Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهم‌ترین نکته در خصوص پرفروش‌ترین آلبوم‌های موسیقی در یک ماه گذشته، پیشتازی آلبوم‌های موسیقی ایرانی نسبت به آثار موسیقایی پاپ؛ تلفیقی، کلاسیک غربی و راک است و حتی برخی آلبوم‌های موسیقی کودک به نسبت آثار پاپ فروش بیشتری داشته‌اند.

گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو، عباس اسماعیل گل:

با گسترش فرهنگ حق کپی رایت توسط علاقه‌مندان به هنر طی سال‌های اخیر شاهد نظام‌مند شدن فضای فروش آثار هنری بوده‌ایم و علاقه‌مندان به آثار هنری مخصوصا آثار شنیداری به سادگی می‌توانند از طریق سایت‌های مجاز نسبت به خرید آلبوم‌های مورد نظر خود اقدام کنند که این مسئله دو پیامد مثبت در پی خواهد داشت یکی آنکه ضمن رعایت حق کپی رایت برای مولف اثر، درآمد‌ها و هزینه‌ها در بازار موسیقی کشور شفاف خواهد بود و دیگر آنکه بطور متوالی می‌توان نسبت به آمار فروش آلبوم‌های موسیقی در کشور پی برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اطلاع آنلاین و دقیق از فروش آلبوم‌های موسیقی هم میتواند اتفاق خوبی برای هنرمندان و مسئولین فرهنگی کشور رقم بزند که از این میان میتوان به دو مورد اشاره کرد یکی آنکه هنرمندان با اطلاع دقیق و شفاف از آمار فروش آثار موسیقایی میتوانند به شناختی مناسبی از سلایق مخاطبانش پی ببرد و دوم آنکه مسئولین فرهنگی و سیاستگذار موسیقایی کشور در صورت هشیاری میتوانند با توجه به شناسایی آثار پرفروش نسبت به سیاست‌های خود در حمایت و تولید آثار مختلف برنامه ریزی کنند.

در ادامه این گزارش و به همین بهانه گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، نگاهی داشته است به ۱۲ آلبوم پرفروش موسیقی در یک ماه گذشته که در تنها سایت رسمی و مرجع فروش قانون آثار شنیداری کشور به ثبت رسیده است.

مهم‌ترین نکته در خصوص پرفروش‌ترین آلبوم‌های موسیقی در یک ماه گذشته، پیشتازی آلبوم‌های موسیقی ایرانی نسبت به آثار موسیقایی پاپ؛ تلفیقی، کلاسیک غربی و راک است و حتی برخی آلبوم‌های موسیقی کودک به نسبت آثار پاپ فروش بیشتری داشته اند که این موضوع نشان دهنده آن است که اگر آثار موسیقی اصیل ایرانی با کیفیت بالا به تولید برسد، نه تنها توان رقابت با آثار پاپ را دارند بلکه براحتی می‌توانند ازآثار پاپ و ... سبقت بگیرند.

پرفروش‌ترین آلبوم‌های موسیقی کشور در یک ماه گذشته به ترتیب فروش به شرح زیر آمده است:

۱- افسانه چشمهایت (همایون شجریان، علیرضا قربانی) «موسیقی ایرانی»

۲ - ایران من (همایون شجریان) «موسیقی ایرانی»

۳ - در جنگل (گروه آدمک) «موسیقی کودکانه»

۴ - به من فرار کن (محمدرضا علیمردانی) «موسیقی پاپ»

۵- امشب کنار غزل های... (همایون شجریان) «موسیقی ایرانی»

۶ - در مزرعه (گروه آدمک) «موسیقی کودکانه»

۷ - یه سر و دو گوش (نجا خبازیان) «موسیقی نواحی - کودکانه»

۸ - ابرهیم (محسن چاوشی) «موسیقی پاپ»

۹ - دریا کجاست (گروه چارتار) «موسیقی تلفیقی»

۱۰ - حالا که میروی (محمد معتمدی) «موسیقی ایرانی»

۱۱ - شهر دیوانه (احسان خواجه امیری) «موسیقی پاپ»

۱۲ - محمد رسول الله (پیام عزیزی) «آلبوم چند زبانه»


۱- افسانه چشمهایت (همایون شجریان، علیرضا قربانی)  
افسانه چشم‌هایت آلبوم مشترکی از همایون شجریان و علیرضا قربانی و آهنگسازی مهیار علیزاده است که به تازگی منتشر شد.

