Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@14:13:49 GMT

توسعه فرهنگی و اجتماعی با سازمان‌های مردم‌نهاد

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۴۵۸۸۴

توسعه فرهنگی و اجتماعی با سازمان‌های مردم‌نهاد

ایسنا/زنجان معاون سیاسی امنیتی استاندار زنجان گفت: سازمان‌های مردم‌نهاد تاثیر بالایی در توسعه فرهنگی و اجتماعی دارد.

خدابخش مرادی‌نافچی ظهر امروز در دومین دوره انتخابات شورای توسعه و حمایت از سمن‌های استان، اظهار کرد: فعالیت در سازمان‌های مردم‌نهاد با هزینه کمتر و بدون نظام بوروکراسی انجام می‌شود و از طرفی می‌توان از مشارکت‌های اجتماعی نیز نهایت استفاده را داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مسئول ادامه داد: تشکیل سازمان مردم‌نهاد با یک هیئت مدیره پنج نفره، صرفا این تعداد را شامل نمی‌شود، بلکه سازمان مردم‌نهادی موفق است که بتواند از شبکه‌های اثرگذار حوزه ماموریت و مسئولیت خود استفاده لازم را داشته باشد ؛علاوه‌بر آن، حمایت از سازمان‌های مردم‌نهاد نیز باید براساس مکانیزم‌های مورد تایید و تحت نظارت باشد.

وی سازمان‌های مردم‌نهاد را مجموعه‌ای موثر، فکور، اندیشمند و با برنامه که می‌تواند در راستای شرح وظایف تصریح‌ شده در آئین‌نامه، اهداف و وظایف پیش‌بینی شده و شرح وظایف در صدور مجوز آن، دانست و افزود: همواره سازمان‌های مردم‌نهاد تاثیر بسیار قابل توجه و مثبتی در راستای توسعه فرهنگی و اجتماعی دارد که باید این مهم همواره مورد توجه قرار گیرد.

مردای‌نافچی تصریح کرد: توسعه فرهنگی و اجتماعی مقوله‌ای عام بوده و زیرمجموعه‌ای دارد و در این ارتباط برای تشکیل سازمان‌های مردم‌نهاد فرآیندها و صدور مجوز لازم انجام می‌گیرد و بر این مبنا قانون تشکیل سازمان‌های مردم نهاد و فرآیند قانونی بیش از گذشته تبیین شود.

معاون سیاسی امنیتی  استاندار زنجان یادآور شد: تبیین نشدن فرآیند قانونی، موجب می‌شود اقدامات به منزله انجام وظیفه تلقی شود و صدور مجوز برای فعالیت سازمان‌های مردم نهاد پایان خط نیست بلکه در واقع آغاز نظارت‌ها است. در آئین‌نامه‌های اجرایی قانونی، الزاماتی پیش‌بینی شده است و دفاتر سازمان مردم نهاد باید فعالیت خود را به دبیرخانه هیئت نظارت اعلام کند و علاوه‌بر آن دفتر ثبت اموال داشته باشد که پایان هر سال نظارت‌های لازم انجام گیرد.

در ادامه مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان، اظهار کرد: به استناد مواد ۱۲ تا ۲۱ دستورالعمل اجرایی آیین‌نامه تشکل‌های مردم‌نهاد مصوب سال ۱۳۹۵ هیئت وزیران و بخشنامه‌های صادره از سوی وزارت کشور، انتخابات تعیین نمایندگان تشکل‌های مردم‌نهاد در شورای توسعه و حمایت از تشکل‌های استان، با حضور آن دسته از سازمان‌های مردم‌نهادی که مجوز خود را از وزارت کشور (استانداری و فرمانداری‌ها) دریافت کرده و شعبه و نمایندگی‌های آن‌ها که مجوز فعالیت در استان دارند، برگزار شده ست.

مسیح‌الله سلطانی ادامه داد: پنج نامزد واجد شرایط برای حضور در شورای توسعه و حمایت از تشکل‌های استان، اعلام آمادگی کردند که پس از تشکیل هیات‌های اجرایی و نظارت بر برگزاری انتخابات سه نفر از میان این پنج نامزد با رای نمایندگان واجد شرایط سازمان‌های مردم‌نهاد انتخاب می‌شوند.

سلطانی با بیان اینکه ۲ نفر به‌عنوان عضو اصلی و یک نفر به عنوان علی‌البدل برای مدت ۲ سال انتخاب خواهند شد، افزود: این  شورای توسعه و حمایت از تشکل‌های استان همان هیئت نظارت بر سازمان‌های مردم‌ نهاد سابق است که بر اساس دستورالعمل جدید به ریاست معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار و دبیری مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تشکیل می‌شود.

