Web Analytics Made Easy - Statcounter

آمارهایی که در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان گلستان ارائه شد از پایین بودن درآمد سرانه مردم، بالا بودن نرخ بیکاری در استان، پایین بودن بهره‌وری و ناچیز بودن سهم استان در تولید ناخالص برق و غیره حکایت از توسعه‌نیافتگی این استان در بخش‌های مختلف دارد. ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۹ استانها گلستان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، عصر امروز پنجمین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان گلستان با دستور کار اصلاح ساختار بودجه سال 99 برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جلسه‌ای که محمدولی روزبهان، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گلستان برای نخستین بار آمار مربوط به شاخص‌های توسعه‌یافتگی استان را ارائه کرد.

آنچه روزبهان در مورد شاخص‌های توسعه‌یافتگی استان ارائه داد، حاکی از این است که در سال‌های اخیر به رغم تلاش‌هایی که صورت گرفته اما بیش از نیمی از راه باقی مانده تا گلستان بتواند به میانگین کشوری دست پیدا کند.

به گفته روزبهان، گلستان از نظر وسعت 1.25 درصد مساحت کشور را دارد اما 2.34 درصد جمعیت کشور را در خود جای داده است. استان گلستان رتبه ششم کشور در تراکم جمعیت و رتبه سی‌ام شهرنشینی را دارد.

قوم گرایی و منطقه گرایی مهمترین دلیل توسعه نیافتگی کهگیلویه و بویراحمد استکیخا: مشکل اصلی توسعه نیافتگی کشور سازمان برنامه و بودجه استبوشهر| فقدان مهارت جوانان مهم‌ترین عوامل توسعه نیافتگی اشتغال است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گفت: نرخ بیکاری در استان 9.8 درصد اعلام شده که در شهرها این شاخص 10.3 درصد و در روستاها به رغم اینکه میانگین کشوری 7.9 درصد بوده، 9.1 درصد جمعیت فعال روستایی استان بیکار است. در اشتغال ناقص نیز گلستان جایگاه 31 کشور را دارد و این یعنی بدترین وضعیت بین استان‌ها مربوط به گلستان است.

روزبهان درباره وضعیت سپرده‌های بانکی مردم استان هم بیان داشت: سرانه سپرده‌های بانکی در کشور 10 میلیون تومان است اما در استان این مبلغ 8 میلیون و 800 هزار تومان گزارش شد. متوسط درآمد خانوار شهری در کشور 43 میلیون و 490 هزار تومان در سال است که درآمد متوسط خانواده‌های شهرنشین استان 38 میلیون و روستاییان 23 میلیون تومان است.

بهره‌وری نیروی کار نیز یکی دیگر از شاخص‌های بخشی و فرابخشی است که گلستان در این شاخص هم وضعیت مطلوبی ندارد. براساس آمارها بهره‌وری نیروی کار در استان 25 درصد میانگین کشوری است و گلستان رتبه بیست و سوم کشور را دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان با اشاره به شاخص‌های زیربنایی نیز گفت: در نسبت طول آزادراه‌ها به کل راه‌های استان، گلستان رتبه 30 کشوری است؛ در شاخص بزرگراه‌ها به کل راه‌ها و راه‌های اصلی نیز به ترتیب استان در رده‌های 18 و 6 کشور جای گرفته است.

به گفته وی به رغم اینکه 48.9 درصد جمعیت کشور به شبکه جمع‌آوری فاضلاب دسترسی دارند اما این شاخص در شهرهای استان 21.12 درصد است. همچنین رتبه استان در شاخص ضریب نفوذ تلفن ثابت هجدهم کشور و در شاخص تعداد کاربران اینترنت نیز بیست و چهارم کشور است. 44 درصد واحدهای مسکونی شهری و 27 درصد واحدهای مسکونی در روستاهای استان بادوام هستند.

روزبهان با اشاره به رتبه هجدهم گلستان در نرخ باسوادی گفت: میزان تراکم دانش‌آموزان در کلاس به طور میانگین در کشور 26 نفر و در استان 24 نفر است. همچنین نسبت تعداد معلم به دانش‌آموز در کشور یک معلم به ازای هر 24 دانش‌آموز است که در استان این تعداد 20 دانش‌آموز به ثبت رسید.