تولید این آلبوم که از آن به‌عنوان «یکی از متفاوت‌ترین پروژه‌های همایون شجریان و علیرضا قربانی» یاد شده از مرداد ماه ۱۳۹۳ آغاز شده بود و تا زمان انتشارش اظهارات ضد و نقیض و دلایل متعددی برای تأخیر در انتشار آن اعلام شد.

در ساخت این آلبوم از سروده‌های نیما یوشیج، احمد شاملو، محمدرضا شفیعی کدکنی، محمدعلی بهمنی و سیمین بهبهانی استفاده شده‌است.

البته پس از انتشار آلبوم «افسانه چشم‌هایت» انتقاد‌های مختلفی در خصوص حواشی ضبط تیزر آلبوم، اشتباه در استفاده از اشعارش و برخی قطعات آلبوم صورت گرفت، اما در کل این حواشی خیلی در فروش آلبوم تاثیرگذار نبود و تا این لحظه این آلبوم با اختلاف پرفروش‌ترین آلبوم مویقی در یک ماه گذشته است که باید دید می‌تواند این روند رو به رشد را حفظ کند یا خیر.

قطعات آلبوم
افسانه چشم‌هایت (علیرضا قربانی و همایون شجریان)

پریشان خیال (علیرضا قربانی و همایون شجریان)

حیرانی (علیرضا قربانی و همایون شجریان)

افسوس (علیرضا قربانی)

بیخوابی (علیرضا قربانی و همایون شجریان)

به تماشای نگاهت (همایون شجریان)

درد مشترک ۱ (علیرضا قربانی و همایون شجریان)

درد مشترک ۲ (علیرضا قربانی و همایون شجریان)

درد مشترک ۳ (علیرضا قربانی و همایون شجریان)

بی قرار ۲ (علیرضا قربانی و همایون شجریان)

درد مشترک ۱ تا ۳ (علیرضا قربانی و همایون شجریان)


۲ - ایران من (همایون شجریان)  
ایران من، آخرین آلبوم همایون شجریان با همکاری سهراب پورناظری در مسند آهنگساز است که مراسم رونمایی این آلبوم در تالار وحدت به یکی از شلوغترین مراسم‌های رونمایی آلبوم در کشور بدل شد.

آلبوم ایران من شامل دوازده قطعه آواز و تصنیف است که در آن از سروده‌های شاعران کهن و معاصر مثل فردوسی، سعدی، خواجه شمس‌الدین محمد، اسحاق انور، پوریا سوری و اهورا ایمان بهره گرفته شده است.

گفتنی است در این آلبوم علاوه بر نوازندگان ایرانی، تعدادی نوازنده خارجی نیز حضور دارند و بخش‌هایی از ضبط این پروژه در خارج از ایران انجام شده است. در این اثر دل‌نیا آرام، بعنوان خواننده سوپرانو حضور داشته و از نوازندگان آن می‌توان به تهمورس پورناظری، مهیار طریحی، آزاد میرزاپور، حسین رضایی نیا، آئین مشکاتیان، آرین کشیشی، آتنا اشتیاقی، عثمان آکتاش، پیام جوانی، آرشاک ساهاکیان، سهراب پورناظری، استفانی بیبو، سارا چازین و گابریل بیستلین اشاره کرد.

