Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@18:25:24 GMT

علم اصول باید به تدریج متحول شود

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۵۰۱۵۹

علم اصول باید به تدریج متحول شود

ایسنا/قم مرجع تقلید شیعه گفت: باید به صورت تدریجی در علم اصول دستکاری شود، زیرا علمی که در آن دستکاری نشود، می‌میرد، اما در عین حال نباید آن را کاملاً از ریشه قطع کنیم.

آیت‎الله سبحانی شامگاه گذشته در گردهمایی استادان اصول فقه حوزه با عنوان نقش علم اصول در تفسیر قرآن که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، با اشاره به واژه «المیزان» در سوره مبارکه الرحمان گفت: قرآن کلمه میزان را در آیات ابتدایی این سوره سه بار تکرار کرده که حاکی از اهمیت آن است؛ میزان به معنای ترازو است ولی مراد، ترازوی رسمی نیست و قرینه آن رفیع قراردادن آسمان است که در آیه «والسماء رفعها و وضع المیزان» بیان فرمود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: از میزان، معنای اعمی اراده شده زیرا اگر محاسبه دقیقی صورت نگرفته بود و این نظم نبود وجود آسمان رفیع با این همه ستاره ممکن نبود و آفرینش بر میزان دقیقی استوار شده است.

سبحانی با بیان اینکه علم اصول نقش تصدیق قضایای فقهی را بر عهده دارد افزود: هر علمی برای خود مبادی تصدیقیه دارد که سبب یقین انسان می‌شود و علم اصول این کاربرد را دارد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه تذکره شیخ مفید از مهمترین کتاب اصولی در متقدمین است افزود: ذریعه هم از سیدمرتضی اصول فقه جامعی است که توسط این شاگرد مفید نوشته شده است همچنین شاگرد وی شیخ طوسی اصول نوشته و به تدریج علم اصول رشد کرد تا اینکه در قرن دهم اخباریون بر اصولیون غلبه کردند و این علم حالت یقف پیدا کرد.

وی افزود: وقتی مرحوم بهبهانی آمد، تکامل مجدد این علم شروع شد و تا امروز به جای بالایی رسیده‌ایم و اخباری حق ندارد آن را بدعت بنامد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه اهل سنت اصول شافعی و حنفی دارند تصریح کرد: آن‌ها قواعد اصولی را از فقه می‌گیرند که روش حنفی‌ها است ولی شافعی‌ها برای اصول، استقلال قائل هستند اما در شیعه هم ملاحظه اجماعات را دارد و هم قواعد اصولی اصالت دارند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به نظریه «نهج الحدیث فی اصول الفقه» که از دوره مرحوم اصفهانی شروع شده، اظهار کرد: آیت‌الله خویی هم نظر داشت که نهج الحدیث را ادامه دهد و البته شهید صدر تحولی ایجاد کرد ولی معتقدم تحول اگر ریشه‌ای باشد و ما را از کتب قدما بیگانه کند مصلحت نیست.

سبحانی بیان کرد: باید به صورت تدریجی در این علم دستکاری شود زیرا علمی که در آن دستکاری نشود می‌میرد ولی کاملا هم از ریشه قطع نکنیم.

وی در پیشنهاداتی به استادان علم اصول تصریح کرد: در درجه اول ادله را چهارگانه می‌دانیم ولی ابوابی در این زمینه نداریم مثلا در باب حجیت ظواهر قرآن بحثی نکرده‌ایم؛ آقایان می‌گویند یکی از ادله سنت است ولی آن را در حجیت خبر واحد خلاصه کرده‌ایم؛ همچنین بابی باید برای حجیت اجماع داشته باشیم و دیگر اینکه بابی در حجیت عقل هم نداریم در حالی که باید مستقلا بحث شود لذا من بعد اگر قرار است کتابی بنویسیم باید بابی برای ادله اربعه باز کنیم.

این مرجع تقلید با اشاره به تحول لازم در اصول گفت: بحث مستقل در حسن و قبح باید صورت بگیرد؛ شیخ انصاری اجمالا در تقریرات دارد ولی در کتب   دیگر نیست؛ الان هم حسن و قبح را به معنای مفاسد می‌دانند در حالی که شناسایی افعال خداست که در گرو خیر و شر نیست.