وی یادآوری کرد: مدیران کل تعاون، کار رفاه اجتماعی، ورزش و جوانان، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهاد، اعضای این شورا هستند. صدور مجوز بر سازمان‌های مردم‌نهاد و خیریه‌ها، نظارت بر عملکرد آنان، رسیدگی به تخلفات احتمالی و فراهم کردن بستر فعالیت قانونمند برای تشکل‌های مردمی در استان از وظایف این شورا است.

به گزارش ایسنا، زهرا فتحی و فرشته وطن‌دوست به عنوان اعضای اصلی و شمسی کاظمی عضو علی‌البدل، به عنوان نمایندگان تشکل‌های مردم‌نهاد استان در شورای توسعه و حمایت از تشکل‌های مردم‌نهاد انتخاب شدند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی سیاسی زنجان سمن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۴۵۸۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حیات دوباره در «کوشه سفلی»/ قصه پر غصه‌ای که به شادی ختم شد

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: اینجا روستای کوشه سفلی است. روستایی از توابع شهرستان خوسف که تا چندی پیش در آن خبری از زراعت و کشاورزی و در یک کلام رونق و آبادانی نبود.

از چندین دهه قبل به واسطه برخی از بی مبالاتی‌ها و دادن مجوزهای غیر اصولی حفر چاه، آب قنات روستا که ظرفیت ۶۰ لیتر بر ثانیه داشته، خشک و قنات تخریب شد که در پی این اتفاق زراعت و کشاورزی نیز با مشکل رو به رو شد.

ولی مردم روستا از چندی قبل آستین همت بالا زدند و با کمک بسیج سازندگی خراسان جنوبی پروژه انتقال آب روستا به مزارع را کلید زده و به نتیجه رساندند.

اتفاق شیرین دیگری که در این روستا رخ داده راه اندازی یک صندوق قرض‌الحسنه مردم نهاد با هدایت و راهبری بسیج سازندگی بوده که زمینه اشتغالزایی برای بسیاری از جوانان و بانوان این منطقه را فراهم آورده است.

سری به مزارع روستا می‌زنیم. شور و شوق را در میان کشاورزانی که بیل به دست گرفته و یا علف هرس می‌کنند را به خوبی می‌توان دید، شوری از جنس زندگی و دمیدن امید بعد از جاری شدن آب.

قنات روستا از ۳۰ سال قبل خشک شده بود

بانو رضایی که در زمین کشاورزی خود کار می‌کند، گفت: از حدود ۳۰ سال قبل قنات روستا خشک شده بود و عده‌ای مجبور به مهاجرت به شهر شدند.

وی با بیان اینکه با جاری شدن دوباره آب در روستا عده‌ای برگشته‌اند، یادآور شد: من الان در زمین خود پیاز، گوجه، بادمجان، گندم و سیر کشت می‌کنم و بابت این موضوع خوشحال هستم.

هادی غلامی، مسئول صندوق مردم نهاد روستای کوشه سفلی در این زمینه اظهار کرد: در سال ۱۳۹۸ با همت بسیج سازندگی سپاه انصارالرضا (ع) صندوق قرض‌الحسنه مردم نهاد روستای کوشه سفلی شروع به کار کرد که با استقبال بی نظیر مردم رو به رو شد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر این صندوق ۱۳۰ عضو دارد، بیان‌کرد: صندوق قرض‌الحسنه مردم نهاد روستا ۱۰۳ فقره وام درون صندوقی از محل پس‌انداز خرد مردمی، بین اعضا در جهت اشتغالزایی اعطا کرده است و پیگیری برای وام از محل اعتبارات تبصره ۱۶ قرض‌الحسنه بسیج سازندگی به مبلغ ۹۰۰ میلیون داشتیم.

اشتغالزایی برای جوانان روستا

غلامی افزود: تسهیلات تبصره ۱۶ موجب اشتغالزایی ۱۴ نفر از جوانان روستایی را در بخش‌های پرورش دام سبک، حوله بافی، گلیم بافی، احداث گلخانه و کارگاه نجاری و…فراهم کرد.

مسؤول صندوق مردم نهاد روستای کوشه سفلی یادآور شد: همچنین پیگیری جهت اخذ تسهیلات اشتغالزایی بین دستگاهی در حوزه اشتغالات خرد خانگی به مبلغ ۳۴۰ میلیون تومان داشتیم.

غلامی گفت: با پیگیری صندوق مردم نهاد و بسیج سازندگی حضور تولید کنندگان صندوق را در بازارچه‌هایی محلی، نمایشگاه‌های داخلی و تهران و … را در چندین نوبت داشتیم که موجب درآمدزایی برای جوانان روستای کوشه سفلی شد.