قطعات آلبوم

مقدمه قلاب

مقدمه قلاب ۲

آواز قلاب

تصنیف قلاب

آواز من کجا باران کجا

خوب شد

اسفند

نوروز خوانی

نوروز

ابر بهار

کمانچه

مقدمه و آواز مرگ اسفندیار

مرگ اسفندیار

ایران من

۳- بی کلام، در جنگل (گروه آدمک)  

بدون شک قابل تامل‌ترین نکته در خصوص اینکه سومین آلبوم پرفروش موسیقی کشور به یک اثر موسیقی کودک تعلق گرفته است، آن است که یک اثر کودکانه از آلبوم خواننده‌های پرطرفدار موسیقی پاپ، چون محسن چاوشی، احسان خواجه امیری پیشی گرفته که این اتفاق امری بی سابقه و در عین حال قابل تامل در فضای امروزی موسیقی کشور محسوب میشود و شاید به نوعی این مسئله تایید فرضیه‌ای باشد که می‌گوید «موسیقی پاپ» مدتی است با برپایی کنسرت‌های رنگارنگ صرفا به یک محصول سرگرم کننده تبدیل شده و مخاطبان برای شنیدن آثار موسیقایی در خلوت خود بیشتر سراغ آثار کلاسیک میرود و حتی برخی موارد شنیدن یک اثر کلاسیک بی کلام را به خواننده‌های پاپ ترجیح میدهند.

آلبوم «در جنگل» دومین آلبوم از مجموعه آلبوم‌های شنیداری «کُجا» است. در این مجموعه تلاش می‌شود تا هر بار گزیده‌ای از ترانه‌ها پیرامون و متناسب با فضا و محیطی مشخص -مثل مزرعه، دریا، جنگل و … گردآوری شود.

این مجموعه با هدف آشنایی کودکان با عناصر محیطی و برای گروه سنی پیش‌دبستان و دبستان تهیه شده است. متن ترانه‌ها بر اساس لحن و ادبیات کوکانه و با هدف گسترش دایره‌ی واژگان کودک نوشته شده است.

در بخش آهنگ‌سازی نیز تلاش شده است تا با وجود سادگی، ملودی‌ها کسالت‌بار نباشد و بر تجربه‌ی شنیداری کودک بیافزاید. این آلبوم شامل ۱۳ ترانه است که ابتدا با کلام و از شماره‌ی ۱۴ بدون کلام آورده شده است. نسخه‌ی بدون کلام هر ترانه به منظور استفاده برای هم‌خوانی یا ساخت حرکت‌-بازی به صورت فردی یا گروهی تهیه شده است.

در نمونه‌های بدون کلام، ملودی توسط ساز ریکوردر نواخته شده است و جلوه‌های صوتی نیز حذف شده است تا این امکان برای کودکان و مربیان ایجاد شود که بتوانند حرکت-بازی‌ها یا شعر‌های ساخته شده توسط خود را با هر موضوعی روی ملودی قرار دهند.

۴- به من فرار کن (محمدضا علیمردانی)  
محمدرضا علیمردانی بازیگر و صداپیشه شناخته شده کشورمان بعد از انتشار چند تک آهنگ سرانجام اولین آلبوم رسمی خود را با عنوان «به من فرار کن» را منتشر کرد در طول یک ماه گذشته توانسته با پیشی گرفتن از آلبوم‌های محسن چاوشی و واحسان خواجه امیری به پرفروش‌ترین آلبوم موسیقی پاپ بدل شود و در مجموع چهارمین آلبوم پرفروش شود.

در آلبوم «به من فرار کن» که به سبک پاپ پیش روی مخاطبان قرار گرفته قطعاتی از سروده‌های چندین ترانه‌سرا از جمله روزبه بمانی، حامد عسکری و حسین غیاثی بهره گرفته شده است.