وی افزود: تحول دیگر شناسایی ظنون معتبر در نزد ما و در مقایسه با اهل سنت است  و باید موضع آنان در مورد قواعد سبعه که در نزد ما معتبر نیست بدانیم  اگر می‌خواهیم اصول فقه را به مقام عالی خود برسانیم و قدرت اصول و فقه خود را به دنیا ثابت کنیم.

سبحانی افزود: حجیت قول صحابی از دیگر مباحث است زیرا قول صحابی را حجیت می‌دهند ولی اهل بیت(ع) را بحث نمی‌کنند.

وی اظهار کرد: امروز در کشورهای مختلف اسلامی تحولی در افکار مردم رخ داده و می‌خواهند فقهی براساس مصالح و مفاسد باز کنند و ما هم باید ببینیم مقصود آنان از این مسئله چیست؟ یعنی جدا از تحولات علمی دنیا نباشیم و بدانیم چه خبر است.

سبحانی بیان کرد: آیت‌ الله طباطبایی حاشیه بر کفایه نوشته که مختصر است؛ وی معتقد بود که هر علمی را باید از مبادی خود آن علم پیش ببریم نه اینکه علمی را از مبادی علم دیگر پیش ببریم.

وی افزود: نظر ایشان به ظواهر قرآن، قطعی بود و نه ظنی برخلاف اینکه در حوزه، ظواهر را ظنی می‌دانیم که پائین آوردن مقام قرآن است. ایشان «واو» و «فا» را در قرآن اهمیت می‌داد و بسیار در این زمینه دقیق بود.

وی همچنین بر نامگذاری روزی به نام علم اصول تاکید کرد و گفت: باید نامه‌ای به شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشته شود و با مساعدت آنان این کار صورت بگیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری قم اصول فقه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۵۰۱۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقدام عجیب وزارت بهداشت؛ تعیین سهمیه دارویی داروخانه‌ها براساس حجاب!

سیدحیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو درباره رسیدگی به وضعیت حجاب در داروخانه‌ها گفت: سازمان غذا و دارو از نخستین مجموعه‌هایی بود که به موضوع رعایت پوشش ورود کرد و به همین دلیل اصول رعایت پوشش در داروخانه را ابلاغ کرد.

مهر در خبری نوشت: محمدی ادامه داد: اگرچه اصول مربوط به پوشش در داروخانه‌ها ابلاغ شده اما ناهنجاری‌هایی در این زمینه گزارش می‌شود. موضوع رعایت هنجارها جزو مواردی است که در مواردی مانند سهمیه داروخانه‌ها نقش دارد. اگر یک داروخانه نسبت به رعایت هنجارها اقدام نکند، در وهله نخست تذکر داده می‌شود و اگر تذکر تأثیری نداشته باشد موارد بازدارنده در خصوص داروخانه متخلف اجرا می‌شود. اگر موارد بازدارنده نیز مثمر ثمر نباشد متخلفان به مراجع قانونی معرفی می‌شوند.

دیگر خبرها

  • اقدام عجیب وزارت بهداشت؛ تعیین سهمیه دارویی داروخانه‌ها براساس حجاب!
  • وزارت بهداشت: سهمیه دارویی داروخانه‌ها براساس وضع حجاب تعیین می‌شود!
  • ۴ عادت مخرب که به‌تدریج جان شما را می‌گیرد
  • چاپ ترجمه کتاب اقتصاددان آمریکایی درباره تحول در رفتار
  • ظاهر آیفون متحول می‌شود/ جزئیات
  • (ویدئو) اصول درمانی طب سنتی برای زیبایی پوست
  • اصول درمانی طب سنتی برای زیبایی پوست (فیلم)
  • این ۴ عادت به تدریج جان شما را می‌گیرد
  • اصول درمانی طب سنتی برای زیبایی پوست
  • امام صادق(ع)‌ پرچمدار ترویج معارف شیعه و مبارزه با تحریف دین بود