Web Analytics Made Easy - Statcounter

گوردن ساندلند روز چهارشنبه در پنجمین نشست علنی تحقیقات استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که در کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا برگزار شد، این مطلب را مطرح کرد.

وی با اشاره به اینکه پیش از این در نشست غیرعلنی به موضوع مرتبط با اوکراین حضور داشته است، افزود: من پیش از این ۱۰ ساعت برخلاف تخریب‌هایی از سوی کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا انجام شد، همچون دیگران حضور یافتم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا ادامه داد: گفت‌وگو با رهبران خارجی ممکن است برای برخی از مردم خاطره انگیز باشد اما این شغل من است. با این حال من و وکیلم از کاخ سفید و وزارت خارجه درخواست کردیم اسناد مربوط به موضوع اوکراین را در اختیار من قرار دهند تا به کمیته ارائه دهم اما آنها این درخواست را رد کردند.

ساندلند با تاکید بر اینکه این اسناد، طبقه بندی شده نیست و باید در دسترس عموم قرار گیرد، اضافه کرد: من، ولکر و ریک پری در مسیری که رئیس جمهوری مشخص کرده بود در موضوع اوکراین با رودی جولیانی همکاری می کردیم.

وی تصریح کرد: ما نمی خواستیم با جولیانی همکاری کنیم و بازیچه او شویم اما همه ما می دانستیم اگر این کار را نکنیم، فرصت بسیار مهم روابط اوکراین و ایالات متحده از دست می رود. بنابراین ما از دستور رئیس جمهوری پیروی می کردیم.

سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا تاکید کرد: در شرایطی که با ورود جولیانی به روابط اوکراین موافق نبودیم اما باور نداشتیم که نقش او نامناسب باشد. همانگونه که در نشست غیرعلنی گفتم اگر می دانستم که جولیانی به دنبال معامله است یا به ارتباط او با برخی که اکنون مجرم شناخته شده اند، آگاه بودم به شخصه با مشارکت او تن نمی دادم.

ساندلند با بیان اینکه شورای امنیت ملی و وزارت خارجه در جریان جزئیات اقدامات ما با اوکراین بودند، اظهار کرد: اینکه تصور شود ما وارد دیپلماسی غیررسمی یا فریبنده‌ای شده ایم کاملا غلط است.

وی در عین حال گفت آنچه که جولیانی برای برنامه ریزی سفر زلنسکی به کاخ سفید انجام می داد یک مبادله و بده بستان بود. جولیانی می خواست اوکراین درباره سرور (کامپیتوتری) حزب دموکرات در انتخابات ۲۰۱۶ و شرکت انرژی بوریسما (که هانتر بایدن فرزند معاون اول اوباما عضو هیات مدیره آن است) یک اعلامیه رسمی صادر کند.

این دیپلمات آمریکایی افزود: جولیانی این موضوع را علاقه رئیس جمهوری برمی‌شمرد و ما هم می دانستیم که این تحقیقات برای رئیس جمهوری بسیار اهمیت دارد.  در ماه ژوئیه و اوت متوجه شدیم که کاخ سفید کمک‌های امنیتی به اوکراین را به حالت تعلیق درآورده است.

ساندلند ادامه داد: من به طور جدی با هرگونه تعلیق کمک‌ها به اوکراین مخالف بودم در حالی که اوکراینی ها برای مقابله با تهاجم روسیه به آن نیاز داشتند. من به طور جدی این سوال را داشتم که چرا این کمک ها تعلیق شده است، اما هیچ‌گاه پاسخ روشنی دریافت نکردم و تا به امروز هم به آن نرسیده ام.

وی اضافه کرد: بعدها وقتی که موضوع اوکراین منتشر شد پی بردم که این تعلیق در راستای درخواست جولیانی برای تحقیق درباره انتخابات ۲۰۱۶ و بوریسما انجام شده است. من نگرانی خود را درباره بده بستان کمک‌های امنیتی اوکراین به سناتور "ران جانسون" و اوکراینی‌ها در میان گذاشتم.

سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا با بیان اینکه به عنوان یک برگزیده رئیس جمهوری همواره از دستورات او تبعیت کرده است، اظهار کرد: ما با جولیانی کار می کردیم برای اینکه رئیس جمهوری دستور داده بود که این کار را انجام دهیم. به شخصه هیچ علاقه‌ای برای تعیین شرط برای اوکراینی ها نداشتم.

