Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، اُرس بعنوان یکی از درختان جنگلی در سطح استان زنجان به ویژه در ارتفاعات ماهنشان، زنجان به صورت پراکنده و در شمال شهرستان طارم به صورت انبوه و نیمه انبوه وجود دارد.

مهدی آرمیون رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با بیان این که اجرای عملیات کنترل و پاکسازی این گیاه انگلی در جنگل‌های طارم از سال ۸۱ آغاز شده گفت: تا پایان سال ۹۷ عملیات پیشگیری در سطح ۲ هزار و ۳۷۴ هکتار و عملیات کنترل به مساحت ۲ هزار و ۷۶۵ هکتار در اراضی جنگلی مناطق جیش‌آباد، ولوار، زرشکی، دیزآب، هزاررود، بندرگاه، سیاوه رود شامل زنزیل و سیاب، ده بهار، باکلور و جمال آباد اجرا شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: در سال جاری ۷۰۱ هکتار (۴۳۴ هکتار از اراضی جنگلی جمال‌آباد و ۲۷۶ هکتار از جنگل‌های زرشکی و ولوار) پاکسازی شده است و پیش بینی می‌شود باقی مانده مناطق آلوده در سال آینده پاکسازی و این پروژه به پایان برسد.

این مقام مسئول با بیان اینکه از سال ۸۱ به صورت شانه وار از غربی‌ترین منطقه جنگل‌های شمال شهرستان طارم (جیش‌آباد) عملیات کنترل را آغاز و تا بخش شرقی (سیاوه رود) پیش رفتیم اظهار داشت: درخرداد ماه سال ۱۳۸۳ حدود ۲۵ هکتار از درختان اُرس منطقه جیش آباد که دارای تراکم زیادی بوده شمارش و نشانه گذاری شده است و در طی این عملیات حدود ۲ هزار و ۴۵۰ اصله درخت شمارش گردید که از این تعداد ۱ هزار و ۱۴۲ اصله آلوده بوده است.

به گفته آرمیون در عملیات پاکسازی، درختان با آلودگی بالای ۸۰% که آفت کل درخت را فرا گرفته و درخت بزودی خشک خواهد شد را با رنگ قرمز علامت گذاری شد (آلودگی شدید)، درختانی که بین ۴۰% تا ۷۰% آلودگی داشتن با رنگ آبی علامت گذاری شد (آلودگی متوسط)، درختانی که تازه آلوده شده و آلودگی آن‌ها کمتر از ۴۰% (آلودگی کم) بود با رنگ سفید علامت گذاری گردید.

او گفت: بعد از عملیات پاکسازی درختان در منطقه نشانه گذاری شده مشخص گردید درختانی که بارنگ سفید و آبی علامت گذاری شده بودند بعد از پاکسازی بهبود یافته و فقط تعداد کمی در حدود ۲ الی ۳ درصد از آن‌ها خشک شده اند.

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اشاره به این که درختانی که با رنگ قرمز علامت گذاری شده و آلودگی آن‌ها بیش از ۸۰ درصد بوده و در صورت کنترل و پاکسازی نشدن بعد از مدت کوتاهی همگی خشک شده و از بین می‌رفتند گفت: بعد از عملیات پاکسازی حدودا" نیمی از آن بهبود یافته ولی متاسفانه نیمی دیگر آن‌ها خشک گردیدند.

این مقام مسئول تاکید کرد: با توجه به شرایط طبیعی محل اجرای طرح که در یک منطقه کوهستانی و صعب العبور واقع شده و امکان اجرای طرح در این منطقه بسیار سخت و دشوار بوده و همچنین درختان اُرس که گاهی ارتفاع آن‌ها تا ۸ متر می‌رسید و این که گونه اُرس یکی از گونه‌های در حال انقراض و نیازمند حمایت می‌باشد و همچنین شیب تند منطقه و فرسایش شدید، حفاظت و حمایت از گونه اُرس امری اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد.

آرمیون ادامه داد: با اجرای این طرح قدم بسزایی در حفاظت از عرصه‌های طبیعی و گونه اُرس و به تبع آن ممانعت از فرسایش، تقویت اکوسیستم، گونه‌های گیاهی موجود و حیات وحش به عمل آمده با اجرای به موقع این طرح جنگل اُرس که یکی از با ارزش‌ترین مناطق و به عنوان ذخایر ژنتیکی استان محسوب می‌شود پاکسازی گردید و از خشک شدن و از بین رفتن درختانی که دارای قدمت چند صد سال هستند جلوگیری به عمل خواهد آمد.