«شاعر شدن» با ترانه روزبه بمانی، ملودی و تنظیم فرزین قره گوزلو، «دار مکافات» با ترانه حامد عسگری، ملودی امیر توسلی و تنظیم عابد بسطامی و امیر توسلی، «به من فرار کن» با ترانه حسین غیاثی، ملودی و تنظیم فرزین قره گوزلو، «همین الان یهویی» با ترانه محمدرضا علیمردانی، ملودی و تنظیم امیر توسلی، «جان من و جان تو» با ترانه محمدرضا علیمردانی، ملودی و تنظیم امیر توسلی، «حواست نیست» با ترانه حسین غیاثی، ملودی و تنظیم امیر توسلی، «عشق نارفیق» با ترانه مهدی زنگنه، ملودی امیر توسلی، تنظیم عابد بسطامی و امیر توسلی، «ای وای» با ترانه حسین غیاثی، ملودی امیر توسلی، تنظیم عابد بسطامی و امیر توسلی، «نه» با ترانه حسین غیاثی، ملودی امیر توسلی، تنطیم عابد بسطامی و امیر توسلی، «بهترین خاطره» با ترانه حسین غیاثی و ملودی و تنظیم مهدی زنگنه، «بغض» با ترانه محمدرضا علیمردانی و ملودی و تنظیم امیر توسلی، «تنهایی» با شعر محمود حبیبی کسبی، ملودی مهدی زنگنه و تنظیم امیر توسلی قطعات این آلبوم را تشکیل می

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: همایون شجریان علیرضا قربانی محسن چاوشی آلبوم پرفروش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۴۳۰۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سلبریتی‌ها و سندروم فتوشاپ سازی

طی چند روز گذشته که خبر بیماری ترانه علیدوستی در شبکه‌های اجتماعی به اصطلاح ترند و وایرال شده شاهد انتشار انواع و اَشکال عکس‌هایی بوده‌ایم که از طریق فوت‌و‌فن فتوشاپ یا تمهیدات هوش مصنوعی، او را بر تخت بیمارستان نشان می‌دهد که هر بار یکی از بازیگران یا چهره‌های سرشناس در کنارش ایستاده است.

به گزارش عصر ایران؛ یکی از مهم‌ترین عکس‌هایی که دست‌مایۀ این جعل‌های فتوشاپی قرار گرفته است مربوط به بستری شدن «الناز شاکردوست» است که ظاهرا سر صحنه یکی از فیلم‌ها مصدوم و به بیمارستان منتقل شده بود و برخی از بازیگران در آن زمان به عیادتش رفته بودند.

در یکی از این جعل‌های فتوشاپی، سر ترانه علیدوستی را به جای الناز شاکردوست گذاشته‌اند و سر حمید علیدوستی پدر ترانه را به جای مهران مدیری! جالب این‌که آن‌قدر این جعل ناشیانه است که حتی مو‌های مهران مدیری را بر صورت پدر ترانه علیدوستی (که خود نیز به عنوان ستارۀ پیشین فوتبال شهرت و محبوبیت دارد) گذاشته بودند یا به این فکر نمی‌کردند حمید علیدوستی لباس زمستانی به تن دارد که با هوای بهاری اکنون همخوانی ندارد.

آنچه بر تاسف این سندرم فتوشاپ‌سازی می‌افراید، استفاده برخی از صفحات سینمایی و خبری در اینستاگرام و تلگرام از همین عکس‌ها و اخبار جعلی است که حتی به اخلاق حرفه‌ای خود هم پای‌بند نیستند و بدون آزمودن صحت خبر به انتشار آن دست می‌زنند.

این حجم بالای تولید اخبار و تصاویر جعلی، صرفا برای جذب فالوئر بیشتر و منافع مالی و کاری برآمده از آن صورت گرفته و مصداقی از بی اخلاقی رسانه‌ای است و یا بی اطلاعی و ساده‌انگاری.