ساندلند انتخاب ولادیمیر زلنسکی را برای روابط اوکراین و آمریکا به ویژه مبارزه با فساد بسیار مهم دانست و خاطرنشان کرد: در جلسات به این مساله اشاره می کردیم اما متاسفانه رئیس جمهوری ترامپ بسیار دیرباور بود. او نگران این بود که دولت اوکراین در انجام اصلاحات جدیت نداشته باشد و توجه داد که اوکراین در انتخابات گذشته تلاش کرده است تا او رای نیاورد.

وی عنوان کرد: در حالی که می خواستیم دیدگاه رئیس جمهوری را نسبت به شرایط اوکراین اصلاح کنیم، او به ما دستور داد با جولیانی صحبت کنیم. می دانستیم که صحبت کردن با جولیانی یعنی صحبت کردن با وکیل شخصی رئیس جمهوری.

سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا تصریح کرد: از اینکه رئیس جمهوری دستور داده بود تا با جولیانی صحبت کنیم، اصلا راضی نبودیم. من و خیلی ها در وزارت خارجه آمریکا بر این باور بودند که جولیانی، وکیل شخصی ترامپ، نباید مسئولیت موضوعات اوکراین را برعهده بگیرد.

ساندلند تاکید کرد: ما ۲ انتخاب داشتیم یا برنامه ریزی برای تماس تلفنی و ملاقات دوجانبه رئیسان جمهوری آمریکا و اوکراین را که در راستای منافع آمریکا بود، رها کنیم یا اینکه همانگونه که رئیس جمهوری ترامپ دستور داده بود، با جولیانی صحبت کنیم.

وی با بیان اینکه مجبور به انتخاب دومی بودند، یادآور شد: ریک پری وزیر انرژی مستعفی ترامپ با توجه به روابط گذشته خود، پذیرفت که به جولیانی زنگ بزند. سفیر ولکر هم چندبار با او تماس گرفت و ما را در جریان نتیجه آنها قرار داد.

این مقام وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: در همه این‌ها جولیانی اصرار داشت که رئیس جمهوری می خواهد زلنسکی به صورت عمومی بیانیه ای صادر کند که اوکراین به رسیدگی به فساد متعهد است. جولیانی به طور ویژه توجه داد که مساله سرورهای کامپیوتری دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۱۶ و همچنین شرکت بوریسما برای رئیس جمهوری ترامپ بسیار اهمیت دارد.

ساندلند اضافه کرد: ما این موضوع را به مایک پمپئو وزیر خارجه، جان بولتون مشاور امنیت ملی و دیگر کارکنان شورای امنیت ملی اطلاع دادیم. آنها می دانستند که ما چه کاری انجام می دهیم و چرا.

وی با بیان اینکه جولیانی بدون اطلاع ما در حال برقراری ارتباط با اوکراینی ها بود، اظهار کرد: جولیانی در حال برقراری ارتباط با دادستان اوکراینی بود که گزارش ها از فساد او حکایت داشت و درباره دیدار ترامپ-زلنسکی که قرار بود انجام شود، صحبت می کرد. این هم بدون اطلاع ما بود.

سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا یادآور شد: این خبرهای هشدار دهنده، ویلیام تیلور را بر آن داشت که با مشاور وزیر خارجه طرح موضوع کند و حتی در ۲۴ سپتامبر هم مایک پمپئو به "کورت ولکر" دستور داد که با جولیانی صحبت کند. همه اینها در شرایطی بود که وزارت خارجه و شورای امنیت ملی از چالشی که با آن مواجه بودیم، آگاهی داشتند.

ساندلند به سوالی که اعضای کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان به دنبال یافتن پاسخ آن هستند هم اشاره کرد و گفت: همه می خواهند بدانند که آیا این اقدام یک گروکشی یا بده بستان بوده است یا خیر؟ از نظر من، بله بوده است.

وی توضیح داد: جولیانی به "پری"، "ولکر" و دیگران می رساند که رئیس جمهوری ترامپ یک بیانیه عمومی از رئیس جمهوری زلنسکی درباره تحقیقات نسبت به بوریسما و انتخابات ۲۰۱۶ می خواهد. جولیانی به طور مستقیم این درخواست را به اوکراینی‌ها و ما گفته بود.