او در خصوص نحوه پاکسازی هم گفت: تراشیدن انگل به تنهائی برای کنترل آن کافی نیست زیرا دوباره از محل اتصال به میزبان رشد می‌نماید به همین منظور هرس شاخه‌ها باید ۱۰ سانتی متر پایین‌تر از نقطه آلودگی و محل بیرون آمدن انگل از میزبان باشد چرا که این آفت به درون شاخه‌ها ریشه دوانده و در صورت باقی ماندن ریشه‌ها در درون شاخه‌ها، دوباره جوانه زده و رشد می‌کند.

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان افزود: زمانی که بذر این گیاه انگلی بر روی درخت میزبان (اُرس) قرار می‌گیرد، تولید ریشک کرده و در بافت میزبان نفوذی می‌کند و از آب و مواد غذایی میزبان استفاده کرده رشد می‌کند، آن قسمت از شاخه که بالاتر از نقطه آلودگی قرار دارد به علت نرسیدن آب و مواد ضعیف شده و نهایتا خشک می‌شود.

آرمیون به مهمترین اثر آفت برروی میزبان هم اشاره کرد و گفت: ایجاد استرس کم آبی و در سال‌هایی که بارش باران کم و خشک سالی می‌باشد خسارت گیاه انکل بیشتر می‌شود.

او  ادامه داد: زمانی که بیش از نیمی از شاخه‌های میزبان آلوده می‌شود نهایتا تا هفت سال بعد میزبان خشک شده و از بین خواهد رفت بذر انگل بعد از قرار گرفتن بر روی شاخه میزبان سه سال طول می‌کشد که جوانه زده و مشخص شود و در سال ششم رسیده و تولید بذر می‌کند.

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یکی دیگر از خسارت‌های غیر مستقیم این انگل آماده سازی جنگل برای آتش سوزی بخاطر خشک شدن شاخه درختان برشمرد و گفت: باعث حمله سایر آفات و بیماری‌های درجه دوم که میزبان آن‌ها درختان ضعیف شده می‌باشد را نیز از دیگر خسارت‌های آفت اُرس واش اعلام کرد.

به گفته آرمیون عملیات مبارزه با آفت اُرس واش از محل صندوق توسعه ملی انجام شده است.

انتهای پیام / ک

اُرس واش بلای جان درختان جنگلی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: منابع طبیعی محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۴۳۷۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات روکش آسفالت محور بیرجند نهبندان به طول ۳۶ کیلومتر

تین نیوز

رییس اداره نگهداری راه های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی از اجرای روکش آسفالت محور بیرجند_ نهبندان در حوزه شهرستان های بیرجند، سربیشه و نهبندان به طول ۳۶ کیلومتر خبرداد.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سید محمد فرخی، رییس اداره نگهداری راه های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی گفت:به منظور بهبود وضعیت تردد و ارتقای ایمنی عبور و مرور، عملیات روکش آسفالت محور شریانی وکریدوری بیرجند  زاهدان در حوزه شهرستان های بیرجند ، سربیشه و نهبندان به طول ۳۶ کیلومتر آغاز شد.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه محور بیرجند زاهدان یکی از مهمترین محورهای مواصلاتی استان است، پروژه های متعدد جهت بهبود عملکرد محور تعریف شده که در این عملیات، ابتدا لکه گیری و درزگیری انجام و مسیر لایه نهایی اجرا می گردد.

رییس اداره نگهداری راه های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان افزود: این عملیات با هدف بهبود وضعیت تردد، ارتقای ایمنی عبور و مرور در این محور انجام می‌شود.

فرخی یادآور شد: با اجرای این عملیات، شاهد تردد ایمن و افزایش عمر مفید جاده خواهیم بود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • بزرگ‌ترین فرودگاه جهان در دبی/ هلند میزبان آینده‌نگرترین محله دنیا
  • عملیات روکش آسفالت محور بیرجند نهبندان به طول ۳۶ کیلومتر
  • آزادسازی ۱۵ هزارمترمربع اراضی جنگلی در توسکستان/ ۳ اعیانی غیرمجاز تخریب شد
  • علت آلودگی هوا و محیط‌زیست قم چیست؟
  • تعزیرات همدان میزبان پیکر مطهر شهید رنجنوش شد+تصویر
  • صدور سند ۴۵ هکتار از زمین‌های شهرک صنعتی فجر قشم
  • صدور سند زمین های شهرک صنعتی فجر قشم
  • صدور سند ۴۵ هکتار از زمین های شهرک صنعتی فجر قشم
  • سطح زیرکشت کلزا در آذربایجان‌غربی ۲ برابر شد/پیش‌بینی برداشت حدود ۱۲ هزار تنی
  • عملیات مبارزه با آفات در ۷۰ هکتار از جنگل‌های کامیاران