استان گلستان در زمینه تعداد پزشک متخصص جایگاه سیزدهم کشور را دارد. در شاخص تخت‌های بیمارستانی وضعیت کشور یک تخت به ازای هر 502 نفر و در استان یک تخت به ازای هر 596 نفر است. در شاخص هزینه‌های بهداشتی به نسبت کل درآمد خانوار نیز استان گلستان رتبه چهارم کشور را دارد که این نشان دهنده بالا بودن هزینه‌های این بخش در سبد خانوار است.

روزبهان اعلام کرد: در شاخص دسترسی جمعیت باسواد استان به کتابخانه رتبه 29 و نسخه‌های کتاب به ازای جمعیت نیز رتبه 25 کشور را داریم.

وی گفت: به رغم اینکه رتبه ششم کشور در مساحت زیرکشت را داریم اما در زمینه تولید محصولات کشاورزی رتبه نهم هستیم. این آمار نشان می‌دهد باید در زمینه افزایش بهره‌وری در استان کاری جدی انجام داد.

انتهای پیام/582 / ت

R41471/P/S6,70/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۴۸۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رتبه اول کشوری مشتریان فعال سرویس ADSL به مخابرات منطقه کردستان تعلق گرفت

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج، آزاد حکمت با اعلام اینکه برای تحقق اهداف شاخص مشتریان فعال سرویس ADSL، پروژه ها و اقدامات زیرساختی در دو بخش کمی و کیفی در استان صورت گرفته است افزود: با افزایش آمار مشتریان فعال این سرویس مخابراتی از ۱۰۷هزارو ۸۵۳ به ۱۱۱ هزار و ۲۴۳ مشترک ،این منطقه موفق به کسب رتبه اول کشوری شد.

وی اظهارداشت: بر اساس ارزیابی درصد تحقق برنامه ها و اهداف رشد مشتریان فعال ADSL توسط شرکت مخابرات ایران، رشد ۳.۱ درصدی مشتریان فعال سرویس ADSL در نقاط شهری و روستایی استان؛ بیانگر توجه و همت این مجموعه در راستای ارائه خدمات با کیفیت و بهبود عملکرد این سرویس است.

مدیر مخابرات منطقه کردستان با اشاره به مشتریان فعال سرویس ADSL در استان خاطر نشان ساخت: این مهم با تلاش همکاران منطقه و فراهم نمودن شرایط لازم برای واگذاری این سرویس با کمترین هزینه و در کوتاه ترین زمان ممکن به متقاضیان تحقق یافته است.

حکمت عنوان کرد: علی رغم برخی مشکلات ، این منطقه در راستای ارائه سرویس های با کیفیت و ایجاد زیرساخت ها به منظور تامین و ظرفیت سازی پورت های جدید ADSL از تمام پتانسیل های موجود در استان بهره گرفته است.

وی بیان داشت: از آنجاییکه بهره مندی و استفاده مشتریان از سرویس اینترنت پرسرعت مخابرات علاوه بر کاهش شکاف دیجیتالی و ارتقا سطح دانش و آگاهی مردم استان تاثیرگذار است ؛ در رونق و توسعه اقتصاد دیجیتال و کسب و کارهای آنلاین نقش بسزایی دارد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1904289

دیگر خبرها

  • اردبیل در صدور اسناد اراضی کشاورزی رتبه اول را کسب کرد
  • ۱۳۵ مصوبه برای گلستان در سفر دوم رییس جمهور اختصاص یافت
  • کسب رتبه اول کشوری اردبیل در صدور اسناد اراضی کشاورزی
  • رتبه اول کشوری مشتریان فعال سرویس ADSL به مخابرات منطقه کردستان تعلق گرفت
  • بسکتبال NBA | رودی گوبر مدافعی بالاتر از خودش نمی‌بیند!
  • گلستان پایلوت بسیاری از طرح های آموزش و پرورش است
  • البرز با ۲۱۴ میلیون تردد دومین استان پرتردد کشور شد
  • ارتقاء دانشگاه علوم پزشکی مشهد در رتبه بندی جهانی موضوعی
  • تاکید استاندار بر کمک دولت به تسریع در تکمیل طرح‌های راهبردی گلستان
  • موافقت رئیس جمهور با پیشنهاد استاندار کرمانشاه مبنی بر تشکیل کارگروه اشتغالزایی