قانون اساسی آمریکا اجازه داده است نمایندگان کنگره، رئیس جمهوری حاضر در قدرت را استیضاح کنند. در صورتی که موارد استیضاح در کمیته اطلاعاتی مورد تایید قرار گیرد، موضوع در صحن مجلس نمایندگان مطرح و رای گیری می شود.

اگر مجلس نمایندگان به موارد استیضاح رای مثبت دهد، آن‌گاه سنای آمریکا موظف خواهد بود تا در محکمه ای به موارد اتهامی رئیس جمهوری رسیدگی کند و در صورتی که دو سوم سناتورها، این اتهامات را وارد بدانند، رئیس جمهوری از قدرت برکنار می شود.

تا کنون دو رئیس جمهوری آمریکا مورد استیضاح قرار گرفته اند اما هیچ کدام با استیضاح برکنار نشده اند. مساله سوء استفاده از قدرت و همچنین ممانعت از اجرای عدالت دو اتهام فعلی دونالد ترامپ در تحقیقات استیضاح است.

دونالد ترامپ متهم است در برقراری ارتباط با ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین، خواستار آن بوده است تا نسبت به عملکرد هانتر بایدن فرزند جو بایدن که یک رقیب انتخاباتی وی در سال 2020 محسوب می شود، تحقیق کند. گفته می شود او اعطای کمک‌های امنیتی به اوکراین را که مصوبه کنگره بوده است به انجام این تحقیقات منوط کرده بود.

برچسب‌ها مجلس نمایندگان آمریکا  استیضاح ترامپ اوکراین‌گیت پروندهٔ خبری فرآیند استیضاح ترامپ

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس نمایندگان آمریکا استیضاح ترامپ اوکراین گیت مجلس نمایندگان آمریکا استیضاح ترامپ اوکراین گیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۴۹۵۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چالش‌های بایدن و ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا

سرکوب اعتراضات دانشجویی در حمایت از مردم فلسطین، محاکمه دونالد ترامپ، و منازعات سیاسی بر سر کمک‌های خارجی و مهاجرت، در هفته‌های اخیر تیتر روزنامه‌های آمریکا بوده است ولی ظاهراً در ماه‌های آینده بیشترین موضوع این روزنامه‌ها رقابت بایدن و ترامپ برای رسیدن به کاخ سفید خواهد بود که از همین حالا این بحث در بین تحلیلگران سیاسی آغاز شده است.

به گزارش الجزیره، «اریک نیسبت»، استاد علوم سیاسی دانشگاه نورث وسترن اعتقاد دارد موضوع انتخابات هنوز در بین مردم داغ نشده است و معمولاً آنها از اواخر تابستان وارد این بحث می‌شوند ولی اتفاقاً همین مرحله برای نامزد‌ها مهم است تا بتوانند پایگاه محکم‌تری در بین مردم کسب کنند.

اکثر نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که با نزدیک شدن به انتخابات، رقابت تنگاتنگی بین بایدن و ترامپ شکل خواهد گرفت. کارشناسان می‌گویند این رقابت احتمالاً به نحوه عملکرد نامزد‌ها در ایالت‌هایی مثل میشیگان، جورجیا و نوادا بستگی دارد.

نظرسنجی اخیر مرکز تحقیقات پیو نشان داده است که تقریباً نیمی از رای دهندگان ثبت نام شده گفته‌اند که اگر بتوانند هم بایدن و هم ترامپ را در برگه رای کنار گذاشته و جایگزینی برای آنها پیدا کنند. بر اساس این نظرسنجی، حدود دو سوم از رای دهندگان گفتند که اعتماد چندانی به اینکه بایدن از نظر جسمی به اندازه کافی برای رئیس جمهور شدن مناسب است، ندارند، در حالی که تعداد مشابهی گفتند که معتقد نیستند ترامپ در مقام ریاست جمهوری اخلاقی عمل کند.

