Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@20:29:56 GMT

دیپلماسی رسانه‌ای

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۴۹۸۸۶

دیپلماسی رسانه‌ای

روزنامه ایران در یادداشتی به قلم سیدضیاء هاشمی مدیرعامل ایرنا آورده است: بزرگ‌ترین نهاد خبری این دو قاره به حساب می‌آید و دربرگیرنده مهم‌ترین خبرگزاری‌های شرق از قبیل خبرگزاری شینهوای چین، تاس روسیه، کیودوی ژاپن، آسوشیتدپرس استرالیا، یونهاپ کره‌جنوبی، آناتولی ترکیه، آذرتاج جمهوری‌آذربایجان و تقریباً تمام خبرگزاری‌های ملی کشورهای آسیایی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انتخاب ایرنا آن هم با اجماع اعضا که در یک فرآیند بیش از یک‌ساله اتفاق افتاد، رویدادی مهم در عرصه رسانه و دیپلماسی عمومی، آن هم در شرایطی است که حضور فعال نمایندگان ایران در صحنه‌های بین‌المللی ضرورتی دوچندان یافته و البته با موانع و پیچیدگی‌های مضاعفی مواجه شده است.
دستیابی به این جایگاه بدون شک فرصت جدید و ذیقیمتی است برای بهره‌گیری از تریبون‌های بین‌المللی که توان ویژه‌ای در بازنمایی و تصویرسازی از واقعیت‌ها، توانمندی‌ها، جاذبه‌ها و مسائل کشورهای مختلف دارند. تصویری که از واقعیت‌های کشورهای مختلف برای افکار عمومی دنیا ساخته می‌شود، نقش و تأثیر بسیار مهمی در اتخاذ مواضع و تصمیم‌گیری‌های مدیران، سیاستمداران، تصمیم‌سازان و سیاستگذاران سایر کشورها و نهادهای بین‌المللی خواهد داشت.
در فرآیند تصمیم‌سازی، سیاستگذاری و تصمیم‌گیری‌های کلان بین‌المللی داده‌ها و اطلاعات معتبر، مستند و اثرگذار اهمیت بسیار زیادی دارند و رسانه‌های جمعی در شرایط جدید جهانی نقش محوری و اصلی در این فرآیند ایفا می‌کنند بویژه با توسعه پرشتاب فناوری‌های جدید و تنوع بی‌سابقه رسانه‌های نوین، نقش خبرگزاری‌های معتبر دنیا که از مرجعیت بالا و جایگاه رسمی در دولت‌ها و کشورهای مختلف برخوردارند، اهمیتی دوچندان پیدا کرده‌اند.
این رسانه‌ها عامل و حامل گفت‌وگو و تعامل سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی میان کنشگران جهانی در این عرصه‌ها هستند و فاصله‌های زمانی و مکانی را کوتاه کرده‌اند و به همین دلیل جایگاه بسیار رفیعی در دهکده جهانی به خود اختصاص داده‌اند. بر این اساس، در شرایطی که همه پدیده‌ها و نهادهای بشری جهانی شده و جهانی شدن به عنوان پروسه یا پروژه‌ای فراگیر همه ارکان زندگی جامعه بشری را در اقصی‌نقاط دنیا تحت تأثیر قرار داده است، کسب موقعیت و نفوذ رسانه‌ای و امکان بهره‌گیری از ظرفیت‌های بی‌بدیل آن، برای همه کشورها و ملت‌ها موهبتی بزرگ به حساب می‌آید. رسانه‌ها از نفوذ و قدرت بی‌نظیری هم در افکار عمومی و هم در میان نخبگان و صاحبان قدرت برخوردارند و ظرفیت جریان‌سازی سازنده و ایجاد تغییرات فکری و اجتماعی یا جلوگیری از پیدایش انحراف و تحریف در بازنمایی واقعیت‌های جوامع و ملت‌ها را دارند.
بنابراین در شرایطی که جامعه ما در معرض فشارها و تحریم‌های گسترده و ظالمانه امریکا در تمام عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، تبلیغاتی و حتی فرهنگی قرار دارد، دستیابی به موفقیت‌های جدید رسانه‌ای در سطح جهانی و منطقه‌ای ارزش و ضرورتی مضاعف یافته است. از این منظر، استقبال خبرگزاری‌های معتبر آسیا و اقیانوسیه از نماینده ایران و انتخاب آن به عنوان میزبان مجمع بعدی و رئیس دوره آتی، توفیق و فرصتی است که برای رسانه‌های کشور به دست آمده تا در تعاملی گسترده‌تر و موضعی قوی‌تر بتوانند نقش خود را در دیپلماسی رسانه‌ای به نحو کارآمدتر و اثرگذارتر ایفا نمایند و در این عرصه بسیار مهم، بیش و پیش از گذشته از منافع ملی و مصالح کشور در عرصه جهانی دفاع کنند. ان‌شاءالله.

برچسب‌ها اتحادیه خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه کره جنوبی اوآنا سیدضیا هاشمی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کره جنوبی اوآنا سیدضیا هاشمی کره جنوبی اوآنا سیدضیا هاشمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۴۹۸۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دست نکشیدن غرب از هژمونی‌ خود دلیل اصلی تشدید تنش در جهان است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه بر این باور است که دلیل اصلی تشدید تنش‌ها و گسترده شدن ابعاد خطر در سراسر جهان، این است که برخی «کشورها نمی‌خواهند از هژمونی خود دست بکشند.»

پاتروشف تاکید کرد: شرایط غیرقابل پیش‌بینی و مستعد جنگ که هم‌اکنون در روابط بین‌المللی وجود دارد، به طور چشمگیری تشدید شده است.

وی که در دوازدهمین اجلاس بین‌المللی نمایندگان عالی در حوزه امنیتی سخنرانی می‌کرد، با اشاره به اظهارات ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، افزود: چنین رویه‌هایی در سطح جهانی عمدتا به دلیل انتقال به نظم جهانی چندقطبی است و همچنان با مخالفت و انکار تعدادی از کشورها مواجه می‌شود؛ کشورهایی که می‌خواهند هژمونی خود را به هر قیمتی حفظ کنند.

سیاستمدار روس بدون اشاره مستقیم به جنگ جاری در اوکراین و همچنین جنگ غزه و تشدید تنش بین جمهوری اسلامی و تل‌آویو، تصریح کرد: این انکار و مخالفت، به تضعیف قوانین و نهادهای بین‌المللی و همچنین تحلیل‌رفتن نقش محوری سازمان ملل در حل و فصل مناقشات و جنگ‌های منطقه‌ای و جهانی منجر می‌شود.

کد خبر 6087461

دیگر خبرها

  • تعیین مرزهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان و ۳ سناریوی پیش رو
  • خنثی‌سازی دروغ‌های رسانه‌ای صهیونیست‌ها در قاب تلویزیون
  • بحرینی: چندجانبه‌گرایی ستون اساسی برای تقویت صلح است
  • قدمت ۶۰ ساله شبکه استانی رادیو همدان
  • پیش‌بینی رشد اقتصادی برای کشورهای گروه ۷ و بریکس در ۲۰۲۴
  • بازگشت امپراتور آسیا به جام‌جهانی/واکنش رسانه‌ها به پنالتی ایران
  • رسانه عبری زبان: کشورهای عربی مانع تلاش ترکیه برای ورود به پرونده غزه شدند
  • دست نکشیدن غرب از هژمونی‌ خود دلیل اصلی تشدید تنش در جهان است
  • پیوند میدان و دیپلماسی‌
  • دشمنان وحدت و تقریب امت اسلامی را هدف گرفته اند