۷ میلیون لیتر بنزین قاچاق و توقیف ۴۰۰۰ خودروی شوتی در یک سال
  • تسهیل واردات خودروهای غیر بنزینی راه کار کاهش مصرف بنزین
  • چالش ناترازی بنزین با «متانول» برطرف می‌شود؟
  • ایران دومین مصرف کننده لوازم آرایشی در خاورمیانه / کدام برندها حاوی فلزات سنگین هستند؟
  • صادرات نفت ونزوئلا کاهش یافت
  • هدر رفت ۲۵ میلیون دلاری بنزین در سال
  • ریشه ناترازی بنزین در مصرف بی‌رویه است
  • ماجرای سهمیه بنزین ۱۵ لیتری به هر خانوار چیست؟
  • اقتصاد این کشور غافلگیر شد
  • ماجرای سهمیه بنزین ۱۵ لیتری به هر خانوار چیست؟!