در مورد نقش رای‌دهندگان جوان‌تر برای اردوی بایدن، پیام تاکنون این بوده است که رای به رئیس فعلی حزب دموکرات تحت تاثیر جنگ غزه و حمایت کاخ سفید از اسرائیل قرار گرفته است. موج اخیر اعتراضات دانشجویان و البته جوانان در حمایت از فلسطین شکاف نسلی را بیشتر ظاهر کرده و این موضوع می‌تواند مشکلی جدی برای بایدن ایجاد کند، چون حساب ویژه‌ای روی رای جوانان باز کرده است. در سال ۲۰۲۰، بایدن حدود ۶۰ درصد از رای اقشار بین ۱۸ تا ۲۹ ساله را به دست آورد.

این امیدواری پایگاه بایدن و دموکرات‌ها در حالی است که نظرسنجی اخیر شبکه سی ان ان نشان داده است که بایدن در میان رای دهندگان زیر ۳۵ سال حدود ۴۰ تا ۵۱ درصد از ترامپ عقب‌تر است و کارشناسان می‌گویند فقدان اشتیاق در میان رای دهندگان جوان می‌تواند برای کاخ سفید نشین‌های فعلی دردسر شود.

حسن پیارالی، رئیس انجمن مسلمانان کالج دموکرات‌های آمریکا، شاخه دانشگاهی حزب دموکرات، گفت: ما می‌دانیم که دانشجویان چه احساسی دارند. من با اطمینان می‌گویم که اگر بایدن سیاست خاورمیانه‌ای خود را تغییر ندهد، در پنجم نوامبر (۱۵ آبان امسال روز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا) بسیاری از آنها در خانه خواهند ماند. من شک دارم که مردم به ترامپ روی بیاورند، اما مطمئناً به بایدن نیز رای نخواهند داد.

به گفته نیسبت استاد دانشگاه نورث وسترن، کمپین بایدن باید در ماه‌های آینده روی به نظم بخشیدن به خانه دموکرات‌ها تمرکز کند ولی در سمت جمهوری خواه، کمپین ترامپ آشفتگی‌های حقوقی بی سابقه گزارش داده است.

رئیس جمهور سابق با چهار پرونده حقوقی، از جمله دادگاه فعلی نیویورک در رسیدگی به اتهام جعل سوابق تجاری روبروست و هرچند این دادگاه‌ها در میان طرفدارانش اهمیتی ندارند ولی برخی از نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اگر او در هر یک از پرونده‌ها محکوم شود، مردم زیادی از آمریکا به او رای نمی‌دهند.

جان لیلی، استاد علوم سیاسی در دانشگاه آمریکایی در واشنگتن دی سی اعتقاد دارد که رقابت امسال با توجه به جلسات دادگاه ترامپ و فشار بر بایدن در موضوع جنگ غزه، ممکن است متفاوت باشد.

به اعتقاد کارشناسان و تحلیلگران سیاسی اقتصاد ایالات متحده همیشه یک موضوع مهم انتخاباتی در تمام ادوار بوده و هست و امسال نیز موضوع بحث بسیاری از جنجال‌های سیاسی قرار خواهد گرفت.

نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که علیرغم شاخص‌های مثبت اقتصادی، بسیاری از آمریکایی‌ها بر این باورند که اکنون وضعیتشان بدتر از زمانی است که ترامپ در کاخ سفید بود.

ترامپ مایل است در مورد وضعیت بد اقتصادی صحبت کند، در حالی که تیم بایدن در عوض سعی خواهد کرد گفتگو را تغییر دهد و به موضوعات دیگر بپردازد.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • رهبر دموکرات سنا از احتمال اعزام نظامیان آمریکایی به اوکراین خبر داد
  • ترامپ بایدن را به اداره دولت گشتاپو متهم کرد
  • اعتراف روزنامه غربگرا: ایران  سه بر صفر از آمریکا جلو است
  • چالش‌های بایدن و ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا
  • ترامپ سر به سر ایران خواهد گذاشت؟ /هشدار رسانه اصلاح طلب به دولت رئیسی درباره ۲ خطر در کمین ایران
  • آنچه دربارۀ دیکتاتوری گفتم جدی نبود- ترامپ
  • ترامپ دولت بایدن را به «گشتاپو» تشبیه کرد
  • ترامپ طرح مفصلی برای پایان جنگ اوکراین دارد، اما ...
  • تایمز: ترامپ طرح مفصلی برای پایان جنگ اوکراین دارد
  • طرح ترامپ برای حل مساله اوکراین