وی ادامه داد: از طرفی توزیع جوجه مرغ تخم گذار بومی را در قالب طرح معیشتی خانوار طی سه نوبت داشتیم که به طور متوسط به هر خانوار ۲۰ جوجه مرغ واگذار شد.

مسئول صندوق مردم نهاد روستای کوشه سفلی با اشاره به اهمیت انتقال آب در روستا گفت: همچنین با پیگیری صندوق مردم نهاد روستا اخذ مبلغ ۲۶۰ میلیون تومان از کمک خیرین برای پروژه انتقال آب روستا و همچنین احداث کارگاه خیاطی را داشتیم.

قصه پرغصه ای که به شادی ختم شد

غلامی تأکید کرد: قریب ۳۰ سال بود که روستای کوشه سفلی از آب کشاورزی محروم بود و این قصه پرغصه جریان داشت که در سال‌های اخیر به همت جوانان روستا، صندوق مردم نهاد و بسیج سازندگی توانستیم در سال ۹۷ پروژه انتقال آب روستا را از مزارع بالا دست کلید بزنیم.

وی اظهار کرد: در حال حاضر شاهد جاری شدن آب روستا، برگشت کشت و کار در مزارع و مهمتر از همه مهاجرت معکوس به روستا هستیم.

مهدی هنری، رئیس بسیج سازندگی سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی در این زمینه اظهار کرد: بسیج سازندگی فقط هدایت و راهبری صندوق‌های قرض‌الحسنه مردم نهاد را دارد و خود مجموعه دخل و تصرف و حق امضا و… ندارد تا در جهت رفع مشکلات همه با هم قدم بردارند.

تلاش برای رفع مشکل آب روستا

وی با اشاره به اینکه در همان جلسات اول صندوق مردم نهاد روستای کوشه سفلی مطرح شد که بزرگترین مشکل روستا بحث آب است، ادامه داد: علت اینکه پروژه آب روستا به نتیجه نرسید این نکته بود که خود پروژه از چندین ریز پروژه تشکیل شده بود و یک دستگاه به تنهایی نمی‌توانست آن را حل کند.

رئیس بسیج سازندگی سپاه انصارالرضا (ع) خراسان‌جنوبی ادامه داد: تجهیز و بهره برداری چاه کشاورزی، انتقال برق به چاه کشاورزی، انتقال آب به اراضی و … از جمله ریز پروژه‌های این پروژه اصلی انتقال آب به مزارع روستای کوشه سفلی بود.

هنری با بیان اینکه در این راستای از کمک‌های قرارگاه محرومیت زدایی سپاه استفاده کردیم، ادامه داد: البته در این راستا مردم روستا نیز خودشان پای کار بودند.

مهاجرت معکوس با برگشت آب به مزارع روستا

وی گفت: پله پله پروژه را پیش بردیم و امروز شاهد هستیم که بعد از ۳۰ سال آب به مزارع روستای کوشه سفلی رسیده و از اواخر سال ۱۴۰۲ کشاورزی به صورت جدی به روستا برگشت و شاهد بازگشت امید به روستاییان و مهاجرت معکوس در کوشه سفلی هستیم.

رئیس بسیج سازندگی خراسان جنوبی یادآور شد: کار مجموعه بسیج سازندگی در حوزه اشتغال تنها پرداخت تسهیلات نیست بلکه حلقه‌های مفقوده در این زمینه را شناسایی و در زمینه تولید و بازاریابی هدایت و راهبری داریم.

کد خبر 6096672

دیگر خبرها

  • عفاف و حجاب موضوع اجتماعی و فرهنگی است
  • بسیاری از آسیب‌های اجتماعی ناشی از بی‌توجهی به امر نماز است
  • آب چاه بخوریم یا آب معدنی؟ / ضدعفونی آب لوله کشی با اشعه ماورای بنفش
  • ۲ انتصاب جدید در دانشگاه آزاد آذربایجان غربی
  • بازدید بیش از ۲٠ هزار گردشگر از اماکن تاریخی شهرداری کاشان
  • تسهیل فرایند صدور مجوز تشکل‌های قرآنی مردمی
  • حیات دوباره در «کوشه سفلی»/ قصه پر غصه‌ای که به شادی ختم شد
  • برگزاری دوره آموزشی آشنایی با مبانی فکری اسلام ناب و انقلاب اسلامی
  • حمایت قاطع بیش از ۵۰۰ گروه تبلیغی از نیروی انتظامی و طرح نور
  • ۱۵۰۰ بانوی خودسرپرست کردستانی گواهینامه فنی وحرفه‌ای دریافت کردند