البته زندگی سلبریتی‌ها و کنج‌کاوی برای کشف رخداد‌های آن، در همه جای دنیا وجود دارد، اما جعل عکس و خبر برای جلب فالوئر و دنبال‌کننده بیشتر را نمی‌توان ذیل فرهنگ هواداری قرار داد.

به نظر می‌رسد این سندروم ناشی از نوعی اختلال عاطفی در بخشی از جامعه ماست که نیازمند توجه‌اند. توجهی افراطی که برای جلب نظر دیگران به خود، به جعل خبر دست زده و با خبرسازی‌های کذب، کمبود توجه خود را جبران و ارضا می‌کند. ظهور و گسترش هوش مصنوعی و کاربرد عمومی آن هم بر شدت این سندرم افزوده و شاهد جعل انواع و اقسام عکس و ویدئو‌هایی هستیم که اغلب با تصویری از سلبریتی‌ها گره می‌خورد و به تولید محتوا‌های کاذب و جعلی می‌انجامد که صرفا به مثابه تمهیدات سودجویانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

واقعیت این است که پاپاراتزی‌ها هم در جهان رسانه‌ای، قواعد و قوانین خود را دارند و در دایره اخلاق حرفه‌ای فعالیت می‌کنند. آنچه در شبکه‌های اجتماعی ما به واسطه فناوری‌های نوین دیجیتالی صورت می‌گیرد نوعی دست‌کاری در واقعیت است و می‌تواند مصداق فریب افکار عمومی به مثابه جرم هم تعریف شود. این جعل‌سازی‌ها نه نت‌ها به اعتماد عمومی خدشه وارد می‌کند بلکه زیست فردی سلبریتی‌ها را هم دچار مخاطراتی می‌سازد.

اگر بخواهیم این رخداد را در یک خوانش کلی‌تر جامعه‌شناسانه مورد تحلیل قرار دهیم باید آن را مصداقی از گفتمان ابتذال بدانیم که متاسفانه بر زیست-مجازی ما حاکم شده و سلامت روایت و سلامت روانی را تهدید می‌کند.

گاه برخی از این محتوا‌های ساختگی مصداق شوخی و کمدی است که صرفا برای خنده و سرگرمی تولید می‌شوند و همه کارکرد آن را می‌دانند مثل شوخی تصویری که چند سال پیش با عباس جدیدی در گرفتن عکس سلفی شده بود، اما جعل عکسی که در ارتباط با خبر بیماری ترانه علیدوستی صورت گرفته نه شوخی کردن با خبر که شوخی گرفتن خبر و اطلاع رسانی بود و می‌تواند آسیب‌های اجتماعی گزنده‌ای در پی داشته باشد و اخلاق عمومی را در سراشیب سقوط قرار دهد. سوء استفاده از شهرت فقط توسط افراد مشهور صورت نمی‌گیرد بلکه گاهی با شهرت آن‌ها صورت می‌گیرد و این هشداری است تا بفهمیم در جهان رسانه‌ای امروز، رعایت اخلاق رسانه‌ای ضرورت بیشتری دارد.

دیگر خبرها

  • نشست ماهانه هنرمندان موسیقی با اجرای ۵ کنسرت
  • سندروم فتوشاپ‌سازی از سلبریتی‌ها
  • سندروم فتوشاپ سازی از سلبریتی‌ها
  • سلبریتی‌ها و سندروم فتوشاپ سازی
  • تصویر دیده نشده از محمدرضا شجریان
  • بازآفرینی داستانی از پهلوان ایرانی برای کودکان/ نمادی از فرهنگ پهلوانی در« پهلوان و فیل»
  • تصاویر دیده نشده از محمدرضا شجریان/ عکس
  • برگزاری پنج کنسرت در نشست ماهانه هنرمندان موسیقی
  • بازآفرینی داستانی از پهلوان ایرانی برای کودکان
  • تحول بی نظیر موسیقی مدرن با آلبوم جدید مُجال